نحوه تمیز کردن فر با بهترین و سریع ترین روش ها برای انواع فر

آموزش نحوه تمیز کردن فر

تمیز کردن فر به صورت دوره ای، یکی از کارهایی است که در خانواده ها و توسط خانم های خانه دار انجام می شود؛ در صورتی که این پروسه به درستی پیش نرود، پس از مدتی اجاق و یا فر دچار نشتی، مشکلات گاز دهی و یا نواقص این چنینی می شود. فرهای گازی، معمولا دارای شعله های حساسی هستند که باید به درستی تمیز شوند.  در پروسه تمیز کردن فر و نظافت اجاق گاز، یکی از مهم ترین نکات، مراقب بودن در مورد استفاده از قطعات، جابجایی آن ها، تعویض و یا حتی اشتباه وصل کردن مجدد ورودی جریان گاز، شعله ها و… است.

فراموش نکنید که بسته به نوع فری که استفاده می کنید، باید از آموزش مرتبط با این زمینه کمک بگیرید؛ در غیر این صورت ممکن است مواد شوینده به سطوح آسیب بزنند و یا حتی موجب بر هم ریختن ساختار استیل، فولاد و گالوانیزه مورد استفاده در انواع فر و اجاق شوند.

اجاق های گازی سریع تر از اجاق های برقی هستند، مگر در مواردی که با گرفتگی مشعل، کارایی خود را از دست می دهند. اگر مشعل به شدت کثیف باشد، مشعل گاز گرفتگی شعله ضعیف یا در برخی موارد دود بدون شعله ایجاد می کند. نشان از این است که دچار مشکل در کارکرد بوده و باید نظافت شود. نحوه تمیز کردن مشعل های گاز و بازگشت سریع به آشپزی را بیاموزید.

نحوه تمیز کردن فر با بهترین و سریع ترین روش ها برای انواع فر

مشعل های گازی چگونه کار می کنند؟

شعله های روی اجاق گاز شما شامل یک مجموعه حفره است که به یک شیر ورودی گاز کوچک در جلو یا بالای اجاق گاز متصل است که به نوبه خود به خط اصلی گاز متصل بود گاز از این حفره ها خارج می شود و با روشن کردن،  چرخاندن دستگیره کنترل مشعل، دریچه ورودی را باز می کند و به گاز اجازه می دهد از طریق لوله ونتوری، یک لوله عریض که در مرکز باریک می شود، جریان یابد.

گاز از طریق یکی از انتهای لوله و مسیر وارد بخشی تحت عنوان ونتوری می شود و با عبور از قسمت باریک لوله، فشار آن افزایش می یابد. با برگشت گاز به دومین بخش عریض لوله، فشار کاهش می یابد و هوا را از سوراخ کوچکی در پایین لوله می کشد. هوا با گاز مخلوط می شود و به مشعل می ریزد.

سر مشعل خود فقط یک دیسک فلزی توخالی با سوراخ یا شکاف در لبه بیرونی است. بسیاری از مشعل ها با درپوش فلزی یا سرامیکی طراحی شده اند که در بالای سر مشعل قرار می گیرد و شعله های خروجی از سر مشعل را پخش یا هدایت می کند. یک چراغ پیلوت ایستاده (روی اجاق های قدیمی) یا یک پیلوت جرقه الکتریکی در یک طرف مشعل قرار دارد و در حین عبور از سوراخ های مشعل، شعله یا جرقه کوچکی را برای مشتعل کردن مخلوط هوا و گاز می فرستد. تنظیم دکمه کنترل روی اجاق گاز، حجم مخلوط هوا و گاز را تنظیم می کند و در نتیجه شدت شعله را کنترل می کند.

نحوه تمیز کردن فر با بهترین و سریع ترین روش ها برای انواع فر

هر چند وقت یکبار مشعل های گاز اجاق گاز خود را تمیز کنید؟

سیستم اجاق گاز بسیار ساده و بدون مشکل است. در واقع، مشکلات تنها زمانی به وجود می آیند که جریان گاز مختل می شود، که اغلب ناشی از بقایای مواد غذایی است که روی دو طرف قابلمه ها و ماهیتابه ها می ریزد و دریچه های اطراف سر مشعل را مسدود می کند. در صورت عدم مراقبت، این باقیمانده غذا می تواند بسیار سخت شود و حذف آن دشوار است.

بهترین قانون کلی این است که مشعل های گاز را هر زمان که شعله نامنظم شد یا رنگ زرد نشان داد تمیز کنید. به غیر از آن، تمیز کردن مشعل ها یک بار در ماه احتمالا کافی است. تفاوت هایی در نحوه توصیه سازندگان برای تمیز کردن سر مشعل های اجاق گاز وجود دارد، اما مواد و مراحل زیر برای اکثر اجاق ها کارساز است.

اگر با اجاق گاز از جنس استنلس استیل کار می کنید، هنگام جدا کردن پایه ها و قطعات مشعل اجاق گاز احتیاط کنید. سه پایه ها را بلند کنید، هرگز آنها را نکشید. زیرا می توانند فولاد ضد زنگ را به طور جبران ناپذیری خراش دهند. این یک مشکل بزرگ در مورد برخی از اجاق گازهای شیک تر با رنده های سنگین بزرگ است که برداشتن آنها برای رسیدن به مشعل ها دشوار است.

Fer 5 e1673352048626

آنچه شما برای تمیز کردن فر نیاز دارید

  1. پارچه خشک کن
  2. مواد
  3. مایع ظرفشویی
  4. پد اسکراب غیر ساینده
  5. مسواک قدیمی
  6. جوش شیرین
  7. گیره کاغذ

دستورالعمل های سازنده را بخوانید

دانستن اینکه چه نوع مراقبتی برای دستگاه شما بهترین است، کمک زیادی به محافظت از سرمایه شما خواهد کرد. دفترچه راهنمای محصول همراه با اجاق گاز به شما کمک می کند تا بدانید کدام قسمت ها برای تمیز کردن ایمن هستند و کار شما را بسیار آسان تر می کند.

این راهنما حتی ممکن است محصولات تمیزکننده توصیه شده (یا محصولات و موادی که باید از آن اجتناب کنید) را پیشنهاد کند. این می تواند نقطه شروع خوبی برای یادگیری نحوه تمیز کردن و رفع گرفتگی مشعل ها باشد. اگر دیگر دفترچه راهنمای چاپ شده را ندارید، احتمالاً می توانید آن را از وب سایت سازنده و کارخانه عرضه کننده فر دانلود کنید.

نحوه تمیز کردن فر با بهترین و سریع ترین روش ها برای انواع فر

درپوش مشعل را بردارید

اگر یک اجاق گاز قدیمی با چراغ راهنما دارید، قبل از شروع باید شیر گاز را ببندید. بسیاری از مشعل های گاز دارای یک دیسک سرامیکی قابل جابجایی هستند که در بالای مشعل قرار می گیرد تا شعله ها را پخش کند. اگر در مورد اجاق گاز شما اینطور است، به سادگی این دیسک را از روی مشعل بردارید و قبل از انجام این کار مطمئن شوید که مشعل ها کاملا خنک هستند.

سرهای مشعل را بردارید

در زیر درپوش ها، سر مشعل در بالای لوله ونتوری قرار دارد. این بخش البته حساس است و باید با دقت عمل ویژه ای، ادامه آموزش را انجام دهید. سرهای مشعل را با بلند کردن مستقیم به سمت بالا بردارید. اگر اجاق گاز شما از این طرح استفاده می کند مراقب باشید که الکترود احتراق را خم نکنید یا به آن آسیب نرسانید.

قطعات را خیس کنید

سرها و درپوش های مشعل را در مخلوطی از صابون ظرفشویی مایع و آب گرم حدود 20 تا 30 دقیقه خیس کنید. این به شل شدن زباله هایی که روی آنها سفت شده اند کمک می کند.

نحوه تمیز کردن فر با بهترین و سریع ترین روش ها برای انواع فر

سرها و کلاه های مشعل را با اسکراب تمیز کنید

با استفاده از یک پد اسکراب غیر ساینده و یک مسواک قدیمی، لکه های غذا را از تمام سطوح سر و درپوش مشعل پاک کنید. اگر زباله در دهانه های درگاه باقی مانده است، از یک گیره کاغذ صاف شده برای کندن آن استفاده کنید، اما مراقب باشید که به فلز آسیب نرسانید. سعی نکنید خیلی عمیق در سوراخ ها حفر کنید و هرگز از خلال دندان استفاده نکنید، زیرا این خطر وجود دارد که چوب چوبی شکسته شود و درگاه ها را بیشتر مسدود کند.

برای لکه های بسیار سرسخت، خمیری از نصف جوش شیرین و نصف آب درست کنید. آن را روی سطوح سر و درپوش مشعل بمالید و با یک پد و مسواک غیر ساینده بشویید. این ممکن است به برنامه های مکرر نیاز داشته باشد، اما معمولاً حتی سرسخت ترین لکه ها را نیز از بین می برد.

قطعات را بشویید

شستشوی قطعات به صورتی که اثری از چربی روی آن ها باقی نماند، یک قسمت مهم در پروسه کلی تمیز کردن فر است. پس پیشنهاد می کنیم که آن را بر اساس نوع متریال با استفاده از مواد شیمایی رقیق انجام دهید.

تمام قسمت ها را کاملاً زیر آب جاری بشویید، تکان دهید تا آب اضافی گرفته شود، سپس با یک پارچه خشک کنید. قبل از مونتاژ مجدد مشعل ها، اجازه دهید تمام قطعات به طور کامل در هوا خشک شوند. همانطور که قطعات در حال خشک شدن هستند، می توانید توجه خود را به تمیز کردن سایر قسمت های اجاق گاز خود معطوف کنید، مانند کباب پز و تابه. همین روش خیساندن و مالش دادن روشی مطمئن برای تمیز کردن این قسمت ها نیز هست.

شعله ها را دوباره جمع کنید

پس از خشک شدن کامل، می توانید مشعل ها، درپوش ها و گریل ها را دوباره سرهم کنید. در اجاق های احتراق الکترونیکی، هنگام نصب مجدد سر مشعل، مراقب باشید که به الکترودهای احتراق خم نشوید یا به آنها آسیب نرسانید.

مونتاژ مجدد مشعل ها مرحله ای مهم است که باید به درستی انجام شود. فراموش نکنید که در هنگام تمیز کردن فر، یک مسئله مهم، پاکسازی کل بخش ها، حفره ها و نظافت کل سیستم است. به هر حال گرفتگی یکی از این قسمت ها می تواند موجب آسیب به فر شود.

چراغ های پیلوت فر گاز را دوباره روشن کنید.

در اجاق های دارای چراغ پیلوت ایستاده، دستورالعمل های سازنده را برای روشن کردن مجدد شعله های پیلوت دنبال کنید. مشعل ها را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کنند. هر رنگ یا شکل غیرعادی شعله ممکن است نشان دهد که سر مشعل ها کاملاً خشک نشده اند یا درپوش ها به درستی روی سر مشعل قرار نگرفته اند.

نکاتی برای تمیز کردن مشعل های اجاق و فر

در صورتی که می خواهید به خوبی مشعل های اجاق گاز و شعله ها را تمیز کنید، می توانید از ارکان زیر کمک بگیرید.

  • از یک پوشش محافظ برد گاز قابل جابجایی استفاده کنید که روی مشعل ها قرار می گیرد تا نشت کند و از ایجاد آشفتگی در مشعل های شما جلوگیری کند.
  • برای جلوگیری از زنگ زدگی تمام اجزای اجاق گاز از جمله رنده ها و مشعل ها را خشک نگه دارید.
  • هرگز از چاقو یا شی تیز دیگر برای تمیز کردن نشت های سفت شده روی اجاق گاز خود استفاده نکنید.
  • رنده ها را تمیز نگه دارید تا مشعل ها مسدود نشوند. برخی از مدل های محدوده گاز ممکن است رنده هایی داشته باشند که می توان آن ها را در اجاق خود تمیز شونده تمیز کرد، اما راهنمای کاربر خود را بررسی کنید تا متوجه شوید.

آموزش تمیز کردن فر های آون

در صورتی که می خواهید آون یا فر های برقی خود را تمیز کنید؛ می توانید از ترکیبات فوق العاده ای که در هر خانه ای وجود دارد، مانند جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین ها در انواع روند های نظافتی، نقش مهمی را ایفا می کنند. می توانند عملیات پاکسازی چربی ها را زودتر پیش ببرند.

  1. برای هرچه بهتر تمیز کردن فر، از جوش شیرین استفاده کنید.
  2. به سادگی با نصف فنجان جوش شیرین خمیر درست کنید و آن را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. (اگر فر واقعا کثیف است از یک فنجان جوش شیرین با یک سوم فنجان آب استفاده کنید.)
  3. با برداشتن قفسه ها، از یک حوله کاغذی یا اسفنج استفاده کنید تا ذرات سست را از پایین، طرفین، بالا و درب جدا کنید.
  4. سپس، با استفاده از یک برس نرم، سطوح داخلی را با خمیر جوش شیرین بشویید، مراقب باشید که المنت حرارتی را تمیز نکنید.
  5. اجازه دهید این قسمت به مدت یک تا سه ساعت خیس بخورد، یا در پروسه های مشابه و در مواردی که فر بیش از حد کثیف است و مدت زمانی طولانی است که نظافت نشده، یک شب برای یک فر واقعا کثیف خیس بخورد.
  6. برای از بین بردن خمیر، می توانید آن را با سرکه اسپری کنید یا از دستمال کاغذی یا اسفنج آغشته به سرکه استفاده کنید.
  7. قفسه ها را تعویض کنید.

چگونه اجاق های گاز قدیمی را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن اجاق گاز از همان روش فوق با موارد زیر استفاده کنید:

مشعل گاز زیر یک پانل در پایین فر قرار دارد. در پنل شکاف های هوا وجود دارد. مراقب باشید که اجازه ندهید هیچ مایعی از طریق شکاف ها وارد مشعل شود.

همچنین می توانید مشعل اجاق گاز را با برداشتن پانل پایینی یا برداشتن کشوی جوجه های گریل، در صورت وجود، بررسی و تمیز کنید. اگر گریل های مخصوص جوجه های وجود ندارد، ممکن است مجبور شوید پانل جلویی را که زیر درب فر قرار دارد بردارید. فر را روشن کنید و شعله های مشعل را مشاهده کنید. دقت کنید که آسیب به هر کدام از قسمت ها، می تواند موجب اختلال در کارکرد دستگاه شود.

در صورت وجود شکاف در شعله ها، ممکن است برخی از درگاه های گاز (که سوراخ های کوچکی هستند) مسدود شود. از یک خلال دندان یا پین مستقیم برای باز کردن گرفتگی آنها استفاده کنید. سپس مشعل را با یک برس کوچک تمیز کنید. اگر شعله های آتش نیاز به تنظیم دارد، با دستورالعمل های سازنده و همین طور دفترچه و افرادی که متخصص در زمینه تعمیرات دستگاه های گازی هستند مشورت کنید.

اصول تمیز کردن فر گازی (بخش های داخلی)

راه های زیادی برای تمیز کردن داخل فر وجود دارد. شما می توانید از یک پاک کننده فر تجاری استفاده کنید یا می توانید خودتان در خانه درست کنید. مهمتر از محلول تمیز کننده ای که استفاده می کنید این است که فر خود را مرتباً تمیز می کنید.

شما باید ماهی یک بار آن را با آب بشویید. این کار از پوشاندن کثیفی فر شما جلوگیری می کند. و همیشه بعد از پختن چیزهای کثیف، فر خنک شده خود را پاک کنید. این به جلوگیری از تجمع چربی و کثیفی کمک می کند.

شما برای انجام این آموزش به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاک کننده فر تجاری، یا سرکه سفید و جوش شیرین
  • اسفنج
  • پارچه میکروفیبر
  • سوهان پلاستیکی مواد غذایی
  • آب تمیز
  • دستمال توالت
  • بطری اسپری

مرحله 1: فر خود را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. هرگز سعی نکنید فر خود را در حالی که گرم است تمیز کنید. نه تنها خطرناک است، بلکه هر محلول تمیزکننده ای که استفاده می کنید می تواند بسوزد، مواد شیمیایی سمی را آزاد کند یا حتی لکه های نامناسبی را پشت سر بگذارد.

مرحله 2: قفسه ها را از فر خارج کرده و در حالی که فر خود را تمیز می کنید آنها را در محلول آب گرم و صابون قرار دهید.

مرحله 3: محلول تمیز کننده خود را بمالید. اطمینان حاصل کنید که تمام کناره ها و بالای فر و همچنین کف آن را بگیرید. اگر اجاق برقی دارید، می توانید روی کویل های گرمایشی پاک کننده بمالید.

مرحله 4: با یک اسفنج یا پارچه میکروفیبر یک اسکراب خوب به فر خود بدهید. از هر چیزی که ممکن است باعث خراشیدگی روی آن شود، مانند پشم فولادی خودداری کنید. اگر محلول تمیزکننده ای که استفاده می کنید قهوه ای شد، این بدان معناست که کثیفی ها را از فر شما خارج می کند.

مرحله 5: اگر فر شما خیلی کثیف است، لایه دوم محلول تمیز کننده را بمالید و بگذارید یک شب بماند تا قبل از ادامه تمیز کردن، جادویی خود را اعمال کند.

مرحله 6: با استفاده از یک پارچه میکروفیبر مرطوب، باقیمانده محلول تمیز کننده را پاک کنید و کثیفی و زباله را بردارید. می توانید از یک کاردک یا سوهان پلاستیکی برای جدا کردن مواد غذایی سفت و سوخته استفاده کنید. از استفاده از هر فلزی که ممکن است به فر شما آسیب برساند خودداری کنید.

مرحله 7: فر خود را با آب تمیز پاک کنید و مطمئن شوید که هر اثری از محلول تمیز کننده را پاک کرده اید. می توانید از دستمال کاغذی برای خشک کردن فر استفاده کنید یا آن را به مدت 15 دقیقه روی کمترین حرارت روشن کنید تا خشک شود.

مرحله 8: قفسه های فر را دوباره نصب کنید و از فر تمیز و درخشان خود لذت ببرید!

جمع بندی نهایی

در این مقاله در خصوص تمیز کردن فر و همین طور روش های متداول و بهتر انجام دادن آن صحبت کردیم. به این مسئله اشاره داشتیم که اساس مکانیزم کارکرد فرهای برقی و گازی با هم متفاوت است؛ در نتیجه پروسه تمیز کردن نیز می تواند متفاوت باشد. در صورتی که قصد انجام عملیات تمیز کردن فر خانگی خود را دارید، می توانید از مواد شوینده خاص، انواع جوش شیرین، ترکیبات شیمایی و همین طور مواد اسیدی با غلظت مشخص استفاده کنید.

فراموش نکنید که در بسیاری از فرهای گاز، آون ها و همین طور اجاق ها از متریال و آلیاژ های فولاد، استیل و فلز استفاده شده است. این مواد در مقابل مواد شیمایی عمدتا واکنش های تخریبی از خود نشان می دهند. در نتیجه اگر می خواهید جلوی این مشکلات را بگیرید؛ بهتر است که پیش از هر چیزی، دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده