رفع خط و خش اجاق گاز شیشه ای و استیل با روش های ساده

رفع خط و خش اجاق گاز شیشه ای و استیل باعث زیبایی و برق افتادن این وسیله در آشپزخانه می شود و به نمای آشپزخانه شما زیبایی می بخشد. در ادامه روش های رفع و برطرف نمودن خط و خش اجاق گاز را توضیح داده ایم که با روش های ساده قادر به انجام این کار خواهید بود.

نحوه برطرف کردن و رفع خط و خش اجاق گاز

خانه تکانی ‌ها به صورت سابیدن ‌ها، زدودن گرد و غبار و لکه ‌ها از وسایل خانه از دغدغه های ذهنی هر خانم کدبانوی با سلیقه ایرانی است. در این میان پرداختن به تمیزی و نظافت آشپزخانه از اهمیت بالاتری نسبت به باقی قسمت‌ های خانه برخوردار است. در آشپزخانه هم یکی از وسایلی که در این هنگام قطعا به تمیزی و پاکیزی آن توجه ویژه می ‌‌شود اجاق گاز منزل است. اجاق گاز منزل از جمله وسایلی است که در تمام طول سال و در تک تک روزها و شب ‌ها، در مراسمات و میهمانی ‌ها و به دلیل استفاده بی وقفه همه اعضای خانواده در معرض انواع آسیب ‌ها مثل خط و خش، لکه و سوختگی، کاربری‌ های نادرست، انواع خرابی ‌ها و استهلاکات قرار دارد. به همین جهت برای طولانی ‌تر ساختن عمر مفید اجاق گاز منزل و استفاده مداوم‌ تر از آن و همین ‌طور وارد شدن هزینه‌ های کمتر به خانواده، به منظور جلوگیری از خرابی و تعویض اجاق گاز لازم است همواره در استفاده از این وسیله دقت کافی داشت.

از سوی دیگر امروزه به دلیل گسترش بازارهای تولید لوازم خانگی انواع اجاق گازهای متنوع با جنس ‌های مختلف استیل، استیل ضد زنگ، روکش شیشه ‌ای ، پوشش لعاب ‌های رنگی مقاوم در برابر حرارت، ساخته شده و وارد بازار مصرف شده است. بنابراین ما به عنوان استفاده کنندگان لوازم خانگی به خصوص اجاق گاز هر روز با ورود سیل عظیمی از این لوازم با ویژگی‌ها و طراحی‌های خاص و هوشمندانه و مدرن مواجه هستیم. گرچه لوازم مصرفی ما مثل اجاق گازها هر روز در حال تکوین، تکامل و نوآوری هستند؛ اما توجه خاص داشتن به نحوه صحیح نگهداری و استفاده صحیح و اصولی از وسایل یکی از اصول کاهش هزینه های خانواده است.

رفع خط و خش اجاق گاز شیشه ای و استیل با روش های ساده

انواع خط و خش بر روی اجاق ها

لازم به ذکر است علاوه بر آثار خط و خش‌ هایی که به مروز زمان در اثر استفاده از اجاق گاز بر روی آن ایجاد می ‌شود، گاهی خودمان در اثر استفاده از مواد شیمیایی نامناسب مثل شوینده ها یا سفیدکننده ‌های غیر استاندارد باعت ایجاد لک یا خط و خش بر روی اجاق گازمان می ‌شویم یا در اثر استفاده از سیم‌ های ظرفشویی سخت و زبر به صورت مکانیکی ناخواسته باعث آسیب به اجاق گاز و به جا ماندن آثار خط و خش بر روی آن می ‌شویم. همچنین همه ما ممکن است گاهی برای کندن لکه های سفت و سخت از روی سطح اجاق گاز به اجسام تیزی مانند چاقو متوسل شده باشیم که با این عمل به جای پاک کردن صحیح لکه ها از سطح اجاق گاز باعث اضافه ‌تر شدن خط و خش های جدیدی روی سطح اجاق گاز شده باشیم.

دلایل ایجاد خط و خش روی اجاق گاز

همان‌طور که اشاره شد گاهی خودمان به‌ دلیل استفاده ‌های نامناسب به صورت ناخواسته باعث ایجاد خط و خش رو سطح اجاق گاز منزلمان می‌شویم مثلا در پاکسازی ‌ها یا استفاده از لوازم تیز و برنده مثل چاقو برای کندن لکه های غذایی مانده و سفت شده، یا توجه نداشتن به کف زبر و سابیده شده قابلمه ها یا ماهی تابه ‌ها و کشیدن این ظروف روی سطح اجاق گاز هنگام آشپزی باعث انداختن خط و خش روی سطح اجاق گاز می ‌شویم. البته بایستی توجه داشت که وسایل فلزی یا ساخته شده از آهن، استیل، شیشه یا حتی لعاب همیشه در معرض خطر خط و خش یا آسیب ‌های دیگر هستند.

رفع خط و خش اجاق گاز شیشه ای و استیل با روش های ساده

روش های جلوگیری از خط و خش روی اجاق گاز

برای داشتن وسایل سالم و زیبا و همین‌ طور افزایش طول عمر مفید وسایل، از جمله وسایل خانگی بایستی حتما به این نکته توجه داشت که همیشه پیشگیری کردن از درمان بهتر، ساده ‌تر و کم هزینه ‌تر است.

خرید اجاق گاز با سطح رویی با کیفیت

به همین منظور در وهله اول بهتر است در هنگام خرید اجاق گاز سعی کنید که برندی را خریداری نمایید که در آن سطح رویی اجاق گاز با کیفیت مناسبی ساخته شده باشد، که در این صورت امکان ایجاد خط و خش بر روی آن کمتر می‌ گردد.

استفاده از پاک کننده های طبیعی

در مرحله بعد برای پیشگیری از ایجاد خط و خش روی سطوح استیلی یا شیشه ‌ای یا حتی لعابی اجاق گازها بایستی همیشه از دستمال های نرم یا اسفنج‌ های نرم و مرطوب برای پاک‌ سازی و نظافت استفاده کرد یا از پاک‌کننده های طبیعی مثل سرکه، جوش شیرین، خمیر دندان یا آبلیمو استفاده کرد. در هنگام آشپزی به جای کشیدن کف ظروف پخت و پز روی سطح اجاق گاز بهتر است از بلند کردن این ظروف برای جابجایی استفاده کنید و یا از ظروفی با کف تخت و صاف برای آشپزی و پخت و پز بر روی اجاق گاز استفاده نمایید. ترفند دیگر برای جلوگیری از خط و خش روی سطح اجاق گاز این است که هرچند وقت یک‌بار کف قابلمه‌ ها و ماهی‌تابه ‌های خود را بسابید تا به هنگام استفاده روی سطح اجاق گاز یا کشیدن ناگهانی باعث ایجاد خط و خش روی سطح اجاق گاز نشوند.

پاک کردن بلافاصله لکه های غذایی و روغنی

همواره به این نکته مهم توجه داشته باشید که در صورتی که لکه های غذایی و روغنی مدت زمان زیادتری روی سطح اجاق گاز باقی بمانند، به هنگام پاک شدن ممکن است باعث ایجاد خط و خش‌ های جدید روی سطح اجاق گاز گردند به همین منظور بایستی لکه های روغن و مواد غذایی سر رفته شده یا ریخته شده روی سطح اجاق گاز بلافاصله پس از سرد شدن پاک شوند و در نهایت به خاطر داشته باشید که هنگامی که اجاق گاز سرد است و یا استفاده نمی‌ شود برای محافظت بیشتر درپوش شیشه‌ ای آن ‌را ببندید.

تهیه مواد مناسب و سازگار با جنس صفحه اجاق گاز برای پاک‌سازی

بعد از مشخص کردن جنس سطح اجاق گاز منزل بایستی پس از تهیه مواد مناسب و سازگار با جنس صفحه برای پاک‌سازی و برطرف کردن خط و خش اجاق گاز منزل اقدام نماییم. در ادامه مقاله به ارائه روش‌ ها و راه حل‌ های در دسترس و خانگی موجود در مورد نحوه برطرف کردن خط و خش اجاق گاز می ‌پردازیم.

مراقبت از اجاق گازهای شیشه‌ای برای جلوگیری از خط و خش

در قدم اول برای برطرف کردن خط و خش اجاق گاز ابتدا لازم است که جنس اجاق گاز منزل‌مان را مشخص کنیم. اجاق گازهای شیشه ‌ای جز وسایل مدرن و فانتزی آشپزخانه‌ های امروزی هستند که ضمن دادن سبک ظاهری شیک و امروزی به آشپزخانه به تعمیرات و نگهداری کمتری نیازمند هستند و نسبت به اجاق گازهای دیگر نظافت و تمیزی آن‌ها راحتتر و سریع ‌تر انجام می‌ شود. ولی متاسفانه عیب این اجاق گاز‌ها نشان دادن بیشتر کثیفی، لکه‌ها یا خط و خش‌ ها نسبت به اجاق گازهای استیلی و لعابی است. معمولا در اغلب اوقات شیشه ‌های روی سطح اجاق گاز اگر دچار خط و خش سطحی شوند با انجام تمهیداتی می ‌توان آن ‌را برطرف کرد ولی اگر این خط و خش‌ها عمیق باشند متاسفانه اغلب غیرقابل جبران هستند و با تمهیدات و اقدامات خانگی قابل رفع نیستند. بنابراین بهتر است همین‌ طور که در این مقاله اشاره شد همیشه پیشگیری را بر درمان ارجحیت داد و در استفاده صحیح از وسایل دقت و مراقبت کافی را لحاظ کرد.

از جمله مواردی که برای نگهداری بهتر سطوح شیشه‌ای اجاق گاز بایستی در نظر داشت جلوگیری از سر رفتن غذا به هنگام پخت و پز و یا پرت شدن و افتادن قاشق و چنگال‌ ها روی سطح شیشه ‌ای است. در صورتی که غذا بر روی اجاق گاز شیشه‌ ای ریخته شد بلافاصله بعد از سرد شدن اجاق گاز بایستی اقدام به تمیز کردن آن کرد چون در صورتی که لکه‌ها تازه باشند راحتتر پاک می‌ شوند؛ ولی در صورت خشک شدن و باقی ماندن برای مدت زمان طولانی ‌تر علاوه بر سختی در اتجام نظافت و پاک‌ سازی، این لکه ‌ها می ‌توانند باعث ایجاد خط و خش ‌های بعدی بر روی سطح شیشه ‌ای اجاق گاز شوند.

اگر از دسته افرادی هستید که گاهی اوقات برای پاک‌سازی لکه ‌های خشک شده و چسبیده موجود بر روی شیشه اجاق گاز از تیغ استفاده می‌ کنید، بایستی در نظر داشته باشید که گرچه این اقدام می‌ تواند راهکار مناسبی برای پاک کردن لکه‌هایی باشد که در مقابل پاک کردن و ساییدن مقاومت می‌کنند؛ ولی در مقابل ممکن است به دلیل سهل انگاری و عدم مهارت باعث ایجاد خط و خش ‌های سطحی یا عمیق ناخواسته گردد.

رفع خط و خش اجاق گاز شیشه ای و استیل با روش های ساده

نحوه برطرف کردن خط و خش اجاق گازهای شیشه‌ای

از جمله مواد سازگار با شیشه استفاده شده در ساخت صفحه اجاق گازهای شیشه ای می‌ توان به جوش شیرین و خمیردندان‌های سفید کننده غیر ژله ‌ای اشاره کرد. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از استفاده از این روش‌ ها بایستی از سرد بودن اجاق گاز خود اطمینان حاصل نمایید. که مانع از آسیب دیدگی دستان شما شود و سپس بایستی در مرحله بعد سطح اجاق گاز را از گرد و غبار پاک کنید؛ برای پاک ‌سازی ابتدایی اجاق گاز از لکه‌ها، گرد و غبار می ‌توان از ترکیب آب و سرکه استفاده کرد.

 روش اول استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب

روش اول در نحوه پاک‌سازی خط و خش اجاق گاز استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب است بدین منظور مقداری از این مخلوط را بر روی سطح شیشه اجاق گاز بریزید و با یک دستمال نرم مخلوط را بر روی محل خط و خش بکشانید و به صورت حرکت دورانی این عمل را تکرار کنید تا سطح شیشه پاک شود.

روش دوم استفاده از خمیردندان

در روش دوم مقداری خمیردندان برداشته و بر روی خط و خش‌ها قرار دهید و بعد از حدود 15 دقیقه با یک دستمال نرم بر روی خطوط و خش‌های روی سطح اجاق گاز بکشید و پاک کنید در پایان می‌ توانید از شیشه شور برای تمیزتر شدن و برق انداختن سطح اجاق گاز استفاده نمایید.

خمیر دندان به دلیل ترکیبات خاصی که دارد از جمله جوش شیرین و پراکسید، می ‌تواند گزینه مناسبی برای پاک‌سازی سطوح شیشه ‌ای باشد. در واقع جوش شیرین یا ترکیبات حاوی جوش شیرین همیشه انتخاب مناسبی برای پاک‌ سازی خط و خش محسوب می ‌شود.

استفاده از برق ناخن

در روش سوم می ‌توان از لاک ناخن شفاف یا شیشه‌ ای که برق ناخن نیز نامیده می ‌شود. برای برطرف کردن خط و خش ‌های بزرگ‌ تر استفاده کرد به این طریق که هنگامی که اجاق گاز سرد است بر روی خط و خش ‌ها با قلم مویی لاک، لاک ناخن بزنید و با یک دستمال نرم یا اسفنج اضافه لاک‌ها را قبل از خشک شدن پاک کنید.

استفاده از محلول آب و آمونیاک

در روش چهارم می ‌توانید از محلول آب و آمونیاک بهره بگیرید. به این صورت که در یک پیمانه آب مقدار 20 میلی لیتر آمونیاک بریزید و پارچه نرمی را آغشته به محلول کرده و بر روی خط و خش به صورت دورانی بکشید و چندین بار این عمل را تکرار نمایید؛ در پایان کل سطح شیشه ‌ای را با یک دستمال تمیز نرم دیگر پاک کنید.

نحوه برطرف کردن خط و خش اجاق گازهای استیل

استیل استفاده شده در ساخت لوازم خانگی از جمله اجاق گاز علاوه بر جلوه و زیبایی ظاهری دارای خاصیت ضد زنگ بوده و دوام و کیفیت خاصی به لوازم خانگی می‌ دهد ولی علی رغم این مزایای ذکر شده مشکلی که ممکن است برای سطوح استیل گریز ناپذیر جلوه کند ایجاد خط و خش روی سطوح به دلایل استفاده‌ های نادرست یا اقدامات ناصحیح در کاربری وسایل است.

نحوه برطرف کردن خط و خش اجاق گازهای استیلی آسان است و با چندین روش خانگی و وسایل ارزان و در دسترس می ‌توان اقدام به پاک‌سازی سطوح استیلی اجاق گاز و رفع خط و خش از آن نمود.

استفاده از مواد ساینده ظروف مسی

برای پاک کردن سطوح استیلی اجاق گاز یا برطرف کردن خط و خش اجاق گازهای استیلی می ‌توان از مواد ساینده ظروف مسی موجود در بازار استفاده کرد. البته بایستی توجه داشت که این مواد مناسب فولاد ضد زنگ تهیه شده باشند در غیر این صورت می‌توانند باعث ایجاد مشکلات دیگری بر روی صفحه اجاق گاز شوند.

جلا دهنده ‌های استیل

همچنین می‌ توان از محصولاتی که برای براق کردن استیل در بازار مصرف وجود دارند استفاده کرد این محصولات در بازار به نام جلا دهنده ‌های استیل معروف هستند که قادرند خط و خش‌ های سطحی و کوچک را از بین ببرند.

استفاده از خمیردندان

برای پاک کردن خط و خش‌ های اجاق گاز استیل به روش‌ های دیگر خانگی می ‌توان از خمیردندان سفید کننده غیر ژله‌ای و یک مسواک غیر قابل استفاده برای سابیدن روی خط و خش ها استفاده کرد یا به جای مسواک می ‌توان از یک دستمال نرم استفاده کرد. روش کار به این صورت است که مقداری از خمیر دندان را روی سطوح خط و خش ‌دار مالیده و به آن کمی زمان بدهید؛ بعد از گذشت حدود 10 الی 15 دقیقه با مسواک روی خراش ‌ها بکشید این کار را چندین بار تکرار کنید.

سپس برای پاک کردن خمیر دندان باقی مانده از روی سطوح از یک دستمال مرطوب نرم استفاده کنید؛ بعد از پاک‌سازی از روی سطح گاز می ‌توانید از روغن زیتون یا پولیش ‌های استیل ضد زنگ موجود در بازار استفاده کنید. به یاد داشته باشید که برای کشیدن مواد پاک کننده یا خمیردندان روی خط و خش ‌های سطح اجاق گاز استیلی از سیم‌ های فلزی موجود در آشپزخانه استفاده نکنید.

استفاده از مخلوط آب و جوش شیرین

همین‌ طور یکی از روش های خانگی دیگر در نحوه برطرف کردن خط و خش اجاق گازهای استیل مانند اجاق گازهای با روکش شیشه ای علاوه بر خمیر دندان استفاده از مخلوط آب و جوش شیرین است. در این روش خمیری که حاصل می‌ شود را روی سطوح خش‌ دار مالیده و اجازه دهید کمی بماند سپس با یک دستمال نرم مرطوب یا اسفنج خیس سطح اجاق گاز را پاک نمایید و این کار را تا حصول به نتیجه مطلوب چندین بار ادامه دهید.

استفاده از پاک‌کننده های تجاری

روش دیگر استفاده از پاک‌کننده های تجاری موجود در بازار و پودرها یا پولیش ‌های از بین برنده خط و خش روی سطوح و ظروف استیل و مسی است. در روش استفاده از پولیش مخصوص ابتدا مقداری کمی از پولیش را برداشته و بر روی اسفنج، دستمال یا پنبه بمالید و آن را روی سطح اجاق گاز بکشید پس از گذشت مدت زمان کوتاهی حدود 10 دقیقه سطح اجاق گاز را با دستمال مرطوب تمیز نمایید. یکی دو مرتبه بایستی این کار را تکرار نمایید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

نحوه برطرف کردن خط و خش های عمیق اجاق گازهای استیل

اگر خط و خش‌ های موجود بر روی صفحه استیل اجاق گاز خیلی عمیق باشد، می ‌توان برای حصول نتیجه بهتر از کاغذ سنباده البته به احتیاط استفاده کرد. برای این کار کمی کاغذ سنباده را مرطوب کرده و به آرامی روی خط و خش ‌ها بمالید. این کار را بایستی در یک جهت و یا به صورت دایره وار به آرامی انجام داد. پس از سنباده کشی سطح اجاق گاز را با دستمال نرم تمیز کنید و در مرحله بعدی می ‌توانید برای براق شدن استیل و جلوه بیشتر سطح اجاق گاز از روغن زیتون استفاده کنید.

نحوه برطرف کردن خط و خش اجاق گازهای لعابی

اجاق گازهای لعابی از وسایل بسیارچشم نواز و شکیل آشپزخانه هستند که امکان ست کردن رنگ ‌آن‌ها با دیگر لوازم آشپزخانه مثل یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی یا دیگر لوازم کوچک و بزرگ آشپزخانه همواره وجود دارد. که این عامل می ‌تواند زیبایی آشپزخانه ما را دو چندان کند. اغلب نظافت و پاک‌ سازی این اجاق گازها راحت ‌تر از بقیه انواع اجاق گازهای شیشه ‌ای یا استیلی است. اجاق گازهای لعابی در مقابل خط و خش بسیار مقاوم هستند و معمولا تا زمانی که جسم سختی با فشار روی سطوح لعابی اجاق گاز کشیده نشود خطر خش و خط چندان آن‌را تهدید نمی‌کند.

بیشترین خطر و آسیبی که در کمین این اجاق گازهاست، سوختگی و لکه های به جا مانده از حرارت زیاد و یا مواد غذایی چسبیده و سوخته به سطح لعابی سطوح رویی اجاق گاز است که نحوه برطرف کردن خط و خش این اجاق گازها راه حل‌ های مخصوص خود را می ‌طلبد که موضوع این مقاله نیست. اما در صورتی که روی سطح اجاق گاز لعابی با جسم تیز مثل چاقو یا غیره آسیب عمیق ببیند به دلیل کنده شدن رنگ و لعاب راه حل خانگی چندانی برای بهبود آن وجود ندارد و متاسفانه این خرابی اغلب غیرقابل جبران است. در این گونه موارد بایستی از کارخانه سازنده یا تعمیرکاران مخصوص این اجاق گازها کمک گرفت.

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده