اطلاعات درباره بخاری برقی، انواع این وسیله گرمایشی و رفع مشکلات آن

اطلاعات در مورد بخاری برقی (راهنمای خرید)

در خیلی از مکان ها که فضای کمی دارند و گازکشی نیستند می توان از بخاری برقی استفاده کرد؛ این بخاری می تواند فضاهای کوچک را گرم کند و دارای مدل های مختلفی می باشد. آنها از وسایل گرمایشی ایده آلی برای حمام، مغازه ها، اتاق ها و سایر مکان ها هستند و به دلیل دور بودن از آلودگی، کاربردی و کم خطر بودن مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند. در اینجا با شما در مورد این وسیله بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بخاری برقی چیست؟

بخاری برقی سیستم گرمایشی بوده که از انرژی برق، گرمای تابشی تولید می کند. در هیترهای آن لوله ای سفالی شکل وجود دارد که اطراف آن سیم های نازکی پیچیده می شود. این سیستم ها بسیار کم خطر اند و با استفاده از آن ها دیگر نگران گازگرفتگی نخواهید بود. همچنین به دلیل اینکه نیازی به لوله ندارند براحتی وصل خواهند شد.

در بخاری برقی با المنت های موجود نیروی برق داخل شده، باعث تولید گرما می کند. انرژی گرمایی که بر روی لوله سفالی است به محیط گرما می دهد.

فرایند گرم شدن با بخاری برقی چگونه است؟

بخاری برقی با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایشی کار می کند و گرمایش الکتریکی تولید می نماید. هیتر برقی دارای یک المنت بوده که قادر به تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی است و یک پمپ الکتریکی دارد که انرژی گرمایی را به محیط ارسال می کند.

بخاری برقی انواع مختلفی دارد که قبل از خرید آن باید ببینید برای کجا می خواهید آن را استفاده کنید و بعد مشخص کنید در چه مدتی قرار است این وسیله مورد استفاده قرار گیرد. آیا مدام از آن استفاده می کنید یا موقتی؟

طبق توصیه کارشناسان برای هر متر مربع باید ۱۰۰ وات استفاده شود؛ مثلا اگر اتاق شما ۱۲ متری است بخاری ۱۰۰۰ وات مناسب آن می باشد. اتاق هر چه عایق حرارتی بیشتری داشته باشد زودتر گرم خواهد شد.

انواع مختلف بخاری برقی

با توجه به هدف شما از خرید و محلی که قرار است از این بخاری استفاده شود این وسیله در مدل های مختلفی وارد بازار می شود.

بخاری برقی فن دار

بخاری برقی فن دار

بخاری فن دار در ساختمان ها و فضاهای بیرونی بکار می رود. این وسیله با جریان هوا با کمک فن و از منبع گرما، باعث گرم شدن فضا خواهد شد. گرمای المنت آن نیز با انرژی الکتریکی صورت می گیرد و فن تعبیه شده در آن گرما را در محیط توزیع می کند. این گرما نیز اکثرا از سمت پایین به بالا عبور می کند؛ همین باعث گرم شدن فضا به شکل یکنواختی می شود۔

بخاری فن دار بسیار کاربردی بوده و گرمای تولید شده در آن با انرژی بالا و مصرف برق کم تولید می شود. همچنین مدل پنکه ای آن برای اتاق در زمستان مناسب می باشد؛ چون عملکرد و بازدهی ایده آلی دارد.

3 20 e1674127266789

بخاری برقی بدون فن

فن موجود در بخاری برقی مناسب برخی فضاها بوده و در برخی محیط ها ناکارآمد می باشد. این فن ها گرما را به شکل یکنواخت پخش می کنند و این باعث کاهش هزینه گرمایشی می شود؛ ولی با مرور باعث ایجاد سروصدا و پخش گرد و خاک و مواد آلرژی زا خواهد شد. لذا برخی محیط ها که باید به دور از سروصدا و گردو خاک باشند باید از نوع بدون فن استفاده کرد.

بخاری برقی تابشی

بخاری برقی تابشی

بخاری تابشی عملکردی مانند خورشید دارد. به گونه ای که بدون گرم کردن هوا، با انرژی تابشی محیط را تحت پوشش خود قرار داده و گرم می کند. این بخاری جهت کنترل حرارت بدن نوزادی که تازه بدنیا آمده در بیمارستان بکار می رود. آنها بدون آسیب به پوست حساس نوزاد، باعث گرم شدن محیط خواهند شد. از آن ها در فضاهایی که سقف بلند دارند یا باز هستند نیز استفاده می شود.

بخاری تابشی برای گرم کردن افراد و اشیاء استفاده شده و در هوای باز افراد از آن استفاده می کنند؛ به همین دلیل در مصرف برق نیز صرفه جویی خواهد نمود. بخاری هایی که المنت آنها سه یا چهار عدد است نیاز به ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ وات برق هستند. نمونه های بزرگتر نیز ۶۰۰ تا ۸۰۰ وات بوده و در هر المنتی برق استفاده می کنند. بخاری تابشی در محدود فروسرخ انرژی مصرف می کند و اگر با جسم یا انسان برخورد نکند از محیط عبور خواهد کرد؛ به همین دلیل این بخاری ها در مکان هایی استفاده می شوند که هوا در آنها جریان دارد.

گرمای تابشی به صورت مستقیم اجسام و انسان را گرم می کند و فاقد صدا خواهد بود.

۱ 4 e1674127289311

بخاری برقی کانوکتور

بخاری کانوکتور فقط هوا را گرم نموده و از پایین هوای سرد را می کشد و با مقاومت داخل، باعث گرم شدن هوای سرد خواهد شد. سپس بوسیله پانل ها هوای فوقانی و هوای گرم شده، دوباره وارد این گردش می شود. این مدل با اصل همرفت طبیعی در حال کار بوده و با هوا بوسیله گردش طبیعی کار می کند و از سلامت کافی برخوردار می باشد. نمونه های جدید از عملکرد کاملی برخوردار بوده و وقتی به دمای مورد نظر رسید به شکل اتوماتیک خاموش خواهند شد؛ در اینصورت تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی خواهند نمود. مزایای بخاری برقی کانوکتور شامل موارد زیر است.

  • برای کودکان ایمن و سالم بوده؛ زیرا طبیعی تر محیط را گرم خواهد نمود.
  • به دلیل اینکه بدون فن است فاقد سروصدا می باشد.
  • ساطع کننده گرما یا اشعه مضری نیست.
  • در صورت پرتاب شدن از نظر ایمنی مشکل ساز نیست زیرا حرارت سوزاننده یا مایع گرم ایجاد نمی کند.
  • جهت استفاده به زیر ساختی نیاز ندارد.

بخاری بخاری برقی همرفتی

بخاری بخاری برقی همرفتی

خطر شعله ور شدن در این بخاری وجود ندارد؛ به همین خاطر ایمنی بالایی دارد. لذا آنها بی سروصدا هستند و  مناسب استفاده مدام می باشند. در این مدل گرما از یک شیء به شیء دیگر منتقل می شود. همچنین با انرژی همرفت گرما را منتقل نموده که علل ایجاد جریان همرفت، به چگالی ماده ارتباط دارد. به دلیل زیاد بودن چگالی هوای گرم، گرما به بالا انتقال پیدا می کند. این جابجایی باعث یکنواخت شدن هوا خواهد شد.

بخاری برقی مدل ایستا

بخاری برقی مدل ایستا

بخاری ایستا نسبت به ارتفاع از سطح مقطع کمتری برخوردار بوده و با نام تویوست نیز شناخته می شود. در زیر آن حس گری وجود دارد که در صورت واژگونی، با قطع شدن برق، ایجاد آتش سوزی نخواهد شد. همچنین استفاده راحتی داشته و به آسانی حمل خواهد شد. به علاوه در دو مدل فن دار و بدون فن موجود است که در صورت داشتن پایه تاشو از قابلیت تنظیم ارتفاع نیز برخوردار می باشد.

فرق بخاری برقی فن دا3 e1674127340358

بخاری برقی زمینی یا خوابیده

دارای سطح مقطع بیشتری بوده؛ به همین دلیل کمتر در معرض واژگونی قرار می گیرد. برخی مدل ها نیز دارای حسگر هستند تا در صورت سقوط دچار آتش سوزی نشوند. در پشت المنت های آن صفحه استیلی وجود دارد که منعکس کننده حرارت می باشد. با وجود کلیدهایی که بر روی آن تعبیه شده المنت های روشن را تنظیم می کند و اگر فن دار باشد می توان سرعت آن را تغییر داد.

هیتر2 1

بخاری برقی رومیزی یا هیتر

عملکردش به صورت همرفتی بوده و دارای پروانه بادبزن است که با المنت باعث گرم شدن محیط خواهد شد. فن موجود در آن گرما را به محیط انتقال می دهد و سرعت ارسال گرما را افزایش خواهد داد. مناسب محیط هایی است که نیاز به گرم شدن سریع هستند و از سایر مدل ها کوچکتر می باشد. فن آن نیز قوی تر بوده و جهت تنظیم میزان حرارت دکمه ای در آن تعبیه شده است. میزان سرعت فن را می توان در آن تنظیم نمود. به دلیل داشتن المنت و فن، باید متصل به سیم بسیار قوی باشد تا ایمنی آن حفظ شود. همچنین این سیستم دارای فنی مجهز به ترموستات است که اگر محیط گرم شود به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

4457310 e1674127375867

بخاری برقی دیواری

این بخاری بسیار کم جا بوده و مناسب فضاهای کوچک می باشد. بر روی دیوار نصب می شود و از ویژگی های ضد آب آن در محیط هایی که در تماس با آب هستند استفاده خواهد شد.

انواع بخاری برقی بسته به کاربرد

بخاری های برقی بسته به کاربردشان دارای انواع مختلفی هستند که در اینجا به معرفی هر یک می پردازیم:

بخاری برقی حمام

بخاری برقی حمام

بخاری حمامی ترکیبی از مدل تابشی و فن دار بوده که با لامپ های مدون قرمز گرمایی، در محیط های مرطوب حرارت را بالا می برد. لذا دارای ایمنی بالایی است و به دلیل داشتن سیم اتصال برق ضد آب، در صورت پاشیدن آب بر روی آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

بخاری حمام از مدل دیواری است و دارای المنت های فلزی می باشد؛ چون این المنت ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند. این سیستم دارای عایق بندی بوده و باید در ارتفاعات نصب شود تا با آب برخوردی نداشته باشد.

تمامی هیترهای برقی ذکر شده به صورت اتوماتیک کار می کنند و در صورتی که طی روشن بودن به دمای مورد نظر برسند به صورت اتوماتیک خاموش خواهند شد.

انواع بخاری بخاری برقی حمام

بخاری هایی که در حمام استفاده می شوند دارای انواع مختلفی هستند که در اینجا به معرفی هر یک می پردازیم.

بخاری حمامی تابشی

بخاری حمامی تابشی

این بخاری از ایمنی بالا و مصرف برق پایینی برخوردار یوده و دارای چند المنت است. همچنین پشت المنت آن صفحه ای بوده که نقش بازتابنده گرما را دارد.

حوله خشک کن برقی حمام

حوله خشک کن برقی حمام

بر روی آن حوله و لباس را خشک می کنند و باعث گرم شدن حمام نیز می شود. این بخاری در سه مدل دکوراتیو، استیل و آلومینیوم تولید خواهد شد.

خاری برقی مناسب اتاق خواب

بخاری برقی مناسب اتاق خواب

فن هیتر مناسب اتاق خواب است که با استفاده از فن، گرما را سریع به محیط انتقال می دهد و در صورتی که به صدا حساس هستید از نوع بدون فن استفاده کنید.

بخاری برقی مناسب محیط کار

بخاری برقی مناسب محیط کار

فن هیتردار و بخاری رومیزی مناسب محیط کار بوده و اگر محیط کار شما بزرگ است باید از هیترهای برقی بزرگ استفاده کنید که مخصوص سوله ها و محوطه های بزرگ هستند.

difference between industrial heater and electric heater e1674127443867

بخاری برقی مناسب محیط های بزرگ

در فضاهای بزرگ باید از هیترهای برقی و از مدل های توان بالا و بخاری های ۴ یا ۵ شعله استفاده کنید.

انواع المنت بخاری برقی

در بخاری های برق از انواع المنت استفاده شده و هر مدل بخاری دارای المنت مختص به خود است. المنت نیز رشته سیم نیمه هادی بوده که در برابر جریان زیاد مقاومت دارد. رشته سیم به دور لوله ای عایق شده پیچیده شده که ضمن عبور جریان، گرمایی تولید می شود که سبب خواهد شد با تولید عایق گرما، محیط گرم شود. در اینجا شما را با انواع المنت ها آشنا خواهیم کرد.

المنت فلزی

جنس آن از نیکروم بوده که از ۲۰ درصد کروم و ۸۰ درصد نیکل ایجاد شده است. همچنین به دلیل داشتن مقاومت بالا، حرارت زیادی تولید خواهد نمود. این المنت دوام بالایی در برابر رطوبت دارد.

المنت سرامیکی

این المنت از مخلوط سرامیک، فلز و پلاستیک تولید شده که در صورت تمیز شدن دوره ای بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد. بخاری ساخته شده با این المنت دارای مزایای زیادی است؛ از جمله:

  • دارای وزن سبک و اندازه کوچکی بوده که از قابلیت جابجایی راحتی برخوردار می باشد. لذا براحتی محیط را گرم می کند.
  • فراهم کننده منبع دائمی گرما بوده و گرمای آن به اندازه ای نیست که ایجاد سوختگی کند. همچنین این بخاری دارای فنی است که گرمای تولید شده بواسطه المنت را، در محیط پخش می کند.
  • ساخت ساده ای دارد و با انرژی کم به سرعت گرم می شود؛ به علاوه بسیار کم مصرف می باشد.
  • از ایمنی بالایی برخوردار بوده؛ به گونه ای که قبل از بروز خطر خاموش خواهد شد. همچنین بدنه بخاری نیز داغ نخواهد شد.

المنت شیشه ای

جنس آن از کوارتز است؛ به گونه ای ساخته شده که در دمای بالا در آن شکستگی ایجاد نخواهد شد. با گاز هالوژن فضای داخل این المنت پر شده و جنس شیشه ای آن با عبور جریان الکتریکی به اشعه مادون قرمز تبدیل می شود. در اینصورت تا مرز ۲۶۰۰ درجه سانتیگراد حرارتش بالا خواهد رفت.

بسته به سایز و وات، المنت شیشه ای حرارت را به میزان مختلفی تولید می کند. عایقی از جنس سرامیک نسوز در دو طرف آن ایجاد شده که به جهت ایجاد حرارت در سیم المنت و سیم نسوز متصل شده است. المنت شیشه ای از نوع تابشی و بی صدا بوده که این سبب می شود تا در زمان روشن شدن، گرما به خوبی توزیع شود.

راهنمای خرید بخاری برقی

در زمان خرید بخاری برقی توجه به نکات زیر ضروری می باشد.

  • بخاری را باید بسته به مساحت محیط خریداری کنید و در زمان خرید باید به علامت استاندارد موجود در آن توجه نمود مثلا بخاری حمامی استاندارد دارای المنت بهینه و سیم نسوز است.
  • این بخاری ها باید المنت قوی داشته باشند و از سیستم خاموش و روشن شدن خودکار برخوردار باشند.
  • به کیفیت سیم باید توجه کنید که از نوع نسوز باشد و روکش سیلیکونی و ابریشمی در آن وجود داشته باشد.
  • توان این بخاری ها بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ وات است و بر اساس مساحت محیط مورد نظر خود باید نوعی درست را انتخاب کنید.
  • توجه کنید این وسیله دارای ترموستات باشد تا به صورت اتوماتیک کار کند؛ در اینصورت دمای آن کنترل می شود و از بالا رفتن دما و سوختگی سیستم جلوگیری خواهد شد.
  • بخاری های تابشی دارای دکمه ایمنی هستند که در صورت بروز خطرات باعث خاموش شدن دستگاه می شوند.
  • در زمان خرید توجه کنید کابل از ضخامت کافی برخوردار باشد و در آن خوردگی وجود نداشته باشد.
  • هیتر برقی بسته به مدل دارای تعدادی المنت است و نوعی که سه المنت دارد از نوع دو المنته دارای توان و قدرت گرمایی بالاتری می باشد. همچنین در صورتی که این سیستم دارای حسگر دما باشد با نشان دادن دمای محیط، درجه حرارت را تنظیم خواهد نمود. درنتیحه با کلید های دیجیتال دمای محیط را تنظیم می کند.
  • توجه کنید محصولی که انتخاب می کنید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد تا از کیفیت آن اطمینان داشته باشید.
  • هر مدلی از بخاری های برقی بسته به مدل و کاربردش دارای ظرفیت تولید حرارت و میزان سرعت گرمایش متفاوتی است. بنابراین مدلی که برای مغازه انتخاب شده با نوعی که برای کارگاه خرید می شود عملکرد یکسانی ندارد. مثلا برای مغازه باید مدلی انتخاب شود که دارای ظرفیت گرمایی پایین و سرعت گرمایشی بالایی باشد.
  • برخی از این سیستم ها دارای ریموت یا کنترل از راه دور هستند که با فاصله دور نیز می توان آنها را تنظیم نمود. برخی مجهز به سیستم چرخشی هوا و تهویه هوا بوده که کار گرم کردن و تهویه هوا را با هم انجام می دهند.
  • بخاری برقی از ویژگی پرتابل برخوردار بوده و قابلیت جابجایی راحتی دارد.

طریقه نصب بخاری دیواری

جهت نصب بخاری دیواری باید ارتفاع درست را رعایت کنید تا کودکان یا حیوانات دسترسی به آن نداشته باشند؛ سپس باید آن را تا یک متر با سقف فاصله دهید تا هوای اتاق راحت تر گرم شود. اگر بخاری از نوع کانوکتور است باید آن را با فاصله با پریز نصب کنید تا از کشش کابل متصل کننده و انتقال دهنده الکتریکی جلوگیری شود.

بعد از اینکه محل مناسبی برای نصب آن پیدا کردید باید با توجه به ابعاد سیستم سوراخی را ایجاد کنید. برای علامت گذاری سوراخ، با قرار دادن قلاب های آویز بر روی دیوار، محل پیچ و سوراخ ها را با مداد تعیین کنید تا حداقل ۱۰۰ میلیمتر کانوکتور از پانل محل سوراخ بیضی شکل و زمین دور باشد.

علت صدای ترک خوردن بخاری برقی

ممکن است زمانی که بخاری خنک بوده و بر اثر انبساط و انقباض ناگهان گرم می شود دچار ایجاد صدا شود که در اینصورت این اتفاق طبیعی بوده و از این بابت نباید نگران باشید.

مشکلات رایج در بخاری برقی

بخاری برقی نیز مانند هر وسیله ای دیگر امکان دارد دچار مشکلاتی شود که بهتر است از این مشکلات اطلاع کسب کنید.

  • روشن نشدن و پخش شدن بو از آن، که این بو شبیه به بوی سیم سوخته می باشد.
  • سیم دستگاه به برق متصل نیست ولی المنت ها روشن نمی شوند.
  • لامپ کلید روشن نیست ولی المنت ها روشن هستند.
  • بدنه دستگاه برق دارد.

روش نگهداری از بخاری برقی

اگر قصد پاک کردن بخاری برقی را دارید هرگز از آب و مواد شوینده استفاده نکنید و بهتر است فقط از کهنه ای نم دار جهت تمیز کردنش استفاده کنید. همچنین در زمانی که در حال تمیز کردن آن هستید از قطع بودن برق به آن اطمینان حاصل نمایید.

نکات رایج در مورد بخاری برقی

  • در اولین بار که بخاری را به برق میزنیم بویی از آن ساتع می شود این بو طبیعی است و تا ۵ دقیقه استشمام خواهد شد؛ بعد از اینکه دستگاه داغ شد دیگر بو به مشام نمی رسد.
  • باید توجه کنید هرگز لباس خشک و خیس را بر روی این بخاری ها قرار ندهید؛ چون علاوه بر اینکه باعث آتش سوزی شده؛ در عملکرد آن نیز اختلال ایجاد خواهد شد؛ در اینصورت گارانتی شامل آن نمی شود.
  • ممکن است بر روی بخاری و المنت آن گرد و خاک نشسته باشد که در این صورت باید توجه کنید با جاروبرقی مشبک های زیر بخاری و صفحه جلویی به خوبی تمیز شود.
  • عوامل مختلفی بر قیمت این محصول اثر گذار است که شامل: قابلیت تنظیم دما، وات دستگاه، گارانتی و خدمات پس از فروش، علامت استاندارد، توان، قدرت و غیره می باشد.

قیمت بخاری برقی

قیمت فروش بخاری برقی به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر چه امکانات آن بیشتر باشد گرانتر خواهد بود. همچنین نمونه های بزرگ که دارای توان و قدرت بالایی هستند مسلما گرانتر می باشند. جنس قطعات بکار رفته در این محصول، جنس المنت، کیفیت فن و دیگر قطعات در کیفیت نهایی محصول و قیمت آن تاثیرگذار می باشد. همچنین جنس و کیفیت بدنه نیز تاثیر زیادی بر قیمت این وسیله خواهد داشت.

سخن پایانی

بخاری برقی وسیله ایست که به وسیله برق گرما را تولید می کند؛ این سیستم بسته به مدل و کاربرد دارای انواع مختلف با توان و قدرت متفاوتی بوده که باید بسته به محیطی که قرار است از آن استفاده کنید انتخابش نمایید. این محصول کاملا بدور از خطراتی مانند گاز گرفتگی است و از نصب و استفاده راحتی برخوردار بوده و به آسانی نیز جابجا خواهد شد.

مطالب مشابه را ببینید!

پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس آروا؛ تولید کننده انواع ابزار آلات صنعتی و خانگی با بهترین کیفیت نوسان گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می شود؟