مراقبت از موهای بلند و نکات مهم و اصولی برای داشتن های موهای زیبا

روش های مراقبتی از موهای بلند

مو یکی از مهم ترین عامل های زیبایی در زنان و مردان است و تاثیر فوق العاده ای در جذابیت هر فرد دارد. تعداد زیادی از بانوان و حتی آقایان آرزوی داشتن موهایی بلند، براق و سالم را دارند اما عده ی خیلی کمی از آن ها از راه و روش های لازم برای نگهداری، رشد و مراقبت مو پیروی می کنند. همین راز ها در نگهداری مو باعث شده تا افراد حسرت مو هایی زیبا و سالم را داشته باشند.

در ادامه به معرفی روش های موثر و کاربردی در نگهداری و مراقبت از موهای بلند خواهیم پرداخت.

استفاده از مواد شوینده و شامپو های مناسب

ضروری ترین نکته برای داشتن مو هایی سالم، استفاده درست از مواد شویند و شامپو ها است. مواد شوینده به کار رفته در بیشتر شامپو ها چربی مو را از بین می برد و باعث خشکی در مو ها می شود. البته که این کار زمانی به مو ها آسیب می رساند که پر تکرار باشد. متخصصان بر این باور اند که برای تمیز شدن و پاکیزه نگه داشتن مو ها کافی است تا هفته ای دو تا سه بار آن ها را با شامپو ها بشویید یعنی شست و شوی مو ها بیشتر از سه بار در هفته به وسیله شامپو باعث آسیب رساندن به آن ها می شود.

یکی دیگر از توصیه های مهم در استفاده از شامپو ها این است که بهتر است از شامپو های ملایم استفاده کنیم که چربی های موجود روی مو را به طور کامل از بین نبرد. اما اگر جنس موی شما از بدو تولد چرب است، این شامپو ها توانایی تمیز کردن مو های شما به طور کامل را نخواهند داشت. از این رو بهترین روش برای شست و شو و نگهداری از مو ها استفاده از شامپو هایی است که مواد نرم کننده نیز دارند.

ملاک برای خرید شامپو و یا مواد شوینده بر اساس نیاز بدن افراد خواهد بود و قیمت و یا مارک این محصولات تاثیری در خرید شامپو ندارند.

مراقبت از موهای بلند و نکات مهم و اصولی برای داشتن های موهای زیبا

استفاده از برس هایی مناسب برای شانه کردن مو ها

داشتن مو های بلند نیاز به مراقبت و رسیدگی های بسیاری دارد و همین امور باعث سخت تر شدن شانه زدن مو ها خواهد بود. مو های بلند به راحتی گره می خورند، زمانی که خیس هستند به راحتی هر چه تمام تر می شکنند و کشیده می شوند و اگر شانه زدن مو های بلند اصولی نباشد باعث ریزش آن ها می شود.

با همه این اوصاف نیاز به نگرانی نیست، شما با رعایت کردن اصول نگه داری، مو هایی زیبا، سالم و شاداب خواهید داشت. برای شانه کردن مو های بلند بهتر است اولویت اول برای خرید برس، برس هایی باشند که از الیاف طبیعی ساخته شده اند مانند برس های چوبی و اولویت دوم نیز برس های فلزی باشد و به هیچ وجه از نوع پلاستیکی این محصولات استفاده نشود.

استفاده از نوع پلاستیکی برس ها سبب به وجود آمدن الکتریسیته ساکن در مو ها می شود که همین امر مرتب کردن مو های بلند را دشوار می کند و به ساقه مو نیز آسیب می رساند.

هنگام خرید برس ها توجه داشته باشید که محصول خریداری شده دارای شانه هایی با دندانه پهن باشند. شانه هایی با دندانه های ریز باعث ریزش مو ها می شود. هنگام شانه زدن مو ها، برس باید از ریشه مو ها به سمت نوک مو به آرامی در حرکت باشد و برای باز شدن گره مو نیز می توان هنگام شانه زدن از اسپری های نرم کننده استفاده کرد.

مو هایتان را کوتاه کنید !

درست شنیدید، یکی از بهترین روش ها برای مراقبت از مو های بلند، کوتاه کردن آن ها است. بلند کردن مو ها می تواند باعث ایجاد شکستگی و موخوره شود. برای اینکه این مشکلات از بین برود بهتر است هر یک ماه و نیم تا دو ماه مو ها را نوک گیری کنید.

نوک گیری کردن باعث می شود تا مو ها فرصتی برای پیدا کردن سلامتی خود را به صورت طبیعی پیدا کنند همچنین شکستگی مو ها که باعث زشت دیده شدن مو ها می شود از بین خواهد رفت. با این کار موخوره بر روی مو ها نیز پیدا نمی شود و یا اگر از قبل این مشکل پیش آمده باشد تا حدودی از بین می رود.

مراقبت از موهای بلند و نکات مهم و اصولی برای داشتن های موهای زیبا

یک باور غلط!

یک باور غلط درباره نوک گیری کردن مو ها وجود دارد و آن هم این است که افراد تصور می کنند با کوتاه کردن مو ها، سرعت رشد آن ها چند برابر می شود. بهتر است بدانیم نوک گیری کردن در سرعت رشد تاثیری آنچنانی ندارد و بیشتر برای مراقبت از مو های بلند انجام می شود.

راهنمای انتخاب بهترین رژیم غذایی و موثر ترین ویتامین ها برای مو

یک ضرب المثل آمریکایی اهمیت رژیم غذایی را این چنین توصیف می کند: شما چیزی هستید که آن را میل می کنید. برای مراقبت از کل بدن بهتر است رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و به آن عمل کنید. لیست مواد مغذی که برای مراقبت از مو ها نیاز است به این ترتیب خواهند بود.

پروتئین ها

یکی از مهم ترین موادی که اگر بدن انسان دچار کمبود آن باشد با ریزش مو مواجه می شود، پروتئین است. پروتئین ها فراوان ترین مواد در ساختار تشکیل دهنده مو ها هستند. برای دریافت پروتئین کافی بهتر است موادی چون تخم مرغ، حبوبات، ماهی و ماست را بیشتر از قبل مصرف کنید.

ویتامین ها

ویتامین های مورد نیاز برای رشد بهتر مو ها ضمن ایجاد درخشندگی و زیبایی، ویتامین های K,A,B,C,DوE هستند. این ویتامین ها نه تنها ضامن رشد بهتر مو ها خواهند بود بلکه از سفیدی زودرس و ریزش نیز جلوگیری می کنند. این ویتامین ها را می توان در سبزیجات، آووکادو، تخمه آفتاب گردان، اسفناج، بادام، تخم مرغ، گوجه فرنگی و مرکبات یافت.

استفاده درست از کش مو

قطعا مو های بلند می توانند همانطور که باعث زیبایی و جذابیت فردی شوند، سبب بی نظمی و بهم ریختگی نیز باشند. از این رو بیشتر افراد از کش های مو برای نظم دادن به مو های خود استفاده می کنند.

کش های مو یکی از مضر ترین عوامل در سلامت مو ها هستند. این ابزار می تواند باعث کشیدگی، شکستگی و حتی ریزش در مو ها شود. اگر عادت دارید موهای خود را به وسیله کش جمع کنید لازم است نکاتی را رعایت کنید. کش را به ریشه مو ها نزدیک نکنید این کار سبب به وجود آمدن کشیدگی و شکستگی در مو می شود و هنگام باز کردن کش سبب کنده شدن مو ها خواهد بود.

استفاده از کش های قدیمی را کنار بگذارید و از کش هایی استفاده کنید که حالت سیم تلفنی دارند. این کش ها آسیب کمتری را به مو ها وارد می کنند. در آخر بهتر است استفاده از کش ها را کنار بگذارید از گیره ها و یا کلیپس ها استفاده کنید چرا که ضمن ایجاد نظم در مو ها جایگزینی مناسب برای کش ها خواهند بود.

شست و شوی صحیح مو ها

احتمالا شما هم مانند بیشتر افراد زمانی که به حمام می روید، به وسیله شامپو تمام مو های خود را به خوبی می شویید تا چربی اضافی بر روی آن ها باقی نماند، باید گفت اگر به این کار عادت دارید، شما بیشترین آسیب را به مو های خود وارد می کنید.

برای شست و شوی سر نیازی نیست تا تمام مو ها را با شامپو بشویید، برای این کار کافی است تا مقداری شامپو را روی کف سر ریخته و با نوک انگشتان خود سر را به آرامی ماساژ دهید. این کار نه تنها باعث گردش بیشتر خون در سر می شود بلکه سبب رشد بهتر مو ها نیز خواهد بود. با این حال چرا نباید ساقه مو را با شامپو شست؟

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده، لازم است بدانید که ساقه مو چربی کمتری نسبت به قسمت های نزدیک به ریشه مو دارد، از این رو شست شوی این قسمت با مواد شوینده باعث از بین رفتن چربی ساقه مو به طور کامل می شود. نتیجه از بین رفتن چربی مو نیز خشکی، حالت گیری کمتر، ضعیف شدن مو و کدر دیده شدن آن ها خواهد بود.

خشک کردن مو ها به طور صحیح

خشک کردن مو های بلند بهتر است با یک حوله نرم به آرامی انجام گیرد، اگر این کار با حوله های حمام و یا به صورت خشن انجام گیرد باعث گره خوردن، وز شدن و پایین آمدن حالت پذیری مو ها خواهد شد.

برای خشک کردن مو ها بعد از حمام می توان از حوله های میکروفایبر استفاده کرد. این حوله ها در مقایسه با حوله های حمام نازک تر هستند و جذب آب بیشتری دارند. نکته لازم به ذکر این است که مو ها بهتر است در هوای آزاد و به صورت طبیعی خشک شوند و استفاده از حوله و یا سشوار می تواند سبب آسیب آن ها شود.

با این حال اگر خیس ماندن مو ها باعث آزار و سر درد شما می شود و یا عادت دارید تا مو هایتان را به وسیله سشوار خشک کنید بهتر است نکاتی را در رابطه با این موضوع رعایت کنید.

مراقبت از موهای بلند و نکات مهم و اصولی برای داشتن های موهای زیبا

نکاتی ضروری در استفاده از سشوار برای مراقبت از مو های بلند

گرم کردن بیش از حد مو ها می تواند باعث آسیب رسیدن به آن ها شود، سشوار نیز می تواند این منبع گرمایی باشد. از این رو بهتر است تعداد دفعات سشوار کشیدن مو ها را کمتر کنید و هنگام استفاده از این ابزار از روغن ها و ماسک های مو استفاده کنید تا آسیبی که به سبب گرما به مو های شما می رسد بسیار کمتر شود.

بهتر است سشوار را از پایین به سمت مو ها بگیرید و نازل آن ها را به ریشه مو ها نزدیک نکنید. همچنین توصیه می شود فاصله مو و سشوار در حدود دو اینچ باشد.

مراقبت از پوست سر را فراموش نکنید!

پوست سر بستر مهمی در رشد مو ها به شمار می رود. یعنی اگر از پوست سر به خوبی مراقبت نشود، ریزش مو و وز شدن مو ها پدید خواهند آمد. از این رو لازم است هنگام شست و شویی سر از نوک انگشتان استفاده کنیم نه ناخن ها آسیبی به پوست کف سر وارد نکنند.

شست و شویی درست و ماساژ سر باعث می شود تا جریان خون بهتر شود و فولیکول ها تحریک شوند. تمام این کار باعث تجدید قوا و رشد بهتر مو های سر خواهد شد.

استفاده از محصولات تقویت کننده برای مراقبت از مو های بلند

مکمل تمام نکات گفته شده می تواند استفاده از تقویت کننده ها، آبرسان ها و یا ماسک های مو باشد. محصولاتی نظیر شامپو ها و شوینده ها در استفاده های بلند مدت می توانند آسیب پذیری در مو ها را افزایش دهند. از این رو برای سلامتی بیشتر مو ها استفاده از تقویت کننده ها انتخابی هوشمندانه تلقی می شود.

اسپری های مو می توانند آن ها را در برابر هوای گرم و نامطلوب در امان نگه دارند. آبرسان ها که به عنوان یک محصول ضروری در موهای بلند تلقی می شوند می تواند باعث شادابی و درخشندگی مو ها باشند. تقویت کننده ها نیز می توانند ویتامین های مورد نیاز مو ها را تامین کنند.

قبل از خواب مو هایتان را شانه بزنید: برای داشتن مو هایی صاف بهتر است شب ها قبل از خواب موی سر را شانه بزنید و گره های آن را باز کنید، این کار نه تنها باعث شادابی مو ها می شود بلکه از شکستگی آن ها نیز جلوگیری می کند.

قبل از خواب مو های خود را ببافید

بافتن مو ها نه تنها جنبه زیبایی دارد بلکه می تواند جنبه مراقبتی نیز داشته باشد، بافت مو ها قبل از خواب می تواند از شلختگی مو بر روی بالش، کشیده شدن و شکستگی مو ها جلوگیری کند.

از روبالشی های ساتن یا ابریشم استفاده کنید

استفاده از رو بالشی ها نخی می تواند باعث شلختگی و شکنندگی در موهای بلند شود از این رو بهتر است از روبالشی هایی از جنس ساتن و یا ابریشم استفاده کنید. روبالشی های از جنس ابریشم نرمی بیشتر و اصطکاک کمتری نسبت به نوع نخی دارند. از این رو نه تنها در کیفیت خوابی آرام به شما کمک می کنند، بلکه سبب می شوند تا گره خوردگی و موخوره کمتری سراغ مو های شما برود.

نوشیدن آب کافی برای مراقبت از مو های بلند

کم هزینه ترین و موثر ترین روش برای نگهداری و مراقبت از مو های بلند افراد، نوشیدن آب کافی است. نوشیدن آب کافی باعث رشد بهتر مو ها، درخشندگی، تقویت ریشه و وزی کمتر در مو می شود. همچنین تاثیرات مثبتی بر منافذ پوست خواهد داشت.

امگا 3 مصرف کنید

یکی دیگر از مواد مهم که باعث مراقبت از مو های بلند می شود، چربی های موجود در امگا 3 است. امگا 3 سرشار از اسید های چربی است که باعث آب رسانی به پوست و موی افراد می شود. ماهی هایی نظیر قزل آلا و یا سالمون، بذر کتان، جو دوسر، دانه چیا، آووکادو، گردو و دانه کدو سرشار از امگا 3 هستند.

از وسیله های حالت دهنده حرارتی، کمتر استفاده کنیم

ابزار های حالت دهنده حرارتی باعث وز شدن و آسیب پذیر شدن مو ها در دراز مدت می شوند. در صورتی که نیاز دارید از این ابزار ها استفاده کنید، بهتر است قبل از تماس این ابزار ها با مو از محصولات تقویت کننده بهره ببرید. هنگام خرید این محصولات بهتر است دقت داشته باشید که محصولی که قصد خرید آن را دارید قابلیت تنظیم درجه حرارتی داشته باشد.

از دستگاه بخور استفاده کنید

یکی از راه هایی آبرسانی به مو های خشک، استفاده از دستگاه بخور است. با استفاده از این دستگاه رطوبت مورد نیاز مو ها تامین می شود. این دستگاه به نوعی کار آبرسانی مو ها را انجام می دهد.

از رنگ دهنده ها کمتر استفاده کنید

مواد شیمیایی موجود در رنگ دهنده های مو باعث ضعیف شدن تار های مو و خشک شدن آن ها می شود، برای مراقبت از مو های بلند بهتر است کمتر از این محصولات استفاده شود.

برای انجام تمام نکات و توصیات، پیشنهاد می شود تا از برنامه خاصی پیروی کنید تا این نکات برای شما در زندگی تبدیل به کار های روزمره شود. رمز داشتن بدن سالم، داشتن روزمرگی سالم است.

مراقبت از موهای بلند و نکات مهم و اصولی برای داشتن های موهای زیبا

خلاصه ای از توصیه های مهم در رابطه با مراقبت از مو های بلند

اسرار مراقبت از مو های بلند، راهکار هایی برای داشتن سلامتی افزون تر در زندگی است. این امورات شاید در نگاه اول کار هایی سخت و طاقت فرسا به نظر آیند. اما زمانی که در دایره عادت زندگی قرار گیرند عضوی از روزمرگی های افراد خواهند شد. می دانیم بهتر است از شامپو ها و مواد مناسب برای شست و شوی سر و مو ها استفاده کنیم. اگر هر روز ورزش می کنیم و نیاز داریم که هر روز دوش بگیریم بهتر است از این مواد و شامپو ها کمتر استفاده کنیم.

از برس های مناسب برای شانه زدن استفاده کنیم و رژیم غذایی مناسبی برای خودمان بسازیم، آب کافی بنوشیم و از مواد تقویت کننده مو استفاده کنیم. به کف سر بیشتر از مو ها توجه داشته باشیم و هنگام شست و شو با مراقبت بیشتری کف سر را ماساژ دهیم. مو ها را به صورت صحیح خشک کنیم تا آسیب کمتری ببینند. از پروتئین ها، ویتامین ها و امگا 3 در خوراک های روزانه بیشتر از قبل استفاده کنیم. تبریک میگم با انجام تمام این ها مو هایی سالم خواهیم داشت.

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را هر چه بیشتر با توصیه های متخصصان این حوزه آشنا کنیم و نیز رموز داشتن مو هایی سالم و مراقبت از مو های بلند را یادآور شویم.

مطالب مشابه را ببینید!

درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست مراقبت از ناخن؛ روش های خانگی تقویت ناخن و مراقبت از ناخن ها ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید سفید کردن آرنج؛ دلایل تیره شدن آرنج و 17 روش سفید کردن این ناحیه رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن انواع کرم شب و فواید آن؛ تفاوت کرم شب و روز، نحوه مصرف، راهنمای خرید و عوارض