مقایسه بوتاکس و فیلر (اطلاعات درباره عوارض و ماندگاری هر دو روش)

با پیشرفت علم و تکنولوژی افراد روز به روز به دنبال زیبا و جوان تر شدن هستند. در این بین اقدامات پزشکی نیز در کلینیک ها صورت می گیرد که خانوم ها و حتی آقایان پیگیر آن می باشند. به مرور زمان خط های عمیقی بر روی صورت ایجاد می شود که نشان از بالا رفتن سن است. خطوط لبخند، خطوط پیشانی و چین و چروک کنار چشم و… همگی باعث می شود تا شما پیرتر دیده شوید؛ جهت از بین بردن این خطوط، استفاده از بوتاکس و فیلر و همچنین مقایسه بوتاکس و فیلر در این روزها بسیار محبوب شده است و افراد به دنبال آن می روند.

چیزی که در این بین اهمیت بالایی دارد این است که تفاوت بین این دو چیست؟ بوتاکس ماندگاری بالاتری دارد یا فیلر؟ کدام یک ضرر کمتری دارد و می توان با کمک آن به زیبایی چهره کمک کرد؟ با ما در ادامه همراه باشید تا با بررسی مقایسه بوتاکس و فیلر ، برای شما مشخص کنیم که هنگام رفتن به کلینیک باید از کدام روش استفاده کرد.

بوتاکس و فیلر چیست؟

اگر راه ‌های جوانسازی پوست را دنبال می ‌کنید، حتما نام فیلر و بوتاکس صورت بارها به گوشتان رسیده است. در ادامه به مقایسه بوتاکس و فیلر و ماهیت هریک خواهیم پرداخت.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوعی خاصی از سم بوتولینوم می باشد که از باکتری ‌های مخصوصی به دست می‌ آید. اگرچه در مقادیر زیاد این سم ممکن است انسان را به کشتن بدهد، مقدار کم و تنظیم شده آن مدت ‌ها است که برای اصلاح چین و چروک‌ های صورت یا بدن انسان، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برخی از افراد از این سم برای ازبین بردن چین و چروک و برخی دیگر با تزریق آن به زیر بغل، از عرق کردن بیش از حد جلوگیری می کنند.

این سم مانند یک آرام‌ بخش ماهیچه می باشد و از آن برای درمان اختلالات عصبی ناشی از ضعف عضلات، استفاده می گردد. این دارو برای درمان انواع میگرن و سایر کارهای پزشکی نیز کاربرد دارد. در اصل کار بوتاکس، مسدود کردن سیگنال ‌های عصبی در عضلات محل تزریق می باشد. هنگامی که سیگنال‌ های عصبی قطع بشود، عضله موردنظر، به شکل مقطعی فلج یا یخ ‌زده می ‌شود. بدون حرکت ماندن این عضلات که سم به آن ها وارد شده است، شاید چین و چروک را کاهش داده یا حتی به طور کامل از بین ببرد.

بوتاکس برای درمان چه چین و چروک هایی است؟

بوتاکس در نخستین درجه برای درمان چین و چروک داینامیک کاربرد دارد. این چین و چروک ‌ها به طور طبیعی در قسمت بالایی چهره، مثل اطراف چشم، دهان و بین ابروها (خط اخم) ایجاد می شوند که با افزایش سن یا عمیق تر می شوند و یا بر تعدادشان افزوده می شود. تزریق بوتاکس باعث آرامش عضلات در نزدیکی این چین و چروک ‌ها شده و عدم حرکت عضلات باعث کمترشدن چین و چروک داینامیک می گردد.

بوتاکس روی خطوط و چین و چروک‌ های ظریف ناشی از افتادگی صورت، تأثیرگذار نمی باشد. این مدل از چروک‌ ها را به عنوان چین و چروک استاتیک می شناسند. چین و چروک‌ های استاتیک شامل خطوط گونه‌ ها، گردن و نواحی فک می ‌شود. به خاطر داشته باشید که تزریق بوتاکس فقط باید توسط متخصص پوست انجام بشود. مدت زمان تزریق فقط چند دقیقه طول می ‌کشد و نتایج قابل توجه در عرض دو هفته نمایان خواهد شد.

فیلر چیست؟

فیلر در واقع نوعی کلاژن می باشد که در آزمایشگاه ساخته شده و تزریق آن، باعث حجم‌ دهی و جوانسازی پوست صورت می گردد. با افزایش سن، مقدار کلاژن در بدن انسان کاهش پیدامی کند و پوست نازک ‌تر می شود و چین و چروک می‌ افتد.

فیلر با خاصیت حجم‌ دهی که دارد، چین و چروک را از بین می برد و ظاهری زیبا، جوان و طبیعی به شما هدیه می‌ کند. فیلر در بین مردم به ژل هم معروف شده است و برخی افراد به جای کلمه تزریق “فیلر” صورت، اصطلاح ژل صورت را به کار می‌ برند. یکی از اولین نشانه‌ های پیری، از دست رفتن حجم پوست صورت و بدن و ایجاد چین‌ و چروک می باشد. از بین بردن این خط ها و برگرداندن حجم ازدست ‌رفته‌ پوست و توپر کردن دوباره‌ آن، از طریق روش بدون جراحی تزریق ژل اتفاق می افتد.

اگر می‌ خواهید شکل صورت شما به حالت قبل برگردد و یا مقدار خطوط و چین ‌و چروک‌ ها را کاهش دهید، تزریق ژل می‌ تواند گزینه‌ مناسبی برای شما باشد. ژل یا فیلرها نوعی پرکننده‌ های پوستی اند که از مواد مختلف طبیعی، انسانی (از مواد بدن انسان مثل چربی ها) و یا مصنوعی ساخته ‌شده ‌اند و در طول سالیان سال برای تزریق در زیر پوست گسترش ‌پیدا کرده اند.

فیلرها چگونه عمل می کنند؟

چربی ها و کلاژن ‌های موجود در پوست با بالا رفتن سن انسان به ‌تدریج شروع به غیب شدن می‌ کنند. چربی و کلاژن‌ ها موادی هستند که وظیفه دارند تا از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری بکنند، بنابراین با افزایش سن، پوست ما می ‌تواند نازک ‌تر، چروکیده ‌تر و شل ‌تر شود. فیلرها به برگرداندن پوستمان به اصل خود (به شکلی که قبلا جوان بود) کمک می ‌کنند. این مواد در قسمت‌ هایی از پوست که لازم است تا کشیده شوند و حجم بگیرند، تزریق شده و موجب قوام و جوان ‌سازی در آن مناطق می‌ شود. فیلرها در غلظت ‌های متفاوت وجود دارند. به‌ طورکلی، هرچه ژل غلیظ ‌تر باشد در عمق ‌های بیشتر پوست بدن تزریق می‌ شوند ( لایه میانی پوست). به‌ طورکلی می ‌شود گفت شما با تزریق فیلر، انواع خطوط عمیق و سطحی را می ‌توانید، ترمیم بکنید.

مقایسه بوتاکس و فیلر (اطلاعات درباره عوارض و ماندگاری هر دو روش)

استفاده از بوتاکس یا فیلر؟

استفاده از بوتاکس یا فیلر کاملا بستگی به پوست و بدن شما دارد. اگر شما به صورت مداوم آب مصرف نمی کنید، باید بگویم که فیلر به سرعت در بدن شما جذب می شود. اگر زمانی از فیلر استفاده کردید این را بدانید که در صورت عدم مصرف آب در طول روز حجم فیلر شما کمتر می شود و بعد از مدت کوتاهی از بین می رود. اما اگر می توانید به خوبی از آن نگهداری کنید و رژیم غذایی درستی داشته باشید (در رابطه با نوشیدن آب) می توانید از فیلر استفاده کنید.

بوتاکس اغلب افراد بالای 30 سال استفاده می کنند و بعد از مدتی این افراد نیاز دارند تا دوباره بوتاکس انجام دهند. علت آن هم این است که بدن به مرور زمان سم را دفع کرده و پوست به حالت قبلی خود برمی گردد. اغلب افرادی که میگرن داشتند بعد از تزریق بوتاکس به پیشانی از دردهای میگرنی خلاصی پیدا کره اند که خب این قضیه از نظر علمی هم کاملا حقیقت دارد و از این سم برای درمان بیماری ها نیز استفاده می شود.

مقایسه بوتاکس و فیلر از لحاظ عوارض

اگر بخواهیم از عوارض صحبت کنیم، مسلما همه موارد پزشکی دارای یکسری خطرات و عوارض می باشند اما اینکه آیا صورت شما واقعا نیازمند این کار است جای صحبت دارد. برخی از افراد جوان که دارای پوست خوبی هم هستند به این کار روی می آورند که خب بعد از مدتی عوارض خود را نشان می دهد.

برخی از عوارضی که ممکن است بوتاکس به وجود بیاورد مثل: بعد از تزریق بوتاکس پزشک به شما می گوید که به هیچ وجه ممکن محلی که بوتاکس شده را دست نزنند ویا حتی حالاتی را با صورتشان انجام ندهند که باهث تکان خوردن مواد زیر پوست شود. برخی افراد که مراقب نبودند متوجه می شوند که یک طرف صورت با طرف دیگر تفاوت دارد؛ البته این اتفاق درست می شود و شما باید دوباره نزد پزشک بروید و او برای شما همان محل ها را دوباره بوتاکس می کند؛ اما خب وارد شدن این سم برای بدن و خصوصا صورت بسیار مضر است.

بوتاکس به طور کلی برای افرادی مناسب است که از سلامت کامل برخوردار باشند. بوتاکس عوارضی دارد که ممکن است در برخی افراد اتفاق بیفتد. کبودی در محل تزریق، افتادگی پلک ها که ممکن است حتی چند هفته طول بکشد، قرمزی و سوزش چشم، سر درد و … از عوارض احتمالی پس از تریق بوتاکس می باشد. اگر از قطره های استریل چشمی قبل از بوتاکس استفاده کنید، می توانید به کاهش برخی از عوارض احتمالی، کمک کنید. همچنین برای جلوگیری از کبودی، می توانید تا چند روز از مصرف داروهای رقیق کننده خون جلوگیری کنید.

ماندگاری فیلر بیشتر است یا بوتاکس؟

در ادامه مقوله مقایسه بوتاکس و فیلر قصد داریم به این اصل مهم یعنی ماندگاری هر یک بپردازیم.

ماندگاری بوتاکس

بنا به گزارش های آکادمی پزشکان متخصص چشم در آمریکا (AAOS)، تزریق بوتاکس برای بسیاری از افراد نتیجه‌ بخش بوده است. به احتمال زیاد اثرات چشمگیر آن را ظرف 1 هفته پس از انجام تزریق مشاهده خواهید کرد. عوارض جانبی آن محدود و اکثرا تاثیر آن پس از مدت کوتاهی از بین می ‌رود. ممکن است به‌ خاطر شرایط بدنی که دارید و ممکن است خاص باشد، تحقیق نمایید.  هنگامی که تزریق بوتاکس را انجام بدهید، می‌ توانید فعالیت ‌های روزانه خود را بدون نیاز به استراحت از سر بگیرید و انجام دهید.

اثرات بوتاکس حدود ٣ تا ۴ ماه باقی می ‌ماند. درنتیجه، اگر می‌ خواهید تاثیر آن ادامه داشته باشد، باید تزریق را تکرار نمایید. اگر این کار را انجام دهید، همانطور که بالا گفته شد، عصب های شما که بیکار شده بودند، سم را دفع و دوباره شروع به حرکت می کنند و باعث می شود تا صورتتان دوباره چین و چروک بیفتد. پس برای اینکه بتوانید از این کار جلوگیری کنید حتما این کار را تکرار نمایید تا بعد از مدتی سم تاثیر خودش را بگذارد و فاصله بین تزریق ها کمتر و کمتر شود.

ماندگاری فیلر

اما اگر بخواهیم در رابطه با ماندگاری ژل صحبت کنیم، باید بگویم که ژل ها انواع مختلفی دارند و هرچقدر ژل شما قوام بیشتر داشته باشد تاثیر و ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود. اما یک نکته ای که در این بین هست و واقعیت را باید به شما بگوییم، ژل های گران قیمت که کیفیت فوق العاده دارند و کمترین حساسیت را نسبت به بدن نشان می دهند، زودتر ازبین می روند؛ زیرا این مواد نزدیک ترین ترکیبی است که با بدن همگام می شود و حساسیت نمی دهد اما ژل های ارزان قیمتی که با بدن سازگار نیست دیرتر ازبین می رود ولی خب ممکن است برخی از افراد نسبت به آن ژل حساسیت بدهند و مجبور به تخلیه شوند.

در هر صورت، حتی اگر از ژل هایی استفاده کنید که دارای کمترین ماندگاری هستند، نسبت به بوتاکس بیشتر می مانند یعنی بهترین مارک ژل که می گویند دوام کمی دارد، حداقل 8 ماه در بدن باقی می ماند و بعد از آن به تدریج کم کم شروع به خالی شدن می کند؛ اما بوتاکس این گونه نیست و بعد از 3 تا 4 ماه کاملا ازبین می رود و شما مجبور هستید که دورباره تزریق انجام دهید.

مقایسه بوتاکس و فیلر (اطلاعات درباره عوارض و ماندگاری هر دو روش)

قیمت بوتاکس و فیلر

اگر بخواهیم در رابطه با قیمت بوتاکس و فیلر صحبت کنیم باید بگویم زمانی که شما وارد این کار و صنعت زیبایی و پزشکی می شوید، دلتان را به دریا بزنید و برایتان قیمت مهم نباشد؛ زیرا شما دارید کاری را انجام می دهید که مستقیما با چهره و صورت شما در ارتباط است و اگر از وسایل و یا مواد ارزان قیمت استفاده کنید، ممکن است ظاهر شما را تحت تاثیر قرار بدهد. همانطور که گفته شد اگر بدنی حساس و پوستی حساس دارید همیشه سعی کنید که بهترین مواد را برای تزریق به کار بگیرید؛ علت آن هم این است که هرچقدر مواد گران تر و دارای جنس بهتری باشد، با بدن شما سازگار تر است و عوارض کمتری از خودش به جای می گذارد.

ولی اگر به دنبال مواد ارزان قیمت هستید، به شما پیشنهادمان این است که دور این کارها را خط بکشید، زیرا نه تنها خودتان را جوان تر و زیبا تر نمی کنید، بلکه ممکن است سلامتتان را نیز به خطر بیندازید امروزه خیلی از افراد را دیده ایم که بخاطر تزریق بوتاکس بی کیفیت و یا تاریخ گذشته کشته شده اند و یا از تزریق انواع فیلر بی کیفیت و ارزان قیمت دچار عفونت و ازبین رفتن قسمتی از صورت و لب هایشان شدند. پس برای اینکه سلامت خوددتان را به خطر نیندازیدف حتما مواد با کیفیت را بکار بگیرید.

مقایسه بوتاکس و فیلر (اطلاعات درباره عوارض و ماندگاری هر دو روش)

فیلتر بهتر است یا بوتاکس

برای هر کسی همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از این راه مناسب است. اگر سن کمی دارید بهتر است که از انواع فیلر استفاده کنید که کیفیت بالایی داشته باشد. اما اگر بر اثر کهولت سن چین و چروک زیادی بر صورت شما ایجاد شده است بهتر است که بوتاکس کنید. زمانی که شما بوتاکس انجام می دهید، تمام ماهیچه های اطراف قسمت‌هایی که سوزن زده شده است بی حس می شود و شما نمی توانید آن ها را تکان بدهید؛ اگر به دنبال چهره ای طبیعی هستید، پیشنهاد می کنم برای قسمت هایی که بیشتر در چشم است و با آن می توان حال شما را درک کرد (مانند خط لبخند و خطوط پیشانی) حتما از فیلر استفاده کنید.

اما برخی از افراد آنقدر خط و چین و چروک دارند که تنها با چندین مرحله بوتاکس امکان پذیر است. تنها مشکلی که ممکن است بوتاکس برای شما داشته باشد، این است که مجبورید هر 3 4 ماه یکبار به کلینیک رفته و بوتاکس کنید. برای افرادی که دارای سر دردهای میگرنی هستند، بوتاکس بهترین گزینه می باشد.

نتیجه گیری

یکی از پرطرفدارترین راهکار‌هایی که این روزها برای جوانسازی و بهبود ظاهر پوست مورد استفاده قرار می‌ گیرد، تکنیک ‌های تزریق می باشند. استقبال مردم از این روش‌ ها باعث شده تا روز به روز متدهای جدیدی عرضه و در این صنعت معرفی شوند. در این میان تزریق فیلر و بوتاکس بیشتر از هر چیزی توانسته اند در بین اغلب افراد محبوبیت زیادی پیدا بکنند.

همین موضوع هم باعث ایجاد سردرگمی در افرادی شده که بدنبال روشی مناسب و ایده ‌آل برای جوان کردن خود می باشند. تصمیم نهایی در مورد این که کدام گزینه برای شما مناسب تر است، باید بعد از انجام بررسی‌ های لازم توسط پزشک متخصص گرفته بشود. برای این که بتوانید به بهترین نتیجه پس از انجام هر عملیات زیبایی بر روی پوست برسید، به غیر از انتخاب پزشک و کلینیک معتبر، انتخاب روش صحیح نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، به همین علت در این زمینه‌ نیز قبل از گرفتن تصمیم نهایی باید در رابطه با مقایسه بوتاکس و فیلر اطلاعات کافی حاصل بشود تا مطمئن شوید کدام راهکار مناسب تر و برای شما ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

مطالب مشابه را ببینید!

روش های بوتاکس خانگی دور چشم با مواد طبیعی و درباره مزایا و معایب آن بسترسازی مو برای رنگ، کراتینه و بوتاکس مو + نکات مهم بوتاکس در زمان شیردهی (هشدار و نکاتی درباره بوتاکس زمان شیردهی نوزاد) 5 روش برای بوتاکس کردن پیشانی در منزل پیشگیری از چروک لب؛ دلایل ایجاد، انواع چروک لب، درمان خانگی و روش های پزشکی پیشگیری از پیری زودرس؛ دلایل پیری سلول های پوست و روش های جوانسازی آن پوستی جوان با ایربراش پوست؛ دلایل استفاده از ایربراش و نکات انتخاب آن تکنیک های جوانسازی پوست در منزل و انواع ماسک برای صورت میکرونیدلینگ چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟ نکات خاص و معایب آن لیفت چشم بدون جراحی با روش های مختلف + مزایا و هزینه ها