دلیل ایجاد فاصله بین دندان و چطور بسته می شود؟

فاصله یا شکاف بین دندان ها در دندانپزشکی به دیاستما مشهور می باشد. دیاستما یا همان فاصله بین دندان ها، به طور معمول بین دو دندان جلویی در فک بالایی شخص دیده می شود. البته این فاصله صرفا بین این دو دندان وجود نداشته و  بین هر دو دندان در هر قسمتی از دهان پیش می‌ آید.

دیاستما به طور معمول در میان کودکان شایع می باشد اما بزرگسالان هم می توانند چنین مسئله ای را تجربه کنند. در ادامه به بررسی دلیل فاصله افتادن بین دندان و روش های درمان آن می پردازیم.

بررسی انواع فاصله بین دندانی

  • فاصله بین دندان کناری و جلو
  • فاصله های اطراف دندان های نیش
  • فاصله افتادن بین دندان های جلو و یا تمام دندان ها

دلیل فاصله افتادن بین دندان ها در بزرگسالی

نسبت اندازه‌ی دندان‌ها در مقایسه با استخوان فک

در صورتی که دندان‌ فرد نسبت به اندازه‌ی استخوان فکش کوچک تر باشد، امکان دارد شکاف‌ هایی بین دندان‌ های او ایجاد شود. اندازه‌ استخوان دندان و فک می‌تواند، ژنتیکی باشد که این موضوع از علت‌ های ایجاد فاصله بین دندانی در خانواده است.

دندان ‌های کوچکتر از اندازه‌ی معمول

در صورتی که بعضی از دندان‌ های شخص افتاده یا کوچکتر از دندان‌ های دیگر او باشند، امکان ایجاد دیاستما وجود دارد. فاصله بین دندانی بیشتر دندان‌ های پیشین لترال فک بالایی را درگیر کرده و اگر دندان‌ های پیشین لترال فک بالا افتاده یا کوچک باشند، امکان دارد، شکافی بین دو دندان جلویی فرد ایجاد شود.

فرنوم لب بزرگ دلیل فاصله افتادن بین دندان

فرنوم لب یک نوع بافت می باشد که از داخل لب بالایی تا لثه‌ی بالایی دندان‌ های جلویی فک بالا امتداد پیدا می‌ کند. در صورتی که این بافت بزرگ باشد، قادر خواهد بود بین دندان ها شکاف ایجاد کند.

بیماری های لثه و دیاستما

حرکت دندان‌ ها یک نشانه از بیماری پیشرفته‌ی لثه ای می باشد. در افرادی که مبتلا به بیماری لثه هستند، التهاب به استخوان نگهدارنده‌ دندان ها آسیب رسانده و در نهایت، ممکن است دندان شل شود و شکاف های ظاهری بردارد.

رفلکس بلع دلیل فاصله افتادن بین دادن ها

زمانی که رفلکس بلع به درستی انجام شود، زبان به سقف دهان فشار وارد می‌ کند. در این حالت ممکن است شخص هنگام بلعیدن غذا، زبان خود را به دندان‌ های جلویی فشار داده که با گذشت زمان، این فشار زیاد دندان ها را به جلو رانده و شکاف ایجاد می کند.

دلیل ایجاد فاصله بین دندان

علائم  فاصله بین دندانی یا دیاستما

  • قرمز شدن لثه ها
  • التهاب و ورم لثه
  • خونریزی لثه ها
  • عقب رفتن لثه یا به اصطلاح تحلیل لثه ها
  • ایجاد بوی بد دهان
  • لق شدن دندان ها

دلیل فاصله افتادن بین دندان‌ های کودکان

عادات بد

مکیدن انگشت شست، مکیدن لب ها، فشار آورد با زبان و عادت‌ های مشابه می‌ توانند دندان‌ های جلویی کودک را تحت فشار قرار داده و آن ها را به جلو برانند.

افتادن دندان‌های شیری

کودکان در هنگام ریزش دندان‌ های شیریشان ممکن است دچار دیاستمای موقت شوند. زمانی که دندان‌ های دائمی یا بالغ کودک رشد می‌ کند، این شکاف‌ ها از بین خواهند رفت.

از بین بردن فاصله دندان در خانه

اگر از آن دسته افراد می باشید که علاقه دارید، همه چیز را خودتان حل کنید، بهتر است از انجام خدمات دندانپزشکی به صورت خودسرانه در خانه دست برداشته و تنها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به طور منظم و روزانه  انجام دهید. البته در ادامه به روش های درمانی در خانه نیز اشاره می کنیم که در حد نیاز و به اندازه خطری ندارند.

جهت از بین بردن دیاستما در خانه می توانید از براکت DIY یا نوارهای دندان استفاده نمایید که در چند سال اخیر  رایج شده‌اند. شیوه‌ ی استفاده از این چسب ها به این شکل است که هر شب نواری را دور دندان خود گذاشته و بعد از مدتی نتیجه را مشاهده می کنید. با گذر زمان و استمرار در استفاده این محصول، فاصله بین آن دندان با دندان های کناری کمتر خواهد شد.

البته توجه کنید که مرتب کردن دندان هایتان فرایندی می باشد که به دقت زیاد احتیاج دارد. همچنین شخصی که این روش را تجربه می کند باید اطلاعات زیادی پیرامون ساختار دهان کسب نماید. زمانی که می خواهید، این عضو  محکم و بدقلق را جا به‌ جا کنید، امکان دارد مرتکب خطاهای زیادی شوید. در نظر داشته باشید که اگر به‌طور تصادفی دندان ها را در زاویه غلطی به حرکت درآورید که به خودی خود باعث می شوید که فاصله بیشتری بین دندان هایتان ایجاد شود که احتمال ابتلا به بیماری های لثه را نیز زیادتر خواهد کرد.

به طور کلی روش درمان خانگی بدون در نظر گرفتن دلیل فاصله افتادن بین دندان، زحمت زیادی داشته و به عنوان فردی که تجربه‌ای در این خصوص ندارد، باید خیلی بیشتر از دندانپزشک متخصص تلاش کنید. در نهایت این روش درمانی پرخطر بوده و آن را توصیه نمی کنیم. به خاطر داشته باشید که سلامت دندان هایتان همیشه در اولویت می باشد.

بررسی انواع روش های بستن فاصله بین دندان ها

امکان دارد که درمان فاصله دندانی ضروری نباشد. به  خصوص اگر فاصله بین دندان ها بخاطر تفاوت اندازه آن ها، استخوان های فک یا ریختن دندان شیری باشد. در صورتی که درمان الزامی نباشد، اما شخص قصد بخواهد به دلایل ظاهری فاصله بین دندان ها را پر کند، دندان پزشک خوب می تواند بهترین راه را با توجه به مشکل هر شخص پیشنهاد کند . در این قسمت به چند روش بستن این فاصله اشاره می کنیم.

درمان مدرن ارتودنسی به طور معمول برای جابجایی دندان هایی کاربرد دارد که کج یا بیش از حد نزدیک به هم هستند. بستن فاصله بین دندانی می تواند مشکلات  گاز گرفتن را نیز از بین ببرد. بعضی از گزینه های کاربردی در برطرف کردن فاصله بین دندانی موارد زیر می باشند.

دلیل ایجاد فاصله بین دندان

براکت نرمال

بیشترین تأثیرگذاری را دارند که نوع آن به انتخاب فرد به ترجیح او و بودجه شخص بستگی دارد. که نتیجه مدل های مختلف آن یکسان می باشد. نسخه های فلزی سنتی این وسیله کمتر از گذشته نمایان شده و بخش پلاستیکی قابل جایگزینی آن را می توان با قسمت های پلاستیکی رنگی عوض   نمود. سیم های سرامیکی همرنگ دندان را نیز می توان به همراه براکت  شفافی استفاده نمود که تقریبا نامرئی به نظر می رسد.

براکت لینگوالی برای از بین بردن دلیل فاصله افتادن بین دندان ها

در قسمت های داخلی دندان قرار گرفته و به تاثیرگذاری براکت نرمال می‌ باشند.

ارتودنسی نامرئی با سیستم های جدا شدنی

یک راه حلی سریع، امن و تاثیرگذار برای جهت دادن ملایم به دندان های جلویی می باشد. سیم شفاف ارتودنسی نیز مانند ارتودنسی نامرئی، به شکل فزاینده ای در بین بیماران بزرگسال که درمان ارتودنتیک محتاطانه را انتخاب می کنند، طرفدار دارد.

ارتودنسی نامرئی برای از بین بردن دیاستما

سیم کشی ارتودنسی نامرئی نیز برای درمان دیاستما دندان استفاده می شود. همچنین دندان های کج هم با این روش قابل درمان می باشند. با اینکه فاصله های کم با استفاده از ونیر و باندینگ برطرف می شوند، بیمار باید جهت برطرف کردن فاصله های بزرگ از ارتودنسی نامرئی کمک بگیرد.

باندینگ دندانی و از بین بردن دیاستما

اگر شخصی قصد بستن فاصله بین دندان های خود  را داشته باشد، می تواند از باندینگ نیز استفاده نماید. در این روش رزینی به رنگ دندان روی دندان های بیمار قرار خواهد گرفت. سپس با استفاده از  یک نور خاص سخت و محکم می شود. باندینگ برای درمان دندان لب پر نیز کاربرد دارد.

ونیر و تاج مصنوعی

ونیر برای از بین بردن دلیل فاصله افتادن بین دندان ها به لایه نازکی اشاره می کند که  به بخش جلویی دندان شخص متصل  می شود. هرچند، دندانپزشک قبل از وصل نمودن ونیر قسمت کوچکی از مینای دندانتان را جدا خواهد کرد، تاج های دندانپزشکی به شکلی طراحی میشوند که به راحتی بر روی دندان شما قرار بگیرند. تاج باید صدمه های حاصل از ضربه یا خرابی دندان را برطرف نماید.

روش اوردنچر

دندان مصنوعی نیز جایگزینی برای دندان می باشد که می تواند جایگزین بخشی از دندان های شما یا تمام آنها باشد. اوردنچر یک نوع جایگزین برای دندان است که جهت از بین بردن فاصله بین دندانی کاربرد دارد.

ایمپلنت و از بین بردن دلیل فاصله افتادن بین دندان

ایمپلنت های دندانی می توانند ثابت یا متحرک باشند که ظاهری کاملا شبیه به دندان طبیعی فرد دارند. اگر فاصله بین دندان ها به مقدار یک دندان کامل باشد، بیمار باید از این روش استفاده کند. در این روش درمانی و زیبایی پزشک متخصص مینای مصنوعی دندان را در لثه یا استخوان شما جای میدهد.

درمان بیماری لثه برای از بین بردن فاصله بین دندانی

بیماری های  لثه می توانند باعث عفونت های دهانی شوند که این عفونت ها نیز دندان فرد را از بین خواهند برد. درمان لثه شامل تغییر مقیاس جهت برداشتن بخشی از دندان ها از لثه شما می شود. همچنین تغییر مقیاس باکتری هایی که باعث عفونت شده اند را از بین برده و  به علاوه بر آن، آنتی بیوتیک موضعی یا دهانی نیز می توانند  برای آن سودمند باشند.

در چندین مورد خاص، جراحی می تواند برای برداشتن و جدا کردن باره دندان از لثه های فرد لازم باشد. وقتی لثه شما دوباره سلامتی خود را به دست آوردند، امکان دارد که دندانپزشک از یکی از درمان هایی که در بالا ذکر کردیم برای از بین بردن دلیل فاصله افتادن بیت دندان استفاده کند.

دلیل ایجاد فاصله بین دندان

روش های پیشگیری از فاصله بین دندانی

پیشگیری از انواع دلیل فاصله افتادن بین دندان‌ امکان پذیر نمی باشد اما اگر بیماری یا عادت‌ های لثه دلیل آن باشد، می‌ توان با رعایت نکات زیر از ایجاد این عارضه جلوگیری کرد.

  • مسواک زدن به صورت روزانه و دو بار
  • نخ دندان کشیدن به صورت روزانه
  • مراجعه مرتب به دندانپزشک متخصص
  • پرهیز از مکیدن انگشت و کمک به کودک خود در ترک این عادت بد
  • اصلاح نمودن رفلکس بلع

بستن فاصله دندان با لیزر

لیزر برای ایجاد تغییر در شکل لثه به صورت خوشایندی از نظر زیباشناختی به کار می‌رود، که این روش به یکی از روش های نسبتاً متداول لیزر برای رفع فاصله بین دندانی تبدیل شده است.  در این روش مشکلات ناشی از باکتری‌های دهانی با انرژی لیزر کنترل خواهند شد.

علت فاصله افتادن بین دندان ها بعد از ارتودنسی

پس از آن که که درمان ارتودنسی با موفقیت سپری شد، الاینر یا براکت را برای همیشه کنار خواهید گذاشت. اما هنوز کار شما به طور کامل تمام نشده است. برای این که دندان ها را همینطور که هستند نگه  باقی بمانند باید مدتی از وسیله ی ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی دندان استفاده نمایید. وظیفه تثبیت کننده  این است که دندان ها ی شما را در جای خود به صورت ثابت نگه داشته و از حرکت آنها جلوگیری نماید تا زمانی که متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که دندان ها در جای جدید خود تثبیت شده اند و دیگر فاصله ای بین آن ها ایجاد نمی شود.

پس از درمان ارتودنسی دندان و از بین بردن دلیل فاصله افتادن بین دندان ها، هر شش ماه یک بار باید برای معاینه  به دندانپزشکی باید مراجعه نمایید. همچنین امکان دارد که نیاز باشد پس از در آوردن براکت دندان، در صورتی که جرم گرفته باشد یا زرد و لکه دار شده باشد، سفید نمایید. پس در نظر داشته باشید که اگر به توصیه های متخصص توجه نکنید و مراقبت های مورد نیاز را انجام ندهید امکان دارد دوباره بین دندان هایتان فاصله ایجاد شود.

 نتیجه گیری

بسته به دلیل فاصله افتادن بین دندان، چشم‌ اندازها ی درمانی متفاوت می باشند. با این حال روش‌های درمانی قادر هستند دیاستما را از بین برده یا کاهش دهند. این فاصله بین دندانی پس از درمان کامل زیر نظر متخصص معمولا بسته خواهد شد، مگر این که فرد به توصیه های پزشک عمل نکند و  به عادت‌ هایی چون مکیدن  انگشت شست بازگردد.

مطالب مشابه را ببینید!

هزینه بلیچینگ دندان توسط بهترین ارائه دهندگان درآوردن دندان اضافه و درمان آن؛ مشکلات دندان اضافه و انواع آن درمان دندان خرگوشی، علت و راهکارهای سریع درمان آن پروتز دندان چیست؟ چطور انجام می شود و ماندگاری آن چقدر است؟ ایمپلنت دندان؛ اطلاعات در مورد جراحی و درد ایمپلنت، عوارض، قیمت آن روش های طبیعی سفید کردن دندان ها و دلایلی که باعث زردی رنگ دندان می شود کشیدن دندان عقل | ضرورت کشیدن این دندان | عوارض و مراقبت های پس از کشیدن اطلاعات درباره روکش دندان و انواع آن (انواع روکش و روش های مراقبت) درمان عفونت ریشه دندان و روش های درمان خانگی و توسط پزشک ایمپلنت فوری چیست؟ روش های انجام آن و مزایای و معایب این روش