دلیل استفاده از نخ دندان و فوایدی که نخ کشیدن برای دندان دارد

چرا استفاده از نخ دندان اهمیت دارد؟

تصور کنید که تصمیم دارید پس از ناهار برای جمعی صحبت کنید. همراه غذای خود سبزی میل کرده اید و تکه ‌ی ریزی از برگ سبزی لای دندان شما جا مانده است. خب! به نظر شما افراد حاضر در جمع به سخنان شما گوش می دهند یا تکه سبزی باقی در لای دندان شما را نظاره می ‌کنند. چاره کار این می باشد که پس از غذا  از مسواک استفاده کنید و نخ دندان بکشید.

شاید به کاربردن نخ دندان از نظر خیلی از اشخاص کاری غیر ضروری محسوب گردد، ولی خوب است بدانید که بدون نخ دندان همه ی جرم و باقی مانده غذا از لای دندان ها تمیز نخواهند شد. حتی با گذاشتن وقت و توجه زیاد برای مسواک زدن، مسواک به خودی خود نمی تواند همه سطوح دندان به ویژه سطوح میان دندان را تمیز نماید. اهمیت به کار بردن نخ دندان برای اشخاص مختلف با دندان ‌های طبیعی حس می شود و حتی کسانی که که اعمال زیبایی مانند لمینت و ایمپلنت بر روی دندان‌ هایشان انجام داده اند. امری بسیار لازم و مهم است.

البته کاربرد نخ دندان صرفا به زیبایی ظاهری محدود نمی‌ گردد. فوایدی دیگری نیز دارد که تصمیم داریم به‌ شکل مفصل در مورد آن ‌ها توضیح دهیم:

ضرورت به کار بردن نخ دندان

سطوح بین دندان ها از اساسی ترین جاهایی هستند که به علت دیده نشدن، باقی مانده مواد غذایی در آن سطوح می مانند و ممکن است تا زمان زیادی در آن جا بماند و موجب به وجود آمدن پلاک میکروبی یا جرم گردد. این مواد غذایی باقی مانده، اسید تولید می کنند و اسید به وجود آمده، مینای دندان را درون خود حل می کند و نابود می کند. در جاهایی که جرم و اسید به وجود آمده از ذرات غذا، بخش بیرونی دندان را نابود می کند، لکه های ناشی از پوسیدگی ایجاد می شوند. پوسیدگی دندان در اوایل فقط به همین لکه های کوچک و به ظاهر بی اهمیت محدود می شود، ولی با جلو رفتن پوسیدگی، لکه های ریز به حفره تبدیل شده و قادر خواهد بود که بافت استخوانی دندان را نابود کند.

استفاده از نخ دندان

به کار بردن نخ دندان و از بین رفتن پلاک دندان

پلاک دندان چیست؟ لایه ‌ایست چسبناک و بدون رنگ که درون دهان، روی دندان ‌ها و در شکاف بین آن‌ ها به وجود می آید. دهان هر فرد پر است از باکتری‌ های متعدد است که با غذا ها و نوشیدنی ‌های شیرین یا دارای نشاسته، ادغام می ‌شوند. نتیجه این ترکیب ها، پلاک‌ها می باشند.

این لایه ‌ی باکتری، اسید هایی ایجاد می‌ کند که موجب خراب گردیدن مینای دندان خواهد شد. زمانی که از مسواک استفاده نمی کنید و استفاده از نخ دندان را ضروری نمی دانید، به مرور دندان‌ ها خراب خواهند شد.

ریسک دیگر جمع شدن پلاک روی سطح دندان، به وجود آمدن جرم است. جرم‌ ها علاوه بر دندان، لثه را نیز درگیر مشکل و بیماری می کنند. کشیدن نخ دندان باعث می ‌شود که باقی مانده غذا و نیز پلاک ‌های به وجود آمده از آن، نابود شوند. پس باعث می شود ریسک پوسیدگی دندان کم شود.

کم شدن خطر به وجود آمدن حفره در بین دندان ‌ها

هنگامی که دندان‌ ها  به پوسیدگی دچار شوند سوراخ ‌های ریزی روی مینای دندان به وجود می آید. البته این رخ داد در عرض یک یا دو روز نمی‌افتد، بلکه پدیده‌ای زمان ‌بر است. هر چه میزان پلاک بیشتر باشد، شانس ایجاد حفره در دندان بیشتر خواهد شد.

کاهش بوی بد دهان با استفاده از نخ دندان

اغلب افراد از بوی بد دهان رنج می‌برند. یکی از عادت‌ های مفید برای اجتناب از این شرایط، به کار بردن نخ دندان است. استفاده از مسواک فقط روی دندان‌ شما را پاک ‌سازی خواهد کرد. باقی مانده غذا میان دندان ‌ها  به مرور فاسد می شود و بوی بد دهان را به  وجود می آورد.

پلاک‌ ها و اثر زیان بار آن‌ ها بر دندان، همچنین ایجاد حفره و التهاب لثه نیز از دیگر عوامل به وجود آورنده بوی بد دهان هستند. در بخش ‌های قبلی ذکر کردیم که استفاده از نخ دندان باعث می شود تا حدی احتمال به وجود آمدن این خطرات کم شود.

استفاده از نخ دندان

جلوگیری از بیمار شدن لثه ‌ها با به کاربردن نخ دندان

التهاب لثه ابتدایی ‌ترین شکل بیماری لثه است. یکی از علائم معمول آن، خون ‌ریزی لثه هنگام استفاده از نخ یا مسواک‌ زدن  دندان است.

اگر این بیماری درمان نگردد پیشرفت خواهد کرد و به عفونت تبدیل خواهد شد. در این شرایط لثه‌ تغییر شکل می دهد و دندان‌ ها از هم دور خواهند شد. مسئله دیگری که ایجاد می شود می‌آید، لق‌ شدن دندان است.

اگر روزانه 2 بار از مسواک استفاده نمایید و حداقل یک دفعه در روز از نخ دندان استفاده کنید، خطر به وجود آمدن التهاب لثه و عفونت‌ های شدید لثه را کم خواهید کرد. البته پاک‌ سازی لثه‌ به دست دندان ‌پزشک نیز در باعث حفظ سلامت لثه‌ها خواهد شد.

به کاربردن نخ دندان و ارتباط آن با سلامتی قلب

خوب است که در باره این مسئله نیز بیشتر بدانید. رعایت بهداشت دندان  جهت ایجاد سلامت قلب نیز خوب است. یک تحقیق معتبر در سال 2019 در همین مورد انجام گردیده است. نتایج مشخص می کند که کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند و به آن اهمیت می ‌دهند کمتر در معرض مشکلات قلبی یا ریتم غیر عادی قلب قرار می ‌گیرند.

انجمن قلب آمریکا اعلام کرده است که: سلامت دندان‌ های شما به طور مستقیم بر سلامتی قلب شما تاثیر دارد. خیلی از سکته ‌های قلبی و مغزی و بعضی سرطان ها، ناشی از عفونت ‌های دهان می باشد.

استفاده از نخ دندان بسیار راحت و مقرون به صرفه است پس جهت تامین نمودن بهداشت دهان و دندان و نیز سلامت بدن خود، حتماً از آن استفاده نمایید.

استفاده از نخ دندان

استفاده مناسب از نخ دندان

دندان ‌پزشکان پیشنهاد می ‌کنند که حتما روزی 2 بار از مسواک استفاده کنید. برای هر دفعه مسواک، 3 دقیقه وقت صرف نمایید. استفاده از نخ دندان نیز ضروری است و پیشنهاد می ‌شود که حداقل یک‌ دفعه در روز این عمل را انجام دهید.

شما می ‌توانید پیش از مسواک ‌زدن، از نخ دندان استفاده نمایید. با این کار ذرات کوچک غذا و پلاک‌ ها را از میان دندان‌ ها خارج می ‌کنید. بعد از آن با انجام یک مسواک دو دقیقه‌ ای همه ی کثیفی ها و ذرات غذا از دهان شما خارج می گردند و مراقبت از دندان به پایان می ‌رسد.

استفاده از نخ دندان نباید موجب ایجاد درد گردد. اگر نخ را خیلی سفت و محکم بکشید، بافت بین دندان ‌ها آسیب خواهد دید. البته ملایمت بیش ‌از‌ اندازه هم پیشنهاد نمی ‌شود، زیرا امکان دارد باقی مانده غذا را از لای دندان ‌ها بیرون نکنید.

اصولا آغاز هر کاری مقداری دشوار است ولی اگر تسلیم نشوید، به تدریج خیلی آسان و معمولی می شود. البته در صورتی که درد و ناراحتی، تا 2 هفته ادامه پیدا کند حتماً به مطب دندان ‌پزشک مراجعه کنید.

نکات تکمیلی جهت بهداشت دندان

  • به جز مسواک ‌زدن و استفاده از نخ نکات دیگری نیز جهت تامین نمودن بهداشت و سلامتی دندان وجود دارد. تلاش کردیم در زیر به  همه این موارد اشاره نماییم:
  • از خمیر‌دندانی استفاده نمایید که حاوی فلوراید است.
  • باید برس مسواک نرم و لطیف باشد تا باعث رسیدن آسیب به لثه شما نشود.
  • برای اینکه باکتری‌ های بیماری ‌زا به طور کامل از بین بروند، استفاده از مسواک بر روی زبان را نیز انجام دهید.
  • خوب است که پس از استفاده از نخ و مسواک، از دهان‌ شویه دارای فلوراید یا آ‌ب ‌نمک جهت شست ‌و‌شوی دهان استفاده نمایید.
  • در صورتی که غذا یا نوشیدنی شیرین استفاده کردید حتماً پس از آن یک لیوان آب بخورید تا درون دهان شما از قند پاک گردد.
  • جهت سلامتی و مراقبت از بهداشت دهان و دندان یک برنامه غذایی مملو از میوه و سبزی را انتخاب نمایید. مصرف شکر را تا  جای ممکن کم کنید.
  • هر 6 ماه یک ‌بار جهت انجام معاینات دندان به دندان ‌پزشک مراجعه کنید.

استفاده از نخ دندان

کاربرد نخ دندان برای کودکان

این نکته‌ ی اساسی را هیچ وقت فراموش نکنید. بچه ها هم بایستی از نخ دندان استفاده نمایند. با شروع اینکه 2 دندان آن ‌ها در کنار هم رشد کرد، با نخ دندان مخصوص کودک، میان دو دندان وی را تمیز نمایید.

  • کودک شما تا سن 10 سالگی نمی تواند به‌ صورت مستقل از نخ دندان استفاده نماید پس، حتماً به کودک در انجام نخ دندان کشیدن کمک نمایید.
  • چطور نخ دندان بکشیم؟
  • جهت شروع نخ‌ بلندی را در نظر بگیرید. مثلاً 45 سانتی ‌متر نخ، مقدار خوبی است.
  • نخ را دور دو انگشتتان بپیچید. نه آن ‌قدر شل نخ را ببندید که قادر نباشید آن را میان دندان‌ ها حرکت دهید و نه آ‌ن اندازه سفت که جریان خون انگشت خود را دچار مشکل کنید.
  • نخ دندان را به آرامی میان دندان‌ ها تکان دهید.
  • نخ را در لثه وارد نکنید. هنگامی که به مرز لثه رسیدید، نخ را به صورت حرف C دربیاورید و با ملایمت خط لثه را مالش دهید.
  • نخ را چند بار از بین دندان ‌ها خارج نمایید و دوباره بین دندان‌ ها را تمیز کنید. قسمت پشت دندان آخر را هم به یاد داشته باشید.

اگر برایتان ممکن نیست که نخ دندان بکشید

  • چیزهایی وجود دارند که نخ دندان نیستند ولی میان دندان ‌ها را عالی تر از مسواک تمیز می نمایند.
  • این فراورده ‌ها از آب یا ترکیبی از هوا و آب برای تمیز نمودن بین دندان‌ ها استفاده می ‌کنند.
  • سردستگاه را میان دندان ‌ها بگذارید و آن را چندین ثانیه میان دندان‌ ها اسپری نمایید.

پیشنهاد ‌هایی جهت استفاده درست از نخ دندان

تعادل را در استفاده از نخ دندان رعایت نمایید، نه بیش از اندازه محکم نه بیش از حد ملایم، از آنجایی که استفاده از نخ دندان به روش غلط دارای عوارضی می باشد، انجام این کار با ملایمت و روش درست، به خصوص در صورت استفاده از دستگاه‌ های برقی خیلی اهمیت دارد. پیش از استفاده از دستگاه‌ های برقی حتماً راه صحیح استفاده از آن‌ ها را یاد بگیرید. اگر مطمئن نیستید، می ‌توانید از دندانپزشک خود بپرسید تا شما را راهنمایی کند.

حواستان باشد که تمیز کردن میان دندان ‌ها نباید با درد همراه باشد. در صورتی که این کار را با خشونت انجام دهید، به بافت میان دندان‌ ها آسیب وارد خواهید کرد. از سمتی دیگر اگر بیش از حد آرام باشید، باقی مانده غذا در بین دندان ‌ها جا خواهد ماند. کمی احساس ناراحتی در اوایل استفاده از نخ دندان عادی است، ولی درست نیست که تسلیم شوید. این ناراحتی ها با هر روز مسواک زدن و تمیز نمودن میان دندان ‌ها در طی کمتر از یک یا دو هفته از بین می رود. در صورتی که درد شما از بین نرفت با دندانپزشک خود صحبت نمایید.

پرورش عادت نخ دندان کشیدن

خیلی از بزرگسالان به اهمیت  استفاده از نخ دندان  در طی روز واقف هستند، ولی این وظیفه اساسی را به علت مشغله زیاد و خستگی از یاد می برند یا پشت گوش می ‌اندازند. استفاده از نخ دندان نیز مثل ورزش کردن یا رژیم غذایی سالم عادتی می باشد که باید جهت نهادینه شدن آن سعی کنید. حالا سوال این است که چگونه می‌ شود این عمل را به عادت تبدیل کرد؟  فقط کافی است به حفظ سلامت دندان ‌های خود تعهد داشته باشید و استفاده از نخ را به صورت روزانه وظیفه خود بدانید. نخ دندان را جایی، مانند کنار شیر روشویی، بگذارید تا که هر شب آن را ببینید و یادتان بیاید که بهداشت دندان را تا موقع استفاده نکردن از نخ دندان به صورت کامل رعایت ننموده اید.

سخن آخر

استفاده از نخ دندان دشوار است؟ این بار که قصد داشتید در انجام استفاده از نخ دندان تنبلی کنید یادتان باشد که سلامتی دهان و دندان نقش خیلی مهمی در سلامتی قلب شما خواهد داشت. علاوه بر این، عفونت‌های دهان و دندان باعث می شود علائم دیابت زیاد شود. دهان دروازه وارد شدن به بدن می باشد. در صورتی که با مسواک و استفاده از نخ آن را تمیزنکنید، به باکتری ‌های مضر و ویروس‌ ها اجازه ورود داده‌اید.

مطالب مشابه را ببینید!

هزینه بلیچینگ دندان توسط بهترین ارائه دهندگان درآوردن دندان اضافه و درمان آن؛ مشکلات دندان اضافه و انواع آن درمان دندان خرگوشی، علت و راهکارهای سریع درمان آن پروتز دندان چیست؟ چطور انجام می شود و ماندگاری آن چقدر است؟ ایمپلنت دندان؛ اطلاعات در مورد جراحی و درد ایمپلنت، عوارض، قیمت آن روش های طبیعی سفید کردن دندان ها و دلایلی که باعث زردی رنگ دندان می شود کشیدن دندان عقل | ضرورت کشیدن این دندان | عوارض و مراقبت های پس از کشیدن اطلاعات درباره روکش دندان و انواع آن (انواع روکش و روش های مراقبت) دلیل ایجاد فاصله بین دندان و چطور بسته می شود؟ درمان عفونت ریشه دندان و روش های درمان خانگی و توسط پزشک