تزریق ژل دائمی برای زیبایی | مزایای و معایب این روش

اطلاعات درباره تزریق ژل دائمی

اخیرا استفاده از ژل‌ها برای پر کردن نواحی مختلف صورت (لب، گونه، و…) و بدن سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این بین ادعاهایی در مورد تزریق ژل‌ دائمی به صورت و بدن به گوش می‌ رسد. خیلی از طرفداران این مد با شنیدن این خبر سوال چالش برانگیزی برایشان ایجاده شده است! آیا تزریق ژل دائمی است ؟ با مجله روزانه همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

تزریق ژل نیز یک تکنیک برای پرکردن چین و چروک و برجسته نمودن لب ها و گونه ها است. تزریق نمودن فیلر می تواند به شکل دائمی و موقتی باشد که به انتخاب خود شخص صورت می گیرد. بهتر است پیش از آن مزایا و معایب این دو تکنیک را مقایسه نمایید. تزریق ژل به شکل دائمی عوارض و خطرات زیادی به همراه خواهد داشت که ممکن است در بر گیرنده افراد شود ولی با این حال یکی از پرطرفدارترین روش های زیبایی جهت رفع چین و چروک می باشد. با تزریق پرکننده های دائمی به قسمت های مختلف صورت و بدن باعث می شود که افراد برای مدت زیادی از این زیبایی ایجاد شده استفاده کنند. تزریق فیلر دائمی به صورت و بدن در اصل باعث رفع چین و چروک و برجسته شدن لب ها و گونه های شخص برای 3 الی 4 سال خواهد شد.

خصوصیات ژل‌ های رایج

یکی از سوالات پر تکرار افراد در مورد تزریق ژل دائمی صورت می باشد. همان‌ گونه که احتمالا اطلاع دارید، پر کننده ‌های صورت موادی مصنوعی یا طبیعی می باشند که به درون خطوط، چین و چروک‌ ها و بافت ‌های متعدد صورت و بدن تزریق می شوند. این تزریق چین و چروک ‌ها را کم می کند و لب‌ ها، گونه ‌ها و چانه را برجسته خواهد کرد. هدف از این کار حفظ و مراقبت از زیبایی است اما این ژل ‌ها بعد از مدتی به بافت‌ های بدن جذب می شود و به تدریج از بین می ‌روند به همین دلیل نیاز به تکرار و شارژ ژل خواهند داشت. به همین علت بعضی از افراد در پی تزریق ژل دائمی می ‌گردند.

تزریق ژل دائمی

آیا ژل دارای ماندگاری بلند مدت می باشد؟

تا به امروز هیچ شرکتی در کل دنیا ادعایی مبتنی بر ساخت ژل‌های دائمی جهت تزریق به بدن افراد نکرده است. در این بین کمپانی‌ های امریکایی اقدام به ساخت ژل‌ هایی با عمری حدود 2 سال کرده‌اند که نسبت به دیگر برند ها، ماندگاری بسیار خوبی محسوب می شود. ژل ‌هایی با برند رادیس (Radiesse)، رستیلین و اسکالپترا (Sculptra) از جمله این موارد می باشند و به همین دلیل است که این مارک ‌ها را به دلیل داشتن ماندگاری طولانی ‌تر ژل دائمی می ‌دانند. اما آیا می شود تزریق ژل دائمی به لب را تست کرد؟ آیا عوارضی به دنبال خواهد داشت؟ تزریق فیلر یکی از تکنیک های جدیدی است که امروزه جهت رفع چین و چروک دور دهان، حجم ‌دهی لب، صورت و اعضای بدن مورد استفاده می شود. تزریق فیلر در اصل جایگزین تزریق چربی برای خیلی از افرادی است که بنا به عللی نمی ‌توانند از تزریق چربی اتولوگ خود با هدف از بین بردن چین و چروک و یا حجم دادن بهره ببرند. تزریق نمودن ژل نیز می ‌تواند به صورت موقت و به مدت چند ماه در فرد تغییرات مثبتی ایجاد نماید و زیبایی او را بیش تر از قبل کند. بیش تر فیلرها دارای ماده‌ای به اسم هیالورونیک اسید می باشد که هیچ نوع ریسکی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

انواع تقسیم بندی ژل دائمی:

ژل موقت

در هر دو این تکنیک ها تزریق توسط متخصص و از طریق سرنگ‌ های نازکی انجام می شود که این ژل را به صورت نیمه عمقی در بافت ‌های مورد نظر تزریق می نماید. در واقع پزشک با تزریق پرکننده در زیر پوست فرد حجم بیشتری به وجود می آورد و این حجم دهی چین و چروک ‌های گونه و دیگر نقاط دست و صورت را از بین خواهد برد. ژل‌ های موقت حدود 3 الی 4 ماه ماندگاری خواهند داشت و پس از 4 ماه بیش از 30% از ژلی که به پوست تزریق شده است جذب بدن خواهد شد.

ژل دائمی

تزریق فیلر گاهی با توجه به خواسته فرد مراجعه کننده به صورت دائمی انجام می گردد، یعنی به این شکل است که شخص بعد از تزریق تا مدت ‌های طولانی قادر است این ژل را زیر پوست خود حفظ نماید. لازم به ذکر است که استفاده از این از ژل ‌ها بدون خطر نمی باشد و پیشنهاد می ‌شود که از آن‌ ها استفاده ننمایید به این دلیل که عوارض خطرناک و جانبی خیلی زیادی دارند و محبوبیت خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند. همه فیلرهای دائمی که از ابتدا به بازار زیبایی وارد شدند، از ایمنی کمی برخوردار بوده اند و از دور رقابت‌ ها حذف شده اند. به صورت کلی فیلرهای دائمی هنگامی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که چین و چروک‌های پوست از عمق خیلی زیادی برخوردار باشند.

تزریق ژل دائمی

آیا تزریق ژل دائمی می باشد؟

تزریق ژل، یک تکنیک موقتی می باشد اما ژل ‌هایی با برند رادیس (Radiesse)، رستیلین و برند اسکالپترا (Sculptra) به دلیل اینکه اثر و ماندگاری زیادتری ‎تری دارند، به عنوان ژل دائمی معروف هستند

عوامل اثرگذار بر ماندگاری ژل تزریق شده

  • مقدار ژل تزریق شده
  • انتظارات فرد از تزریق
  • اندامی که ژل به آن تزریق شده است
  • مقدار چین و چروک ‌های صورت و عمق آن ‎ها
  • سن فرد
  • جنسیت
  • نحوه تزریق
  • برند ژل استفاده شده
  • رعایت نکات مراقبتی مثل نوشیدن آب کافی در طی روز

تزریق ژل دائمی

مواد تشکیل دهنده ژل ‌های دائمی و موقت

غالبا مواد سازنده ژل‌ های مرغوب ماده‌ای به اسم هیالورونیک اسید می باشد که برای بدن خطری ندارد. از سوی دیگر ژل‌ های هیالورونیک اسیدی به علت نیمه دائم بودن خطر خیلی کمتری را برای بدن ایجاد خواهند کرد. هیالورونیک اسیدها  یا از طیور و منابع حیوانی، یا به کمک باکتری ها در آزمایشگاه ها تولید می‌شوند و معمولا تزریقشان بین 6 ماه تا 12 ماه ماندگاری دارد. اما در مورد ژل‌ هایی که دارای ماندگاری طولانی ‌تر می باشند، نمی‌ شود به راحتی از بی ‌خطر بودن آن ها صحبت نمود زیرا از مواد شیمیایی ساخته می ‌شوند و قابلیت جذب شدن به بدن را نخواهند داشت. توصیه می ‌شود که در صورتی که تصمیم به تزریق ژل دائمی صورت را دارید، از ژل‌ هایی استفاده نمایید که نهایتا دارای 2 سال ماندگاری باشند (مثل رادیس، ژوویدرم و رستیلن) یا از گزینه جذابی مثل تزریق چربی استفاده نمایید.

نوع و مقدار تزریق ژل های دائمی

پزشکان طبق درخواست و تشخیص شخص بهترین مورد را برای فرد انتخاب می ‌کند. همان گونه که اطلاع دارید پیش از انجام تزریق ژل، پزشک با شخص مراجعه کننده یک جلسه مشاوره برگزار می نماید تا توقع او را بسنجد. در تزریق نمودن ژل به صورت و یا دیگر نواحی بدن پزشک با توجه به محل مورد نظر برای شخص تزریق فیلر انجام خواهد داد و مقدار مورد نیاز ژل جهت تزریق و برند آن با توجه به شرایط، متفاوت می باشد. مقدار تزریق ژل به این موارد زیر بستگی خواهد داشت:

  • انتظارات فرد از نتایج تزریق ژل
  • محل انجام تزریق ژل
  • درصد چین و چروک‌ هایی که در صورت وجود دارد و عمق آن ‎ها
  • سن شخص
  • جنسیت

تزریق ژل دائمی

مواردی که بر ماندگاری ژل‌ ها اثر خواهند گذاشت

ژل ‌ها چه دائمی و چه موقتی تحت تاثیر شیوه زندگی، توقعات فرد و نوع مراقبت شخص قرار خواهند گرفت. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • انتخاب یک کلینیک معتبر که دارای پزشکان ماهر و با تجربه باشد.
  • کلینیک معتبر و مناسب باید دارای مجوز از وزارت بهداشت باشد و همچنین از برند های ژلی که مورد تایید FDA می باشند و بهترین مارک های ژل موجود استفاده نماید.
  • چگونگی تزریق ژل در نواحی تحت درمان
  • مقدار مراقبت فرد از نواحی تحت درمان
  • همه این موارد به خودی خود می ‌توانند در مقدار ماندگاری ژل اثر بسزایی داشته باشند.

مزایا و معایب تزریق ژل های دائمی

اغلب افراد پس از مراجعه به مراکز تزریق فیلر جهت رفع چین و چروک هایشان، با شنیدن اسم تزریق ژل دائمی به این فکر می افتند که این روش خیلی مناسب است و در اصل تا پایان عمر آن ها را زیبا نشان خواهد داد. این طرز فکر تا حدودی درست است چرا که فرد با تزریق ژل دائمی به صورت ویا اعضای بدن خود می تواند برای مدت طولانی از زیبایی به دست آمده لذت ببرد در حالی که در تزریق پرکننده های موقت فرد تا 4 ماه می تواند از این زیبایی لذت ببرد و بعد از آن پوست حالتی افتاده می گیرد و باید تزریق ژل صورت بگیرد. تزریق فیلر یکی از روش های زیبایی می باشد که افراد از آن بسیار استقبال می کنند اما بسیاری از همین افراد در انتخاب روش تزریق ژل به صورت دائمی کمی شک دارند. در این قسمت به مزایا و معایب تزریق پرکننده دائمی خواهیم پرداخت تا افراد پیش از انجام تزریق فیلر با آن به درستی آشنا شوند.

تزریق ژل دائمی

فواید تزریق ژل دائمی

  • زاویه سازی و فرم دهی صورت تا مدت زمان طولانی
  • حفظ زیبایی صورت
  • عدم احتیاج به اختصاص زمان خیلی زیاد برای مراجعه به کلینیک‌ ها برای تکرار تزریق
  • جوان و کم سن و سال شدن چهره
  • عدم احتیاج به صرف هزینه زیاد برای شارژ ژل

هر چند بهتر است بدانید که مقصود از زمان طولانی حداکثر تا 2 الی 3 سال می باشد و پس از آن یا در صورت به تدریج جذب می شوند و یا گلوله گلوله می شوند. این حالات نیز به جنس ژل بستگی خواهد داشت.

معایب تزریق ژل دائمی

  • امکان دارد بدن افراد به جنس ژلی که در تزریق ژل دائمی استفاده می ‌شود حساس باشد. در این صورت علائم حساسیت برای مدت طولانی در بدن فرد باقی می‌ماند و به نوعی می‌تواند او را آزار دهد.
  • ایجاد تورم و کبودی بعد از تزریق ژل دائمی گونه یا لب و صورت. هرچند که این موارد معمولا به سرعت رفع می‌شوند. اما در صورتی که کبودی و خون مردگی تا چند روز آینده کمتر نشد باید به پزشک متخصص مربوطه مراجعه کرد.
  • در صورتی که تزریق در مرکز معتبر انجام نشود محل تزریق تا مدت زیادی دچار بد فرمی و کبودی خواهد بود.
  • هزینه خارج نمودن این ژل از بدن معمولا فراوان است.
  • در موارد خاص که تزریق توسط فرد بی تجربه صورت گیرد به بافت بدن آسیب خواهد رسید.
  • بی تجربگی پزشک یا اپراتور و یا معتبر نبودن مرکز می ‌تواند موجب انسداد رگ گردد.
  • ایجاد عفونت‌ های پنهان، در صورت استفاده از ژل ‌های نامناسب و یا ژل هایی که تاریخ مصرف آن ها گذشته است.
  • مواد ژل ‌ها امکان دارد تقلبی باشند و قابلیت جذب توسط بدن را نداشته باشند.
  • ژل‌ هایی که دائمی اند نمی ‌توانند به سادگی در ناحیه تحت درمان تنظیم گردند و شکل بگیرند.
  • منظور از ماندگاری طولانی، حداکثر تا 3 الی 4 سال است. پس از آن فیلر تزریق شده به مرور جذب می شود ویا به شکل گلوله گلوله در خواهد آمد. این حالت به جنس ژل نیز خیلی بستگی دارد و در مورد همه ژل‌ها صدق نمی کند.

همان گونه که توضیح داده شد، چیزی به نام ژل دائم و مادام العمر وجود نخواهد داشت. بیشترین ماندگاری تزریق ژل دائمی صورت تا به الان، حدود 3 الی 4 سال گزارش شده است. ولی آیا ماندگاری یک ماده مصنوعی در بدن در طی این مدت بدون هیچ خطری می باشد؟ مطمئنا نه؛ اما به علت محدود بودن تحقیقات در باره عوارض این مورد، نمی شود با قاطعیت درباره عوارض جانبی در طولانی مدت نظری داشته باشیم.

تزریق ژل دائمی

آیا می شود بعد از تزریق ژل های دائمی آن را تخلیه کرد؟

همان طور که از نام تزریق ژل دائمی پیداست، برای اینکه طولانی مدت زیر بافت‌ های بدن بماند از موادی تشکیل شده است که در بدن خیلی دیر جذب شود. تزریق ژل دائمی صورت و بدن بر خلاف تزریق ژل موقت که خیلی سریع جذب می گردد و احتیاجی به خارج شدن از بافت ندارد، جهت خارج شدن از بدن به یک عمل کوتاه سرپایی نیاز دارد. برای خارج کردن ژل‌های دائمی یا بی کیفیت از بدن، به متخصص ماهر نیاز است که به بافت ‌های صورت و بدن در هنگام عمل آسیب نرساند.

آیا هزینه تزریق ژل دائمی شامل بیمه خواهد شد؟

در قوانین وزارت بهداشت و درمان، هزینه خدمات پوستی و کارهای زیبایی شامل بیمه نخواهند شد. تزریق ژل نیز یک عمل زیبایی به حساب می آید و بیمه به آن تعلق نخواهد گرفت. بنابراین افراد جهت تزریق ژل باید به تنهایی همه مخارج این عمل را پرداخت کنند؛ هرچند داروهایی که پزشک برای تسکین علائم و ممانعت از عفونت پس از تزریق ژل تجویز می ‌کند، مورد تائید بیمه می باشد و جهت تهیه ‌شان می شود از خدمات بیمه ‌گر درمانی استفاده کرد.

افراد منع از تزریق ژل

  • افرادی که دارای بیماری دیابت هستند و باید انسولین مصرف نمایند.
  • زنان باردار و شیرده
  • مبتلایان به حساسیت های زیاد مثل آسم
  • مصرف کنندگان داروهای آسپرین و وارفارین
  • افرادی که سابقه سکته دارند.
  • اشخاصی که مشکل انعقاد خون دارند.
  • کسانی که اختلالات روانی دارند.
  • افرادی که بیماری های خود ایمنی دارند
  • کسانی که سابقه سکته دارند.
  • افرادی که به نیش زنبور حساس می باشند.
  • و در نهایت افرادی که در یک سال قبل از تزریق از اکوتان استفاده نموده اند.

مطالب مشابه را ببینید!

لیفت بینی + انواع روش های لیفت بینی با نخ و تزریق و بدون جراحی اطلاعات کامل درباره تزریق ژل لب، مزایای آن، مراقبت ها و روش های انجام تزریق ژل خط خنده (عوارض، ماندگاری، قیمت و عکس های قبل و بعد انجام آن) میزان ماندگاری تزریق ژل لب و عوامل ماندگاری بیشتر آن تزریق فیلر زیر چشم چیست؟ هدف، مراحل، شرایط و مزایای انجام این روش تزریق فیلر زیر چشم | مزایا، عوارض، هزینه ها و نحوه انجام آن تزریق ژل لب و برجسته سازی و زیبا کردن لب با این روش (عوارض و روش تزریق) درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان اطلاعات درباره فولیکول مو و تقویت آن؛ روش های خانگی تقویت مو و رشد بهتر مو