نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکات مهم برای نظافت این دستگاه

روش های تمیز کردن ماشین ظرفشویی

در مورد نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی، پاکسازی و نظافت مارک های مختلف ظرفشویی و… سوالات زیادی مطرح می شود. البته که با یک دستگاه الکترونیکی حساس مواجه هستیم که اگر به خوبی نگه داری نشود، می تواند هزینه تعمیرات و نگه داری زیادی را برای شما به ارمغان آورد.

ممکن است فکر کنید که ماشین ظرفشویی شما در حال تمیز کردن ظروف شما است و خودش را هم به خوبی تمیز می کند؛ اما باید بگوییم که این طور نیست.

در حالی که ما همچنان توصیه می کنیم برای صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، ظروف خود را از قبل تمیز نکنید، با گذشت زمان، تکه هایی از مواد غذایی، چربی، مواد شوینده حل نشده و مواد معدنی آب می توانند روی فیلتر و دیواره های داخلی ماشین ظرفشویی جمع شوند. حتی بازوهای اسپری ماشین را نیز مسدود کنند.

به همین دلیل است که چرخه تمیز کردن منظم و تمیز نگه داشتن ماشین ظرفشویی بسیار مهم است. جدا از بوی نامطبوع و ظاهر ناخوشایندی که این موضوع از خود به جا می گذارد، می تواند روی ظروف شیشه ای، ظروف غذاخوری و ظروف شما لکه ها و جرم هایی به جای بگذارد، صرف نظر از اینکه چقدر با دقت و درست ماشین ظرفشویی را مورد استفاده قرار می دهید. بعلاوه، تجمع باقی مانده می تواند به فیلتر و پمپ ماشین ظرفشویی آسیب برساند و در نهایت منجر به تعمیرات پرهزینه شود.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکات مهم برای نظافت این دستگاه

هر چند وقت یکبار ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنیم؟

فراموش نکنید که استمرار در تمیز کردن ماشین ظرفشویی اهمیت ویژه ای دارد. به مرور می تواند موجب عملکرد طولانی و مداوم تر بدون نیاز به سرویس در دستگاه گردد. پس به صورت مفصل آن را هر ماه انجام دهید.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد تمیز کردن ماشین ظرفشویی بدانید، سیکل و دوره انجام آن است. از آنجایی که همه چیز بستگی به میزان استفاده شما دارد، این موضوع می تواند در نهایت چند پاسخ داشته باشد. اما اصلی ترین مسئله این خواهد بود که ماشین ظرفشویی خود تمیز شونده، صرفا یک شگرد تبلیغاتی است.

اینکه ماشین ظرفشویی شما چقدر به تمیز کردن نیاز دارد بستگی به تعداد چرخه های روزانه یا هفتگی شما دارد. با فرض اینکه هر روز یک بار کار می کنید، در اینجا کارهایی که باید روزانه، هفتگی و ماهانه انجام دهید تا به تمیز نگه داشتن ماشین ظرفشویی خود کمک کنند آورده شده است:

  • روزانه یا بعد از هر بار بارگیری: تکه های قابل مشاهده مواد غذایی را از داخل چاه فیلتر و کف ماشین ظرفشویی جدا کنید.
  • هفتگی: لبه های درب و واشر را پاک کنید تا از شر هر گونه زباله خلاص شوید و فیلتر را بردارید و تمیز کنید.
  • ماهانه: با یک چرخه تمیز کردن، فضای داخلی را تمیز کنید.

 

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکات مهم برای نظافت این دستگاه

چگونه ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنیم؟

به طور معمول اگر قصد تمیز کردن عمومی و مطابق استاندارد ها را دارید. لازم است که از موادی که در ادامه به شما شرح می دهیم بهره بگیرید. تمیز کردن اشتباه این دستگاه گاهی مساوی است با خط و خش افتادن، کار نکردن بازوهای اسپری و… این مراحل را دنبال کنید تا ماشین ظرفشویی خود را به خوبی و بدون این که به آن آسیب وارد نمایید، تمیز کنید.

ریشه اکثر مشکلات بو معمولاً باقیمانده مواد غذایی است که ماشین ظرفشویی شما را به زباله دان دوم تبدیل کرده است. عادت کنید تکه های باقیمانده غذایی را که بعد از هر چرخه ظرفشویی می بینید تمیز کنید. قفسه پایینی را بیرون بکشید و به دنبال مواد غذایی باقیمانده که ممکن است داخل فیلتر افتاده باشد یا به صفحه نمایش یا عنصر گرمایش چسبیده باشد، بگردید. آن را با انگشتان خود یا یک حوله کاغذی بردارید تا از ایجاد بو و ایجاد بوی بد در آینده جلوگیری کنید.

مواد غذایی اضافی را از بشقاب ها، ظروف نقره، کاسه ها و سایر اقلام قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی پاک کنید؛ البته از قبل آبکشی نکنید. اگر قصد ندارید فوراً ظرف ها را بشویید، آنها را به سرعت در سینک بشویید یا یک گزینه فقط آبکشی را برای جلوگیری از بوهای ناخواسته اجرا کنید. همچنین، همیشه قبل از قرار دادن اقلام در ماشین ظرفشویی، هر برچسب یا برچسبی را از شیشه هایی که ممکن است دوباره استفاده می کنید بردارید تا از مسدود شدن تکه های کاغذ فیلتر جلوگیری شود.

وقتی ماشین ظرفشویی خود را تمیز می کنید، فراموش نکنید که کناره ها و بالای در و همچنین مهر و موم بین در و وان را پاک کنید. آب در طول یک چرخه به این مناطق نمی رسد. به یاد داشته باشید، یک ماشین ظرفشویی تمیز یک ماشین ظرفشویی با عملکرد فوق العاده بهینه تر و مصرف کم تر است.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکات مهم برای نظافت این دستگاه

تمیز کردن درب ماشین ظرفشویی:

هر گونه باقیمانده چربی و پاشیده شدن را که ممکن است روی سطح داخلی درب، پایین ماشین ظرفشویی زیر در، لبه های در، دستگیره و کنترل ماشین ظرفشویی پاشیده یا نشسته باشد را با یک پارچه میکروفیبر یا اسفنج مرطوب پاک کنید.

فراموش نکنید که بخش های داخلی درب که اطراف زه هستند بیشتر آسیب می بینند. به هر حال بخش مهمی برای جمع شدن رطوبت و آلودگی هستند، ترکیب این دو با هم در یک بافت شبیه به نوار در یخچال، می تواند سبب ایجاد کپک شود که به مرور، ماشین ظرفشویی شما را از نظر عملکرد ضعیف تر می کند.

برای تمیز کردن واشر درب و تیوپ ظرفشویی:

با استفاده از یک مسواک نرم قدیمی که در آب گرم و یا ولرم یا یک پاک کننده همه منظوره ملایم آغشته شده است، به آرامی هر ضایعات خشکی را از درزگیر لاستیکی اطراف درب پاک کنید. یک بار هم به تلگراف ها بدهید تا هر گونه زباله یا اثری از مواد شوینده حل نشده از بین برود.

با یک پارچه مرطوب یا دستمال کاغذی تمیز کنید. می توانید به سراغ پارچه هایی بروید که برش خورده و یا بخشی اضافه از لباس شما هستند. دقت کنید جنس پارچه به شکلی نباشد که بافت های فلزی و شیشه ای را خط انداخته و فرم معمول آن ها را بهم بزند. حتی می توانید از اسفنج های مخصوص نیز استفاده کنید که از آن ها در آشپزخانه ها چند تکه وجود دارد.

از استفاده از پاک کننده های سفید کننده و چیزی شبیه به جرم گیر خودداری کنید، به خصوص اگر فضای داخلی ماشین ظرفشویی شما از جنس استیل ضد زنگ باشد. البته می توانید از ترکیبات حاوی پراکسید نیز استفاده کنید. در مقابل پیش از استفاده از پراکسید هیدروژن برای از بین بردن کپک یا کپک، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید.

  1. فیلتر زیر بازوی اسپری پایینی قرار دارد. برای رسیدن به آن باید قفسه پایینی را بیرون بکشید. اگر مطمئن نیستید که چگونه آن را حذف کنید، راهنمای مالک یا وب سایت سازنده را برای جزئیات بررسی کنید. برای تمیز کردن آن:
  2. فیلتر را باز کرده و بردارید و آن را زیر آب جاری داغ بشویید.
  3. با استفاده از یک مسواک نرم، صفحه توری و قاب پلاستیکی را بشویید تا هر گونه چربی یا ذرات گیر کرده در شکاف ها پاک شود. سپس آن را تمیز بشویید.
  4. فیلتر را دوباره در جای خود کیپ کنید.

ماشین ظرفشویی خود را بدون اینکه فیلتر به درستی در جای خود قفل شده است روشن نکنید، زیرا می توانید به ماشین خود آسیب جدی وارد کنید و احتمالاً گارانتی را باطل کنید.

قفسه پایینی را بیرون بکشید و بردارید. با پوشیدن دستکش لاستیکی، اطراف زهکشی را به طور کامل بررسی کنید و هر ضایعات یا تکه هایی را که پیدا کردید بردارید. (این زباله نه تنها مانع از زهکشی می شود، بلکه می تواند به دستگاه نیز آسیب برساند.)

اگر ماشین ظرفشویی شما فیلتر قابل جابجایی دارد، آن را خارج کرده و تمیز کنید. آن را زیر آب گرم و صابون قرار دهید و در صورت لزوم به آرامی با یک اسفنج یا مسواک قدیمی تمیز کنید. قبل از تعویض فیلتر، اطراف آن را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکات مهم برای نظافت این دستگاه

هر ماه ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنید!

موضوع مهم این است که ماشین های ظرفشویی برخلاف لباسشویی ها، خیلی بیشتر نیاز به رسیدگی دارند و در صورتی که همیشه و هر ماه تمیز نشوند، پس از مدتی مشکلات زیادی از آن ها سر باز می زند.

قبل از استفاده از هر ماشین ظرفشویی ، دستورالعمل ها را بررسی کنید. بیشتر آنها به یک ماشین ظرفشویی خالی نیاز دارند، اما برخی از آنها را می توان در یک چرخه با ظروف و مواد شوینده برای تمیز کردن راحت تر استفاده کرد. یک بار در ماه، باید تمامی بخش های ماشین خود را به خوبی نظافت کنید و مطمئن شوید که اجرا را به خوبی از بین می برید، تجمع مواد معدنی و باقی مانده مواد شوینده که در قسمت های داخلی دستگاه و بازوهای اسپری مخفی شده اند می تواند موجب نقص در کارکرد ظرفشویی شود.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه، یک کاسه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی پر از یک فنجان سرکه سفید مقطر را روی قفسه بالایی قرار دهید و یک چرخه قابلمه و ماهیتابه یا سیکل گرم را بدون مواد شوینده یا ظروف اجرا کنید.

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین برای طراوت بیشتر، پس از اجرای چرخه سرکه، یک فنجان جوش شیرین را در کف ماشین ظرفشویی خالی خود بپاشید و یک چرخه کوتاه یا سریع اجرا کنید. ممکن است در کنار این موضوع، این سوال ایجاد شود که:

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکات مهم برای نظافت این دستگاه

چگونه ماشین ظرفشویی خود را بدون سرکه تمیز کنم؟

البته اگر در مورد استفاده از سرکه برای تمیز کردن ظرفشویی تردید دارید؛ می توانید به سراغ ترکیبات متداول دیگر بروید. دقت کنید که نمونه های حاوی مواد شیرین کننده که شامل: سوداها، لیموناد ها و نوشابه ها می شود گزینه خوبی نخواهد بود.

گزینه های زیادی برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی بدون سرکه وجود دارد. با سیکل ماشین ظرفشویی خالی شروع کنید و یک سیکل را با استفاده از یکی از موارد زیر اجرا کنید:

  • یک بسته مخلوط لیموناد که در ظرف مواد شوینده خالی می شود.
  • یک فنجان آب لیمو در یک کاسه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی در قفسه بالایی قرار داده شده است.
  • یک فنجان جوش شیرین کف دستگاه پاشیده شود.

هر کدام از موارد زیر به نوبه خودش می تواند مشکل شما را تا حد زیادی حل کرده و در تمیز کردن ماشین ظرفشویی یاری تان کند.

تمیز کردن لایه بیرونی و ظاهر ماشین ظرفشویی

برخی از مدل های ماشین ظرفشویی دارای روکش های مقاوم در برابر اثر انگشت هستند، اما نه همه آنها. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم از یک پاک کننده استیل ضد زنگ که به طور خاص برای تمیز کردن وسایل این چنینی طراحی شده است استفاده کنید. این پاک کننده نه تنها درخشندگی بدون لکه از خود به جای می گذارد، بلکه حاوی موادی است که به دفع آلودگی ها و لکه های آینده کمک می کند و پارچه میکروفیبر فولاد ضد زنگ می تواند یک انتخاب عالی برای جلوگیری از خط و خش افتادن روی سطوح باشد.

از پاک کننده های ساینده یا پدهایی که می توانند بخش های بیرونی ماشین ظرفشویی شما را خراش دهند و آسیب برسانند، استفاده نکنید. همیشه فولاد ضد زنگ را در جهت دانه های فلز تمیز و پاک کنید تا از رگه ها جلوگیری شود.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکات مهم برای نظافت این دستگاه

آیا می توان برای تمیز کردن ظرفشویی از جرم گیر استفاده کرد؟

خیر، سفید کننده ها و پاک کننده های حاوی سفید کننده توصیه نمی شوند، به خصوص اگر داخل ماشین ظرفشویی دارای استیل ضد زنگ باشد. برخی از مواد شوینده ماشین ظرفشویی حاوی سفید کننده هستند، اما این برای پاک کردن لکه های چای و قهوه از فنجان ها و سایر ظروف غذاخوری است. و از سفید کننده با سرکه استفاده نکنید. ترکیب آن با گاز کلر می تواند فوق العاده خطرساز باشد.

البته دقت کنید که سفید کننده برای ضد عفونی کردن و از بین بردن کپک و کپک در ماشین ظرفشویی عالی است. همانطور که گفته شد، سفید کننده به سطوح فولادی ضد زنگ آسیب می زند، بنابراین هرگز نباید در ماشین ظرفشویی با داخل فولاد ضد زنگ یا قطعات فولادی ضد زنگ استفاده شود.

چگونه فیلتر ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم؟

یکی از اشتباهاتی که افراد در استفاده از ظرفشویی مرتکب می شوند، عدم نظافت صحیح و مداوم فیلتر ظرفشویی است.

فیلترهای دستی باید هر 1 تا 2 ماه یکبار برداشته و تمیز شوند، در صورت مشاهده بو، باقیمانده مواد غذایی یا کاهش کارایی، بیشتر اوقات. فیلتر ماشین ظرفشویی خود را طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید. به طور کلی، قفسه پایینی را بیرون بکشید و فیلتر را بردارید، یک قطعه استوانه ای شکل که احتمالاً فلش هایی روی آن وجود دارد که نشان می دهد کدام جهت باید بپیچید.

فیلتر را با دست در آب گرم و صابون بشویید. در صورت لزوم، این بخش را با یک اسفنج نرم یا مسواک قدیمی تمیز کنید. قبل از اینکه دوباره آن را نصب کنید، قسمتی را که فیلتر قرار دارد تمیز کنید، ذرات غذا را جدا کرده و در صورت لزوم با پارچه پاک کنید.

آیا همه ماشین های ظرفشویی فیلتر دارند؟

تمامی ماشین های ظرفشویی دارای فیلتر هستند. برخی دارای فیلترهای خود تمیز شونده هستند، این در حالی است که برخی دیگر دارای فیلترهای دستی هستند که باید با دست برداشته و تمیز شوند. ماشین های ظرفشویی قدیمی تر به احتمال زیاد فیلترهای خود تمیز شونده دارند. مدل های جدیدتر معمولا فیلترهای دستی دارند.

حتی اگر ماشین ظرفشویی شما دارای فیلتر خود تمیز شونده باشد (دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید)، باز هم باید به صورت دوره ای قسمت زیرین ماشین ظرفشویی را تمیز کنید تا از شر تکه های غذا و سایر زباله ها خلاص شوید. پوشیدن دستکش برای این کار را در نظر بگیرید. مسواک برای تمیز کردن باقی مانده های چسبیده مفید است.

نکات کلیدی و مهم در نظافت و پاکسازی ماشین ظرفشویی ها

در صورتی که می خواهید دوام فنی و کارکرد ماشین ظرفشویی شما در مدت زمان طولانی چند ساله، تحت الشعاع قرار نگیرد؛ می توانید بر اساس دستوراتی که در ادامه شرح می دهیم پیش بروید.

رعایت چند دستورالعمل ساده استفاده می تواند به شما کمک کند تا بهترین عملکرد ممکن را از این دستگاه اسب کار بگیرید، حتی اگر طول عمر آن را افزایش دهید.

  • ماشین ظرفشویی یک زهکشی مشترک با سینک آشپزخانه دارد. اگر سیفون داخلی دارید، قبل از شروع چرخه آن را اجرا کنید تا مطمئن شوید که فاضلاب پاک است.
  • صرفه جویی در مصرف برق و آب با روشن کردن ماشین ظرفشویی فقط زمانی که پر است، هوشمندانه است، اما در مقابل وسوسه انباشتن ظروف خیلی بلند یا تعداد زیاد، باید از خودتان مقاومت نشان دهید. این کار مانع از حرکت آب در اطراف هر ظرف و تمیز کردن کامل بار شما می شود.
  • قبل از اینکه ظروف را به ماشین ظرفشویی اضافه کنید، آن ها را خیلی پیش شست و شو ندهید. برای اینکه شوینده کار خود را به طور موثر انجام دهد، باید مقداری چربی و باقیمانده مواد غذایی وجود داشته باشد. در غیر این صورت، مواد شوینده به سادگی در طول چرخه شستشو کف ایجاد می کند و این مقدار زیاد می تواند برای دستگاه مضر باشد.

دقت کنید که در حین نظافت و در بررسی نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی، توجه به این مسئله که سلامت ماشین شما نیز حفظ گردد اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

روشن کردن ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین

به طور معمول می توانید با سیکل های شستشو، ماشین خود را تا حد زیادی تحمیز کنید.

یک پاک کننده طبیعی با ویژگی های عالی که قابل استفاده در ماشین ظرفشویی خواهد بود ، سرکه سفید است. این مایع دو مشکل بزرگ را که اغلب گریبانگیر ماشین های ظرفشویی می شود برطرف می کند:

  • گرفتگی و بو.

به طور ویژه ای می توانید از آن استفاده کنید تا پس از سیکل شستشو ظروف کثیف، چربی دیواره های ماشین ظرفشویی را از بین برده، تجمع مواد شوینده قدیمی را پاک نموده و حتی رسوبات معدنی را از بین ببرد. همه این ها به راحتی می توانند لوله کشی را مسدود کرده و باعث عملکرد ضعیف دستگاه شما شوند. این واقعیت که سرکه سفید بوی غذا را خنثی می کند تا ماشین ظرفشویی شما بو ندهد یک امتیاز است.

  • البته که مانند سرکه، جوش شیرین در مقابله با بوها عالی است، توانایی مبارزه با لک را نیز دارد. از آنجایی که جوش شیرین کمی ساینده است، در از بین بردن لکه ها و کثیفی های انباشته و پرس شده روی هم موثر است.
  • هنگامی که ماشین ظرفشویی خود را با سرکه و جوش شیرین تمیز می کنید، در واقع جلوی نفوذ مواد و میکروب ها را خواهید گرفت.

هنگام تمیز کردن ماشین ظرفشویی، می توانید با استفاده از یک بسته مخلوط لیموناد به جای سرکه به نتایج مشابهی برسید. به سادگی پودر را در ظرف مواد شوینده بریزید و یک چرخه شستشو را اجرا کنید. اسید سیتریک موجود در مخلوط لیموناد تقریباً مانند سرکه عمل می کند و ذرات باقیمانده غذا را از بین می برد.

جمع بندی نهایی

تمیز کردن ماشین ظرفشویی فوق العاده ساده است: فقط لازم است برای شروع این پروسه از درون آن ظروف را بردارید و با استفاده از یک پاک کننده طبیعی مانند سرکه سفید، جوش شیرین یا آب لیمو یک سیکل شستشوی ساده را اجرا کنید. به عنوان جایگزین، مخلوط لیموناد را در ظرف شوینده قرار دهید. اسید سیتریک از طریق چربی و ترکیب آن با آب گرم به راحتی منفعل گردیده و بریده می شود.

اگر ماشین ظرفشویی دارای کپک یا آلودگی های شبیه به آن است است، یک سیکل را با یک فنجان سفید کننده در قفسه بالایی اجرا کنید. اما اگر داخل ماشین ظرفشویی شما دارای استیل ضد زنگ یا قطعات فولادی ضد زنگ است این کار را انجام ندهید. سفید کننده به سطوح فولادی ضد زنگ آسیب می رساند و حتی می تواند باعث بروز حالاتی شبیه به حفره و… شود.

اگر علیرغم تلاش های شما، ماشین ظرفشویی شما به کارکرد با نقص ادامه می دهد، یا اگر قسمت داخلی آن ترک خورده یا شروع به زنگ زدن کرده است، ممکن است زمان ارتقا عوض کردن دستگاه رسیده باشد. خرید مزایای خود را دارد: مدل های جدیدتر معمولاً بی سر و صدا تر هستند و از نظر آب و انرژی مصرف کم تری دارند و کم هزینه تر خواهند بود.

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده