استقلال مالی زنان | روش های رسیدن به استقلال مالی به صورت قدم به قدم

استقلال مالی زنان (روش های مستقل شدن مالی)

امروزه استقلال مالی در زنان، یکی از مشغولیت های ذهنی بیشتر زنان محسوب می شود. استقلال مالی خانم ها به این معناست که یک زن بدون احتیاج به کمک مالی همسر، پدر، خانواده و… و در نتیجه سعی و کوشش های مالی، قادر باشد همه هزینه های زندگی خود را تهیه کند. این مسئله قطعا جنبه های دیگر زندگی خانم ها را نیز تحت شعاع قرار می دهد.  استقلال مالی به زن اعتماد به نفس می‌ دهد و برای ساختن زندگی بهتر انگیزه بخش او خواهد شد. مسئله استقلال مالی خانم ها فقط با یافتن یک شغل اتفاق نمی افتد. استقلال مالی نیازمند توجه به یکسری نکات است تا راه درست طی شود.

استقلال فکری

استقلال فکری، اولین قدم برای تحقق استقلال مالی می‌ باشد. تفکر افراد تاثیر شگرفی بر موفقیت و شکست آن ها در همه ی جنبه های زندگی خواهد داشت. اینکه در فکر و ذهن فرد چه رخ می دهد، در نتیجه کار تاثیری فراوانی دارد. فلذا استقلال  مالی زنان رخ نخواهد داد، مگر پیش از آن، استقلال فکری در فرد شکل بگیرد. در واقع فقط موقعیت کاری و مالی زنان نیست که  موجب استقلال مالی  آن ها می شود، بلکه فکر و ذهن خیلی با اهمیت تراست. برای کسب این مرحله باید دو راه را پشت سر نهاد:

  • جایگزینی افکار
  • اصلاح رفتار

این دو مورد بسیار با اهمیت، به سادگی قابل دستیابی هستند. در ادامه نکاتی را برای رسیدن به این دو مورد عنوان خواهیم کرد.

استقلال مالی زنان

روش های رسیدن به استقلال فکری

اگر شما به عنوان یک زن، کسب درآمد و رسیدن به پول را کار دشواری می دانید، زمانی که بخواهید کسب درآمد کنید، ناخود آگاه ذهن شما دشوارترین مسیر را برخواهد گزید. در این بین اگر راه های آسان و سریع کسب پول، خیلی هم واضح باشد، آن را نخواهید دید. پس با اراده ای قوی اقدام به تغییر دادن تفکر خود کنید. تغییر تفکر، عملی نیست که خیلی سریع قابل انجام باشد و احتیاج به تکرار و اراده خواهد داشت. از این جهت، روی یک کاغذ، تفکرات اشتباهی که در باره ی کار و پول دارید را یادداشت نمایید.

بعد از آن فکر دیگری را جایگزین افکار پیشین خود کنید و افکار جدید را نیز روی کاغذ یادداشت نمایید. شاید فکر کنید این کار بی تاثیر است، اما خوب است بدانید که همین کار ساده، زمینه تغییر افکار شما را مهیا خواهد کرد.

برای اینکه استقلال مالی زنان در ذهن شما به شکل یک اصل قابل تحقق، ثبت شود، این جملات را تکرار کنید و آنقدر روی درست بودن آن ها اصرار کنید تا به یک باور ذهنی تبدیل شود. زمانی که تفکر شما به یک عقیده قابل دسترس تبدیل شود، بدانید که قطعا رسیدن به آن ها اتفاق خواهد افتاد.

قدم بعدی جهت کسب استقلال فکری، اصلاح رفتارهای مالی است. هر فردی برای استفاده از درآمد خود در زندگی به شکل خاصی رفتار می کند. بعضی افراد همواره انتخابشان خرج کردن است و بعضی دیگر تمایل دارند تا درآمد خود را پس انداز نمایند. اگر روشی که تا کنون انجام میشده است روش صحیح و کارآمدی بوده است، ابدا احتیاجی به تغییر آن نیست. ولی اگر استقلال مالی خانم هنوز اتفاق نیفتاده باشد، پس نشانگر وجود یک ایراد است.

در ادامه چند روش برای تغییر رفتارهای مالی خواهیم آورد:

استقلال مالی زنان

روش‌های درست پس انداز کردن را یاد بگیرید

داشتن یک سیستم حسابداری شخصی

رسیدن به استقلال مالی خانم ها و فراهم کردن زمینه ی آن، یعنی تغییر رفتارهای مالی، احتیاج به یک سیستم حسابداری دارد. هر چند هم که شما در امور مالی خود دارای دقت فراوانی باشید، بازهم داشتن یک سیستم حسابداری ضروری است. برای داشتن یک سیستم حسابداری، به مهارت و دانش خاصی نیاز نیست؛ بلکه دارا بودن یک برنامه حسابداری ساده انتخاب درستی است. باید توجه کنید که همه ی ریز و درشت مخارج و درآمد خود را در این سیستم وارد نمایید. این عمل شما را در رسیدن به مدیریت مالی یاری خواهد کرد. در صورتی که به هر علتی امکان استفاده از سیستم های حسابداری را ندارید، دفترچه ای مهیا کرده و مواردی که باید هزینه کنید را با ذکر قیمت در آن ثبت نمایید.

مزایای استفاده از سیستم حسابداری در استقلال مالی زنان به این صورت است که:

این کار باعث می شود  شما با نوع و حجم هزینه ها و مخارج خود آشنا شوید.

خیلی از خانم ها طبق عادت اقدام به انجام خرید هایی می کنند که به هیچ عنوان ضرورتی ندارند و در واقع تنها هدر دادن پول به حساب می آید.

با یادداشت  کردن مخارج و استفاده از سیستم حسابداری، به اشتباهات خودمان پی می بریم. به تدریج به خاطر زحمت ناشی از یادداشت کردن موارد خریداری شده، تنها اقدام به خرید موارد لازم خواهیم کرد.

استقلال مالی زنان

پیدا کردن مسیر مالی

استقلال مالی خانم ها تحقق نمی یابد؛ جز با ایجاد یک مسیر مالی معین. رابرت کیوساکی، در کتاب چهار راه پول سازی، 6 گام برای ایجاد یک مسیر مالی مناسب را توضیح می دهد. این شش قدم عبارتند از:

قدم اول :

قدم اول، تجزیه و تحلیل اوضاع مالی به شکل دقیق، است. در این گام نیاز است تا همه ابعاد شرایط مالی خود را  که شامل دارایی ها و بدهی ها است را تعیین کنید. پس از انجام اینکار، باید  یک برنامه ریزی بلند مدت  و یک برنامه ریزی کوتاه منطقی و دقیق برای تحقق اهداف خود پایه ریزی کنید.

قدم دوم :

در این گام شما باید علم و آگاهی تان را راجع به سرمایه گذاری و شرایط کسب وکار خود افزایش دهید. باید زمانی را صرف پیگیری اخبار موثق کنید. با این عمل شما تفاوت میان ریسک و خطر را متوجه خواهید شد. با آگاه ترشدن متوجه خواهید شد که سرمایه گذاری برای رسیدن به استقلال مالی زنان، ریسکی ندارد. بلکه نداشتن اطلاعات ناکافی می تواند خطرآفرین باشد.

قدم سوم :

باید در شروع کار، نوع سرمایه گذاری خود را تعیین کنید. بعضی افراد در پی حل مشکلات افراد جامعه و کار آفرینی می باشند، این افراد سود بالایی را کسب خواهند کرد و همچنین مشکلات را هم رفع می کنند. بعضی افراد در پی پاسخ به این سوال هستند که کجا سرمایه گذاری کنم و چطور این کار را انجام دهم و اصولا اقدام به خرید سهام گروه اول می کنند.

قدم چهارم :

به اطرافیان خود و بیزینس و مشاغل آن ها دقت کنید. کار آن ها را می توانید به عنوان تجربه های شکست و پیروزی در نظر بگیرید و البته به جای تقلید کردن، تلاش کنید تا از تجربیات آن ها چیزهای زیادی یاد بگیرید.

قدم پنجم :

شما باید با ترس و نگرانی های خود به شکلی رفتار کنید که موجب پیشرفت و شکوفایی شما بشوند. اگر در موقعیتی قرار دارید که به عنوان یک زن از دیدگاه خودتان خجالت زده هستید، به جای فرار کردن از شرایط و ناامید شدن، به موقعیت خود به چشم مرحله ای برای آموختن نگاه کنید و مطمئن باشید که درآینده برای شما به یک نقطه قوت تبدیل خواهد شد.

قدم ششم :

استقلال مالی در زنان، هیچ ارتباطی به هوش و استعداد تحصیلی شما نخواهد داشت. پس به جای فکر کردن راجع به اینکه من کم هوش هستم و نخواهم توانست از لحاظ مالی به استقلال برسم؛ به سعی و توانایی های خود باور داشته باشید و اطمینان داشته باشید که با عزم و اراده خود، خواهید توانست به هر آنچه که در زمینه مالی در نظر دارید برسید.

مطالب مشابه را ببینید!

خودشناسی چیست؟ همه چیز در مورد اصول Self-knowledge ویژگی های زنان موفق؛ دلایلی که باعث موفقیت زنان می شوند پیام تبریک موفقیت فرزند + جملات ویژه تبریک موفقیت فرزند در تحصیلات و مسابقه معنی ایکیگای در زندگی و پیدا کردن ایکیگای درونی خود پند حکیمانه + سخنان ارزشمند و جملات قصار از بزرگان جهان بهبود مکالمات انگلیسی؛ 25 روش برای افزایش مهارت زبان انگلیسی ده قانون انیشتین برای زندگی بهتر؛ نکات آموزنده از این دانشمند هدیه روز پدر؛ راهنمای انتخاب بهترین هدیه برای روز پدر و مرد روش‌های ایجاد انگیزه؛ چگونه به انسانی با انگیزه و با هدف تبدیل شویم؟ معرفی زنان موفق ایرانی در تمامی حوزه ها (از قدیم تا به حال)