آموزش نگهداری از سیستم گرمایشی خانه و محل کار

نگهداری از سیستم گرمایشی باید با دقت عمل بالایی در زمان مقرر و دوره ای، بسته به این که از چه سیستمی استفاده می کنید انجام گردد، بخاری گازی، بخاری های برقی، سیستم های برودتی و همین طور حرارتی و انواع موتورخانه ها از جمله دسته بندی هایی هستند که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید در بحث نگه داری از سیستم گرمایشی، تمام این ارکان را کنترل کنید که البته باید اصول آن را بیاموزید.

بسته به اینکه در کدام بخش از کشوری که در آن زندگی می کنید، سیستم های گرمایشی گازسوز می تواند یک ضرورت مطلق یا نادر باشد. برای کسانی که سیستم‌های گرمایش گاز را نگهداری، سرویس و نصب می‌کنند یا فقط به دنبال منبع عمیق‌تری از اطلاعات دقیق هستند، این آموزش گزینه ای مناسب است.

به طور کلی احتراق گاز برای تولید گرما می تواند خطرناک باشد و باید توسط تکنسین های این حوزه در هنگام نصب و راه اندازی کاملا مدیریت و بهینه سازی شود. این سرویس دوره ای بسیاری از جنبه های گرمایش گاز از جمله: احتراق، اجزای سیستم و کنترل ها، توالی گرمایش، نصب و عیب یابی را پوشش می دهد.

ترموستات خود را بررسی کنید

یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت ها در دستگاه های سرمایش و گرمایش، ترموستات است که دما را کنترل می کند. تثبیت دما در شرایطی که شما برگزیده اید نشان از کارکرد صحیح است. در غیر این صورت به طبع باید نگران مشکل باشید. به همین منوال پیشنهاد می کنیم که حتما تمامی مواردی که در ادامه تحت آموزش نگه داری از سیستم گرمایش شرح می دهیم را بیاموزید.

بررسی ترموستات راه خوبی برای بررسی اینکه آیا کارها آنطور که باید توسط این سیستم انجام شده و صدای روشن شدن و فعال شدن کوره به گوش می رسد یا خیر. این یکی از ساده ترین راه ها برای انجام تعمیر و نگهداری سیستم گرمایشی است.

دو بار در سال، در بهار و پاییز، ترموستات را بالا ببرید. شما باید صدایی شبیه به لگد زدن کوره در موتورخانه را بشنوید. بگذارید کوره برای مدتی کار کند. اگر همچنان به کار خود ادامه دهد، سیستم شما کار می کند. اگر کوره در کمتر از چند دقیقه خاموش شود ممکن است مشکل داشته باشید. این مشکل احتمالا چیزی به نام دوچرخه سواری کوتاه است. برای بررسی باید با یک متخصص تماس بگیرید.

کار دیگری که باید هنگام بررسی ترموستات خود انجام دهید این است که مطمئن شوید تنظیم درستی دارد. مطمئن شوید که در حالت سرد یا گرم است. یک ترموستات به درستی تنظیم شده نیز کارآمدتر است و در هزینه شما صرفه جویی می کند.

آموزش نگهداری از سیستم گرمایشی خانه و محل کار

فیلتر هوای موتورخانه خود را عوض کنید

در سیستم های برودتی و موتورخانه ای، فیلترهای هوا معمولا دچار نقص در عملکرد می شوند؛ اگر می خواهید جلوی این مشکل را بگیرید، می توانید آن ها را تعویض کنید. معمولا فیلترها لوازم مصرفی هستند که در فروشگاه ها به راحتی قابل تهیه خواهند بود.

یکی از ساده ترین راه ها برای حفظ کارایی سیستم گرمایش یا سیستم تهویه مطبوع، تعویض منظم فیلتر کوره است. یک فیلتر هوای کثیف می تواند جریان هوا را از طریق سیستم گرمایشی شما مختل کند، بنابراین فن های موجود در واحد دمنده شما باید برای جابجایی هوای لازم برای گرم کردن خانه در زمانی که فیلترهای کثیف در سیستم هستند، بیشتر کار کنند.

کار مهمی را که فیلترها در از بین بردن کثیفی، گرد و غبار، کپک و مواد حساسیت زا از هوای خانه شما انجام می دهند، فراموش نکنیم. فیلتر قدیمی شما پس از کثیف شدن کارایی خود را در انجام این کار از دست می دهد. هنگام تعویض فیلترهای موجود خود، خرید فیلترهای باکیفیت را در نظر بگیرید.

اگر حیوانات خانگی دارید یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مقادیر زیادی رطوبت، مواد آلاینده و گرده، گرد و غبار یا سایر آلاینده‌های موجود در هوا دارد، فیلترهای باکیفیت می‌توانند بهبود قابل توجهی در هوای تنفسی شما ایجاد کنند.

نشانه های خراب شدن موتورخانه و کوره

در ادامه آموزش نگه داری از سیستم گرمایشی، در مورد مشکلات احتمالی، در خصوص نواقصی که ممکن است در موتورخانه ایجاد شود صحبت خواهیم کرد. زمانی که سیستم گرمایشی شما کار می کند صداهای عجیبی می شنوید؟ وقتی چیزی درست به نظر نمی رسد، اغلب اینطور نیست. صداهای غیرمعمول می تواند نشان دهد که ممکن است یک مشکل جدی در کوره شما ایجاد شود.

اگر این چهار صدا را می شنوید که نشان می دهد مشکل در راه است (یا در حال حاضر اینجاست!) از حرفه ای کمک بگیرید.

  • صداهای خراشیدن صدای فلز روی فلز، یا صدایی مانند ناخن روی تخته گچی، اغلب نشانه ای از وجود مشکل در چرخ موتور دمنده کوره است.
  • صداهای جیغ. این احتمالاً ناشی از یاتاقان های بد در موتور کوره است.
  • چتری یا پاپ. ضربه های جزئی یا چتری می تواند ناشی از انبساط یا انقباض فلز مجاری هوا باشد. اما اگر در کوره خود گاز طبیعی یا نفت می سوزانید، صداهای بلند می تواند نشان دهنده مشکل احتراق در مشعل باشد.
  • صدای سیلی زدن اگر چیزی شبیه به صدای ضربه به پره های دوچرخه را می شنوید، احتمالاً چیزی در تیغه های فن موتور دمنده گیر کرده اید.

دریچه ها را تمیز نگه دارید

یکی از مهم ترین نکات در مورد نگه داری از سیستم گرمایشی، تمیز کردن دریچه های ورودی است. این کمک می کند که دستگاه ها عملکرد بهتری داشته باشند و به مرور زمان دچار نقص و یا کندی نشوند.

ایده خوبی است که هر چند سال یک بار یک تمیز کردن مجرای حرفه ای انجام شود، به خصوص اگر خانه شما قدیمی است یا حیوانات خانگی در خانه دارید. این یک راه عالی برای از بین بردن گرد و غبار و شوره است، به علاوه مجاری خود را برای نشت یا تجمع کپک بررسی کنید.

اما برای تمیز نگه داشتن دریچه های خود به یک متخصص نیاز ندارید. سالی یک بار، درپوش های دریچه های هوا را بردارید و با جاروبرقی خود آنها را کاملاً با جاروبرقی خارج کنید. این کار آلودگی و گرد و غبار اضافی را از بین می برد و کیفیت هوای داخل خانه شما را بهبود می بخشد.

آموزش نگهداری از سیستم گرمایشی خانه و محل کار

اطراف (داخل) کوره خود را تمیز کنید

یکی دیگر از موارد مهم در نگه داری از سیستم گرمایشی، تمیز کردن مداوم اطراف و یا حتی سیستم داخلی کوره است که باید توسط تکنسین انجام گردد. چون کوره ها به مرور پر از آلودگی و غبار و یا دود و سوختگی می شوند. همین طور اگر کوره شما گازسوز است شاید کم تر با این مشکل مواجه شوید.

اینکه بگوییم یک کوره تمیز، یک کوره شاد است، طولانی نیست. دور نگه داشتن اطراف سیستم گرمایشی از گرد و غبار و زباله با جارو کردن منظم و جاروبرقی به تمیز نگه داشتن داخل کوره نیز کمک می کند. همچنین به آنچه در نزدیکی سیستم گرمایشی خود ذخیره می کنید توجه کنید. رنگ، پاک کننده های خانگی و سایر مواد شیمیایی حاوی ترکیبات فراری هستند که کوره شما می تواند در سراسر خانه پخش کند. آنها را دور از ورودی های هوای کوره خود نگهداری کنید.

اگر احساس می‌کنید که این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید وارد داخل کوره شوید و موتور دمنده و فن کوره خود را با یک جاروبرقی و یک شلنگ افزایشی تمیز کنید. مطمئن شوید که کلید مدار را به کوره خاموش کرده اید و قبل از برداشتن پانل که به دمنده دسترسی دارد، گاز را خاموش کرده اید.

تمیز کردن و پاکسازی اطراف واحدهای بیرونی موتورخانه

دقت کنید که واحد های بیرونی یا یونیت هایی که در موتور خانه نصب می شوند نسبت به آسیب پذیری های احتمالی به شدت حساس هستند؛ در نتیجه حتما آن ها را به صورت دوره ای کنترل کنید.

بسیاری از کوره ها با پمپ های حرارتی به عنوان بخشی از سیستم برودت و حرارت خانه شما ترکیب می شوند. وجود جریان هوای کافی در اطراف این واحدها مهم است. اجازه ندهید بوته‌ها، علف‌های بلند یا سایر گیاهان در داخل یا اطراف واحدهای بیرونی شما رشد کنند. این امر مانع از جریان هوا به داخل و خارج دستگاه و کاهش راندمان می شود.

دفترچه راهنمای سازنده پمپ حرارتی شما باید حداقل فاصله مورد نیاز را مشخص کند. اما به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید حداقل دو فوت از ساختمان ها، بوته ها یا سایر موانع خارج از پمپ های حرارتی خود فاصله داشته باشید.

دیتکتور های مونوکسید کربن خود را آزمایش کنید

اگر به عنوان سیستم موتورخانه یک کوره گاز طبیعی دارید، خطر مسمومیت با مونوکسید کربن بسیار بد و خطرساز است. مونوکسید کربن (CO) گازی بی بو و بی رنگ است که در غلظت های بالا می تواند کشنده باشد. خانه شما باید در هر طبقه یک آشکارساز کربن دیواری داشته باشد. برای ایمنی بیشتر، می توانید آشکارسازها را در اتاق خواب ها نیز نصب کنید.

مهم نیست که چه تعداد دتکتور CO دارید، آنها فقط زمانی مفید هستند که باتری ها فعال بوده و روشن باشند. باتری های موجود در آشکارسازهای CO خود را هر شش ماه یکبار تعویض کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که دریچه‌های بیرونی کوره شما همیشه روشن باشد تا گازهای خروجی به طور ایمن از خانه شما خارج شوند. با این راهنما درباره ایمنی مونوکسید کربن بیشتر بدانید.

آموزش نگهداری از سیستم گرمایشی خانه و محل کار

کنترل نور پیلوت مشعل

یکی از مهم ترین قسمت ها در نگه داری سیستم گرمایشی، شعله ای است که توسط مشعل ایجاد می گردد. این شغل ممکن است به مرور تغییر رنگ دهد که البته به طبع نشان دهنده کارکرد غیرطبیعی دستگاه خواهد بود.

برای بررسی نور پیلوت خود، باید پانل پوشش کوره را بردارید. با این کار چراغ راهنما و مجموعه مشعل آشکار می شود. اگر متوجه شدید که شعله شما خاموش است یا به طور مرتب خاموش می شود، با یک متخصص مشورت کنید تا مشکل بالقوه خطرناک را برطرف کند.

لوله های تخلیه را تمیز کنید

واحدها و کوره های سیستم گرمایشی و حرارتی از خطوط میعانات برای انتقال رطوبت از واحد استفاده می کنند. این کار کوره را خشک نگه می دارد و از ایجاد کپک یا کپک که می تواند در سرتاسر خانه شما پخش شود، جلوگیری می کند. برای اطمینان از عملکرد صحیح خط میعانات گازی، باید مرتباً تمیز شود. برای تمیز کردن خط میعانات، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. انتهای خط کندانس را پیدا کنید. اینها اغلب بیرون هستند، اما گاهی اوقات منجر به تخلیه در خانه می شود.
  2. انتهای خط را برای انسداد بررسی کنید. اگر انسداد یا تجمعی وجود دارد، آن را با یک پارچه یا برس کوچک تمیز کنید. شما همچنین می توانید از یک جاروبرقی برای مکیدن هر گونه زباله یا تجمع استفاده کنید.
  3. نقطه دسترسی خط را پیدا کنید. معمولاً در یک مفصل T قرار دارد و با یک کلاه PVC پوشیده شده است. درپوش را بردارید و در یک فنجان سرکه مقطر بریزید. بگذارید این 30 دقیقه بماند.
  4. لوله را با آب بشویید و درپوش را تعویض کنید.
  5. تمیز کردن خط میعانات گازی به طور منظم به جلوگیری از انسداد کمک می کند و سیستم شما را روان کار می کند.

چکاپ های منظم سیستم گرمایش و موتورخانه

در حالی که کارهای سالانه تعمیر و نگهداری کوره زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا موتورخانه به درستی کار کند، هیچ جایگزینی برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه کوره و بررسی توسط تکنسین های مجرب و با تجربه وجود ندارد.

برنامه ریزی یک چکاپ دو بار در سال یک ایده هوشمندانه است، نه تنها برای نگهداری از کوره در شرایط عالی، بلکه برای رفع مشکلات کوچک قبل از اینکه تعمیرات گران قیمت کوره شود یا نیاز به کوره جدید داشته باشید. در اینجا مواردی وجود دارد که تکنسین های کوره هنگام تعمیر و نگهداری از کوره بررسی می کنند:

  1. دریچه ها، دودکش ها و ورودی ها را از نظر انسداد و جریان آزاد هوا بررسی کنید.
  2. مبدل حرارتی و دمنده را بررسی کنید.
  3. روغن کاری و بازرسی قطعات متحرک مانند فن دمنده.
  4. انجام بررسی های الکتریکی اجزای کوره و اتصالات الکتریکی.
  5. تست کالیبراسیون ترموستات برای اطمینان از عملکرد کارآمد.

با دانستن اینکه این بخش از تعمیر و نگهداری معمولی کوره توسط متخصصانی که آموزش دیده اند تا سیستم شما را با دید انتقادی بررسی کنند و ابزارها و دانش لازم را برای تشخیص و رفع مشکلات کوچک قبل از بروز مشکل در اختیار دارند، از آرامش خاطر لذت ببرید.

پمپ حرارتی را تنظیم کنید

این جنبه ای از تعمیر و نگهداری سیستم گرمایشی نیست که باید آن را به عهده بگیرید. با این حال، این یک کار مهم است که به طور منظم انجام شود. برای تنظیم پمپ حرارتی دو بار در سال برنامه ریزی کنید. تست و بررسی شما باید قبل از اینکه هوا خیلی سرد شود و قبل از اینکه خیلی گرم شود انجام شود. قبل از اینکه پمپ حرارتی سخت‌تر شروع به کار کند، می‌خواهید مطمئن شوید که مشکلی را برطرف کرده‌اید.

نگه داشتن پمپ حرارتی در شرایط کارکرد نرمال و استاندارد باعث می شود از سایش بیش از حد آن جلوگیری کنید. در نتیجه، یک پمپ حرارتی کارآمد خواهید داشت. همچنین از ایجاد مشکلات بزرگتر سیستم گرمایش جلوگیری می کنید.

سیستم فیلتر را تمیز و تعویض کنید

سیستم فیلتر یکی از بخش های اصلی کوره گازی است زیرا از ورود کثیفی به داخل کوره جلوگیری می کند. توصیه می شود که هر صاحب کوره گازی بسته به کاربری فیلتر را به طور مداوم تعویض یا تمیز کند. این به این دلیل است که گرد و غبار، خاک و سایر زباله ها را فیلتر و به دام می اندازد. فیلتر را بررسی کنید و ببینید کثیفی زیادی در آن جمع شده است یا خیر. اگر کاملاً گرفتگی دارد، تعویض آن را در نظر بگیرید. آنها با قیمت بسیار مقرون به صرفه به فروش می رسند. فیلتر هوا را عوض کنید و از خرابی کوره گازی خود جلوگیری کنید.

ترموستات را چک کنید

آیا ترموستات خود را تنظیم می کنید اما هنوز در اطراف اتاق احساس مشکل و نقص در عملکرد می کنید؟ اگر بله، بدانید که مشکلی در ترموستات شما وجود دارد، به خصوص اگر سال هاست کار می کند. به احتمال زیاد ترموستات شما کار نمی کند و نیاز به تعویض دارد. ترموستات را بررسی کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

دمنده را تمیز کنید

هنگام تمیز کردن سیستم فیلتر، مجموعه دمنده باید در خط بعدی باشد. دمنده درست بعد از فیلتر هوا قرار دارد. گرد و غبار، خاک و زباله های کمی که از فیلتر هوا نفوذ می کند به سمت دمنده می رود. برای از بین بردن کثیفی های انباشته شده باید دمنده، قرقره ها و تسمه ها را تمیز کنید. برای دسترسی به مجموعه دمنده، پانل هایی را که فیلتر را می پوشانند بردارید. هنگام تمیز کردن دمنده از یک پارچه مرطوب استفاده کنید.

آموزش کنترل و نگه داری رادیاتور خانگی

اگر سیستم گرمایش شما آب گرم را به گردش درآورد، زمانی که هوا در رادیاتور شما گیر می کند، ممکن است با مشکل مواجه شوید. این می تواند باعث شود که قسمت بالای رادیاتور یا کل رادیاتور حتی زمانی که گرما روشن است خنک بماند. راه حل این است که دریچه تخلیه را در نزدیکی بالای رادیاتور باز کنید.

مطمئن شوید که ابتدا یک سطل زیر آن قرار داده اید! اکثر شیرها از کلیدهای سر مربعی استفاده می کنند، اگرچه برخی از آنها با پیچ گوشتی سر صاف کار می کنند. حرارت خود را خاموش کنید و صبر کنید تا سیستم خنک شود. سپس دریچه را باز کنید و اجازه دهید هوا و آب تخلیه شود تا جایی که هوا باقی نماند، فقط آب باید به صورت کامل خارج شود. البته اگر همچنان دستگاه دچار نقص است از یک تعمیرکار در این مورد بخواهید که نقص عملکرد دستگاه را کنترل کند. در غیر این صورت پس از آن حتماً دریچه را محکم ببندید. توجه داشته باشید که اگر همه رادیاتورهای خانه شما به طور همزمان خنک هستند، احتمالاً مشکلات بزرگتری نسبت به کمی هوا در سیستم دارید.

رفع مشکل گرم نشدن رادیاتور

اگر رادیاتور بخار شما گرم نمی شود، ممکن است راه حل بسیار ساده ای وجود داشته باشد. به دنبال دریچه هوا در کنار رادیاتور باشید. اگر با آوار مسدود شده یا روی آن رنگ شده است، سعی کنید با سوزن آن را پاک کنید. اگر خوش شانس باشید، این مشکل حل می شود. اگر نمی توانید آن را از برق جدا کنید، ممکن است نیاز به خرید یک شیر جدید داشته باشید.

وقتی رادیاتور شروع به کوبیدن و صدا زدن می کند، باید متوجه باشید که مشکل دارید. ممکن است به این دلیل باشد که بخار در لوله ورودی متراکم و جمع می شود. ممکن است یک راه حل ساده وجود داشته باشد: سعی کنید چند شیف را در زیر رادیاتور قرار دهید تا با زاویه کمی نسبت به لوله تنظیم شود و به بخار اجازه دهد آزادانه در سیستم جریان یابد.

نشتی های کوچک دریچه در رادیاتور شما یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است بتوانید خودتان با آن مقابله کنید. اگر متوجه یک گودال کوچک آب روی زمین شدید، حرارت را خاموش کنید، سپس دریچه ورودی را که آب وارد رادیاتور می شود، ببندید. اگر این کار را انجام نداد، احتمالاً به کمک حرفه ای نیاز دارید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله آموزش نگه داری از سیستم گرمایشی را شرح دادیم که بسته به تکنولوژی مورد استفاده، ممکن است درگیر نواقص و یا مشکلات متفاوتی شود. در بسیاری از سیستم ها نشتی گاز، مشکل در عملکرد شعله و پیلوت رایج است. اگر می خواهید جلوی آن را بگیرید باید چک و کنترل دوره ای و هر چند ماه و یا در موارد حادتر یک ماه را در برنامه خود قرار دهید.

در مورد نگه داری از سیستم گرمایشی در ساختمان های آپارتمانی و واحد های تجاری نیز این حساسیت باید وجود داشته باشد. فراتر از آن، به این مسئله دقت کنید که بخاری های گازی نیز به همین ترتیب نیاز به نگه داری دارند. پیشنهاد می کنیم که حتما در خانه و محل کار خود از دتکتور و یا سیستم های آشکار ساز دود و گاز مونوکسید استفاده کنید. مزیت مهم این دستگاه ها این است که به راحتی به سیستم هوشمند موبایل و یا تبلت شما متصل می شوند. حتی اگر خارج از خانه هم باشید می توانید آن ها را بررسی کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده