جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) مزایا و عوارضی که دارد

جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی یک نوع روش جراحی می‌ باشد که با هدف بهبود فرم شکم و کشیدگی آن ناحیه انجام می شود. این روش شامل برداشت چربی و پوست اضافی و افتاده بدن به منظور بهبود فرم بافت‌ های زیرینی می‌ باشد. این جراحی زیبایی می تواند دلایل زیبایی و یا بازسازی را نیز به همراه داشته باشد.

معمولا افراد با هدف برداشت پوست و چربی اضافی شان از قسمت میانی و انتهایی شکم و هم چنین ترمیم کردن عضلاتی که از هم جدا شده‌ اند، این کار را انجام می‌ دهند. جراحی زیبایی به کاهش بیرون زدگی شکم در پی وجود پوست و چربی اضافی و شل شدگی عضلات آن کمک خواهد کرد.

جراحی زیبایی شکم چگونه انجام می‌ شود؟

جراحی شکم یکی از عمل‌های زیبایی می‌ باشد که سنگین بوده و نیازمند استراحت زیاد و بستری به مدت حداقل یک روز است. انجام این جراحی حساس بهتر است حتما در مراکز درمانی مجهز و بیمارستان ها انجام شود.

توجه کنید که درصد ابتلا به آمبولی در این نوع جراحی بیش از هر جراحی دیگری بوده و به طور کلی با رعایت مراقبت های مناسب کاهش می‌یابد اما هرگز به صفر نمی‌رسد. جراحی زیبایی شکم در اکثر مواقع همراه با لیپوساکشن پهلو  و  معده انجام می‌شود و پوشیدن گن به مدت ۳ ماه بعد از جراحی الزامی است.

عمل ابدومینوپلاستی برای افرادی که BMI بدنشان بالا است و تمامی اندام‌ های بدن شان با چاقی مواجه است مناسب نمی‌ باشد، چرا که با انجام این جراحی زیبایی تنها می‌ توان چربی‌ های شکم و پهلو ها را از بین برد و برای فردی که بازو، ران  و سایر اندام های بدنش چاق است، کاربردی نخواهد بود. در این حالت بهتر است در ابتدا فرد اقدام به درمان و رفع چاقی نماید، سپس برای انجام این عمل زیبایی اقدام کند.

sHEKAM 1 e1657180783946

 نکات مهم در رابطه با عمل زیبایی شکم و پهلو

  • چربی و پوست اضافی زیر ناف برداشته شده و عضلات جداره شکم نیز محکم خواهند شد.
  • این عمل مناسب برای کسانی است که از مقدار زیادی رسوب چربی یا پوست شل در قسمت شکم خود به خصوص پس از بارداری‌ رنج می‌برند.
  • یک برش در محل جراحی و سراسر زیر شکم بیمار برجای می‌ گذارد که با لباس زیر قابل پوشش دادن است.
  • در صورتی که فرد تصمیم به بارداری یا کاهش وزن در آینده دارد، باید این جراحی را به تعویق بی‌ اندازد.
  • وجود برش‌ های جراحی‌ های قبلی در نواحی بالای ناف فرد تا حدودی مانع از انجام مطمئن جراحی زیبایی شکم می‌ شود.

چه کسانی برای انجام جراحی زیبایی ناحیه شکمی مناسب می‌باشند؟

  • فردی برای انجام جراحی زیبایی شکم مناسب می‌ باشد که از نظر روحی وجسمی در سلامتی کامل به سر ببرد.
  • خانم هایی که زایمان‌های زیادی را پشت سر گذاشته اند.
  • کسانی که از چربی‌های ضافی در ناحیه شکم و پهلو ها بسیار خسته شده‌ اند.
  • افرادی که زیبایی و تناسب اندام اهمیت زیادی برایشان دارد.
  • افرادی که روشهای زیادی را برای لاغری امتحان کرده‌اند اما به نتیجه نرسیده‌ اند.
  • اشخاصی که واقع بینانه نگاه می‌ کنند.

جراحی زیبایی شکم بعد از زایمان

یکی از دلایل مهم روی آوردن بانوان جوان به این جراحی زیبایی، بازیابی شکل ظاهری شکم، عضلات و پوست آن به دوران پیش از بارداری می‌ باشد. برای تعدادی از خانم ها، رژیم غذایی و ورزش کردن برای از بین بردن پوست اضافی شکم و پارگی عضلات آن که بر اثر بارداری ایجاد شده، کافی نیست. برای این اشخاص، جراحی زیبایی شکم تنها راه رفع این مشکل می‌باشد.

بارداری و زایمان یکی از شگفت انگیزترین تجربیات زندگی می‌ باشد اما بهای بسیار زیادی دارد که اگر فرد نسبت به ان حساس باشد، نمی‌ تواند با عوارض روحی و روانی آن کنار بیاید. بنابراین انجام این عمل اعتماد به نفس از دست رفته را به شخص بازمی‌گرداند.

جراحی زیبایی شکم

فاصله گرفتن عضلات شکم زنان و برطرف کردن آن با جراحی زیبایی شکم

دیاستازیس رکتی زمانی پیش می‌ آید که که نیمه راست و چپ عضلات شکم فرد از یک دیگر جدا شوند. بافتی که  این دو نیمه را به هم متصل می‌ کند، با رشد کودک و بزرگ شدن رحم مادر، شروع به کشیدگی کرده و به دیواره شکم او فشار فشار وارد می‌ کند. هورمون های بارداری نیز با انعطاف پذیرتر شدن بافت‌ ها، به نازک شدن این بافت شکمی می افزایند. البته مقدار اندکی گشاد شدن در  خط میانی امری طبیعی بوده و در تمام بارداری ها اتفاق می‌ افتد، اما جدا شدن بیش از ۲ سانتی متر مشکل  ایجاد می کند. امکان دارد در هر زمان از نیمه دوم بارداری مادر اتفاق بیفتد، اما بیشتر پس از زایمان مشاهده می‌ شود. دلیل آن نیز این است که دیواره شکم شل شده و بافت نازک خط میانی دیگر توانایی پشتیبانی از تنه و اندام های داخلی را ندارد.

اگرچه دیاستازیس رکتی تنها درحدود ۳۰ درصد از بارداری‌ ها اتفاق می افتد، اما چند عامل نیز وجود دارد که احتمال بروز آن را افزایش خواهد داد. ژنتیک  نیز نقش زیادی در ایجاد این بیماری ایفا می‌ کند و برای بغضی از زنان، این تنها نحوه پاسخ بدن آنها به حاملگی می‌ باشد. زنانی که در اوایل بارداری خود دیاستازیس را تجربه کرده اند، احتمال دارد که دوباره آن را به طور شدیدتر حاملگی‌ های بعدی تجربه کنند.

انواع ابدومینوپلاستی و جراحی زیبایی شکم

جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی یک نوع جراحی محبوب و پرطرفدار در بین افرادی است که دچار چاقی موضعی در ناحیه شکم هستند. امکان دارد بعد از زایمان کردن و یا کاهش وزن شاهد لاغری همه‌ی اندام های خود باشید، اما با مقداری چربی و پوست آویزان در ناحیه شکم درگیر شوید که به هیچ عنوان با رژیم غذایی و ورزش از بین نرود. توجه داشته باشید که جراحی زیبایی شکم علاوه بر افراد چاقی که از داشتن شکم بزرگ و آیزان خود رنج می برند، گزینه‌ی مناسبی بوده و همچنین برای آن دسته از افراد که جسه‌ای لاغر دارند اما دچار چاقی موضعی در ناحیه شکم و زیر شکم خود شده‌اند نیز کاربردی است.

جراحی زیبایی شکم

جراحی جزئی زیبایی شکم

اشخاصی که بیشتر چربی‌های شکمشان در زیر ناف و قسمت پایین شکم قرار دار، بهتر است از عمل زیبایی جزئی استفاده نمایند، چرا که حجم چربی این افراد زیاد نبوده و تنها کافیست برشی کوچک در زیر نافشان زده شود. در ابدومینوپلاستی جزئی ناف جابجا نخواهد شد و زمان انجام آن حدود دو الی سه ساعت است. این جراحی برای افرادی مناسب می‌باشد که فقط قصد فرم دهی به زیر شکم خود را دارند. همچنین در جراحی زیبایی شکم جرئی میتوان ترک های پوستی را هم از بین برد.

جراحی کامل زیبایی شکم

بعضی از افراد شکم بسیار بزرگی داشته و پوست بسیار زیادی در ناحیه شکم آن‌ها جمع شده است. برای زیباسازی شکم  این افراد باید از ابدومینوپلاستی کامل استفاده نمود تا چربی ها و پوست های اضافه آن به طور کامل از بین برود. در این عمل جراحی، ناف جابجا شده و نیاز است برش بلندی در زیر شکم و بین استخوان‌های ران روی بدن فرد زده شود. این نوع جراحی برای افرادی مناسب است که کاهش وزن زیادی داشته‌اند و یا بار ها زایمان کرده اند و حالا به دنبال تغییرات اساسی می‌باشند.

جراحی زیبایی شکم

عوارض جراحی‌ های زیبایی در ناحیه شکمی

هر عمل جراحی خطرات و عوارض جانبی خاص خود را دارد که ابدومینوپلاستی هم از این قاعده جدا نمی‌ باشد.

از عوارض جراحی شکم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت و لخته های خون

عفونت و لخته های خون یکی از خطرات جدی بعد از ابدومینوپلاستی می‌ باشند که به ندرت اتفاق افتاده و عفونت آن نیز معمولاً با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

آمبولی ریوی، حمله قلبی و سکته مغزی

آمبولی ریوی، حمله قلبی و سکته مغزی از عوارض نادری می‌باشند که به دلیل بی تحرکی بعد از عمل جراحی ممکن است در نتیجه هر نوع جراحی ایجاد شوند که منجر به لخته شدن خون شده که در نهایت این لخته ها ممکن است به سمت قلب، ریه یا مغز بروند. بنابراین آمبولی ریوی بعد از جراحی “تومور توکی” یک خطر جدی می‌باشد که در صورت بروز آنها که معمولاً در طی سه هفته از عمل جراحی اتفاق می افتند، (بیشتر در طی ۷۲ ساعت اول پس از انجام عمل زیبایی شکم اتفاق می افتد ) معمولاً روند بهبود به تأخیر می افتد.

نکروز پوستی

نکروز پوستی نیز از دیگر عوارضی می‌باشد که ممکن است به یک روش دمانی دیگر نیاز داشته باشد زیرا پوست مرده باید با پیوند پوست جایگزین شود. اگرچه نکروز بسیار نادر می‌باشد، اما سیگاری بودن فرد خطر ابتلا به نکروز پوستی را افزایش خواهد داد. قطع مصرف نیکوتین و کشیدن سیگار چند هفته قبل و چند هفته بعد از جراحی شکم، بدن را تمیز کرده و احتمال بهبودی ناموزون را بیشتر می‌کند.

جمع آوری مایعات در زیر پوست

یکی دیگر از مشکلات شایع بعد از این نوع جراحی، جمع آوری مایعات در زیر پوست می باشد. یک جراح قادر است مایعات را با سوزن بردارد که این کار ظرف یک ماه متوقف خواهد شد و بر نتایج نهایی تاثیری نخواهد گذاشت.

زخم های ناشی

زخم های ناشی از ابدومینوپلاستی نیز از نظر ظاهری طولانی، دائمی و بزرگ هستند. اندازه جای زخم بستگی به مقدار پوستی که بریده شده، تکنیک های مورد استفاده جراح برای عمل، مهارت جراح و توانایی بهبودی بدن فرد بستگی دارد. اگرچه جای زخم نشی از عمل هرگز نامرئی نمی‌شود ولی به طور معمول نه ماه تا یک سال زمان می‌برد تا زخم ها صاف و رنگ آنها روشن شود.

لیفت و جراحی شکم با لیزر

در گذشته بیشتر جراحی‌های لیفتینگ بر روی پوست صورت و گردن انجام می‌ شد اما اکنون جراحی زیبایی شکم با لیزر و یا دیگر روش های لیفتینگ شکم بسیار رایج شده است. لیفت شکم با لیزر به طور معمول در مواقعی کاربرد دارد که شکم فرد مقدار کمی چین و چروک داشته باشد و یا مقدار چربی‌های آن کم باشد. در این شرایط، پزشک می تواند با استفاده از لیزر لیپولیز و کمک از دو طول موج آن، هم مقدار کم چربی شکم را لیزر نماید و هم چین و چروک های ریزی که بر اثر کاهش توده چربی شکم ایجاد شده‌اند را از بین ببرد.

با این روش لیفت شکم یا لیفت شکم با لیزر لایه های عمقی پوست گرم می‌شوند و شروع به کلاژن سازی خواهند کرد که تجمع این کلاژن ها خط‌های چین و چروک روی پوست شکم را پر می‌کند و شکمی صاف و سفت را ایجاد پدید می‌آورد.

این روش بدون هیچ گونه دردی قابل انجام بوده و علاوه بر آن لیفت شکم یا  جراحی زیبایی شکم با لیزر هیچ جای اسکار و زخمی را روی پوستتان ایجاد نمی کند و بی خطر است.

هزینه جراحی شکم

رسیدن به یک اندام زیبا و مناسب با روش های مختلفی بدست حاصل می‌شود که جراحی زیبایی شکم یکی از این روش ها می‌باشد. ناگفته نماند که این روش هزینه هایی نیز به دنبال دارد. هزینه جراحی زیبایی شکم یکی از مواردی مهمی می‌باشد که افراد برای انجام آن به این مسئله توجه می‌کنند. این هزینه به عوامل متعددی بستگی دارد که بدون معاینه کامل و بررسی های لازم توسط متخصص متخصص، قابل تشخیص نیست.  همچنین لازم به ذکر است که این هزینه برای هر فردی با توجه به میزان چربی شکمی و موارد دیگر متفاوت می باشد. برای تشخیص هزینه جراحی  زیبایی ابتدا باید توسط پزشک متخصص معاینه شوید و میزان چربی شکمی خود را شناسایی کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

ابدومینوپلاستی جراحی زیبایی شکم | فواید و عوارض این روش خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن انواع عمل زیبایی صورت و بدن؛ نحوه انجام و نکاتی که باید بدانید میکرونیدلینگ چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟ نکات خاص و معایب آن جوانسازی پوست چیست؟ + انواع روش های خاص برای داشتن پوست جوان و زیبا از بین رفتن چین و چروک های صورت به روش طبیعی با مواد بدون ضرر و طبیعی ماموپلاستی یا عمل کوچک کردن سینه ها برای خانم ها + مزایا و عوارض این عمل کهیر چیست ؛ دلایل ایجاد، علائم و روش های درمان کهیر مزمن و حاد برنزه شدن پوست با خورشید به صورت صحیح (فواید، مضرات، مراحل و نکات ضروری) مزوتراپی مو و فوایدی که برای مو دارد | تاثیر این روش بر درمان ریزش مو