مکمل ال کارنیتین چیست؛ چه فوایدی دارد و آیا باعث لاغری می شود؟

مکمل ال کارنتین در اصل یک ماده شیمیایی است که  طبیعی آن مغز،  کبد و کلیه انسان را تولید می کند. این ماده کمک می کند تا بدن انسان تمامی چربی ها را به انرژی تبدیل کرده و بدن استفاده می کند. به همین علت، ال کارنتین یک ماده ضروری و مهم برای سلامت قلب، مغز، عضلات و سایر قسمت های بدن محسوب می شود. بدن انسان قابلیت دارد تا ال کانتین را به سایر مواد شیمیایی مثل استی ال کارنتین و پروپیونیل ال کارنتین تبدیل کند. اینکه مزیت دو ماده اشاره شده تا چه اندازه ای شبیه ال کارنتین است، هنوز مشخص نشده است.

بعضی از افراد هستند که این ماده در بدنشان خیلی کم تولید می شود و خوردن ال کانتین می تواند کمک زیادی به این افراد کند. همچنین کسانی که به بیماری های قلبی عروقی، کلیه و سایر بیماری های مشابه مبتلا هستند، ال کارنتین به عنوان یک مکمل غذایی عمل می کند. کاهش وزن برای هر فردی چالش برانگیز است و اغلب کسانی که اضافه وزن دارند به دنبال راه هایی هستند که بتوانند وزن خودشان را پایین بیاورند. اگر وزن کم کردن تنها به ورزش کردن بود خیلی از ماها نتاسب اندام داشتیم اما متاسفانه علاوه بر ورزش کردن شما باید یک رژیم سفت و سخت بگیرید تا وزنتان کاهش بیابد.

مکمل ال کارنیتین چیست؟

ال کارنتین در تصور عموم یک آمینو اسید است اما باید بگویم که این ماده بیشتر شبیه به یک ویتامین مورد نیاز بدن می باشد که وجود آن الزامیست. کلیه و کبد انسان با کمک دو امنیو اسید مهم به نام لیسین و میتونین ال کارنتین را تولید می کند. بعضی از پزشکان ال کارنتین را برای بهبود بیماری هایی از جمله دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات نعوظ در آقایان و سایر مشکلات جنسی تجویز می کنند. این ماده بسیار ارزشمند سروکارش با چربی بدن است و می تواند متابولیسم آن را افزایش دهد که نقش اساسی ای را در کاهش وزن ایفا می کند ترکیب این ماده با ورزش های مداوم می تواند یک تاثیر عالی بر وزن شما بگذارد و بتوانید هم سالم باشید و هم وزن کم کنید.

در انتقال چربی ها به میتوکندری ها، ال کارنیتین نقش اصلی را بازی می کند که در این فرآیند چربی ها به انرژی تبدیل می شوند. این ماده به دو شکل در بازار وجود دارد که با توجه به نیازتان می توانید آن را تهیه کنید. یک نوع آن به صورت قرص وجود دارد و نوع دیگر آن به شکل آمپول تولید می شود. افرادی که از کمبود شدید ال کارنتین رنج می برند و نیاز مبرم به آن دارند، تزریق ال کانتین می تواند بیشتر جوابگو باشد. درست است که مصرف این مکمل غذایی توسط FDA اروپا تایید شده است، اما شما برای استفاده و اینکه بدانید به چه مقدار در طول روز یا هفته نیاز دارید، به پزشک مراجعه کنید و یا از کادر درمان سوال بپرسید.

مکمل ال کارنیتین

سایر کاربردهای مکمل ال کارنیتین برای بیماری ها

در ادامه به سایر کاربردهای مکمل ال کارنیتین برای بیماری ها می پردازیم.

درد قفسه سینه

افراد مبتلا به درد قفسه سینه با مصرف خوراکی این ماده یا تزریق آن می توانند درد خودشان را کاهش داده تا در انجام تمرین های ورزشی مقاوم تر عمل کنند. افرادی که مبتلا به سندروم عروقی X هستند با مصرف این ماده در کنار روش های درمانی استاندارد، می توانند دامنه وسیع تری از تمرینات ورزشی را انجام بدهند. افراد مبتلا به این سندروم، می توانند بدون ابتلا به گرفتگی عروق، دردهای شدید در قفسه سینه،ورزش های سنگین کنند.

نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن

افرادی که مبتلا به نارسایی قلبی هستند با مصرف خوراکی یا تزریق ال کارنیتین می تواند سبب بهبود علایم و افزایش توانایی فیزیکی خود شود. با مصرف این مکمل، افراد می توانند به سادگی تمرینات ورزشی خود را انجام بدهند.

سطح بالای کلسترول یا سایر چربی ها (لیپیدها) در خون

سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون با مصرف ال کارنیتین خوراکی یا تزریقی آن ، مقدار اندکی بهبود پیدا می کند.

نارسایی کلیه (FDA)

برای درمان نارسایی های کلیه تزریق ال کارنیتین و نه مصرف خوراکی آن، مورد تایید پزشکان است.

التهاب قلب (میوکاردیت)

افرادی که دچار التهاب قلب می شوند در گذشته به دیفتری مبتلا بوده اند، این افراد با مصرف خوراکی ال کارنیتین می توانند خطر ابتلا به میوکاردیت و یا حتی مرگ را کاهش دهند.

عوارض جانبی و سمی داروی والپروئیک اسید

کمبود ال کارنیتین با مسمومیت ناشی از والپروئیک اسید مرتبط می باشد. مصرف ماهانه ال کارنیتین از مسمومیت های کبدی ناشی از والپروئیک اسید جلوگیری می کند.

سندروم پلی کیستیک در زنان

تخمک گذاری و شانس بارداری به ویژه در زنانی که نسبت به داروهای کلومیفن واکنش نشان نمی دهند، با مصرف خوراکی ال کارنیتین می تواند بهبود یابد. همچنین برای کاهش وزن بدون رژیم غذایی و بهبود سطح قند خون می توانید از این ماده استفاده کنید.

ناباروری مردان

با مصرف این ماده به صورت کپسول یا امپول و یا همراه با مکمل های استیل ال کارنتین، قابلیت دارد تا تعداد اسپرم و همچنین حرکت آن ها را افزایش دهد. این ماده در ناباروری مردان به شدت موثر است.

مکمل ال کارنیتین

مزایای استفاده از مکمل ال کارنیتین

در ادامه به مزایای استفاده از ال کارنتین می پردازیم.

چربی سوزی

در بدن انسان هر چقدر سطح L-Carnitine بالاتر برود، چربی ها به شکل موثرتری سوزانده می شوند. این ماده علاوه بر کاهش مقدار چربی های ذخیره شده در بدن، می تواند چربی های موجود در بخش شکم و سایر اندام های کلیدی (گرفتگی عروق، کبد چرب و … ) که موجب بیماری های مختلف می شوند، را نیز از بین ببرد.

سطح بالای انرژی

سطح انرژی شما با افزایش ظرفیت بدن در چربی سوزی، افزایش می یابد. این ماده علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا از منابع چربی بدن، انرژی لازم برای تمرین های ورزشی را بگیرید، بلکه در طول روز، برای داشتن یک زندگی فعال تر نیز انرژی کافی را در اختیارتان قرار می دهد.

افزایش سطح متابولیسم

این ماده می تواند سطح انرژی بدنتان را در حین تمرین های ورزشی افزایش بدهد و در نتیجه، می توانید تمرین هایی را انجام دهید که نیاز به قدرت بیشتری دارد. افزایش سطح متابولیسم، به کاهش وزن شما کمک می کند؛ زیرا میزان کالری بیشتری را حتی در خلال استراحت مصرف می کنید.

بهبود بدن پس از تمرینات ورزشی

میزان اسید لاکتیک موجود در عضلات را این ماده می تواند کاهش بدهد. معمولا پس از تمرین های ورزشی شدید لاکتیکی شدن عضلات رخ می دهد با درد و گرفتگی عضلات همراه می باشد. ال کارنیتین مدت زمان بهبود درد شما را کاهش می دهد. بدین ترتیب، هیچ وقفه ای بین تمرینات شما به دلیل درد عضلانی به وجود نمی آید.

تقویت سیستم دفاعی بدن

ایمنو اسیدهایی که ال کارنتین دارد خیلی شبیه به آنتی اکسیدان ها است و به همین دلیل این ماده می تواند سیستم ایمنی بدن شما را هم قوی تر کند. پس کاملا بدیهی است که در این شرایط شما خسته یا بیمار نمی شوید و طبق برنامه پیش می روید.

عوارض مکمل ال کارنیتین

استفاده از مکمل ال کارنیتین چه به صورت کپسول و قرص و چه به صورت آمپول بی خطر است و مشکلات خاصی را برای فرد ایجاد نمی کند. در هر صورت این ماده امکان دارد که عوارض جانبی هم داشته باشد که بسیار نادر است. عوارضی همچون: احساس ناراحتی در شکم، اسهال، تشنج، تپش قلب و … ال کارنتین ممکن است که در بدن شما سبب ایجاد بوی نامطبوعی شود که از عرق و ادار قابل حس می باشد. بویی نامطبوع شبیه به بوی تند ماهی. دقت کنید که حتما از مصرف ماده دی کارنتین و دی ال کانتین به شدت خودداری کنید. این دو مدل از ال کارنتین می توانند اثرات مثبتی که این ماده بر بدن شما می گذارد را کاملا ازبین ببرد و در بدن شما کمبود ال کارنتین به وجود بیاید.

مکمل ال کارنیتین

در چه مواردی بهتر است در مصرف مکمل ال کارنیتین احتیاط شود؟

در موارد زیر بهتر است که شما احتیاط کنید:

بارداری

به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با مصرف ال کارنتین در دوره بارداری بهتر است که از این ماده استفاده نشود. طبق تحقیقاتی که انجام شده است پزشکان با صحت کلام این قضیه را تایید نکرده اند و برای اینکه خطرات احتمالی کاهش پیدا کند و جان نوزاد به خطر نیفتد، بهتر است که مادر از مکمل های ال کارنتین استفاده نکند.

شیر دهی

مصرف ال کارنتین به صورت خوراکی(کپسول یا قرص) در دوران شیردهی و تحت نظر پزشک، بی خطر می باشد. دوز مناسب این ماده را توجه کنید که حتما پزشک شما باید مشخص کند. در صورتی که دوز پایین ال کارنتین را مصرف کنید، این ماده از طریق شیر مادر برای نوزاد هیچ خطری ندارد.

کودکان

در کوتاه مدت مصرف ال کارنیتین به صورت خوراکی کاملا بی ضرر می باشد. مطالعات ثابت کرده است که مصرف این ماده توسط کودکان در دوره زمانی شش ماه، کاملا بی خطر است. با این حال حتما دقت کنید که دوز مصرفی باید توسط پزشک معالج کودک مشخص گردد.

کم کاری تیروئید

مصرف این ماده امکان دارد علائم کم کاری تیروئید را بدتر بکند.

تشنج

تعداد حملات تشنجی و شدت آن ها با مصرف ال کارنیتین امکان دارد که افزایش دهد. افرادی که مبتلا به این عارضه هستند باید از مصرف ال کارنتین خودداری کنند.

نحوه مصرف مکمل ال کارنیتین برای لاغری

برای استفاده از این مکمل ابتدا باید بدانید که دوز مورد نیازتان چقدر است. این کار توسط پزشک انجام می شود اما به طور عادی روازنه بین 2 الی 4 گرم از این مکمل باید استفاده شود. میزان مورد نیاز را باید در یک وعده استفاده کنید. به طور مثال اگر 3 عدد قرص ال کارنتین دارای 4 گرم از این ماده است، هر 3 عدد را باید یکجا بخورید و به این صورت نباشد که صبح و ظهر و شب آن را مصرف کنید.

اگر شما یک کپسول 1000 میلی گرمی را تهیه کرده اید برای این که بتوانید به هدف لاغری خود برسید، نیاز دارید تا روزانه دو عدد از این قرص را مصرف کنید. نکته ای که در این بین وجود دارد تحرک بدن است. اگر شما این قرص را بخورید و هیچ فعالیتی نداشته باشید، به هیچ عنوان لاغر نمی شوید؛ اما کوچکترین فعالیتی باعث می شود تا چربی سوزی در بدن افزایش پیدا کرده و لاغر شوید. پس اگر اهل ورزش نیستید و تنبل می باشید، به هیچ عنوان این قرص را برای لاغری توصیه نمی کنم.

سعی کنید که همراه با ال کارنتین 30 الی 40 گرم کربوهیدرات استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف کربوهیدارت همراه با مکمل ال کارنتین باعث می شود تا این ماده سریع تر به داخل ماهیچه ها رفته و باید افزایش میزان انسولین می شود و در پی آن متابولیسم بدن نیز افزایش می یابد.

نتیچه گیری مکمل ال کارنیتین

به طور کلی رژیم غذایی خیلی مهم تر از ورزش است و نسبت آن 60 به 40 می باشد. حالا در این بین افرادی هستند که نمی توانند رژیم بگیرند و متاسفانه ورزش هم  نمی کنند. این دسته از عزیزان به دنبال استفاده از قرص های جادویی می باشند که به سرعت وزنشان را کاهش دهد. اما سخت در اشتباه هستن! زیرا داروهای لاغری به شدت برای بدن مضر است و در 90 درصد اوقات تاثیری ندارد و در آن 10 درصد هم پوست به شدت شل شده و کبد آسیب می بیند.

قبل از اینکه پولتان را خرج این قرص های لاغری بی کیفیت کنید، می توانید از مکمل های ال کارنتین استفاده کرده و به طور طبیعی به ذوب شدن چربی ها کمک کنید. اما نکته ای که این وسط می ماند این است که همزمان با مصرف ال کارنتین شما باید ورزش کنید. یعنی به این شکل نباشد که شما این قرص را مصرف کنید و بخوابید و منتظر معجزه باشید!

ال کارنتین یک امینه اسید موردنیاز بدن انسان است که به صورت طبیعی از طریق کلیه و کبد و مغز تولید می شود. این امینه اسید برای انواع بیمارهای دیابتی، قلبی عروقی، ناباروری های مردانه و … مفید است می تواند به عنوان یک مکمل غذایی در کنار داروهای درمانی قرار بگیرد. کاربرد اصلی این دارو برای لاغری است که شما می توانید با مصرف این مکمل و ورزش کردن همراه با یک رژیم غذایی سالم، به کاهش وزن دست پیدا کنید. 15 دقیقه قبل از تمرین این قرص را بخورید و با قدرت زیاد به ورزش بپردازید.

مطالب مشابه را ببینید!

همه چیز درباره ی مکمل ترموژنیک و درباره چربی سوزی و لاغری آن همه چیز در مورد مکمل تست بوستر برای ورزشکاران و بدنسازان (مزایا و عوارض) مکمل کربوهیدرات چیست، به چه منظوری استفاده می شود و چه فوایدی دارد؟ مکمل کافئین چیست چه خواص و تاثیراتی دارد + عوارض آن مکمل ال آرژنین چیست و چه تاثیری بر ماهیچه ها دارد؟ مکمل بتا آلانین چیست، نحوه مصرف، چه مزایایی دارد و با کراتین چه تفاوتی دارد؟ مکمل پمپ چیست، چه تاثیری دارد و چگونه استفاده می شود؟ (مزایا و معایب پمپ) مکمل گینر چیست و چطور استفاده می شود؟ معرفی انواع پروتئین Gainer مکمل پروتئین وی (Whey Protein) چیست چه مزایایی دارد و چطور استفاده می شود؟ مکمل گلوتامین (Glutamine) چیست، چگونه استفاده می شود و چه عوارضی دارد؟