خواص فلفل تند برای سلامت (فواید برای دستگاه گوارش تا سلامت پوست)

فلفل تند از جمله ادویه جات پر فایده محسوب می شود که در گروه میوه ها جای گرفته و در انواع متنوع سبز و قرمز یافت می شود. برخی افراد فلفل تند را با نام فلفل چیلی نیز می شناسند. دلیل اصلی تند بودن فلفل، وجود ماده ای به نام کپسایسین در آن بوده که اکثر خواص فلفل تند از ماده مذکور نشأت می گیرد.

از جمله مهم ترین خواص فلفل تند می توان به مواردی همچون پیشگیری از آلزایمر، انواع بیماری های روده و قلبی، کاهش درد، میگرن، آنفولانزا و سرماخوردگی اشاره نمود. طبع فلفل تند خشک و گرم بوده و مصرف به اندازه آن می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. در ادامه با خاصیت های فلفل تند بیشتر آشنا خواهیم شد؛ از شما دعوت می شود تا انتهای این راهنما ما را همراهی کنید!

خواص فلفل تند برای سلامت بدن

همان طور که پیش تر ذکر شد، فلفل تند حاوی ماده ای به نام کپسایسین بوده که همین ماده سبب تندی فلفل می شود. کپسایسین سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و همچنین برای سلامت قلب مفید است. فلفل تند در تسکین دردهای مفصلی و همچنین سایر بیماری های التهابی نقش موثری را ایفا می کند. در ادامه با خواص فلفل تند بیشتر آشنا خواهیم شد:

خواص فلفل تند

سلامت دستگاه گوارش

سلامت دستگاه گوارش در سلامتی بدن تأثیر به‌سزایی دارد. یکی از خاصیت های فلفل تند بهبود بخشیدن عملکرد قلب و گردش خون و همچنین افزایش سرعت فرآیند های گوارشی است. علاوه بر این، فلفل تند معده را در مقابل انواع عفونت ها مقاوم تر کرده و همچنین باعث افزایش تولید مایع گوارشی می شود. ناگفته نماند که کپسایسین موجود در فلفل می تواند به بهبود زخم معده، بهبود گاز روده، درد معده، اسهال و ناراحتی های معده نیز کمک کند. البته لازم است بدانید که زیاده روی در مصرف فلفل تند می تواند نتایج معکوسی داشته باشد و سبب زخم معده شود.

بهبود عملکرد مغز

یکی دیگر از خواص فلفل تند بهبود عملکرد مغز است. فلفل تند، به ویژه از نوع قرمز، سرشار از اکسیژن و آهن بوده و سبب افزایش جریان خون و تولید هموگلوبین در مغز می شود. در نتیجه سبب بهبود عملکرد شناختی مغز شده و احتمال بروز اختلالات شناختی همچون آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

خواص فلفل تند

پیشگیری از سرطان

تحقیقات بسیار زیادی در زمینه تأثیر فلفل تند بر سرطان انجام شده است که نتیجه تمامی آن ها نقش مثبت فلفل تند در جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی در افراد می باشد. جالب است بدانید که کپسایسین موجود در فلفل تند علاوه بر جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی سبب از بین رفتن سلول های بد خیم نیز می شود. ناگفته نماند که ماده مذکور در از بین بردن تومورهای پروستات و بیضه و همچنین سرطان های مرتبط با اختلالات هورمونی تأثیر به‌ سزایی دارد. جالب است بدانید که ویتامین ث موجود در فلفل تند ۴۰۰٪ بیشتر از ویتامین ث موجود در پرتقال است!

خواص فلفل تند در سلامت قلب

یکی دیگر از فواید فلفل تند این است که مصرف به اندازه آن سبب افزایش سلامت قلب و همچنین بهبود عملکرد آن می شود. علاوه بر این، فلفل تند میزان کلسترول موجود در خون و همچنین رسوبات چربی را نیز کاهش می دهد؛ از این رو می توان نتیجه گرفت که فلفل تند مانع لخته شدن خون، بهبود گردش خون و گسترش رگ های خونی می شود.

کاهش گرسنگی

یکی دیگر از خواص فلفل تند کاهش گرسنگی می باشد. مصرف به اندازه فلفل تند می تواند گرسنگی را کاهش دهد و به کمتر غذا خوردن، سیر ماندن برای مدت زمان طولانی و در نتیجه کاهش وزن افراد کمک کند. بر اساس مطالعات انجام شده که کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند سبب کاهش تولید هورمون گرسنگی در افراد می شود؛ از این رو با مصرف فلفل تند کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. جالب است بدانید که در طی یکی از مطالعات انجام شده اشخاصی که کپسایسین مصرف کردند نسبت به افرادی که از آن استفاده نکرده بودند، در طول روز میل کمتری به غذا داشتند. شرکت کنندگان مطالعه مذکور گزارش داده اند که پس از مصرف کپسایسین، با وجود مصرف کالری کمتر برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کردند.

خواص فلفل تند

پاکسازی بدن

یکی دیگر از خاصیت های فلفل تند پاکسازی بدن است. جالب است بدانید که یکی از رژیم های دیتاکس مشهور از فلفل تند و لیمو ترش تشکیل می شود که برای کاهش کالری مصرفی بسیار کمک کننده است. لازم به ذکر است که رژیم دیتاکس می بایست به مدت ۱۰ روز ادامه پیدا کند تا جواب دهد. طی این رژیم باید ۱۲ لیوان حاوی آب، آب لیمو ترش، عصاره افرا و فلفل تند بنوشید. در این رژیم افراد تنها مجاز هستند که روزانه بین ۶۵۰ تا ۱۳۰۰ کالری مصرف کنند. البته این رژيم را باید با مشورت پزشک امتحان کرد.

بهبود سلامت پوست

کپسایسین موجود در فلفل تند خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند قرمزی پوست را تا حد چشمگیری تسکین دهد. البته برای این که بتوانید از این خاصیت فلفل قرمز تند بهره ببرید، پیشنهاد می کنیم یک قاشق چای خوری فلفل قرمز تند را با مقداری پودر کاکائو و نصف یک عدد آووکادوی تازه ترکیب کنید تا حدی که به خمیر تبدیل شود. سپس خمیر ایجاد شده را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید و بعد آن را بشوئید.

خواص فلفل تند

خواص فلفل تند در سینوس ها

کپسایسین موجود در فلفل تند سبب رفع گرفتگی بینی و سینوس ها شده و با تحریک ترشحات، مخاط بینی را دفع می کند. ناگفته نماند که این ترکیب از خواص ضد باکتریایی نیز برخوردار بوده و با عفونت های مزمن سینوسی مقابله می کند.

سخن پایانی

در این راهنما با برخی از خواص فلفل تند آشنا شدیم. مصرف فلفل تند می تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد؛ اما به شرط آن که در مصرف آن زیاده روی نشود. همانطور که در این مقاله گفته شد، فلفل تند می تواند در کاهش ناراحتی های معده تأثیر به‌ سزایی داشته باشد. اما چنانچه در مصرف این گیاه زیاده روی شود، امکان بروز نتیجه معکوس زیاد است. پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که فلفل تند را در سبد غذایی خود به اندازه کافی قرار دهید و از مزیت‌ های آن بهره مند شوید.

مطالب مشابه را ببینید!

فواید استفاده از شکر بر زیبایی پوست (دستور تهیه 5 اسکراب شکر) 10 تا از مهم‌ترین فواید چهار مغز برای بدن انواع گریپ فروت چیست و خواص جالب آن کدام است؟ خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن