دستگاه بخور سرد چیست و چه مزایایی دارد؟

شاید متوجه این نباشید که در حال حاضر که مشغول مطالعه این مطلب هستید، چه میزان ویروس در هوای اطراف شما پراکنده است؛ یا حتی شاید احساس کنید گلوی شما خشک است و نیاز به یک نوشیدنی داغ دارید، اما پس از میل آن، همچنان احساس خشکی گلو داشته باشید. شاید شما خانمی باشید که بسیار به سلامت پوست خود اهمیت می‌ دهد و از انواع و اقسام کرم های مرطوب‌ کننده استفاده می‌ کنید تا پوست شاداب‌ تری داشته باشید.

اگر یکی از این «شاید ها» شامل حال شما می‌ شود، در ادامه‌ ی این مطلب همراه ما باشید.

دستگاه بخور چیست؟

وسیله‌ ای که آب را به بخار تبدیل و در نتیجه هوای خشک محیط را مرطوب می‌ کند. این دستگاه هم برای مصارف خانگی و هم برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

انواع دستگاه بخور

سه نوع دستگاه بخور وجود دارد که کار مرطوب‌ سازی محیط را انجام می‌ دهند:

  • دستگاه بخور سرد
  • دستگاه بخور گرم
  • دستگاه بخور سرد و گرم

با توجه به سه دستگاه مذکور، شایان‌ ذکر است که دستگاه بخور سرد مورد استفاده در فصول گرم، و دستگاه بخور گرم مورد استفاده در فصول سرد، و دستگاه بخور سرد و گرم مورد استفاده 4 فصل سال می‌ باشند؛ که البته دستگاه‌ های تک منظوره تخصصی‌ تر و کارآمدتر هستند.

بسته به شرایط زندگی شهری و موجودیت انواع آلودگی‌ های محیطی وجود یک دستگاه بخور در منزل خالی از لطف نیست. استفاده مداوم و درست از دستگاه بخور به کاهش علائم اسم و بیماری‌ های تنفسی، خشکی چشم، حملات سینوسی, عدم ترک خوردن لب‌ ها، و همچنین به زیبایی و درخشان شدن پوست می‌ انجامد.

دستگاه بخور سرد

طرز کار دستگاه بخور سرد

در دستگاه‌ های بخور سرد از یک پالایه فیتیله ای داخلی برای جذب آب استفاده می‌ شود در حالیکه یک فن، هوا را از طریق فیلتر می‌ دمد که این حالت موجب می‌ شود بخار به‌ صورت یکسان در کل فضا پخش شود؛ که البته این توضیحی اجمالی در رابطه با سازوکار دستگاه است.

دستگاه بخور سرد در دو نوع تبخیری (Evaporative ) و اولتراسونیک (Ultrasonic) در بازار موجود است.

دستگاه بخور سرد تبخیری (Evaporative)

در داخل این دستگاه یک فن هوا را به داخل یک پالایه مرطوب می‌دمد که این عمل باعث می‌ شود هوای خنک از طریق فیتیله داخل به خارج انتقال پیدا می‌ کند و در نتیجه رطوبت هوا افزایش پیدا می‌ کند.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک (Ultrasonic)

این دستگاه با استفاده از یک نبولایزر ذرات آب را به‌ صورت ریز در هوا پخش کرده و صدای کمتری به نسبت دستگاه‌ های بخور موجود در بازار ایجاد می‌ کند.

 

Bokhoor 2 e1657531797323

مزایای دستگاه بخور سرد در قیاس با بخور گرم

امنیت

هنگام استفاده از دستگاه بخور گرم، دستگاه و آب گرم موجود در مخزن آن، بسیار داغ می‌ شود و درصد سوزاندن دست شما یا کودک دلبندتان را افزایش می‌ دهد؛ اما با استفاده از بخور سرد اطمینان خواهید داشت با روشن کردن دستگاه برای کسی اتفاقی نخواهد افتاد حتی اگر خودتان در محیط حضور نداشته باشید.

ایجاد پوشش گسترده

بخور سرد پوشش بیشتری نسبت به بخور گرم ایجاد می‌ کند و دستگاه را در هر جای خانه قرار دهید، مکان‌ های مختلف را نیز مرطوب خواهد کرد.

نظافت دستگاه

دستگاه بخور گرم برای ایجاد بخور، آب را می‌ جوشاند که این عمل موجب ایجاد رسوب در دستگاه خواهد شد که شستن آن کار بسیار مشکلی است و  به‌ مرور زمان باعث خرابی دستگاه نیز خواهد شد اما در دستگاه بخور سرد، این اتفاق نمی‌ افتد و خبری از رسوب نیست.

تنفس راحت‌ تر

تنفس در هوای مرطوب شده به‌وسیله‌ ی بخور سرد بسیار راحت‌ تر از تنفس در هوایی است که با بخور گرم مرطوب شده. بخور سرد برای کسانی که خر و پف می‌ کنند بسیار مفید است زیرا موجب تنفس راحت‌ تر شده و موجب کاهش خر و پف در افراد می‌ شود.

مصرف انرژی الکتریکی کمتر

بخور سرد این امکان را به شما می‌ دهد که با استفاده از انرژی کمتر هوای داخل منزل خود را مرطوب کنید و همچنین در هزینه‌ های خود به‌ راحتی صرفه‌ جویی کنید چراکه استفاده از دستگاه بخور گرم به خاطر گرم کردن آب داخل مخزن به انرژی بیشتری نیاز دارد که نسبت به دستگاه بخور سرد صرفه اقتصادی کمتری دارد.

برای بیماری‌ های ویروسی مفید است

انتقال بیماری‌ های ویروسی مانند آنفولانزا، با استفاده از بخور سرد کاهش یافته و زنجیره انتقال آن‌ها تا حد زیادی قطع خواهد شد.

بهبود پوست شما

با استفاده از بخور سرد می‌ توانید تمامی منافذ باز پوست خود را که زیبایی را از پوست شما گرفته را ببندید. همچنین استفاده از بخور سرد بسیار بهتر از گذاشتن یخ بر روی پوست شماست چرا که یخ می‌تواند به‌ مرور آسیب‌ زا باشد.

بهبود تنفس

مشکل تنگی تنفس صرفاً مشکل افراد بیمارهای تنفسی نیست؛ اگر دقت کرده باشید افرادی در خواب خرخر می‌ کنند یا افرادی که با خشکی گلو از خواب بیدار می‌شوند یا افرادی هستند که قادر به تنفس هوای گرم نیستند؛ این افراد لزوماً دارای بیماری تنفسی نیستند. یکی از فواید دستگاه بخور سرد رفع این مشکلات است یعنی منجر به بهبود تنفس می‌ شوند..

Bokhoor 3 e1657531812710

معایب دستگاه بخور سرد

ناگفته نماند که این دستگاه معایبی نیز دارد و گفتن آن خالی از لطف نیست. آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها است. از این‌ رو توصیه می‌ شود مخزن آن هر روز با آب و صابون شسته شود.

برای جلوگیری از پخش گرد و غبار در هوا که به خاطر مواد معدنی موجود در آب ایجاد می‌ شود، بهتر است مخزن بخور با آب مقطر پر شود.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه بخور سرد

اگر تصمیم به خرید بخور دارید باید هدف خود را تعیین کنید؛ اینکه به چه منظور نیاز به این دستگاه دارید. می‌ توانید با پزشک خود مشورت کنید تا برحسب سابقه آلرژی به شما کمک کند چه دستگاهی تهیه کنید. یا اینکه با توجه به محیطی که در آن زندگی یا کار می‌ کنید کدام مورد مناسب‌ تر است.

فاکتورهای مهم در تهیه دستگاه بخور عبارت است از:

نوع دستگاه

مشخص کنید برای چه نوع کاربردی نیاز به دستگاه بخور دارید. همان‌ طور که در بالا اشاره شد، انواع دستگاه بخور وجود دارد، بخور سرد، گرم، سرد و گرم که متناسب با نیاز خود آن را تهیه کنید.

اندازه دستگاه

متناسب با فضایی که قرار است از دستگاه در آن استفاده کنید مثل توجه به مساحت و شرایط محیطی دست به انتخاب بزنید.

میزان بخار خروجی

در بسیاری از مدل‌ های بخور میزان بخار خروجی را می‌ توان با یک یا چند اهرم تنظیم کرد. همچنین می‌ توانید حالت توزیع بخار را روی حالت خودکار یا چرخشی تنظیم کنید.

نوع صدا

دستگاه‌ های بخور گرم صدای بیشتری به نسبت دستگاه‌ های بخور سرد تولید می‌ کنند. اگر با صدای دستگاه مشکلی دارید بهتر است دستگاه بخور سرد بخرید.

خدمات پس از فروش

قطعاً دستگاهی مطلوب است که دارای گارانتی یا خدمات پس از فروش داشته باشد. این محصولات نسبت به محصولی که تضمینی ندارد، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

قیمت دستگاه بخور سرد

قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. ابتدا تعیین کنید برای تهیه دستگاه چه مبلغی را می‌ توانید پرداخت کنید؛ چون وقتی بودجه تعیین می‌کنید بسیاری از محصولات از حیطه انتخاب شما خارج می‌ شوند و انتخاب برای شما راحت‌ تر می‌ شود.

با توجه به مدل‌ های موجود بازه قیمت این دستگاه‌ ها از 50.000 تومان ( که به‌ صورت جیبی و مسافرتی هستند) تا 3.000.000 تومان (معمولاً برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌ گیرند) و حتی تا 12.000.000 تومان ( برای مصارف صنعتی ) می‌ باشد.

به یاد داشته باشید که دستگاه بخور نمی‌ تواند بیماری‌ هایی مانند آسم را درمان کند اما می‌ تواند در بهبود علائم آن مفید باشد. بنابراین نباید دستگاه بخور را جایگزین درمان‌ های پزشکی کنید. همچنین اگر پس از استفاده از دستگاه بخور مشکل تنفسی‌ تان شدت گرفت، دستگاه را خاموش و به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

اثرات پیاده روی بر سلامت ؛ 30 فایده بی نظیر قدم زدن بر سلامت بدن مزایای دوچرخه ثابت؛ فواید استفاده از دوچرخه ثابت، میزان استفاده و معایب آن فواید فیزیوتراپی؛ دلایل نیاز به فیزیوتراپی و روش های مختلف انجام آن روش های افزایش قد؛ بهترین و علمی ترین روش ها برای قد بلند شدن دلایل انجام سم زدایی بدن؛ عوامل سم زدایی بدن و روش های سم زدایی کردن حفظ سلامت کبد؛ همه چیز در مورد آنالیز تا درمان مشکلات کبد اطلاعات درباره هورمون رشد؛ افزایش رشد هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن هورمون رشد انسانی: همه آن چیزی که باید بدانید چطور سحرخیز شویم؟ دلایل خواب آلودگی و روش های مفید بیدار شدن به موقع