اطلاعات در مورد گیاه حسن یوسف | نگهداری، پرورش و تکثیر این گیاه زیبا

رشد و پرورش گیاه جسن یوسف

حسن یوسف گیاهیست که ریشه هایی عمودی و ضخیم دارد و از سری گیاهان علفی دولپه ای است. این گیاه به دلیل ریشه های بلندی که دارد، از هر ساقه تشکیل شده چندین برگ شکل می گیرد و گل می دهد. اگر قصد خرید گل حسن یوسف را دارید، باید بدانید که این گل از سرما بیزار است و اگر در منطقه سردسیر زندگی می کنید، بدانید که این مراقبت از سوز سرما را چندین برابر افزایش دهید.

نگهداری گیاه حسن یوسف

حسن یوسف گیاهی است که مردم هر ساله آن را بخاطر زیبایی و خواصی که برای منزل دارد تهیه می کنند؛ اما باید دقت کنید که این گل هم مانند باقی گل ها، روش های مختص نگهداری را دارد و باید توجه کنید که تمام مراحل نگهداری از این گل زیبا را بلد باشید؛ زیرا اگر بتوانید به درستی از این گیاه نگهداری کنید، عمر آن به چندین سال هم می رسد و مانند باقی گل های نا پایا نیست. در ادامه با ما همراه شوید تا راهکارهایی جهت نگهداری از گیاه حسن یوسف را به شما آموزش دهیم.

حسن یوسف

آبیاری

زمانی که شما این گیاه را خریداری کردید و خواستید در گلدانی جدید آن را جایگزین کنید، حتما دقت بفرمایید که (یا در گلدان یا در باغچه ) آب زیادی به گیاه دادید. در اولین مرتبه شما گیاه را اشباع از آب می کنید و سپس در ادامه به گیاه تنها زمانی آب بدهید که خاک حسن یوسف کاملا خشک شده باشد.

این کار به این دلیل است که اگر خاک گلدان همیشه خیس باشد، ریشه گیاه به سرعت کپک زده و فاسد می شود و شما نمی توانید کاری انجام دهید و چون ریشه ها در داخل خاک هستند، قادر به دیدن گل نیستید و نمی دانید که چرا گیاهتان زرد و پژمرده شده است. اما به طور کلی چه در گیاه حسن یوسف و چه در سایر گیاهان آپارتمانی، باید دقت بفرمایید که از غرقاب کردن گیاه از آب پرهیز کنید. زیرا این کار نه تنها گیاه شما را سالم نگه نمی دارد، بلکه باعث می شود تا ریشه های گل کپک زده و بپوسد. برای اینکه متوجه شوید گیاه نیاز به آب دارد یا خیر، می توانید انگشت خود را به خاک زده و اگر خاک به دستتان نچسبید، مقداری آب بدهید.

نور کافی

زادگاه اصلی حسن یوسف، در سایه است و اگر شما هم می خواهید این گل زیبا را نگهداری کنید، حتما شرایطی در سایه برایش فراهم نمایید  و از تابش مستقیم نور خورشید، جلوگیری کنید. یک نکته مهم در این رابطه است که باید به آن توجه کنید اینکه گیاه را مستقیم در نور قرار ندهید، زیرا گرما و تابش مستقیم باعث می شود تا برگ های حسن یوسف بسوزد و رنگ های آن تغییر کند.

همچنین ممکن است که که رگه های آن بی رنگ شده و یا لبه برگ های حسن یوسف قهوه ای رنگ شود. پس در نتیجه باید بدانید که این گل را صبح ها که نور خورشید ضعیف تر است در مدت نیم ساعت در آفتاد قرار داده و باقی روز که نور خورشید بسیار سوزان است، در سایه قرار بدهید. این کار باعث می شود تا گیاه علاوه بر عمل فتوسنتز، سالم و زیبا بماند و برگ های آن ازبین نرود.

حسن یوسف

دمای مناسب

همانطور که در بالا توضیح دادیم، حسن یوسف به شدت از سرما بدش می آید و گیاهی گرمسیری است به همین علت گرما را دوست دارد. حسن یوسف می تواند دمایی بین 21 تا 37 درجه را تحمل کند و با فصل های گرم سال مثل تابستان، مشکلی ندارد. اما در فصول سرد سال خصوصا زمستان، باید دقت کنید که حتما دما بالای 10 درجه باشد وگرنه گیاه شما می سوزد و ازبین می برد. برای این کار می توانید حسن یوسف را در خانه و کنار پنجره که نور آفتاب وجود دارد، قرار دهید.

رطوبت مورد نیاز

حسن یوسف به محیطی مرطوب نیاز دارد و باید سطح محیط خشک و یا خیلی مرطوب نباشد. از این رو اگر محیطی که انتخاب کرده اید تا گیاه حسن یوسف را در آن قرار دهید، رطوبت کافی ندارد، باید از راهکارهایی استفاده کنید که رطوبت را به حد متوسط برساند. اغلب گیاهان آپارتمانی به این سطح از رطوبت نیاز دارند.

حسن یوسف

خاک مناسب

خاکی برای این گیاه مناسب است که به شکل درستی زهکشی شده باشد. به همین دلیل توجه کنید که هنگام خرید خاک، به زهکشی آن نیز توجه نمایید. اگر شما نتوانستید این خاک مرغوب را تهیه کنید، با اضافه کردن مقداری پرلیت خاک ساده خود را به یک خاک فوق العاده برای نگهداری گیاه حسن یوسف تبدیل نمایید.

کوددهی

با توجه به فصول در فصل های بهار و تابستان، ماهی یک بار به گیاه کود مناسب بدهید اما بهتر است که شما در فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان کوددهی نداشته باشید؛ زیرا این گیاه ه در فصل های سرد سال به خواب زمستانی رفته و لزومی ندارد که به آن کود اضافه کنید. بهترین کود یک کود مایع متعادل است که باعث می شود سطح نیتروژن بالا رفته و برگ هایی زیبا جوانه بزند.

حسن یوسف

روش پرپشت شدن گیاه حسن یوسف

حسن ‌یوسف از اون دسته گل ‌هایی می باشد که شما را به‌ شدت قیچی به دست می ‌کند. مخصوصا در فصل ‌های گرم سال اگر رشد مناسب و مطلوبی داشته باشد، شاخه ‌ها خیلی زود سر به بالا می‌ کشند و شما را مجبور می ‌کنند برای حفظ شکل اصلی گلدان، هر 2 هفته یک ‌بار آن را هرس بکنید. جالب این که هرس برای این گیاه بسیار ضروری است و رشد اون رو بهتر و بیشتر می ‌کند برای پر پشت شدن گل حسن یوسف اون رو هرس بنمایید به این صورت که سرهای اون را بزنید و بگذارید ریشه کند و بعد بکارید، زمانی که سر گل حسن یوسف می زنید از کنار اون ها شروع به جوانه زدن می کند و 2 شاخه می شود.

جوانه های انتهایی ( 2 برگ ریز ظریف بالایی ) کلیه شاخه های گیاه که حداقل دارای 5 تا 6 جفت برگ اند با ناخن حذف بکنید. اگه به جوانه های حسن یوسف توجه بکنید متوجه می شوید که جوانه ها تو حسن یوسف روبروی همدیگه هستند. 2 به 2 از دو جهت و جمعا در هر 4 جهت رشد می کنند. شما تنها جوانه های دو طرف روبروی هم رو نگه دارید و بقیه را کاملا حذف نمایید. برای این گه گیاه شکلی زیبا تر داشته باشد، اگر این گیاه رک کنار پنجره است هر 2 هفته یکبار گلدون را بچرخانید تا گیاه با رفتن به سمت نور شکلی متقارن به خود بگیرد.

گل دادن حسن یوسف نشانه چیست

همیشه گلدانی برای این گیاه انتخاب کنید که فقط یک سایز از گلدان قبلی بزرگتر باشد تا توقف رشد گیاه به خاطر افزایش ریشه در گلدان جدید خیلی طولانی نباشد، حتما کف گلدان جدید رو سوراخ بکنید و برای بالا بردن زهکشی پس از سوراخ کردن کف گلدان رو با سنگریزه پر بکنید. برای تعویض گلدان اولین کار این است که گیاه را آبیاری کنید و سپس اطراف گلدان رو با دست فشار داده و سپس گیاه رو به آرامی از گلدان خارج نمایید، مراقب باشید که در زمان جا به جایی به ریشه های گیاه آسیب وارد نشود و پس از قرار دادن در گلدان جدید اطراف ریشه رو با خاک سبک پر و بعد آبیاری کنید و در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید.

حسن یوسف

علت پژمرده شدن گیاه حسن یوسف

آفاتی که در طول نگهداری از حسن یوسف می ‌توانند این گیاه را از بین ببرند، شامل شپشک ‌ها، مگس‌ های سفید، کنه‌ ها، کنه ‌های تار عنکبوتی و حلزون‌ها می‌ شوند. شپشک ‌ها در محل اتصال ساقه می ‌توانند به گیاه بچسبند و شیره گیاه را بیرون بکشند. کنه‌ ها هم همین کار را می ‌کنند و اگر اندازه آن ها زیاد بشود باعث آسیب به گیاه می‌ شوند.

مگس ‌های سفید هم حمله ‌ای مشابه کنه‌ ها دارند و شما می ‌توانید به سرعت آسیب‌ های وارده را مشاهده بنمایید. کنه‌ های تار عنکبوتی علاوه بر شیره گیاه، برگ ‌های گیاه را نیز خورده می شود و یک سطح تار مانند از خودشان به جا می ‌گذارند. گروه آخر یعنی حلزون ‌ها، در طول شب فعالیت خود را آغاز می ‌نمایند و در روز در زیر گیاه پنهان می ‌گردند.

خواص گیاه حسن یوسف در خانه

عده ای این گیاه را خیری می نامند و عرف میان باغبانان امروز به بوستان افروز معروف می باشد؛ استفاده از گیاه حسن یوسف در خانه باعث می شود تا حشرات موزی وارد خانه نشود. اگر در خانتان حیوان خانگی مثل گربه یا سگ دارید، بدانید که این گیاه به شدت برای آن ها سمی است؛ اما اگر به دنبال انرژی مثبت هستید حتما از این گل کمک بگیرید چون با زیبایی که دارد می تواند شما را محسور کند..

مطالب مشابه را ببینید!

طریقه نگهداری گل‌ های مختلف آپارتمانی و خانگی (10 گیاه پرطرفدار) گیاهان مناسب سرویس بهداشتی؛ 10 گیاه زیبا برای محیط مرطوب و کم نور آموزش زهکشی خاک برای رشد گیاه و نکات مهم برای زهکشی خاک اطلاعات در مورد نخل زینتی + روش های تکثیر و نگهداری این درختچه زیبا رونمایی 20 مدل باکس گل جذاب برای روز مادر درباره گیاه شمعدانی؛ درباره رشد و پرورش این گیاه زیبا گیاه برگ انجیری؛ اطلاعات درباره رشد و نگهداری این گیاه زیبا و جذاب درمان قارچ‌های گیاهان آپارتمانی؛ پیشگیری و روش های درمان طبیعی قارچ گیاهان آپارتمانی ماه تولد؛ انواع گل مناسب هر ماه تولد از فروردین تا اسفند گیاه زاموفیلیا؛ راهنمای جامع برای داشتن گیاهی شاداب و خوش شانس