چین و چروک پیشانی و راه های درمان آن (انواع روش پیشگیری و رفع چین و چروک)

چین و چروک های ناحیه پیشانی  همان خط های افقی هستند که روی پیشانی برخی از افراد قابل دیدن است . افرادی که بیشتر در مقابل نور خورشید قرار می‌ گیرند بیشتر دچار چین و چروک می‌ شوند .بنا براین یکی از دلایل عمده چین و چروک آفتاب است .از دلایل دیگر می‌ توان به افزایش سن ،آسیب های خارجی از جمله آلودگی هوا، کم آبی و ورود سموم خارجی در منافذ پوست به مرور باعث افزایش خط طو عمق چین و چروک می‌ شود. همچنین تکرار حرکاتی مانند اخم کردن و یا خنده در دراز مدت باعث ایجاد این چین و چروک ها می‌ شود مخصوصا در ناحیه پیشانی و اطراف لب.

با افزایش سن  میزان کلاژن و الاستین موجود در پوست بیشتر تخریب می‌ شود و از میزان آن کاسته می‌ شود. با تخریب کلاژن  و الاستین و همچنین با از دست رفتن چربی های موجود در صورت ، انعطاف پذیری پوست نیز کاهش پیدا می‌ کند . میزان تولید کلاژن کاهش پیدا می‌ کند، میزان تولید الاستین که در حفظ شادابی پوست نقش دارد نیز کاهش میابد .در این صورت میزان انعطاف پذیری و استحکام پوست نیز کاهش  پیدا می‌ کند. و اگر حتی چین و چروک های ریزی در صورت شما از قبل وجود داشته باشد با این روند عمیق تر و نمایان تر می‌ شوند.

روش های متعددی برای پیشگیری و درمان چین و چروک وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌ شویم.

چین و چروک های پیشانی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

خطوط عمودی(خط اخم )

این خطوط در بالای بینی و بین دو ابرو قرار دارند و اغلب به آنها خطوط یازده گفته می شود. خطوط گلابلار به علت چپ چپ نگاه کردن ،اخم کردن ،نگران بودن و … بوجود می آید.

خطوط افقی

این خطوط معمولا به عنوان اولین نشانه های پیری در صورت شناخته می‌ شوند. این خطوط چهره افراد را پیر تر ،شکسته تر و اخمو تر از آنچه که هستند نشان می‌ دهند. این خطوط معمولا به علت حرکات ساده و عادی صورت در هنگام صحبت کردن و یا بالا بردن ابرو به کمک ماهیچه اصلی پیشانی و یا در هنگام استرس .بوجود می آید در واقع این نوع چروک ها ناشی از انقباض دائمی ماهیچه های پیشانی بوده و به مرور عمیق تر می شوند .

چین و چروک پیشانی

علت های ظهور چین و چروک

قبل از پرداختن به راه های درمان ابتدا باید علت های وجود این چین و چروک ها را برسی کرد .گاهی فقط یک عامل و گاهی چند عامل این خطوط را ایجاد می‌کنند.

  • افزایش سن
  • ژنتیک
  • سیگار
  • تکرار برخی از حالات صورت مانند اخم ،خنده ،گریه
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش
  • کم آبی بدن
  • کمبود خواب
  • استرس و افسردگی

انواع چین و چروک

پوست خارجی ترین و بزرگ ترین اندام بدن است که شامل سه لایه ی اپیدرم ،درم و هیپودرم که به عنوان زیر جلدی نیز شناخته می‌ شود میباشد .از بیرونی ترین لایه که به عنوان اپیدرم نیز یاد می‌ شود که دارای سلول های بازسازی کننده است و روی بدن یک لایه ضد آب در برابر عوامل خارجی ایجاد می‌کند. لایه زیر اپیدرم ،درم نام دارد .این لایه شامل بافت هم بند مانند کلاژن و… است که به همراه فولیکول های مو و غدد عرق به پوست استحکام و انعطاف پذیری می‌ بخشد. و عمیق ترین لایه که در زیر درم قرار دارد به عنوان زیر جلدی شناخته می‌ شود بیشتر از چربی ساخته شده است . چین و چروک ها معمولا بر اساس عمق نفوذشان در این لایه ها قرار می‌ گیرند. زمانی که آسیب در ناحیه درم باشد معمولا چین و چروک ها ظریف هستند .چین و چروک های متوسط در ناحیه میانی درم واقع می‌ شوند و چین و چروک های عمیق تا ناحیه درم و یا حتی قسمت زیر جلدی نیز گسترش می یابند .

درمان چین و چروک های پیشانی

درمان های متفاوتی برای چین و چروک ها توسط FDA تایید شده است.

در ادامه چند نمونه را ذکر می‌ کنیم توجه داشته باشید که روش های درمان را توجه ره عمق چین و چروک متفاوت هستند .

بوتاکس

امروزه بوتاکس جزو گزینه های محبوب از بین بردن خطوط ریز و چروک های عمیق به شمار می آید.  تزریق  سم بوتولینوم  یا همان بوتاکس ،دیسپورت، مسپورت یک استراتژی درمانی زیبایی برای رفع چین و چروک ناشی از حرکات مکرر ماهیچه ها استفاده می‌ شود. تزریق بوتاکس باعث می‌شود که این چین و چروک های حرکتی عمیق تر نشود، و در نتیجه با انقباض های مکرر ماهیچه های زیرین، بارز ترو برجسته تر نشوند،.این بوتاکس ها معمولا برای چین و چروک ناحیه پیشانی، بین چشم ها ،گوشه های چشم ها یا ناحیه پنجه کلاغی و لب ها ظاهر می‌ شوند استفاده می‌ شود.

تزریق ژل پیشانی

مواد پر کننده تزریقی درمان های موقت برای رفع چین و چروک هستند .این روش های درمانی بر روی مکانیزم حجم دادن به صورت کار می‌ کنند. برای رفع خطوط عمیق تری که مواد. پرکننده تزریقی نمی توانند پر کنند ممکن است پزشک روش های بازسازی سطح پوست را توصیه کند.

تزریق چربی

در تزریق چربی به پیشانی میزان مورد نیاز از سلول های چربی از قسمت دیگری از بدن  مانند شکم برداشته می‌ شود و پس از فرایند آماده سازی به چین های پیشانی تزریق می‌ شود. ولی اکثر پزشکان برای درمان چین و چروک های پیشانی تزریق ژل را پیشنهاد می‌ کنند.

جراحی لیفت پیشانی

برای افرادی که از نتایج  غیر جراحی نتیجه مطلوبی کسب نکرده اند و عمق چروک های آنها بسیار عمیق تر از آن است که با روش های غیر جراحی درمان شوند روش جراحی گزینه مناسبی است .با کشیدن پوست پیشانی به قسمت ناحیه رویش مو چروک هایی که در  قسمت پیشانی فرد است به طور کامل از بین میرود و تقریبا ماندگاری آن طولانی مدت  و دائمی است .

روش های لایه برداری پوست

لایه بردار های شیمیایی با افزایش تولید سلول های پوستی به تسریع روند بازسازی پوست کمک می‌ کنند هر چقدر لایه های فرسوده پوست را با سرعت بیشتری از بین ببرید علائم مشهود پیری پوست حد اقل به میزان مشخصی کمرنگ می‌ شوند. بنا براین لایه برداری پوست نه تنها باعث کاهش چین و چروک و خطوط ریز می‌ شوند. بلکه باعث صاف شدن بافت کلی پوست نیز می‌ شوند. افرادی که چین و چروک های کمتری دارند می‌ توانند از لایه بردار های ملایم تری استفاده کنند این روش باعث می‌ شود لایه های تازه و آسیب ندیده به سطح پوست بیایند. لایه برداری های عمیق حتما باید در کلینیک های تخصصی انجام شود زیرا ممکن است باعث ایجاد زخم و یا تغییر رنگ پوست شود .این نوع درمان تهاجمی تاثیر بیشتر و طولانی تری دارد .

لیزر های جوانسازی

بازسازی  مجدد سطح پوست با لیزر که با نام های لیزر تبخیری ،لیزر لایه برداری نیز شناخته می‌ شوند. می‌ توانند چین و چروک و زخم و لکه های صورت را ره میزان قابل توجهی کمتر کنند .این روش کمک می‌ کند که لایه های تازه پوست به سطح پوست برسند و همواره که پوست روند پیری را طی می‌ کند ممکن است چروک های جدید ایجاد کند .

چین و چروک پیشانی

راهکار های خانگی

  • ماساژ با روغن نارگیل
  • ماساژ با روغن  کرچک
  • ماساژ با روغن زیتون
  • ماساژ با روغن تخم کتان.
  • ژل الوئورا و سفیده تخم مرغ
  • روغن جوجوبا
  • عسل مانوکا
  • روغن بادام

هر کدام از روش های بالا را می‌ توانید قبل از خواب و یا بعد از حمام به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهد و روی پوست خود ماساژ دهید .

روش های پیشگیری

  • ضد آفتاب بزنید
  • مقدار قند مصرفی را کاهش دهید
  • سیگار نکشیدن
  • خواب خود را تنظیم و مدل خواب خود را عوض کنید
  •  صورت خود را مدام بشویید
  • از نور ماورا ی بنفش دوری کنید
  • مصرف آنتی اکسیدان را کاهش دهید
  • ورزش های صورت انجام دهید
  • استرس و اضطراب را مدیریت کنید
  • از مصرف الکل خود داری کنید

مطالب مشابه را ببینید!

داشتن پوست صاف + 25 توصیه از متخصصان برای داشتن پوستی عالی و شفاف اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست مزایای پاکسازی عمیق پوست و انواع روش پاکسازی درخانه و مطب پوستی جوان با ایربراش پوست؛ دلایل استفاده از ایربراش و نکات انتخاب آن آلفا لیپوئیک اسید برای زیبایی پوست و ترمیم آن عوارض آرایش غلیظ؛ مشکلات و پیامدهای آرایش زیاد و غلیظ برای پوست 3 مزیت کرم روشن کننده پوست؛ دلایل استفاده از کرم های روشن کننده مراقبت از پوست هنگام هوای آلوده؛ روش های پاک کردن پوست تکنیک های جوانسازی پوست در منزل و انواع ماسک برای صورت کهیر پوستی چیست و چرا ایجاد می شود؟ روش های درمان کهیر