اطلاعات درباره عمل پاپ اسمیر و کسانی که باید آن را انجام دهند

اطلاعات کامل درباره عمل پاپ اسمیر

کاربرد عمل پاپ اسمیر چیست؟ در زمان این عمل چه اتفاقی می‎ افتد؟ بهترین زمان انجام این تست چه زمانی است؟ بعد از این عمل چه باید کرد؟ انجام این عمل برای چه کسانی ضرورت دارد؟ آیا انجام عمل پاپ اسمیر در دوران بارداری امکان پذیر است؟ در این مقاله قصد داریم به سوالات رایج درباره عمل پاپ اسمیر پاسخ بدهیم. تا پایان این مقاله با ما باشید.

 

عمل پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش یا عمل پاپ اسمیر به بررسی های آزمایشگاهی و میکروسکوپی سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم گفته می شود. آزمایش پاپ اسمیر اهمیت بسیار زیادی در تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم دارد و فرصت های درمانی بیش تری با انجام این آزمایش به وجود خواهند آمد.

همچنین تغییرات سلول های دهانه رحم که امکان دارد در آینده منجر به سرطان دهانه رحم شود به وسیله آزمایش پاپ اسمیر قابل تشخیص است. اولین قدم در جلوگیری از پیشرفت سرطان دهانه رحم تشخیص زود هنگام این سلول های غیر طبیعی است که با انجام عمل پاپ اسمیر امکان پذیر خواهد بود.

به طور کلی پاپ اسمیر و HPV دو آزمایش غربالگری هستند که می توانند در پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم مفید باشند. برای آزمایش پاپ اسمیر معمولا نمونه گیری توسط پزشک متخصص همراه با معاینه لگن انجام می شود و سپس نمونه ها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شود. برای زنان بالای 30 سال امکان تجویز آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به همراه پاپ اسمیر وجود دارد.

اطلاعات درباره عمل پاپ اسمیر و کسانی که باید آن را انجام دهند

انواع شیوه های عمل پاپ اسمیر

1- آزمایش پاپ اسمیر مستقیم

روش سنتی و مرسوم برای انجام پاپ تست و غربالگری سرطان دهانه رحم آزمایش پاپ اسمیر مستقیم است. پزشک متخصص در این روش با یک برس مخصوص، مقداری از سلول های دهانه رحم و مجاری واژن را بر می دارد و روی لام ( اسلایدر) شیشه ای پخش کرده و سپس برای بررسی های میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می کند.

در این روش احتمال دارد نمونه های برداشته شده روی وسایل نمونه گیری باقی بمانند و در نتیجه نمونه باقی مانده برای بررسی و تشخیص قطعی در آزمایشگاه کافی نباشد. همچنین به دلیل موکوس، مخاط و خونی که بر روی لام هست و روی هم قرار گرفتن و همپوشانی سلول ها، امکان این که سلول ها به طور واضح دیده نشوند وجود دارد. بنابراین ممکن است نتیجه به طور کاذب منفی شود؛ به این معنی که تست بیمار نرمال و طبیعی باشد ولی به دلایلی که گفته شد سلول های پیش سرطانی قابل تشخیص نباشند.

2- آزمایش پاپ تین پرپ

این روش که دارای تأییدیه اداره غذا و داروی آمریکا FDA)  (است، مطمئن تر از روش قبلی بوده و همچنین دقت و حساسیت بالاتری نسبت به روش اول دارد. سلول‌ های مورد نظر در روش پاپ تین پرپ هم مانند روش قبل جمع‌ آوری می‌ شود، اما به ‌جای این که آنها را روی لام قرار بدهند، در این روش به ‌طور کامل آنها را به یک محلول نگهدارنده منتقل کرده و بعد برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می کنند.

در آزمایشگاه به وسیله یک دستگاه مخصوص و اتوماتیک، خون و موکوس و … جدا می شوند و سلول‌ ها به ‌صورت اسمیرهای تک لایه (یک لایه یکنواخت) روی لام قرار می گیرند. به این صورت در این روش تمام نمونه های جمع‌ آوری‌ شده برای تشخیص قابل استفاده خواهند بود و با حذف خون، سلول‌ های التهابی و موکوس، نتیجه دقیق تری حاصل می شود.

ضمنا به دلیل این که سلول‌ ها در روش پاپ تین پرپ به‌ صورت تک لایه به لام منتقل می ‌شوند، احتمال تجمع و هم‌ پوشانی سلول‌ های اپی تلیال که در روش قبل وجود داشت از بین می رود و مشاهده تک‌ تک سلول‌ ها امکان پذیر می شود. همچنین می توان از نمونه های جمع آوری شده در این روش برای تشخیص HPV و دیگر عفونت های مقاربتی هم بهره برد.

اطلاعات درباره عمل پاپ اسمیر و کسانی که باید آن را انجام دهند

با مشاهده چه علائمی باید برای عمل پاپ اسمیر اقدام کنیم؟

1- در صورت مشاهده ترشحات غیر طبیعی واژن

2- اگر خونریزی و یا لکه بینی خارج از دوره های قاعدگی دارید

3- درد و خونریزی در واژن در زمان رابطه جنسی یا بعد از آن

دو نکته ضروری در آمادگی برای انجام عمل پاپ اسمیر

برای این که از نتیجه تست پاپ اسمیر مطمئن باشید، قبل از انجام آزمایشات این نکات را رعایت کنید:

1- از رابطه جنسی، حمام کردن، مصرف داروهای واژینال، فوم ها، کرم ها و ژل های اسپرم کش در دو روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر پرهیز کنید. این اعمال ممکن است باعث پنهان یا شسته شدن سلول های غیرطبیعی شوند.

2- توصیه می کنیم تا جایی که مقدور است، این تست را به بعد از دوره قاعدگی موکول کنید.

زمان انجام تست پاپ اسمیر؟

اداره بهداشت و خدمات انسانی وزارت بهداشت ایالات متحده آمریکا برای زنانی که هیچگونه علائم خطرناکی ندارند توصیه های زیر را ارئه کرده است.

1- کمتر از 21 سال:  نیازی به انجام این آزمایش ندارند

2- از 21 سال تا 29 سال: توصیه می شود هر 3 سال یک بار عمل پاپ اسمیر انجام شود.

3- از 30 سال تا 65 سال: هر 3 سال یک بار آزمایش HPV یا تست پاپ و تست HPV با هم (به نام آزمایش همزمان) هر 5 سال یک بار

4- 65 سال به بالا: با پزشک متخصص خود مشورت کنید، شاید دیگر نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نداشته باشید.

در چه مواقعی باید در فواصل زمانی کوتاه تری عمل پاپ اسمیر را انجام بدهیم؟

1- در صورت تشخیص سلول های پیش سرطانی و یا سرطان دهانه رحم در آزمایش قبلی

2-  در صورتی که قبل از تولد در معرض دی اتیل استیل بسترول ( DES) قرار داشته اید. این به این معنی است که مادر شما در زمان بارداری داروی DES مصرف کرده باشد.

3- در صورت مبتلا بودن به عفونت HIV

4- اگر به دلیل پیوند اعضا، شیمی درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکو استروئیدها سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است.

5- در صورتی که سیگار مصرف می کنید.

مواقعی که مجاز هستیم از عمل پاپ اسمیر صرف نظر کنیم

1- اگر با عمل جراحی رحم خود را برداشته اید، می توانید پس از تأیید پزشکتان تصمیم بگیرید که آزمایشات پاپ اسمیر خود را ادامه بدهید یا قطع کنید.
2- اگر برای یک بیماری غیر سرطانی مانند فیبروم رحم هیسترکتومی صورت گرفته باشد، ممکن است مجاز باشید آزمایش پاپ اسمیر را قطع کنید. اما اگر عمل جراحی برداشتن رحم شما به دلیل تغییرات پیش سرطانی یا سرطانی بودن دهانه رحم صورت گرفته، امکان دارد توصیه پزشک انجام این آزمایش به صورت روتین باشد.

3- درصورتی ‌که آزمایش‌ های قبلی برای سرطان دهانه رحم منفی باشد، در سنین بالاتر از 65 سال پزشکان معمولا با توقف انجام آزمایش پاپ اسمیر موافقت می کنند.

اطلاعات درباره عمل پاپ اسمیر و کسانی که باید آن را انجام دهند

آیا انجام عمل پاپ اسمیر دردناک است؟

اگر پیش از این معاینه لگنی انجام داده اید، باید بگوییم تست پاپ اسمیر هم چیزی شبیه به همان است. روی تخت دراز می کشید، پاهایتان را روی پایه می گذارید و پزشک به وسیله اسپکولوم واژن را باز می کند تا امکان مشاهده دهانه رحم فراهم شود.

ممکن است آزمایش پاپ اسمیر کمی ناراحت کننده باشد، اما این عمل با سرعت بالایی صورت می گیرد. در طول زمان آزمایش شما به پشت می خوابید و پاهای خود را باز نگه می دارید. کف پاها روی رکابی مخصوص قرار می گیرد، پزشک متخصص وسیله ای به نام اسپکولوم و یا آینه ای طبی در واژن شما قرا داده و با این وسیله واژن شما را باز نگه می دارد تا به دهانه رحم دسترسی داشته باشد. بعد نمونه ای از سلول های دهانه رحم شما بر می دارد.

البته روش های دیگری هم برای برداشتن نمونه از سلول های دهانه رحم وجود دارد. برخی پزشکان با استفاده از کاردکی مخصوص و برخی دیگر از ابزاری به نام سیتوبراش برای نمونه برداری استفاده می کنند که می توان گفت ترکیبی از کاردک و قلم مو است.

در بعضی موارد ممکن است کمی خونریزی در واژن مشاهده کنید. اگر این خونریزی تا یک روز بعد از انجام عمل پاپ اسمیر ادامه پیدا کرد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید و این موضوع را با او در میان بگذارید.

دلایل منفی شدن کاذب نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر راهی بسیار مطمئن برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. البته خطاهایی هم ممکن است در انجام این آزمایش به وجود بیاید و بیماران نتایج منفی کاذب مشاهده کنند. در واقع احتمال دارد نتیجه آزمایش در حالی که سلول های غیر طبیعی وجود دارد هیچ گونه ناهنجاری و مشکلی را نشان ندهد. نتیجه منفی کاذب به معنی ارتکاب اشتباهی در روند آزمایش نیست.

در ادامه عواملی که باعث می شود نتیجه منفی کاذب به دست بیاید را برای شما بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

1- عدم وجود سلول های کافی برای انجام آزمایش

2- کم بودن تعداد سلول های غیر طبیعی

3- پوشانده شدن سلول های غیر طبیعی به وسیله خون یا سلول های التهابی

البته اگر سلول های غیر طبیعی در آزمایشگاهی تشخیص داده نشدند، قطعا در آزمایشات بعدی قابل تشخیص خواهند بود.

آیا در دوران بارداری می توانیم عمل پاپ اسمیر انجام دهیم؟

پاسخ این سوال مثبت است. باید بگوییم انجام این تست برای خانم هایی که باردار هستند هم بلامانع است.

علاوه بر آزمایش پاپ اسمیر، کولپوسکوپی هم برای خانم های باردار عوارضی را به دنبال نخواهد داشت. اگر نتیجه این آزمایشات غیرطبیعی باشد، هیچ تاثیر منفی بر کودک نخواهد گذاشت. همچنین برای این که در مورد آزمایش های پاپ اسمیر اطلاعات کافی داشته باشید می توانید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا اطلاعات کامل از نحوه انجام این آزمایشات را به دست بیاورید.

چه بیماری هایی با انجام تست پاپ اسمیر قابل تشخیص است؟

1- سرطان دهانه رحم

یکی از انواع سرطان، سرطان دهانه رحم است که در سلول‌ های قسمت پایین رحم و متصل به واژن، بروز پیدا می کند و علت اصلی آن هم ویروس HPV است. برای آزمایش پاپ اسمیری که با هدف تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می شود از ناحیه گردن رحم نمونه برداری می کنند. سرطان رحم از شایع ترین سرطان ها در میان زنان است.

سرطان دهانه رحم وقتی اتفاق می افتد که سلول ‌های دهانه رحم رشد غیر طبیعی داشته باشند و به سرعت تکثیر شوند. بررسی تغییرات سلولی به وسیله آزمایش پاپ اسمیر به تشخیص سلول های پیش سرطانی و سرطانی کمک می کند. اگر به صورت دوره ای و منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام بدهید می توانید از سرطان دهانه رحم به موقع پیشگیری کنید. در صورتی که سرطان دهانه رحم زود تشخیص داده نشود و درمان را شروع نکنید، خطرناک و کشنده خواهد بود.

2- بیماری منتقله جنسی STD

تشخیص بیماری های منتقله جنسی از دیگر کاربردهای آزمایش پاپ اسمیر است. بیماری HPV به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی، با انجام آزمایشات دوره ای و منظم پاپ اسمیر قابل تشخیص بوده و کسانی که رابطه جنسی دارند برای جلوگیری از این ویروس می توانند از این امکان استفاده کنند.  یکی از شایع ترین علل سرطان گردنه رحم ویروسHPV  است. بنابراین شما می توانید با انجام آزمایشات پاپ اسمیر و تشخیص به موقع وجود این ویروس از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید.

3- عفونت قارچی و عفونت انگلی:

این دو عفونت بسیار شایع هم با انجام آزمایشات پاپ اسمیر قابل تشخیص هستند.

در هر خانم و دختری، با هر سن و سالی و بدون در نظر گرفتن داشتن یا نداشتن پرده بکارت، امکان عفونت قارچی واژن (کاندیدیازیس) وجود دارد.  این عفونت که خود را به صورت ترشحات پنیری همراه با خارش نشان می دهد، با بیماری های منتقل شونده جنسی هیچ ارتباطی ندارد و حتی می تواند هیچ ارتباطی با فعالیت جنسی هم نداشته باشد.

بعد از انجام عمل پاپ اسمیر چه کنیم؟

با مشاهده نتایج آزمایشات، پزشک پی به مثبت یا منفی بودن نتیجه می برد. در صورتی که نتیجه آزمایش مشخص نباشد، پزشک از شما می خواهد برای دومین بار آزمایش پاپ اسمیر را تکرار کنید و یا عمل کولپوسکوپی را برای خانم هایی که نتایج آزمایششان مشخص نیست توصیه می کند. در این روش پزشک به وسیله یک میکروسکوپ دهانه رحم شما را بررسی کرده و بعد از بررسی با یک محلول ویژه ای مناطق طبیعی و غیر طبیعی را از هم جدا و متمایز می کند.

سخن نهایی:

اغلب بیماری ها اگر زود تشخیص داده شوند به راحتی قابل درمان هستند. انجام آزمایشات دوره ای منظم می تواند در تشخیص زودهنگام بیماری ها موثر باشد. یکی از آزمایشاتی که در تشخیص بیماری سرطان دهانه رحم و دیگر بیماری های مقاربتی بسیار مفید است، عمل پاپ اسمیر است که در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در این رابطه در اختیار شما قرار بدهیم.

مطالب مشابه را ببینید!

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک؛ علائم، دلایل این بیماری و روش های درمان آن بهداشت قاعدگی؛ نکات مهم بهداشت زنان از تعویض نوار بهداشتی تا تغذیه مناسب و شستشوی واژن همه چیز درباره آزمایشات زنانه؛ لیست آزمایشات چکاپ زنان دلایل عقب افتادن پریود؛ بیماری ها و داروهای موثر بر تاخیر پریودی و درمان آن قرص‌ های ضد بارداری؛ انواع این قرص های جلوگیری، نحوه مصرف و عوارض دلایل خشکی واژن؛ علائم، روش های تشخصی و درمان خشکی واژن درباره آمنوره ثانویه؛ پیشگیری، علائم و درمان این مشکل در زنان درباره کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده می شود؟ عوارض و مزایای این محصول از بین بردن بوی بد واژن؛ علل بوی بد واژن، روشهای خانگی درمان بوی بد واژن اطلاعات درباره عمل کورتاژ و مراقبت های پس از انجام این عمل