روش تمیز کردن فیلتر جاروبرقی و انواع فیلترها

نحوه تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

تمیز کردن فیلتر جاروبرقی یکی از کارهای مهمی است که به صورت مرتب باید انجام بدهید. جاروبرقی یکی از وسایل پرکاربرد و بسیار مهمی است که برای تمیز کردن و زدودن آلودگی‌های محیط اطرافمان آن را مورد استفاده قرار می‌دهیم. جاروبرقی دستگاهی است که از طریق مکش، محیط را از ذرات و گرد‌وغبار تمیز می کند. البته اگر دارای یک فیلتر قوی و پر قدرت باشد. در غیر اینصورت تمام گردوغبار و ذرات آلوده را به محیط پس می دهد و سپس باعث آلودگی هوا شده و بر سلامت انسان تاثیر منفی خواهد گذاشت. این دستگاه، دارای موتوری است که هنگامی که برای جارو زدن به آن نیاز پیدا می‌کنیم، آن را روشن می کنیم، و درواقع با روشن شدن آن، موتور، فن آن را به حرکت درآورده و این امر باعث کاهش فشار هوا در درون دستگاه می‌شود. در نتیجه باتوجه به کم بودن فشار هوای داخل جاروبرقی، هوا از این طریق وارد جاروبرقی شده و زمانی که هوا به داخل آن وارد شد کاری که فیلتر می کند این است که هوایی که وارد شده را از آشغال ها، کثیفی ها و گردوغبار جدا می کند.

انواع فیلتر جاروبرقی

در این قسمت به چند نمونه از فیلترهای خانگی و صنعتی اشاره کرده‌ایم:

  • فیلتر هپا
  • فیلتر پاکتی
  • فیلتر ستاره‌ای
  • فیلتر کارتیجی
  • فیلتر کیسه‌ای

روش تمیز کردن فیلتر جارو برقی و انواع فیلترها

فیلتر هپا

فیلتر هپا، اصولا بر رو یا پشت جاروبرقی ها قرار گرفته و به این گونه عمل می کند که پس از جارو کردن، خبری از نشت آلودگی به محیط بیرون نیست و صد درصد تضمین می‌کند که فقط هوای پاک و مطبوع را به بیرون انتقال‌ می‌دهد ولی برای کسانی که بصورت جداگانه این نوع فیلتر را برای جاروبرقی خود خریداری و تهیه می‌کنند، نمی‌توان صد در صد تضمین کرد که بدون هیچ آلودگی‌ای هوا را به بیرون منتقل می‌کند، ممکن است در هوایی که به بیرون می فرستد کمی گردوغبار وجود داشته باشد.

فیلتر کیسه‌ای

 فیلتر کیسه‌ای شکل کیسه مانندی دارد و دارای منافذی برای عبور هوا از آن است.

فیلتر پاکتی

 فیلتر پاکتی راحت‌ترین و پراستفاده‌ترین فیلتر خانگی است که نمی‌توان پس از آلوده شدن آن را تمیز کرد و باید به جای آن از یک فیلتر پاکتی جدید استفاده کرد.

فیلتر ستاره‌ای

 فیلتر ستاره‌ای ساختار انسجام‌یافته و پیوسته‌ای  دارد و با تکان دادن آن یا کمپرسورهای هوا می‌توان آن را پس از جارو کردن تمیز کرد.

فیلتر کارتیجی

 فیلتر کارتیجی، یک فیلتر سلولزی است و برای تمیز کردن آن به جریان هوای معکوس نیاز است. برای اینکه فیلترها عملکرد خوب و مناسبی را داشته باشند، بهتر است که هر دو این فیلترها را تمیز نگه داریم. اگر می‌خواهید یک فیلتر جاروبرقی با قدرت مکش زیاد و ماندگاری بالا خریداری کنید، لازم است که درباره ی انواع فیلترها آشنایی داشته باشید.

روش تمیز کردن فیلتر جارو برقی و انواع فیلترها

نکاتی مهم قبل از شروع به تمیز فیلتر جاروبرقی

قبل ازاین که درباره‌ی نحوه‌ی تمیز کردن فیلتر جاروبرقی مطلع شوید، بهتراست که نکاتی را درباره ی این دستگاه بدانید. اول اینکه فیلتر، یک قطعه‌ی کثیف است. هنگام حرکت دادن فیلتر، گردوغبار های روی آن در هوا پراکنده می شوند و ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی افراد بوجود آورد، بنابراین به سخنانی که در ادامه توصیه می‌شود، توجه فرمایید تا از بروز هر گونه مشکلی و پراکنده شدن این آلودگی ها تا حدی جلوگیری شود.

 برای تخلیه‌ی فیلتر جاروبرقی سعی کنید آن را به فضای باز برده، سپس آن را خالی کنید و در خانه این کار را انجام ندهید. برای تمیز کردن فیلتر به چند وسیله نیاز است که بهتر است قبل از تخلیه آن، آنها را آماده در اختیار گذاشته باشید تا میان انجام این کار هیچ مکسی صورت نگیرد (وسایل موردنياز: ماسک برای جلوگیری از ورود گردوغبار به داخل دهان، پیچ گوشتی برای باز کردن پیچ‌های جاروبرقی و کیسه‌ی زباله برای انتقال آشغال‌ها به داخل آن ). برخی فیلترها قابل شست و شو هستند و می‌توان آنها را زیر آب گرفت و با شوینده‌ی ملایمی آن‌ها را تمیز کرد، البته برای این که بدانید فیلتر جاروبرقیتان قابل شست و شو هست یا خیر، باید دفترچه راهنمای آن را مطالعه بفرمایید. برای تمیز کردن فیلترهای غیرقابل شست و شو نیز ابزارهائی مثل، مسواک، گردگیر هوا، سشوار و… را می ‌توانید استفاده کنید. جاروبرقی ‌هایی که فاقد کیسه هستند، با فیلترهایشان تمیز می‌ شوند. توصیه می‌شود که دفترچه راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید تا به شیوه‌های پیشنهادی مناسب برای تمیز کردن جاروبرقیتان آگاه شوید.

وسایل موردنياز برای تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

برای آغاز و شروع تمیز کردن فیلتر جاروبرقی، نیاز به ابزار و وسایلی هستیم که قبل از شروع باید آنها را تهیه کنیم تا در هنگام تمیز کردن آن با مشکل مواجه نشویم و با آسودگی خاطر کار زدودن آن را انجام دهیم. این ابزار و وسایل عبارت‌اند از:

  • آب
  • وسیله ای تیز مانند چاقو، سوزن یا قیچی
  • مواد معطر
  • کیسه ‌ی نو جاروبرقی
  • دستمال
  • صابون ملایم
  • بوگیر و خوش‌بو کننده‌ی جاروبرقی‌

اهمیت تمیز کردن جاروبرقی 

تمیز کردن جاروبرقی‌ ها مسئله‌ ی مهمی است که تاثیر زیادی بر روی جلوگیری از داغ شدن دستگاه می گذارد و نیز باعث افزایش قدرت مکش آن می ‌شود اما متأسفانه برخی افراد به تمیز کردن این دستگاه توجهی نمی کنند یا حتی برای سال ‌ها هیچ اقدامی برای تمیز کردن آن نمی ‌کنند. از طرفی بعضی از افراد هم ممکن است نسبت به نحوه ی تمیز کردن فیلتر جاروبرقی اطلاعات کافی یا اصلا هیچ اطلاعاتی درباره‌ی آن نداشته باشند و سر از خود اقدام به شست و شوی قطعات داخلی و خود این دستگاه کنند و موتور آن را بسوزانند. همانطور که می دانید جمع آوری کثیفی ‌ها و ذرات گرد و غبار توسط این دستگاه باعث می ‌شود که قطعات داخلی، آن را به مرور زمان کثیف و آلوده سازد. بی توجهی به تميز کردن این وسیله پرکاربرد و بسیار مهم، در آخر هزینه‌ های بالایی را بر دوشتان، برای تعمیر کردن آن تحمیل می کند.

لازم است در اطلاع باشید که زیاد شدن و انباشه شدن کثیفی ها و گردوغبار در لوله‌های این دستگاه و در نهایت مسدود شدن لوله‌ هایش باعث می ‌شود یکسری عملکردهای خود را به خوبی اعمال نکند، برای مثال قدرت بالا و عالی مکش خود را از دست داده و بسیار کند می ‌شود، خاک دادن جاروبرقی و نیز منتشر شدن بوهای ناشی از آشغال‌های جاروبرقی به محیط بیرون باعث می ‌شود که قطعات داخلی آن را به مرور زمان کثیف و آلوده سازد. بنابراین می توان گفت با اشنایی نحوه ی تمیز کردن فیلتر جارو برقی و پاکسازی آن بصورت مداوم و مرتب مانع وارد شدن اسیبی به قطعات داخلی دستگاهتان می‌شوید و از اصلی ‌ترین و بهترین راه ‌ها برای افزایش طول عمر دستگاهتان است.

اغلب جاروبرقی هایی که ساخت ایران هستند و در ایران ساخته می شوند، دارای فیلترهای قابل شست و شو هستند. در این میان فیلتر هایی هم موجود هستند که شما نمی توانید آنها را زیر آب بگیرید و با شوینده های ملایم بشویید. با توجه به این که قسمت های مختلفی از جاروبرقی در معرض جمع شدن گردوغبار و آلودگی‌ها، با پرزهای مو، پلاستیک و کاغذ قرار می گیرد، برای همین تنها نباید روی تمیز کردن یک بخش آن تمرکز و وقت گذاشت. هر ۶ ماه یک بار و به صورت دوره ای خوب هست که با کمک گرفتن از وسایلی همچون قیچی، تشت های بزرگ، قیچی‌های خیاطی، دستمال و کهنه‌ها ، آب و مواد شوینده‌ی ملایم، کثیفی و آلودگی قسمت هایی از جاروبرقی را ازبین برده و تمیز کنیم. در ادامه نحوه ی تمیز کردن فیلتر جاروبرقی بدون کیسه را مرحله به مرحله ذکر می‌کنیم و شیوه های تمیز کردن انواع جاروبرقی های جدید و قدیمی ، سطلی و… را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

روش تمیز کردن فیلتر جارو برقی و انواع فیلترها

تعویض و تمیز کردن کیسه جاروبرقی

در همه‌ی جاروبرقی های جدید و قدیمی، برای ذخیره‌ ی ذرات گرد و غبار و آلودگی‌ها، کیسه‌هایی با ظرفیت محدودی وجود دارد. به گونه ای که با چند بار جارو زدن این کیسه‌ها پر شده و نیاز به عوض شدن دارند. اگر اقدامی به تعویض آنها نکنیم به موتور و قطعات داخلی فشار بسیاری وارد شده و باعث داغ شدن بدنه‌ی جاروبرقی می ‌شود و قدرت مکش و جارو کردن آن را بسیار کند می کند. کیسه جاروبرقی را با توجه به مدل آن باید تهیه و تعویض کرد. اگر کیسه‌های داخل جارو برقی قدیمی، سطلی، پارچه ای و چند بار مصرف باشند، لازم است که در ابتدای کار آن را از جای خود برداشته، سپس کثیفی و زباله‌های آن را خالی و تمیز کرده و با چند حرکت آهسته گردوغبار آن را پاک نموده. در صورتی که برای مدت زمان طولانی گردوغبار کیسه‌های پارچه‌ای از بین نرفت، باید اقدام به شستن آنها کرد. برای شست و شو، در ابتدا آن را در داخل تشت پر از آب همراه مواد شوینده ملایم قرار دهید، سپس وقتی آن را تمیز کردید، از تشت بیرون آورده  و آن را آبکش کنید. به این نکته توجه کنید که قبل از نصب دوباره کیسه به داخل جارو برقیتان حتما آن را به طور کامل خشک کنید، زیرا اگر ان را خشک نکنید و نصب کنید، بوی بدی را ایجاد کرده و به بیرون از دستگاه منتقل می کند.

نحوه ی تمیز کردن فیلتر جاروبرقی برقی در خانه

حال به قسمت نحوه ی تمیز کردن فیلتر جاروبرقی می رسیم که در این قسمت، بررسی فیلتر، از مهم‌ترین گام‌ها در پاکسازی این دستگاه است. همانطور که گفته شد در داخل جاروبرقی‌ها با توجه به مدلشان، چند فیلتر در آنها تعبیه شده است، که در واقع کاری که این فیلترها می کنند این هست که زباله ها و ذرات گردوغبار را جذب خود کرده و مانع از وارد شدن آنها به درون سایر قطعات داخلی جاروبرقی و موتور می شوند. بعد از مدت‌ها جارو کردن، روی فیلترها پر شده از گرد  وغبارها که در واقع باعث مسدود شدن سطح فیلترها هم می شوند. اگر روی سطح فیلتر علامت w  را مشاهده کردید یعنی می ‌توانید آن را با کمی شست و شو با آب شست و بصورت کامل تمیز کرد، ولی اگر مقدار آلودگی بیشتر بود، باید آن را از جای خود برداشته و با چند ضربه‌ی آهسته منافذ آن را خالی و تمیز از حجم بسیار بالایی از گرد و غبار کرد، البته می توانید علاوه ‌بر شست و شوی و گردگیری به خرید یک فیلتر جدید اقدام بفرمایید (اگر تا مدت زمان طولانی ۵ الی ۶ ماه از فیلتر خود استفاده کرده اید، توصیه می شود که به جای تمیز کردن آن یک فیلتر جدید تهیه کنید).

 فیلتر اصلی در اکثر مکنده‌ها برای عمر مفید فیلتر، درواقع از سیستم های نظافت اتوماتیک و دستی استفاده می گردد.

نحوه ی تمیز کردن برس، خرطومی و موتور جاروبرقی برقی در خانه

پاکسازی برس چاروبرقی

مرحله بعد پاکسازی برس چاروبرقی است، برای جارو کردن‌ خانه، سطوح مختلفی از برس‌های متعددی در جاروبرقی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است که حتما باید به پاکسازی آنها توجه فرمایید. در ابتدا برای  تمیز کردن برس‌ها می‌توانید با استفاده از اشیا و وسایل نوک تیز مانند غلاب بافتنی یا سوزن، سطوح آنها را از جرم‌ هایی که با مو و موارد مشابه آن گرفته شده است، پاک کنیم.

 انباشه شدن نخ ها و مواردی مشابه آن باعث می شود که جاروبرقی حالت مکشی پر قدرت خود را از دست بدهد و کند شود و در این صورت دیگر نمی‌توانید گوشه و کناره ‌های خانه، مبل و تخت و… را به خوبی تمیز کرد.

پاک کردن و شست و شوی لوله‌ی خروطومی

در مرحله‌ی بعد به پاک کردن و شست و شوی لوله‌ی خروطومی جاروبرقی می پردازیم، لوله ها یکی از مهم‌ترین اجزای آن است که باید بصورت مداوم تمیز و پاکسازی شوند. یکی از دلایل دیگری که مکش جارو را با اختلال مواجه می‌کند و باعث کند شدن جارو زدن می شود بخاطر مو، پرز، نخ، کاغذ و اشغال هایی است که وارد لوله شده که و به دلیل پاکسازی نشدن، لوله ها دچار گرفتگی می‌شوند.

 بنابراین بعد از هر جارویی که زدید لوله‌ی خرطومی را چک کنید و در صورت کثیف بودن آن را بشورید و تمیز کنید، البته به این توجه کنید که برای شستن آن حتما باید لوله‌ی خرطومی را از آن جدا کنید.

تمیز کردن‌ برس غلتک جاروبرقی

در این قسمت می رسیم به تمیز کردن‌ برس غلتک جاروبرقی، که وقتی جرم‌هایی از مو و پرز و موارد مشابه آن سطوح  غلتک را اشغال می کند، مانع از جارو کردن سطح مورد نظر توسط آن می شود. این قضیه به طور کامل طبیعی است، زیرا آشغال‌های روی برس، از مجرای مناسب و مورد نیاز هوا جلوگیری شده و قدرت مکش را تا حدود زیادی کاهش می دهد. معمولا برای تمیز کردن این برس به بشکاف خیاطی نیازمند می شوید. می توانید توسط قیچی و بشکاف، نخ ها و پرزهای روی سطح برس را از آن  جدا کنید و در آخر با شئی مثل مسواک روی تارهای برس غلتک جاروبرقی بکشید. سعی کنید پس از هر دو تا سه بار جارو زدن، این تمیزکاری را انجام دهید و علاوه بر برس، لوله‌ی غلتک هم باید از کثیفی‌ها پاکسازی شود.

مرحله‌ی تمیز کردن موتور

در اینجا به مرحله‌ی تمیز کردن موتور آن می پردازیم، طبق گفته‌های قبل استفاده غلط و نابجا برای تمیز کردن اطراف در حالی که جاروبرقی دارای حجم بالایی از خاک و گردوغبار است، اگر این آلودگی ها وارد موتور آن شوند و بر سیم پیچی‌ها و موتور ان فشارهای شدیدی وارد می کند که اختلالاتی از جمله بوی سوختگی را برای آن بوجود می‌آورد و این به خاطر غبار بسیار زیادی است که در موتور جاروبرقی انباشه شده‌است. با در نظر گرفتن این که این قطعه دارای سیم پیچی است، پس باید حواستان باشد که با آب و مواد شوینده آن را نشویید، بلکه با فشار هوا و یا برس و دستمال کوچک آن را پاکسازی نمایید.

نحوه تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

 به آخرین مرحله برای مبحث نحوه تمیز کردن فیلتر جاروبرقی می‌رسیم که به پاک کردن بدنه‌ی جاروبرقی اشاره دارد. محوطه‌ی داخلی و بدنه‌ی بیرونی جاروبرقی همچینن باید همیشه تمیز باشد، که برای پاک کردن قسمت داخلی آن می توانید از دستمال مرطوب و برای بدنه‌ی آن، هم از دستمال مرطوب و هم از جاروبرقی دیگری استفاده بفرمایید.

نکته مهم در مورد تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

دقت کنید که با خواندن دفترچه راهنما از اینکه فیلتر جاروبرقی تان قابلیت شست و شو را دارد مطمعن شوید، زیرا اگر نداشته  باشد و آن رابشویید، باعث تجزیه آن می شود و یا اینکه میکرو سوراخ‌هایی که به هوا اجازه‌ی عبور می دهند و مانع عبور ذرات می‌شوند را مسدود کرده و مانع عملکرد صحیح فیلتر خواهد شد.

 زمان مناسب برای عوض کردن فیلتر ها

در این قسمت بصورت مجزا می خواهیم درباره‌ی سوالی که پیش می آید صحبت کنیم، آن هم این است که چه زمانی برای تمیز و تعویض فیلترها مناسب است:

فیلترهای اسیب دیده و پاره شده را دیگر نمی توان با شست و شو و… از انها مجدد استفاده کرد بلکه باید به فکر تهیه‌ی یک فیلتر جاروبرقی جدید باشیم . جاروبرقی‌ها توانایی بسیار محدودی در جذب و کشیدن ذرات گردوغبارها را در خود دارند. بعد از اینکه مدت طولانی گذشت به این نتیجه خواهیم رسید که جاروبرقی قدرت مکش و ککش ذرات را مانند گذشته ندارد و این به دلیل پر شدن فیلتر هواست که در آن لایه ضخیمی از گرد و غبار، کثیفی و آلودگی ها جمع‌آوری شده است.  در این زمان به نتیجه تعویض فیلتر جاروبرقی خواهیم رسید البته اگر قدیمی هست و بسیار به شما کار داده است، این امر به عملکرد بهتر جاروبرقی کمک خواهد کرد. اگر قدیمی نبود می‌توانید آن را با روش و شیوه‌هایی که در بالا ذکر کردیم آن را پاکسازی و زدود. در اصل دستگاه به اندازه‌ی ۳ الی ۵ سال کار کرده است و مثل هر قطعه‌‌ای در دستگاه های الکتریکی دیگر نیاز به تعویض شدن دارد و درواقع سالم بودن آن بر روی کل دستگاه اثر می گذارد. در اکثر مکنده‌ها فیلتر اصلی، فیلتر های ستاره ای اند، که برای بالا بودن عمر مفید فیلترها، از سیستم‌های اتومات و دستی استفاده می‌شود. در این نوع سیستم‌ها، هیچ نیازی به بازکردن جاروبرقی‌تان نیست و برای این که فیلتر آن مسدود نشود، کافی است تنها کمی ان را تکان بدهید تا اینکه آلودگی،  گردوغبار و موارد مشابه آن روی آن انباشه نشوند.

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده