کلاژن سازی پوست صورت با روش های خانگی (ماسک های مخصوص و مواد غذایی کلاژن ساز)

جهت کاهش روند پیری و ایجاد چین و چروک پوست، باید روی مواد غذایی که استفاده می ‌کنید تمرکز نمایید تا مقدار کلاژن سازی پوست صورت را تغییر بدهید. در این مقاله روش های طبیعی و خانگی جهت کلاژن سازی پوست در خانه را توضیح خواهیم داد.

    کلاژن چیست؟

    کلاژن پروتئینی است که تحت عنوان بلوک‌ های شکل دهنده استخوان، دندان، پوست و دیگر بافت ‌های همبند عمل می نماید. همچنین این پروتئین بیش ترین پروتئین در بدن می باشد که بیش از یک‌ سوم تمام پروتئین‌ های موجود در بدن را شکل می ‌دهد. کلاژن غنی از گلی سین و پرولین می باشد؛ اسید آمینه ‌هایی که به ساخت کلاژن تازه در بدن انسان کمک می ‌کنند.

    کلاژن یک پروتئین اساسی و ضروری است که بدن انسان جهت جوان و سالم نگه داشتن پوست به آن احتیاج دارد. امروزه ثابت شده است که می شود از بعضی روش های طبیعی جهت تحریک کلاژن یا به شکل دیگر، کلاژن سازی پوست استفاده نمود. برای اینکه بدانید اصلا کلاژن چیست و چه اثری بر سالم و جوان ماندن پوست دارد، و همچنین از مناسب ترین راه های کلاژن سازی در خانه آگاه شوید،  تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. ما راه های خیلی ساده و قابل استفاده را جهت جوان و زیباتر شدن پوستتان معرفی می کنیم که قادر خواهید بود به راحتی در منزل انجام دهید، بدون آنکه عوارض خاصی را در بر داشته باشد.

    کلاژن سازی پوست صورت با روش های خانگی (ماسک های مخصوص و مواد غذایی کلاژن ساز)

    کلاژن سازی پوست صورت و اثر آن در جوانی

    کلاژن حدود ۸۰ درصد پوست را شکل می ‌دهد و در لایه میانی پوست پیدا می ‌شود. کلاژن از طریق پروتئین دیگری به اسم الاستین، پوست را تقویت می کند و مانع از چروک شدن آن می گردد.

    هر چه سن بیش تر می شود، ساخت کلاژن کم می شود و این رخداد خیلی زود تر از آن چه فکرش را می کنید اتفاق خواهد افتاد. پس از سن ۲۵ سالگی انسان کلاژن زیادی را از دست خواهد داد؛ به همین علت است که به تدریج شروع به مشاهده چین ‌و چروک ‌ها می‌ کنیم. بنابراین از ۲۵ سالگی، سالانه حدود یک درصد از کلاژن بدن خود را از دست خواهیم داد.

    کلاژن سازی پوست صورت با روش های خانگی (ماسک های مخصوص و مواد غذایی کلاژن ساز)

    چرا به کلاژن سازی نیاز داریم؟

    عوامل محیطی فراوانی مثل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و آلودگی ممکن است کلاژن را تجزیه نماید. این مسئله موجب می گردد پوست شما افتاده و دارای چین و چروک گردد. سن نیز عامل تاثیر گذاری است. پزشکان عقیده دارند که: با بالا رفتن سن، ساخت کلاژن کاهش می یابد. بنابراین پوست نیز نازک تر می شود و از حمایت ساختاری کمتری برخوردار خواهد شد. به همین علت است که اشخاص با بالا رفتن سن متوجه سستی یا افتادگی پوستشان می شوند.

    شاید در قدیم راهی جهت اجتناب از این موضوع یا حداقل کند کردن این فرایند وجود نداشته است. ولی امروزه به قدری ای در مورد این پروتئین اساسی اطلاعات وجود دارد که می تواند باعث بهبود شرایط پوست و کند شدن روند پیری پوست شود. بنابراین با کلاژن سازی از طریق بعضی روش های خانگی می توانیم مقدار تولید کلاژن را تحریک کنیم و از چروک شدن و افتادگی زود هنگام پوست جلوگیری نماییم.

    چه مسائلی موجب کم شدن کلاژن در بدن می ‌شود؟

    به جز افزایش سن، قرار گرفتن در معرض آفتاب و استعمال سیگار در این فرایند اثر گذار هستند. نور اشعه ماورا بنفش و دود تنباکو، آنزیم‌ هایی را فعال می نمایند که فیبرهای کلاژن را نابود می کنند..

    بررسی ها نشان می‌ دهد که استفاده از مکمل ‌های کلاژن موجب بهبود وضعیت الاستیک پوست، کم شدن چین ‌و چروک پوست، بالا رفتن هیدراتاسیون پوست و بالا رفتن تراکم فیبرو بلاست ها می ‌شوند.

    Kolazhen 1 e1650269059577

    بهترین راه جهت کلاژن سازی صورت

    در ادامه بهترین روش ها برای ساخت کلاژن در بدن را معرفی کرده ایم.

    ۱. استفاده از غذا های دارای کلاژن سازها

    تغذیه عاملی خیلی مهم جهت سلامت پوست و در نتیجه حفظ زیبایی آن می باشد. منابع غنی و مواد غذایی دارای کلاژن عبارت ‌اند از:

    • قلم
    • ماهی سالمون و مرغ
    • زرده تخم‌ مرغ

    ایده مناسبی است که کلاژن را از منابع متعدد دریافت کنید. به این صورت می ‌دانید که تلفیقی از انواع متعدد را دریافت کرده اید. به عنوان مثال، گوشت گاو دارای کلاژن نوع I و نوع III است که باعث تقویت پوست، استخوان و روده می شود، درحالی ‌که ماهی فقط از کلاژن نوع I به وجود آمده است. از سوی دیگر، مرغ دارای کلاژن نوع II است.

    ۲. استفاده از مکمل پپتید

    پودر پروتئین کلاژن عموما از پوست، استخوان و غضروف گاو و ماهی درست شده است. یک یا دو قاشق پودر مکمل را به سوپ یا آب اضافه نمایید. پودری را برگزینید که از ماهی آزاد یا گاوهای بدون هورمون درست شده باشند. شما همچنین می ‌توانید از ژلاتین نیز استفاده نمایید؛ کلاژنی که حرارت دیده است.

    ۳. استفاده از غذا های دارای ویتامین C

    ویتامین C تاثیر زیادی در کلاژن سازی دارد. فیبروبلاست‌ های پوست جهت سنتز کلاژن و برای تنظیم نمودن تعادل کلاژن/الاستین در پوست، احتیاج زیادی به ویتامین C دارند.

    جهت دریافت ویتامین C ، مقدار فراوانی از سبزیجات پخته ‌شده مثل اسفناج و کلم بروکلی را استفاده کنید.علاوه بر این جهت کلاژن سازی می ‌توانید  در روز از مکمل‌های دارای ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی ‌گرم ویتامین C استفاده نمایید.

    ۴. استفاده از سرم ویتامین  C

    استفاده از ویتامین C روی پوست نیز می ‌تواند باعث ایجاد کلاژن شود. بررسی ها نشان داده که استفاده از کرم با غلظت ۵٪ ویتامین، پوست را ضخیم ‌تر می کند و چین ‌وچروک ‌های عمیق را کم می کند. در تحقیق دیگری نشان داده شد که تلفیق ویتامین C با رتینول، کلاژن زیادی را به پوست خواهد رساند و تا حدی ضرر نو خورشید را به پوست در زنان یائسه کم می‌ کند.

    Kolazhen 1 e1650269072695

    ماسک های خانگی جهت تحریک تولید کلاژن

    دستورالعمل هایی وجود دارد که می توان با در دسترس ترین موادی که در هر خانه ای وجود دارد، عالی ترین ماسک خانگی را برای صورت خود درست کنید. بعضی از اثر گذار ترین ماسک های طبیعی به شکل زیر هستند:

    ۱. ماسک مرطوب کننده

    انگور قرمز دارای یک ماده شیمیایی به اسم رزوراترول است. یک آنتی اکسیدان خیلی قدرتمند که به بالا رفتن تولید کلاژن کمک می کند. این ماسک که با روغن زیتون، ترکیب می شود، پوست را صاف و در عین حال سفت خواهد کرد.

    مواد مورد احتیاج:

    • ۵ عدد انگور قرمز
    • ۲ تا ۳ قاشق روغن زیتون
    • یک قاشق عسل

    جهت تهیه ماسک، انگور، روغن و عسل میکس کنید. ماسک را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید ۱۰ – ۱۵ دقیقه روی صورت بماند. بعد از آن با آب گرم به خوبی شست وشو دهید.

    ۲. ماسک سفیده تخم مرغ

    آیا می دانستید که که سفیده تخم مرغ دارای کلاژن است؟ پروتئین زیادی که این ماده دارد به این معنی است که دارای مقدار فراوانی کلاژن است. همچنین دارای پرولین و لیزین بالایی نیز است که برای پوست عالی است.

    موارد مورد احتیاج:

    1. ۱ عدد سفیده تخم مرغ

    جهت ساخت این ماسک ، یک عدد سفیده تخم مرغ را هم زده و به شکل مستقیم روی صورت بمالید. روی صورت را با دستمال کاغذی بپوشانید و اجازه دهید خشک شود تا دستمال سفت شود. بعد آن را جدا کنید و صورت خود را با آب گرم بشویید.

    ۳. ماسک لیفت صورت

    این ماسک 3 دقیقه ای به علت دارا بودن سفیده تخم مرغ که مملو از کلاژن است و آب لیمو که دارای ویتامین C است، پوست را سفت و روشن خواهد کرد.

    مواد مورد احتیاج:

    • سفیده تخم مرغ ۱ عدد
    • ۲ قاشق چایخوری آب لیمو

    سفیده تخم مرغ و آب لیمو را با هم میکس نمایید. این ماسک را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید ۲ دقیقه بماند. بعد از آن با آب به خوبی شست و شو دهید.

    ۴. ماسک طراوت و تولید کننده کلاژن

    هلو دارای کلاژن و ویتامین C می باشد و برای پوست شما خیلی مفید است! این ماسک با ماست یونانی دارای پروتئین ترکیب گردیده و پوست را سفت و با طراوت می کند و بوی خوبی نیز به پوست خواهد داد!

    مواد مورد نیاز:

    • ۱ عدد هلو پوست کنده و پوره شده
    • ۳ قاشق ماست یونانی

    پوره هلو و ماست را با هم مخلوط نمایید. مخلوط را روی پوست بمالید و ۲۰ دقیقه زمان بدهید. بعد از آن پوست خود را با آب گرم شست و شو دهید.

    ۵. ماسک لایه بردار

    کیوی یکی دیگر از میوه هایی می باشد که دارای ویتامین C است و جهت تحریک برای تولید کلاژن عالی است. دانه های آن به همراه شکری که در این دستور غذا وجود دارد به لایه برداری پوست نیز کمک خواهد کرد.

    مواد مورد نیاز:

    • ۱ عدد کیوی له شده
    • ۳ قاشق شکر

    کیوی و شکر را با هم میکس کنید و سریعا روی پوست خود بمالید. ترکیب را به آرامی و به شکل دورانی روی صورت خود بمالید و بعد از آن آبکشی کنید.

    چه غذاهایی در ساخت کلاژن پوست تاثیر دارند؟

    متخصصین تغذیه عقیده دارند که: “رژیم غذایی تاثیر زیادی در ظاهر و طراوت پوست ایفا می کند. و این ها همگی به کلاژن برمی گردد.”

    کلاژن پروتئینی است که به پوست ساختار نرمی می دهد. انواع متعددی از کلاژن وجود دارد ولی بدن ما عمدتا از نوع ۱ ، ۲ و ۳ به وجود آمده است. مکمل های زیادی در بازار وجود دارند که مدعی هستند می توانند در ساخت کلاژن اثر گذار باشند. ولی آیا استفاده از این مکمل ها درست ترین راه است؟‌ توصیه ما این است که از مواد غذایی تازه و مقوی جهت سالم و شاداب ماندن پوست استفاده کنید.

    آب قلم

    با اینکه تحقیقات کنونی نشان می دهد آب قلم منبع قابل اطمینانی برای ساخت کلاژن نیست، ولی این گزینه تا به امروز رایج ترین راهی است که افراد به یکدیگر توصیه می کنند. اعتقاد بر این است که با جوشاندن استخوان در آب داغ کلاژن قلم استخراج می گردد. از آنجا که آب قلم از استخوان و بافت همبند به وجود آمده است، دارای کلسیم، منیزیم، فسفر، کلاژن، اسیدهای آمینه و خیلی از مواد مغذی دیگر می باشد که استفاده از آن نه فقط ضرری ندارد، بلکه به سلامتی شما نیز کمک  فراوانی می کند.

    مرغ

    اگر تا به امروز یک مرغ کامل را تکه تکه کرده باشید، حتما دیده اید که چقدر بافت همبند در بدن مرغ وجود دارد. همین مسئله مرغ را به یک منبع حاوی کلاژن فراوان تبدیل کرده است. چندین تحقیق ثابت نموده اند که می شود از گردن مرغ و غضروفش به عنوان منبع کلاژن جهت درمان آرتریت استفاده نمود.

    توت ها

    توت ها نیز مثل مرکبات دارای مقدار زیادی ویتامین سی و دیگر آنتی اکسیدان ها می باشد که تاثیر زیادی در سلامت و حفظ پوست ما در مقابل آسیب های محیطی دارد.

    ماهی و صدف

    ماهی و صدف مثل برخی حیوانات دارای استخوان و رباط هایی می باشند که از کلاژن تشکیل شده اند. برخی ادعا کرده اند کلاژن دریایی یکی از آسان ترین موادی است که  جذب بدن می گردد.

    درست است که مصرف گوشت ماهی می تواند به مقدار مصرف کلاژن شما بیافزاید، ولی دقت کنید که “گوشت” ماهی کلاژن کمتری نسبت به دیگر بخش هایی دارد که عموما تمایلی به استفاده از آن نداریم. مثل سر، فلس یا کره چشم. در واقع، محققان از ماهی به عنوان منبع پپتیدهای کلاژن یاد می کنند.

    مرکبات

    ویتامین C نقش اساسی در ساخت پیش کلاژن در بدن بازی می کند. بنابراین، کسب اندازه کافی ویتامین C خیلی مهم است. همان طور که می دانید، مرکبات مثل پرتقال، گریپ فروت، لیمو ترش و شیرین حاوی این ماده مغذی می باشند. از این ماده در تهیه خیلی از محصولات مراقبت پوست استفاده می گردد.

    میوه های استوایی

    میوه های استوایی مثل انبه، کیوی، آناناس را در فهرست میوه های دارای  مقدار فراوان ویتامین C قرار می دهیم. گواوا نیز دارای مقدار کمی روی است که یکی دیگر از عوامل تولید کلاژن است.

    سیر

    سیر دارای مقدار فراوانی گوگرد می باشد. گوگرد یک ماده معدنی نادر است که به سنتز و اجتناب از تجزیه کلاژن کمک می نماید. ولی نکته اساسی در تاثیرگذاری این ماده اندازه مصرف آن می باشد. اگر علاقه زیادی به سیر دارید، پیشنهاد می شود که اندازه آن را در دستور غذای خود دو چندان کنید.

    مطالب مشابه را ببینید!

    مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت روتین پوست چرب؛ بهترین روش نگهداری و رسیدگی پوست های چرب پیشگیری از پیری زودرس؛ دلایل پیری سلول های پوست و روش های جوانسازی آن مزایای پاکسازی عمیق پوست و انواع روش پاکسازی درخانه و مطب پوستی جوان با ایربراش پوست؛ دلایل استفاده از ایربراش و نکات انتخاب آن علائم قارچ پوست سر و نکات مهم باری مراقبت از پوست سر آلفا لیپوئیک اسید برای زیبایی پوست و ترمیم آن عوارض آرایش غلیظ؛ مشکلات و پیامدهای آرایش زیاد و غلیظ برای پوست