لیفت چشم بدون جراحی با روش های مختلف + مزایا و هزینه ها

در ادامه این مقاله به بررسی انواع روش‌ های لیفت چشم بدون جراحی و سپس روش ‌های جراحی خواهیم پرداخت.

لیفت چشم یکی از متدهای نوین در پزشکی زیبایی؛ برای افزایش احساس جوانی و زیبایی چشمان است. اصطلاح پزشکی این روش؛ بلفاروپلاستی است؛ که در واقع روش یا روش ‌هایی است به منظور رفع خطوط یا چین و چروک اطراف چشم، افتادگی پلک‌ های بالایی، رفع پف پلک ‌های پایینی، تیرگی و پیری پوست اطراف چشم.

 در این روش علاوه بر زیبایی و جوانی چشم ‌ها؛ گاهی اهداف پزشکی و درمانی هم دنبال می‌ شود؛ مثلا افراد مسن یا حتی بعضی از افراد جوانی که در آن‌ها؛ افتادگی پلک بالایی به قدری زیاد است که مانعی برای دید و بینایی این افراد ایجاد می ‌کند؛ با به کار گیری این روش می ‌توان میزان دید این افراد را افزایش داد. بنابراین افراد چه در سنین جوانی دچار افتادگی پلک باشند و چه در میان ‌سالی و سنین بالاتر، می‌ توانند با لیفت پلک ‌ها وضعیت ظاهری و دید خود را بهبود ببخشند. از دلایلی که باعث افتادگی پلک بالایی و یا پف پلک ‌های پایینی می‌ گردد؛ می ‌توان به افزایش سن اشاره کرد که تاثیر مستقیمی در این مورد دارد.

لیفت چشم بدون جراحی

در واقع افزایش سن؛ باعث از دست رفتن توان کلاژن ‌سازی پوست بدن به خصوص در ناحیه اطراف چشم ‌ها می ‌گردد؛ این موضوع باعث از بین رفت خاصیت ارتجاعی پوست شده و باعث افتادگی پوست در ناحیه پلک‌ های بالایی می ‌شود و گاهی در ظاهر به نظر می ‌رسد که پوست حتی بر روی چشم ‌ها می‌ آید و چشم ‌ها کوچک ‌تر شده و دید و بینایی افراد را تحت الشعاع خود قرار می‌ دهد.

در پلک پایینی هم حالت پف و ورم ایجاد شده دور چشم؛ به دلیل افزایش و تجمع لایه ‌های چربی در این ناحیه است؛ البته خوشبختانه پیشرفت پزشکی در دنیای امروز این مشکلات را با بلفاروپلاستی یا روش‌های مکمل حل کرده است.

انواع روش‌های لیفت چشم بدون جراحی

امروزه روش‌ های مختلفی برای لیفت چشم وجود دارد که انتخاب هر کدام از این روش‌ ها؛ بستگی به صلاحدید پزشک جراح معالج و وضعیت ظاهری و سلامتی بیمار دارد. ضمنا بایستی توجه داشت که هر کدام از روش ‌های موجود می‌توانند مشکل قسمت خاصی از پلک را بهبود ببخشند و گاهی پزشک لازم می ‌بیند که از چندین روش؛ توامان با هم استفاده کند تا نتیجه بهتری حاصل گردد. با لیفت چشم؛ اوضاع ظاهری نسبت به قبل بهبود بسیار قابل ملاحظه ‌ای خواهد یافت؛ ولی باید توجه داشت که انتظار معجزه در هر گونه عمل زیبایی کار درستی نیست؛ چون علی رغم پیشرفت فناوری هنوز بشر نتوانسته است اکسیر جوانی را کشف کند! با ما همراه باشید تا این روش ها را توضیح دهیم.

مطلب پیشنهادی: لیفت ابرو و شقیقه (اطلاعات کامل در مورد این عمل زیبایی صورت)

لیفت چشم بدون جراحی

لیفت چشم با تزریق ژل

لیفت چشم با تزریق ژل یکی از روش ‌های لیفت چشم بدون جراحی محسوب می ‌شود؛ به این روش فیلر زیر چشم هم گفته می ‌شود؛ در این روش گودی و تیرگی زیر چشم‌ ها با فیلر یا ژل هیالورونیک اسید؛ پر می‌شود، ژل هیالورونیک اسید از طریق تحریک تولید کلاژن در پوست؛ باعث پرشدن چین و چروک، تیرگی زیرچشم و لیفتیگ پوست می ‌شود؛ این روش برای افراد جوان دارای گودی زیر چشم و افراد مسن با ناحیه گودی زیر چشم و خطوط اطراف چشم بسیار موثر است.

لیفت چشم با تزریق بوتاکس

یکی از پرکاربردترین روش ‌های درمانی لیفت چشم بدون عمل جراحی؛ استفاده از بوتاکس است. بوتاکس به خصوص برای رفع خطوط دور چشم و پیشانی که باعث افتادگی پلک‌ ها می‌شوند مفید است. همچنین برای رفع خطوط پنجه کلاغی گوشه چشم‌ها بسیار تاثیر گذار بوده است؛ ولی از بوتاکس هرچند وقت یک‌ بار بایستی جهت جلوگیری از عمیق شدن خطوط دور چشم استفاده کرد؛ ماده موثر بوتاکس در واقع سم بوتلونیوم نوع A است که باعث قطع شدن سیگنال ‌های عصبی ماهیچه‌ های اطراف چشم می ‌شود و از این طریق به رفع خطوط روی صورت کمک می‌ کند.

لیفت چشم با تزریق چربی

برای پر کردن ناحیه اطراف و زیر چشم علاوه بر تزریق ژل هیالورونیک برای لیفتیگ پلک ‌ها؛ می ‌توان از تزریق چربی هم استفاده کرد. در این روش از چربی بدن خود فرد استفاده می ‌شود که عموما این چربی از ذخایر ناحیه باسن، ران و پشت از طریق لیپوساکشن برداشته می‌ شود و توسط پزشک در ناحیه امتداد ابرو و زیر چشم تزریق می ‌شود و چون از جنس بدن خود فرد است حساسیت و یا هیچ‌گونه ناسازگاری خاصی در این ناحیه دیده نخواهد شد؛ روش لیفت چشم با تزریق چربی یکی از روش ‌های پرکاربرد و پرطرفدار در لیفت چشم بدون جراحی محسوب می ‌شود.

مطلب مشابه: دلایل افتادگی پلک چیست؟ علائم و روش های درمان این مشکل

لیفت چشم بدون جراحی

لیفت چشم با نخ

یکی دیگر از روش ‌های لیفت چشم بدون جراحی؛ روش کاشت نخ یا استفاده از نخ ‌های قابل جذب مخصوص موسوم به PDO است. این عمل به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی صورت می ‌گیرد و فقط از بی حسی موضعی برای راحتی بیمار و کاهش درد استفاده می ‌شود. از این نخ‌ ها برای لیفت صورت هم استفاده می ‌شود و نخ ‌های مناسب برای دور چشم به دلیل حساسیت این ناحیه؛ ظریف ‌تر از بقیه نقاط هستند. روش کار در این مورد به این صورت است که پزشک این نخ ‌های مخصوص را با سوزن بسیار ریز مخصوصی؛ در نقاط خاصی از زیر پوست رد کرده و در نهایت آن‌ها را می ‌کشد؛ که کشیدن این نخ ‌ها باعث کشیده شدن و نهایتا لیفت پوست در نواحی مورد نظر می ‌گردد. روش لیفت چشم با نخ یک روش دائمی و عمری نیست و نخ‌ ها پس از گذشت مدت زمانی جذب پوست خواهند شد؛ که این مدت زمان بسته به جنس نخ استفاده شده و وضعیت فیزیکی بدن بیمار؛ حداکثر تا 2 سال دوام خواهد داشت. بنابراین این روش نیازمند تکرار است و بایستی حداقل هر دو سال یکبار تکرار شود. در این روش خونریزی و زخمی بر روی صورت باقی نمی ‌ماند.

لیفت چشم با میکرونیدلینگ

این روش هم یکی از روش ‌های لیفت چشم بدون جراحی محسوب می‌ شود؛ در این روش از دستگاهی کوچک به نام پن یا درماپن استفاده می ‌شود؛ که چندین سوزن ریز را در قسمت سر خود هدایت می ‌کند؛ این سوزن‌ ها از طریق این ابزار به روی ناحیه ‌ای که دارای خطوط است توسط پزشک کشیده می ‌شوند و از این طریق باعث تحریک پوست برای کلاژن سازی می ‌گردند. این روش باعث کاهش خطوط و چین و چروک ‌های اطراف چشم می ‌شود و باعث جوان ‌سازی پوست می ‌گردد؛ روش لیفت چشم با میکرونیدلینگ تقریبا بدون درد است و زود هم جای زخم ‌ها التیام پیدا می‌ کند.

 از این روش برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای روی پوست هم استفاده می ‌شود. گاهی در روش میکرونیدلینگ از کوکتل ‌های کلاژن یا سرم ‌های جوان کننده استفاده می‌ شود که به این روش مزونیدلینگ می ‌گویند؛ در مزونیدلینگ گاهی مقدار کمی از خون فرد را با سرنگ گرفته و پلاسمای آن را از طریق دستگاه جدا می ‌کنند که به آن PRP گفته می ‌شود و این پلاسمای غنی از پلاکت را به پوست تزریق می‌ کنند که قابلیت ترمیم و کلاژن سازی بسیار بالایی دارد.

مطلب مشابه: جوانسازی پوست چیست؟ + انواع روش های خاص برای داشتن پوست جوان و زیبا

لیفت چشم با دستگاه پلکسر

پلکسر دستگاهی است که از پلاسما برای گرم کردن لایه‌ های پوست و تبدیل این لایه ها و چربی پوست به گاز استفاده می‌ کند و این عمل در نهایت باعث کلاژن سازی و همین‌ طور جمع شدن و لیفت پوست می ‌گردد. این روش هم یکی از روش‌ های لیفت چشم بدون جراحی محسوب می‌ شود و هیچ‌گونه برش یا عمل جراحی روی پوست انجام نمی‌ شود و همچنین به دلیل حرارت ایجاد شده؛ هیچ‌گونه سوختگی یا اثرات آن بر روی پوست باقی نمی ‌ماند؛ این دستگاه با ایجاد جرقه ‌هایی روی پوست؛ روند تولید کلاژن را سریع ‌تر ساخته و باعث لیفت پوست در نواحی مورد نظر می‌ شود. این عمل به صورت سرپایی صورت گرفته و نهایتا یک ‌ساعت زمان می ‌برد و نتایج آن نسبتا طولانی مدت بوده و تا 5 سال باقی خواهد ماند. انجام این روش مناسب همه افراد نبوده و برای مبتلایان به سرطان، خانم ‌های باردار، افراد دارای باتری ‌های قلبی، افراد دارای پروتزهای فلزی، مبتلایان به واریس، بیماری‌ های استخوانی توصیه نمی ‌شود و در این موارد در صورت صلاحدید پزشک قابل انجام است. 

لیفت چشم با لیزر

این روش هم یکی از روش ‌های لیفت چشم بدون عمل جراحی است؛ لیزری که در این روش استفاده می ‌شود لیزر فرکشنال یا CO2 است. این لیزر پوست را تحریک کرده و باعث کلاژن سازی می ‌شود و از این طریق چین و چروک یا اسکارها و زخم ‌های به جا مانده از پوست را از بین می‌ برد؛ همچنین باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست شده و در نهایت باعث جوان‌ سازی پوست اطراف چشم و پلک ‌ها می ‌گردد.

لیفت چشم بدون جراحی

لیفت چشم با لایه برداری

در روش لایه برداری یا پلینگ پوست با مواد شیمیایی از موادی مثل اسید آزلائیک و رزورسینول که خاصیت لایه برداری دارند برای کاهش تیرگی و تغییر رنگ اطراف چشم‌ ها استفاده می ‌شود. همچنین به منظور تحریک کلاژن سازی و تولید الاستین از مواد شیمیایی نظیر اسید سالیسیلیک، اسید هیالورونیک، اسید سیتریک، اسید لاکتیک و اسید فیتیک استفاده می ‌شود.

 این درمان‌ های شیمیایی به منظور لیفت چشم بدون جراحی به شادابی و جوان ‌سازی پوست کمک موثری می‌ کنند و ضمنا برای رفع چین و چروک، لیفت پلک و رفع خطوط پنجه کلاغی در گوشه چشم ‌ها؛ در این روش بایستی 3 تا 5 بار به صورت مداوم به فواصل ماهیانه؛  لایه برداری صورت بگیرد.

مطلب مشابه: لیفت بینی + انواع روش های لیفت بینی با نخ و تزریق و بدون جراحی

لیفت چشم با روش خانگی

به منظور لیفت چشم بدون جراحی؛ برای پیشگیری از افتادگی زودرس پلک ‌ها در سنین پایین ‌تر؛ می ‌توان از روش ‌ها و اقداماتی به صورت خانگی استفاده کرد؛ تا بتوان در سنین بالاتر از افتادگی و عمیق ‌تر شدن خطوط دور چشم یا پف پیش از حد زیر چشم ‌ها جلوگیری کرد؛ بنابراین این روش‌های خانگی؛ خیلی برای افرادی که دچار افتادگی شدید پلک، پف و یا چین و چروک ‌های عمیق دور چشم هستند؛ کارساز نخواهد بود؛ به عنوان روش‌ های خانگی می ‌توان از بعضی از ماسک ‌ها برای جمع و سفت شدن دور چشم استفاده کرد که در ادامه این مقاله به معرفی چند نمونه از ماسک ‌های خانگی می ‌پردازیم:

  1. ماسک چای کیسه ‌ای بابونه: برای تهیه این ماسک؛ بایستی کیسه‌ های چای بابونه را به مدت 24 ساعت در فریزر قرار داده و پس از خارج کردن از فریزر به مدت 20 دقیقه روی چشم‌ ها گذاشت.  
  2. ماسک بابونه و خیار: برای تهیه این ماسک؛ بایستی به جوشانده گل ‌های بابونه؛ پس از خنک شدن بسته به حجم ماسک؛ یک عدد یا نصف یک خیار رنده شده اضافه کرده و به مدت 3 ساعت یا کمی بیشتر در یخچال قرار داد تا خنک شود؛ از این معجون بایستی روزی دو بار به مدت 30 دقیقه بر روی چشم‌ ها، پلک‌ ها و اطراف چشم استفاده کرد.
  3. ماسک سیب و عسل: برای تهیه این ماسک؛ ابتدا پوره سیب را با عسل مخلوط کرده و ماسک به دست آمده را باید به مدت نیم ساعت بر روی پلک ‌ها قرار داد.

تا به این قسمت مقاله؛ همه موارد گفته شده جز روش‌ های لیفت چشم بدون عمل جراحی بودند؛ ولی در صورتی که این روش ‌ها در افراد کارساز نباشد و پزشک تشخیص عمل جراحی دهد؛ به ناچار باید برای لیفت چشم ‌ها از عمل جراحی استفاده کرد.

لیفت چشم بدون جراحی

لیفت چشم با جراحی

همان ‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ در صورتی که افتادگی پلک چشم در حدی زیاد باشد که با روش ‌های غیر تهاجمی و غیر جراحی قابل اصلاح نباشد؛ چاره‌ای جز توسل به روش‌ های جراحی باقی نمی‌ ماند. این افتادگی پلک ‌ها در چهره افراد باعث ایجاد حس یا حالت خستگی و افسردگی می ‌شود؛ با لیفت از طریق جراحی؛ چشم‌ ها حالت طبیعی و جوانی خود را به دست آورده و باعث ایجاد حالت جوانی و شادابی در صورت می ‌گردد.

 این عمل معمولا با داروی بی ‌حسی موضعی و در بیمارستان انجام می ‌شود؛ در این روش پزشک جراح با ایجاد برش بر روی پلک بالایی؛ پوست و چربی اضافه را بر می ‌دارد و در آن ناحیه؛ بخیه ‌های ریزی زده می ‌شود که نهایتا در طول یک هفته این بخیه‌ ها کشیده می ‌شوند. همچنین جراح در مورد پلک پایین هم؛ می‌ تواند روش مشابه ای را در نظر بگیرد. ماندگاری روش جراحی نسبتا طولانی مدت بوده و بین 5 تا 7 سال می‌ تواند؛ در صورت مراقبت از چشمان باقی بماند.

در مورد پلک پایین هم شایع‌ ترین مشکل؛ وجود پف در زیر چشم‌ ها است که حالت خواب آلودگی به چهره افراد می ‌بخشد؛ علت این پف تجمع چربی در ناحیه زیر چشم است. پزشک جراح در این‌جا هم با برش ‌های ریزی؛ چربی ‌های اضافه را خارج کرده و پس از اتمام عمل؛ محل برش‌ ها با لیزر فراکشنال CO2 بسته می ‌شود.

مطلب مشابه: دلایل تیرگی دور و زیر چشم + روش های درمان ویژه و طبیعی آن

مزایای لیفت چشم

لیفت چشم بدون جراحی یا با جراحی؛ دارای مزایای متعددی است؛ که در ادامه مقاله به آن‌ها به صورت اختصار خواهیم پرداخت:

  1. بالا بردن اعتماد به نفس : لیفت چشمان باعث تغییر در چهره؛ به دلیل رفع چین و چروک اطراف چشم و افتادگی پلک ‌ها شده و حس جوانی و طراوت بیشتری در اطراف چشم ‌ها به مخاطبین القا می ‌کند و از این جهت باعث ایجاد حس اعتماد به نفس و رضایت از خود می‌ گردد. 
  2. افزایش میزان بینایی و دید بهتر: افتادگی پلک ‌ها بر روی چشم؛ یا پف زیاد زیر چشم باعث کوچک‌ تر دیده شدن نمای ظاهری چشم ‌ها شده و در دید و بینایی افراد؛ اختلال ایجاد می‌ کند؛ ولی با لیفت پلک چه با عمل جراحی و چه روش ‌های غیر جراحی؛ دید چشمان بهتر می‌ شود.
  3. عوارض جانبی کم: لیفت چشم بدون جراحی و چه با عمل جراحی عوارض خاصی ندارد و عوارض کوتاه مدت آن مثل ورم، کبودی، سوزش و غیره بعد از چند روز برطرف می ‌شود.
  4. ماندگاری بالا: نتایج به دست آمده از لیفت پلک ‌ها؛ بسته به نوع روش استفاده شده؛ معمولا تا چند سال ماندگار خواهد بود.

معایب و عوارض احتمالی لیفت چشم

در روش ‌های لیفت چشم بدون جراحی؛ معمولا عارضه جدی و خاصی پس از آن برای پلک ‌ها دیده نمی ‌شود؛ در روش جراحی هم عوارض کوتاه مدت و زودگذری بعد از عمل وجود دارد که به آن در ادامه خواهیم پرداخت؛ عوارض روش ‌های جراحی ممکن است موارد ذیل باشد:

  1. شایع‌ترین عارضه پس از عمل ورم و کبودی پلک است که کاملا طبیعی محسوب شده و در هر عمل جراحی؛ مساله‌ ای عادی و طبیعی محسوب می ‌شود که با گذشت چند روز نهایتا 10 روز الی 2 هفته کلیه این علائم برطرف خواهند شد.
  2. 2-    از دیگر عوارض پس از عمل جراحی لیفت پلک؛ می‌ توان به خشکی موقت چشم‌ ها اشاره کرد که در صورت صلاحدید پزشک قطره اشک مصنوعی برای استفاده بیمار تجویز می ‌شود.
  3. خستگی پلک‌ ها پس از لیفت که بایستی سعی کرد به پلک‌ ها استراحت داده و خیلی به پلک و چشم در این مدت فشار وارد نکرد.
  4. در موارد بسیار نادری ممکن است در بعضی از افراد بعد از عمل جراحی لیفت پلک؛ عوارضی مثل عفونت، خونریزی، بسته نشدن درست چشم‌ ها، تغییر رنگ، حالت و محل خط پلک، مشکلات بینایی، بیرون زدگی یا فرو رفتگی پوست در محل پلک‌ ها ایجاد شود که جز موارد بسیار نادر و خاص محسوب می ‌شوند.

توصیه‌های قبل از عمل لیفت چشم

قبل از عمل لیفت چشم بدون جراحی یا با جراحی بایستی اعمال زیر را انجام دهید تا بتوانید نتیجه مطلوب مورد انتظار خود را به دست آورید:

  1. از 2 هفته قبل از عمل لیفت پلک؛ از مصرف داروهای رقیق کننده خون نظیر آسپرین، ادویل، موترین و غیره باید خودداری کرد.
  2. قبل از عمل لیفت پلک و تا مدتی بعد از آن باید از مصرف سیگار و دخانیات دیگر  دوری کرد.
  3. به هنگام مراجعه برای عمل جراحی لیفت پلک چشم بهتر است مسکن، حوله تمیز، اشک مصنوعی، گاز استریل، قطره اشک مصنوعی به همراه داشته باشید.

مطلب مشابه: رفع خط لبخند (اصلاح خط لبخند) و روش های از بین بردن این چروک صورت

مراقبت‌های پس از لیفت چشم بدون جراحی یا با روش جراحی

بعد از انجام عمل لیفت چشم بدون جراحی و در روش‌ های جراحی بهتر است نکاتی را رعایت کنید:

  1. مصرف سیگار و قلیان را تا مدتی متوقف کنید.
  2. از رفتن به حمام، استخر و شستن صورت به مدت 24 ساعت خودداری کنید.
  3. در یکی دو روز اول از مطالعه کردن و فشار به چشم ‌ها خودداری کنید.
  4. در محیط‌های باز از عینک آفتابی استفاده کنید.
  5. به اندازه کافی استراحت کنید.
  6. از کمپرس سرد برای رفع ورم و التهاب پلک‌ها استفاده کنید.
  7. از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید البته تا یکماه پس از لیفت.
  8. از نگاه کردن مستقیم به صفحه کامپیوتر، گوشی و تلویزیون خودداری کنید.
  9. از آرایش کردن چشم‌ها تا خوب شدن ورم و کبودی‌ها خودداری کنید.
  10. آب زیاد، میوه و سبزیجات فراوان در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  11. از رانندگی کردن تا مدتی به خصوص در روزهای نخستین پرهیز کنید تا وضعیت به حالت عادی برگردد.  

هزینه لیفت چشم

هزینه لیفت چشم بستگی به روش مورد استفاده دارد؛ مسلما روش ‌های لیفت چشم بدون جراحی از روش ‌های جراحی ارزان ‌تر تمام می‌ شوند، همچنین میزان افتادگی پلک، سن شخص، کلینیک مورد مراجعه و زمان مراجعه؛ همگی در میزان دستمزد عمل لیفت پلک‌ ها موثر هستند.

 گاهی بیمار همراه با عمل لیفت پلک برای کسب نتیجه بهتر؛ نیازمند اعمال زیبایی دیگری مثل لیفت پیشانی و ابرو یا تزریق ژل و بوتاکس و غیره است؛ که استفاده از همه این موارد به صلاحدید پزشک مربوطه وابسته است و در این صورت طبیعتا هزینه بیشتری بایستی پرداخت شود.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد به طور کامل به موضوع لیفت چشم بدون جراحی و تا حدودی به مسائل مربوط به جراحی و نحوه آن در این حوزه پرداخته شود؛ با این امید که توانسته باشیم از طریق این مقاله؛ اطلاعات درستی برای تصمیم‌گیری شما در این زمینه گردآوری کرده باشیم، به خاطر داشته باشید که برای تصمیم به انجام عمل لیفت چشم؛ حتما با دو یا سه پزشک متبحر در این زمینه مشاوره کنید و سپس با در نظر گرفتن همه شرایط؛ اقدام به تصمیم ‌گیری نمایید.

مطلب مشابه: پلکسر یا پلاسما تراپی ابرو برای زیبایی چهره (مزایای و معایب)

مطالب مشابه را ببینید!

انواع جوش صورت و دلیل آنها؛ روش های پیشگیری جوش صورت در زنان و مردان درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست مراقبت از ناخن؛ روش های خانگی تقویت ناخن و مراقبت از ناخن ها ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید سفید کردن آرنج؛ دلایل تیره شدن آرنج و 17 روش سفید کردن این ناحیه رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن