مراقبت از مو در تابستان و اشتباهات رایج مراقبت از موها + معرفی ماسک های عالی برای مو

مراقبت از مو در تابستان، مانند مراقبت از پوست باید مورد توجه قرار بگیرد و از انجام بعضی از اشتباهات رایج در مراقبت از موها خودداری کنید.

در ادامه برخی از راهکار ها برای مراقبت از مو در تابستان را بیان کرده ایم اما چرا مراقبت از مو در تابستان؟

با توجه به این که در فصل تابستان نور خورشید با شدت بیشتری به موها‌‌ می‌ تابد باید به فکر محافظت ویژه آنها باشید. به خصوص آن که رنگ تیره‌ موها اشعه و گرمای بیشتری را به خود جذب‌‌ می ‌نماید. به علت گرمایی که فصل تابستان به خود به همراه دارد، می تواند تاثیر بدی بر روی موی سر بگذارد. موهایی که دچار آسیب شده اند و در هوای گرم تابستان به علت آفتاب مستقیم بسیار شکننده شده و اگر هر روز موی خود را با شامپو بشویید مو دچار خرد شدگی می شود.

می بایست بین هر بار شست و شوی موی سر با شامپو یک الی 2 روز فاصله بیاندازید تا به اندازه کافی موی سر استراحت بکند. به علت این که شامپو، چربی مو را از بین می برد، بهتر می باشد پیش از شامپو زدن، موی خود را با نرم کننده شست و شو بدهید. در ادامه برخی از راهکار ها برای مراقبت از مو در تابستان را بیان کرده ایم.

راهکارهای سالم سازی مو و مراقبت از مو در تابستان

فصل تابستان فرا رسیده و باید خود را برای گرمای طاقت فرسا آماده نمایید. لباس‌ های تابستانی بخش مهمی از برنامه ‌ریزی برای این فصل می باشد که باید به فکر آن باشید. عینک دودی برای سلامت چشم ها و کرم ضد آفتاب برای سلامت پوست را هم که فراموش‌‌ ننمایید؛ ولی در کنار همه‌ این موضوعات چقدر به سلامت موی سرتان اهمیت‌‌ می دهید؟ اصلاً تا به حال فکر کرده‌ اید که موها هم با تغییر فصل دچار تغییراتی‌‌ می گردند و برای سلامت مو چه کارهای خاصی باید انجام داد؟ در ادامه برخی از راهکار ها برای مراقبت از مو در تابستان را بیان کرده ایم

رطوبت موها را بالا ببرید

بعد از شامپو و آبکشی از نرم کننده هایی که دارای عناصر هیدراته می باشند، مانند ویتامین (E)  استفاده نمایید. علاوه بر این می توانید از ماسک های ترمیمی بهره ببرید. مدت زمان قرار گیری این ماسک ها بر روی سر 20 دقیقه است.

نوک موهایتان را بچینید

مو معمولا در قسمت نوک دچار خشکی می شود. پس هر چند وقت یک بار نوک موی خود را کوتاه و همچنین برای کم شدن شکستن مو و خشکی آن از روغن های مخصوص استفاده بکنید. روغن را با اندازه 20 میلیمتر بالاتر از محل اتصال مو به کف سر مالیده و همچنین نوک موی خود را هر 2 ماه یک بار کوتاه بکنید.

مراقبت از مو در تابستان و اشتباهات رایج مراقبت از موها + معرفی ماسک های عالی برای مو

استفاده از کرم های ضد آفتاب برای حفاظت از مو

استفاده از کرم های ضد آفتاب بدون رنگ و حاوی فیلتر یو وی می باشد به خصوص برای کسانی که حمام آفتاب می گیرند، امری ضروریست. این کار باعث خواهد شد که موی شما دچار شکستن و تخریب رنگدانه در مواجه با آفتاب مستقیم تابستان نشود.

تغییر رنگ مو

هر هفته یک بار موهای خود را با شامپو های تثبیت کننده مو بشورید. این کار باعث تقویت مو و این نوع شامپوها موجب زیاد شدن رنگدانه های مو می گردد. تقویت موهای کمرنگ شده به وسیله شستشوی مو با شامپو تثبیت کننده رنگ، به مدت 1بار در هفته بسیار موثر می باشد. این شامپو به وسیله رنگدانه‌ های خنثی، باعث افزایش فوری رنگدانه‌ های مو می ‌گردد.

براق کردن مو

یکی دیگر از روش های زنده کردن موهایی که رنگشان پریده است و یا این که مات شده است استفاده از براق کننده ها آن هم هر ماه یک بار می باشد. این کار باعث می گردد یک روکش بر روی مو اضافه بشود و علاوه بر سالم شدن مو از مو نیز محافظت خواهد نمود.

موی سر را به صورت لایه لایه کوتاه کنید

اگر موهایی که فر و یا وز می باشند را به یک اندازه کوتاه نماییم تا قسمت پایین مو دارای حجم بیشتری خواهد شد. این که موهای خود را چند لایه کنید، باعث می شود وزن همه مو تقسیم بشود و مو خوش فرم تر به نظر خواهد آمد و از بریدن مو به وسیله تیغ خودداری بکنید.

صاف کردن موها

برای صاف کردن موهای فر نیاز به رطوبت می باشد که این رطوبت را می توانید از طریق کرم های مرطوب کننده موی سر تامین نمایید.

صبر داشته باشید

پس از شستن مو برای خشک کردن مو با سشوار از اینکه تمامی تار موها در طول خود خشک می شوند اطمینان حاصل کنید. زیرا اگر این طور نشود، مو وز خواهد شد. اگر هم زمان کافی برای خشک کردن کامل موی خود را ندارید بهترین اقدام جمع کردن مو است.

فکری برای سنگینی مو های خود بکنید

مو های بلند و ریخته شده روی شانه دارای حجم بیشتری می باشد. اگر نمی توانید موی خود را کوتاه بکنید در روزهای گرم و شرجی موی خود را به صورت دم خرگوشی پشت سر خود جمع نکنید.

همچنین بخوانید: ماسک مو خانگی + فواید ماسک مو و طرز تهیه چند نوع ماسک خانگی طبیعی

مراقبت از مو در تابستان و اشتباهات رایج مراقبت از موها + معرفی ماسک های عالی برای مو

اشتباهات رایج مراقبت از مو در تابستان

دقت کنید که در تابستان حتما اقداماتی که در زیر گفته شده را انجام ندهید. شما باید مراقب موهای خودتان باشید زیرا عدم انجام اینکار باعث می شود که شما در در این فصل موهایتان را از دست بدهید. عدم مراقبت باعث می شود تا براقیت و طراوت موها ازبین رفته و شما موهایی کدر داشته باشید.

شنا کردن

با شروع فصل تابستان، تمایل به شنا در دریا و استخرها، بدون رعایت نکات لازم، سلامت و زیبایی موها را به طور جدی تهدید می نماید. عدم شستشوی مو بعد از شنا و باقی ماندن کلر و نمک آب روی مو به ساقه موها صدمه می زند و باعث خشکی ساقه مو و متمایل شدن رنگ مو به سمت سبز می گردد. با آگاهی از اصول مراقبت از پوست و مو ، می توان از این آسیب ها پیشگیری نمود. اگر می خواهید شما کنید، حتما از کلاه های مخصوص استفاده کرده تا از اسیب های احتمالی جلوگیری بنمایید.

استفاده از اسپری مو

برخی ترکیبات اسپری مو در برابر نور آفتاب حساسیت زا می باشند و باعث خشکی و شکنندگی موها می گردد.

حمام زیاد

در فصل گرم به دنبال عرق کردن های مرتب اغلب بیشتر حمام می کنیم و میزان استفاده از شامپو بیشتر می شود. گاهی حتی 2 بار در طول روز دوش می گیریم. شامپوها محرک پوست سر می باشند و باعث خشکی و سستی ریشه موها می گردند. جهت پیشگیری از خشکی موها کمتر حمام کرده و از شامپوهای ملایم روزانه به میزان کم برای شستشوی موها استفاده بکنید.

مراقبت از مو در تابستان و اشتباهات رایج مراقبت از موها + معرفی ماسک های عالی برای مو

نپوشاندن موی سر

اشعه ماورای بنفش خورشید مضر می باشد و می تواند باعث خشکی پوست سر و تحریک آن بشود و موها را کدر و شکننده کند؛ پس برای جلوگیری از این کار، روی سر خود کلاه بگذارید.

با توجه به اثرات ذکر شده لازم می باشد از قرارگیری در معرض نور خورشید به دور باشید و اقدامات کافی را برای محافظت از موهای خود هنگام خروج از منزل انجام بدهید.

بهترین ماسک های خانگی و گیاهی برای مراقبت از مو در تابستان

در ادامه تعدادی از بهترین ماسک های خانگی و گیاهی برای تقویت مو در فصل تابستان شرح داده ایم.

1- ماسک مایونز و  تخم مرغ برای مراقبت از موهای خشک و آسیب دیده

قبل از این هم در بخش سلامت پوست و موی نمناک در مورد این ماسک فوق العاده خانگی گفته بودیم و می دانید که تخم مرغ و مایونز حاوی پروتئین های لازم برای داشتن موهایی سالم می باشند.

تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب دیگری می باشد که به رشد و سلامت مو کمک می کند. پروتئین موجود در این ترکیبات می تواند به تقویت ساقه های مو نیز کمک بکند.

  • یک چهارم فنجان ماست
  • یک چهارم فنجان مایونز
  • یک عدد سفیده تخم مرغ

ابتدا تمام مواد لازم را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را بر موهای خود اعمال نمایید و توسط شانه ای دندانه دار مواد را سرتاسر موهایتان اعمال نمایید. به مدت 30 دقیقه صبر بکنید و سپس با آب شستشو بدهید.

مطلب مشابه: ماسک مو با تخم مرغ؛ انواع ماسک موی مقوی با تخم مرغ

مراقبت از مو در تابستان و اشتباهات رایج مراقبت از موها + معرفی ماسک های عالی برای مو

2- ماسک دیپ کاندیشنینگ برای بازگشت رطوبت و درخشنندگی موها

روغن زیتون می تواند به وضعیت موهای شما، کاهش ریزش و آسیب مو کمک کند. زرده تخم مرغ نیز موها را تغذیه رسانی نموده و رشد آنها را تقویت می نماید.

مواد لازم:

  • یک فنجان مایونز
  • یک دوم فنجان روغن زیتون
  • سه عدد زرده تخم مرغ

ابتدا تمام مواد لازم را درکاسه ای با یکدیگر به خوبی مخلوط و سپس مخلوط را برروی موها خصوصا انتهای موها اعمال کنید. موهایتان را با کیسه پلاستیک یا دستمالی بپوشانید و به مدت 20 دقیقه صبر نمایید و در نهایت ماسک را از موی سر برداشته و به خوبی با آب شستشو بدهید.

3- آلوئه ورا

آلوئه ورا می تواند به کاهش ریزش مو و تحریک رشد آنها کمک بکند. هم چنین موها را در برابر آسیب رادیکال های آزاد و اشعه ماورا بنفش محافظت می نماید؛ علاوه براین موها را آب‌ رسانی و تغذیه کرده تا از فرسودگی و خشکی آن ها جلوگیری بکند. به این منظور مقداری پالپ  آلوئه  ورای تازه را با چند قطره آبلیمو مخلوط نموده و آن را بر موهای خود اعمال بکنید سپس بعد از 15 دقیقه شستشو بدهید.

4- موز برای مراقبت از مو در تابستان

موز موها را نرم و تقویت می نماید. علاوه بر این سبب درخشندگی آن ها شده و خاصیت ارتجاعی آن را حفظ می کند. همین امر از شکنندگی موها جلوگیری خواهد نمود. به این منظور یک عدد موز رسیده را به خوبی پوره یکنید و به همراه یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نمایید . این یک درمان ساده برای موهای آسیب دیده در تابستان می باشد.

5- تخم مرغ برای مراقبت از مو در تابستان

تخم مرغ نه تنها برای سالم غذا خوردن می باشد، بلکه به ترمیم موهای آسیب دیده نیز کمک شایانی می کند. از سفیده تخم مرغ برای موهای چرب و از زرده آن برای موهای خشک استفاده بکنید؛ همچنین کل تخم مرغ برای موهای معمولی استفاده می گردد. به یاد داشته باشید پس از اعمال تخم مرغ برروی موهای هایتان، با آب ولرم شستشویشان بدهید.

6- عسل و روغن زیتون برای مراقبت از مو در تابستان

عسل و روغن زیتون نرم کننده هایی فوق العاده محسوب می شوند. آن ها موهای خشک را آبرسانی نموده و سالم نگه می دارند. به این منظور 3-4 قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط و همچنین می توانید زرده یک عدد تخم مرغ را به آن اضافه کنید. این ماسک را بر روی موهایتان اعمال نموده و پس از گذشت 15-20 دقیقه موهایتان را شستشو بدهید.

مراقبت از مو در تابستان و اشتباهات رایج مراقبت از موها + معرفی ماسک های عالی برای مو

7- توت فرنگی برای مراقبت از مو در تابستان

توت فرنگی حاوی ویتامین C می باشد که باعث جذب آهن و رشد موها خواهد شد. کمبود این ویتامین می تواند سبب 2 شاخ شدن انتهای موها بشود. بدین منظور لازم می باشد 10 عدد توت فرنگی را پوره و با یک قاشق غذاخوری مایونز به خوبی مخلوط کنید. این ماسک را بر موهای سر گذاشته و پس از گذشت 20 دقیقه آن ها را با آب شستشو بدهید.

8- ماست

ماست موها را تغذیه می کند و آسیب های آن را ترمیم می کند. این یکی از ساده ترین درمان های خانگی برای ترمیم موهای آسیب دیده است. به این منظور موهای خود را به ماست آغشته نموده و پس از گذشت 15 دقیقه با آب شستشو بدهید.

9- سرکه برای مراقبت از مو در تابستان

مقداری سرکه را در آب رقیق کرده و از آن به عنوان شستشو دهنده نهایی موهایتان استفاده نمایید.

برخی حقایق درباره مراقبت از مو در تابستان

در ادامه برخی از حقایق در رابطه با سالم سازی مو را برایتان توضیح می دهیم. سعی کنید که تمامی این نکات را رعایت نمایید.

  • موز و روغن زیتون مو را تغذیه می نماید.
  • تخم مرغ، پروتنئین های از دست رفته را به مو ها باز می گرداند.
  • عسل موها را مرطوب می نماید.
  • مایونز به عنوان یک نرم کننده طبیعی است.
  • سرکه درخشندگی موها را به ارمغان می آورد.
  • توت فرنگی و آلوئه ورا به ترمیم موهای خشک و آسیب دیده کمک می نماید.
  • درمان آفتاب زدگی موها می تواند کمی دشوار باشد اما غیر ممکن نمی باشد. انتظار نداشته باشید نتایج درمان طی 1-2 روز حاصل بشوند . درمان مناسب با نوع موهایتان را انتخاب و آن را تا زمان بهبودی موها ادامه دهید.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا در رابطه با مراقبت مو در تابستان توضیحاتی داده شود. اما مهم ترین نکته ای را که بخواهیم به آن اشاره نماییم این است که سعی کنید در طول روز حتما به میزان کافی آب بنوشید و در ساعات اوج افتاب (11 ظهر تا 4 بعد از ظهر) بیرون نروید و یا اگر می روید موهای سرتان را با یک کلاه یا روسری بپوشانید.

مطلب مشابه: رشد و تقویت ابرو + تکنیک ها و روش های طبیعی خانگی برای رشد موی ابرو

مطالب مشابه را ببینید!

درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن اطلاعات درباره فولیکول مو و تقویت آن؛ روش های خانگی تقویت مو و رشد بهتر مو کاشت مو پی آر پی؛ نحوه انجام، مزایا و معایب و شرایط انجام کاشت مو به این روش روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو انواع روش های درمان ریزش مو؛ مزایا و معایب هر کدام از روش ها