دلایل روشن نشدن فر گازی و رفع عیوب مربوط به آن

بررسی علت روشن نشدن فر گازی و رفع عیب

علت روشن نشدن فر گازی می ‌تواند بسته به این که نقص در چه بخشی از سیستم تولید حرارت، مسیر انتقال گاز و… شکل ‌گرفته است سبب قطع‌ شدن جریان ورودی، عدم کارکرد فندک یا قطع جریان توسط ترموستات شود.

به ‌هرحال اگر اجاق گاز شما دچار ایراد شده و با مشکل روشن نشدن فر گازی مواجه هستید در بسیاری از موارد خودتان می ‌توانید بدون مراجعه تعمیرکار و با شناسایی ایراد، آن را تا حد زیادی حل کنید. ما در ادامه قصد بررسی اصلی ‌ترین مشکلاتی که باعث ایجاد این نقص (علت روشن نشدن فر گازي و رفع آن) می ‌گردند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

دلایل روشن نشدن فر گازی و رفع عیوب مربوط به آن

علت روشن نشدن فر گازی و رفع آن

فر شما یکی از مهم‌ ترین لوازم آشپزخانه شماست. وقتی مشکلی در فر شما پیش می ‌آید باید بدانید که چگونه آن را تعمیر کنید و چه زمانی با متخصصین تماس بگیرید. در اینجا راهنمای گام‌ به ‌گام بررسی علت روشن نشدن فر گازی را شرح خواهیم داد که می ‌توانید از آن استفاده کنید. مبنای کلی مشکلات بر پایه 7 رکن کلیدی در کل پیکره عملکرد این فرها است.

اساساً 5 علت اصلی برای این مشکل در نظر گرفته شده است اما ما کمی پا فراتر گذاشته و در مورد ایرادات احتمالی و کلی این سیستم‌ ها نیز نکاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. عملکرد نادرست ترموستات، مشکل در فندک، مشکل در دریافت ورودی فندک، افت فشار گاز یا نشتی‌ های بین‌ راهی از جمله متداول‌ ترین این موارد خواهد بود.

موارد زیر از جمله کلید ترین مشکلاتی است که در نهایت و به ‌عنوان یک بررسی کلی در ادامه در مورد آن‌ها توضیحاتی را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

  • نقص و ایراد ترموستات فر گازی
  • عدم کارکرد فندک فر گازی و سیستم مشعل
  • خفگی و گرفتگی جریان ورودی مشعل و مسیر فندک فر
  • خراب‌شدن تایمر فر گاز
  • کم‌وزیاد شدن جریان گاز و اثر آن روی فر گاز
  • خراب‌شدن پیلوت فر گاز
  • خراب‌شدن سوپاپ اطمینان مدل‌های مختلف فر گاز

1. ایراد فندک فر گازی و سیستم مشعل

علت  ‌های بروز مشکل روشن نشدن فر گاز بسته به این که از چه مکانیزم و کارکردی استفاده می ‌کند متفاوت خواهد بود اما در اکثر مدل ‌های موجود در بازار، یکی از مهم ‌ترین ‌ها در پیگیری فنی علت روشن نشدن فر گازی، خراب‌ شدن فندک و ایراد در سیستم انتقال گاز به مشعل است. فندک ایجاد گاز، نقش مهمی را در این دستگاه‌ ها ایجاد می‌ کند. با بررسی این که آیا فندک در حین روشن ‌شدن جرقه می ‌زند می‌ توانید آن را کنترل کنید. تعمیر و رفع مشکل در بسیاری از موارد با تعویض فندک فر گازی ممکن خواهد بود.

2. مشکل ترموستات فر گازی

علت روشن نشدن فر اجاق ‌گاز در مورد دوم در اثر بروز ایراد و مشکل در ترموستات است. در واقع ترموستات در صورتی ‌که دمای فر بالا برود به ‌عنوان عملکرد خود دارنده جلوی انتقال گاز را می‌ گیرد.

اگر نقص فنی در ترموستات ایجاد شود گاز خاموش شده و به طبع زودتر از موعد، درجه داخل فر حتی در حالت پایین قطع می ‌گردد؛ تعمیر ترموستات به علت نقص فنی پروسه ‌ای تخصصی است که باید حتماً توسط تعمیرکاران معتبر انجام پذیرد. از طرفی ترموستات‌ ها عمر مشخصی دارند و یکی از اصلی‌ ترین موارد و علت روشن نشدن فر گازی هستند.

در 50 درصد موارد، علت روشن نشدن فر گازی، نقص ترموستات و فندک است.

دلایل روشن نشدن فر گازی و رفع عیوب مربوط به آن

3. گرفتگی جریان ورودی مشعل و مسیر فندک

ضمن ارائه توضیحات متداول در مورد علت روشن نشدن فر گازی، شما لازم است که جریان ورودی گاز به مسیر مشعل ‌ها، تک‌ تک حفره‌ های مشعل و… را نیز در نظر داشته باشید.

یکی از متداول ‌ترین روش‌ های رفع مشکل روشن نشدن فر اجاق‌ گاز، بررسی ورودی فندک و همین‌ طور مشعل گاز در فرها است. مسدود شدن و گرفتگی مسیر ورودی مشعل سبب می ‌شود که جریان گاز به‌خوبی در شریان انتقال به شعله‌ ها و ترموستات عبور نکند. در صورت مسدود شدن این بخش لازم است که از مواد شوینده و فرچه‌ های مخصوص استفاده کرد. همین طور در صورتی‌ که جسم خارجی در مسیر گیر کرده است باید با استفاده از سوزن به‌ صورت دوره ‌ای آن‌ ها را تمیز کرد.

4. مشکل در تایمر فر گاز

با عبور از 3 علت اساسی متداول و کلیدی بررسی علت روشن نشدن فر گازی در مورد خطای تایمر صحبت خواهیم کرد که بخصوص در فرهای گاز رایج است. در شرایطی، منشأ و دلیل اصلی روشن نشدن فر گاز، عدم تنظیم تایمر است. قطعات فر گاز به‌ صورت یک زنجیره همسان به هم متصل هستند. اجراء نشدن هر کدام از فرمان ‌ها باعث می‌ شود که فر به سبب نقصان، روشن نشود.

در برخی موارد هم ممکن است شعله فر تشکیل نشده و در نهایت گاز خاموش بماند. با بررسی تایمر، این مشکل در بیشتر موارد حل می ‌گردد در غیر این صورت لازم است که تک‌ تک قطعات تایمر تعویض شوند.

5. افت فشار گاز شهری: عامل دیگر روشن نشدن فر

تفاوتی ندارد که مسئله شما، مشکل در کارکرد چه برندی است؟ علت روشن نشدن فر اجاق‌ گاز سینجر را جستجو می ‌کنید یا علت روشن نشدن فر گاز تکنو، افت فشار گاز، بروز نوسان در گاز شهری یا حتی LPG سبب این مشکل می ‌شود. در وهله اول، لازم است که جریان گاز را تست کنید. می ‌توانید برای این کار از کنتور شهری استفاده کنید. البته ایراداتی حتی در مسیر انتقال از سر کنتور تا لوله ‌ها نیز جریان گاز را کاهش می‌ دهد. بهتر است به دنبال نشتی گاز پس از بررسی تمام این موارد باشید.

افت فشار گاهی در اثر نشتی لوله گاز ورودی به فر خواهد بود. این مورد را جدی بگیرید!

افت فشار گاز در منطقه خود را توسط شرکت گاز منطقه محل زندگی ‌تان کنترل کنید؛ در بیشتر شرایط حتی مقداری کم ‌شدن نرخ فشار گاز به‌ عنوان علت کلیدی و اصلی علت روشن نشدن فر گازی شناخته می‌ شود.

6. ایجاد گرفتگی در پیلوت و روشن نشدن فر گاز خانگی

مسدود شدن، بروز گرفتگی و یا حالت خفگی در فر گازها می‌ تواند سبب شود که دستگاه‌ های مبتنی بر گاز شهری روشن نشوند. معمولا روغن، سوختگی ها و آلودگی‌ های موجود در موادغذایی و همین‌ طور تجمع و فشرده شدن آن، جلوی انتقال گاز در سیستم پیلوت را می‌ گیرد. این موارد تحت عنوان علت روشن نشدن فر گازی، یکی از اصلی ‌ترین دلایلی هستند که تعمیر کاران با آن مواجه می شوند. جدا‌ کردن قطعه‌ ها، تمیز کردن پیلوت فر گازی و همین‌ طور بررسی حفره ‌ها و مسیرهای ورودی از جمله اصلی‌ ترین راهکارهای حل این ایراد است.

در بسیاری از مراجعات از جمله کلیدی ‌ترین و اصلی ‌ترین موارد در دسته علت روشن نشدن فر توکار اخوان یا برندهای دیگر، نقص در پیلوت یا ترموستات است. این قطعات البته که عملکرد مهمی دارند و در صورتی ‌که دچار نقص شوند، جریان گاز ورودی و شعله را از کار می‌ اندازند.

7.  ایراد در سوپاپ اطمینان فر گاز: علت روشن نشدن فر گازی

به‌عنوان جمع  ‌بندی مشکلات فنی که سبب علت روشن نشدن فر گازی می  ‌شوند لازم است که یک بررسی کلی و یک نتیجه ‌گیری در مورد سوپاپ‌ های اطمینان داشته باشیم. با قطع‌ شدن جریان سوپاپ اطمینان، گاز موردنیاز به فر نمی‌رسد. این باعث می ‌شود که فر گازی روشن نشده و یا حتی پس از چند ثانیه روشن ماندن، جریان را به ‌صورت اتوماتیک قطع کند.

بخصوص پیلوت‌ها می ‌توانند سبب بروز این خطا شوند. بعد از این که برق دستگاه را قطع می‌ کنید، لازم است که شیر گاز را نیز مسدود کرده و سپس سوپاپ را توسط یک تکنسین و متخصص تعمیرات فر گازی چک کنید. در صورتی ‌که سوپاپ اطمینان فرهای گازی خراب باشد، لازم است تا حد ممکن نسبت به تعویض آن اقدام کنید. بسیاری از این قطعات امکان و ارزش باز تعمیر را نخواهند داشت.

پله آخر: جمع بندی!

با بررسی تمامی موارد علت روشن نشدن فر گازی می‌ توان گفت که عموماً شما با کنترل این هشت رکن اصلی، می ‌توانید مشکل مربوط به کارنکردن و جریان‌ نگرفتن شعله را حل کنید. عموماً در بیشتر موارد، گرفتگی‌ های حفره‌ ها و ورودی‌ ها، اصلی ‌ترین عوامل این نقص است.

در این مقاله سعی کردیم در خصوص علت‌ های بروز مشکل روشن نشدن فر گاز و همین‌طور رفع مشکل آن توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم. در بیشتر موارد، پیشنهاد اصلی ما این است که تعمیرات سیستم ‌های گازی و الکترونیکی را به افراد متخصص و خبره و نمایندگی‌ های رسمی بسپارید. به‌ هرحال کارکرد و عملکرد انواع ترموکوبل، ترموستات، پیلوت، سوپاپ‌ها و… حساسیت خاص خود را دارد.

برای هر کدام از این دستگاه ‌ها نیز یک دامنه عمر مشخص در نظر گرفته شده است و انتظار نمی‌رود همواره بی ‌نقص کار کنند. البته که در بحث خرید قطعات برای رفع مشکلات و کنترل علت روشن نشدن فر گازی، شما باید به سراغ نمایندگی ‌های معتبر بروید. قطعات درجه چند، بی‌کیفیت و همین‌طور نمونه‌ های کپی، عمر مفید کوتاهی خواهند داشت و نمی ‌توانند نیاز شما را در مورد مشکلاتی مانند: ترموستات فر گاز، پیلوت و همین‌طور سوپاپ برطرف کنند.

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده