کاهش میل جنسی در خانم ها | تمام دلایلی برای کاهش میل به رابطه جنسی در زنان

این مشکل را در قدم اول نبود یا کم شدن ایده ها و تمایلات جنسی و یا لذت بردن از رابطه جنسی است. خانم هایی که با این مسئله روبرو هستند، احساسات جنسی آن ها به سختی تحریک می شود و معمولاً شروع کننده رابطه نیستند یا در صورتی که شریک جنسی آن ها بخواهد رابطه جنسی را آغاز کند، با اکراه خواهند پذیرفت. این شرایط هم برای زن و هم برای شریک جنسی او اتفاقی ناخوشایند است که ممکن است زندگی زناشویی آن ها را با مشکل روبرو کند.

انواع کاهش میل جنسی در خانم ها چیست است؟

کاهش میل جنسی در زنان به انواع مختلفی دسته بندی می گردد که اصلی ترین آن ها عبارتند از:

نوع اول که در آن زن به شکل مادرزادی و از همان ابتدا میل جنسی کمی دارد یا به صورت کلی میل جنسی نداشته است. تعداد خیلی کمی از زنان با این مشکل رو برو هستند.

نوع دوم که در آن زن در اوایل میل جنسی داشته است ولی این میل جنسی به تدریج یا ناگهان کم شده و یا از بین رفته است.

نوع سوم بر حسب شرایط و وضعیت خاصی رخ می دهد. به عنوان مثال زن از بودن با همسر دارای رضایت خاطر نیست یا هنگامی که فرزندان در خانه حضور دارند آرامش خیال برای انجام رابطه جنسی ندارد.

نوع چهارم که یک اختلال عمومی است و شخص امکان دارد در هر وضعیتی و فارغ از شریک جنسی اش با مشکل روبرو شود.

کاهش میل جنسی در خانم ها

علل کم شدن میل جنسی در خانم ها چیست؟

خانم امکان دارد به علل مختلفی با گذر زمان دچار کاهش یا از بین رفتن میل جنسی شود. دلایل رایج کم شدن میل جنسی در خانم ها عبارتند از:

مشکلات فیزیکی

برخی اوقات زن به علت مصرف یک سری داروها یا بیماری ها با تغییرات ناخوشایندی در بدن خود روبرو است که این اتفاق باعث کاهش تمایل او به انجام رابطه جنسی خواهد شد.

استرس

برخی از اشخاص زمان استرس خیلی از کارها را به درستی انجام می دهند . ولی نیاز به رابطه جنسی جزء این کار ها نیست . استرس داشتن در محل کار یا خانه امکان دارد برای هر فردی رخ دهد. جهت کنترل نمودن استرس ، خود شخص می تواند خیلی از کارها را انجام دهد و یا از یک مشاور خوب کمک بگیرد.

الکل

نوشیدنی های الکلی امکان دارد باعث شود تا حدی در رابطه جنسی آزاد تر عمل کنید. ولی از طرفی مصرف الکل می تواند میل جنسی را کاهش دهد. مست بودن موجب سرد شدن شریک جنسی شما می گردد.

خواب کم

یکی از علل کم شدن میل جنسی امکان دارد کمبود خواب باشد. بنابراین هر عاملی که موجب اختلال در خواب شب شود، می تواند میل جنسی را کم کند. خستگی،  میل جنسی را از بین می برد .

بچه دار شدن

زنان به محض بچه دار شدن میل جنسی را از دست نمی دهند. ولی  اکثر وقت خود را صرف بچه می کنند و از شریک زندگیشان غافل خواهند شد. جهت حل این مشکل حتما از یک پرستار به طور نیمه وقت استفاده کنید تا بتوانید به وظایف همسری خود نیز بپردازید.

داروها

  1. داروهای ضد افسردگی
  2. دارو های فشار خون
  3. شیمی درمانی
  4. داروهای HIV
  5. فیناستراید

یائسگی

برای خیلی از خانم ها میل جنسی آن ها در زمان یائسگی کم می شود . دلیل آن نیز تا حدی با  پدیدار شدن علائمی مثل خشکی واژن و درد در زمان رابطه جنسی است.

مشکلات روانی

مشکلات روانی و استفاده از بعضی داروها باعث می شود که شخص تمایل زیادی به سکس نداشته باشد. همچنین موارد زیر در کاهش تمایل جنسی زنان نقش دارند:

  • کمبود اعتماد به نفس
  • تجربه تلخ از رابطه جنسی قبلی
  • راضی نبودن از فرم بدن
  • اضطراب و استرس
  • تجربه تجاوز جنسی

مشکلات در زمان رابطه جنسی

بعضی از مشکلات در خانم ها مثل خشک بودن واژن موجب می شوند که در زمان رابطه جنسی دچار درد شوند و همین امر میل او به ایجاد رابطه جنسی را کم می کند.

بیماری ها

مبتلا شدن به بعضی بیماری ها مثل سرطان، فشار خون ، بیماری های قلبی، کم کاری تیروئید، التهاب مفاصل ، آنمی، آرتروز و بیماری های عصبی باعث می شود که زن به شکل ناخواسته میلی به ایجاد ارتباط جنسی نداشته باشد. همچنین بیماری هایی مثل بی اختیاری ادرار، افسردگی و چاقی نیز با اثر نهادن بر روان شخص، موجب کاهش میل جنسی در او می شوند.

عادات نادرست در زندگی

شیوه زندگی غلط ماندد مصرف دخانیات و الکل و عدم تحرک و ورزش باعث به هم خوردن تعادل هورمون ها و در نتیجه کم شدن میل جنسی در زنان می شود.

تجربه جراحی

بعضی عمل های جراحی که با بیهوشی انجام می گردد موجب می شود که شخص تا چند مدت پس از جراحی کم شدن میل جنسی را تجربه کند.

احساس خستگی

خستگی پس از جراحی یا خستگی ناشی از مبتلا شدن به برخی بیماری ها می تواند موجب کم شدن میل جنسی در خانم ها شود.

تغییرات هورمونی

هورمون ها در کم شدن یا زیاد شدن میل جنسی یک نقش زیادی دارند. در صورتی که خانم در یکی از شرایط زیر باشد، به علت تغییرات هورمونی، کم شدن میل جنسی را تجربه خواهد نمود:

  • یائسگی (کم شدن سطح استروژن، خشکی واژن، درد داشتن در رابطه جنسی)
  • بارداری (تغییرات در هورمون ها و خستگی پس از بارداری)
  • شیردهی

مشکلات عاطفی و زناشویی

خیلی از زنان به علت مشکلات زناشویی و عدم رابطه عاطفی با همسر نمی توانند رابطه جنسی خوبی را تجربه کنند و به همین علت به برقراری رابطه جنسی نیز تمایلی نخواهند داشت. عوامل زیر در سرد شدن روابط زناشویی و کم شدن میل جنسی زن موثر است:

  • خیانت کردن شوهر
  • عدم ارتباط عاطفی با همسر و درک نکردن طرفین
  • دعوای خانوادگی
  • تقاضای بیش از اندازه همسر برای ایجاد رابطه جنسی
  • بلد نبودن شوهر در تحریک نمودن زن و برطرف نکردن نیاز جنسی زن

کاهش میل جنسی در خانم ها

نشانه های کاهش میل جنسی در زنان چیست؟

گاهی بعضی از خانم ها به علل مختلف تصمیم می گیرند که به شکل ارادی روابط جنسی خود را با همسر کاهش دهند. ولی اگر این تمایلات کم شود، مشکلاتی را در زندگی زوجین ایجاد می کند. به همین علت شناخت نشانه های کم شدن میل جنسی به درمان هر چه سریع تر آن کمک خواهد نمود. این نشانه ها عبارتند از:

  • نداشتن هیچ تفکر جنسی
  • عدم تمایل  به شروع رابطه جنسی
  • عدم علاقه و میل داشتن به هر نوع فعالیت جنسی
  • لذت نبردن در رابطه جنسی
  • تحریک نشدن

آیا درمانی برای کاهش میل جنسی در زنان وجود دارد؟

با پیشرفت کردن علم در زمینه پزشکی زنات درمان هایی جهت رفع این مشکل نیز وجود دارد. تجویز نمودن دارو و هورمون درمانی از روش های درمان این مشکل در زنان است. اما یکی از روش های خیلی اثر گذار در مشکلات جنسی خانم ها سکس تراپی یا مشاوره جنسی است که نتایج خیلی مفیدی به همراه دارد. در ادامه به آنالیز بیشتر این روش درمانی می پردازیم.

7نکته اساسی در مورد کاهش میل جنسی در زنان

نخستین گام جهت درمان این مشکل این است که ریشه ان را پیدا کنیم. آیا علت را باید در سابقه روابط زناشویی بیابیم ؟  آیا کم شدن میل جنسی زن دلیل درونی دارد ؟  هریک از این سوالات به یک حوزه مشخص در اختلال جنسی می پردازد و خیلی از زنان امکان دارد در چند حوزه اختلال داشته باشند .

  1. اوج

پرسشی که این جا برای زنان مطرح می گردد این است که آیا به اوج لذت جنسی می رسید. برای زنانی که تجربه

ارگاسم نداشته اند و دچار آنورگاسمی هستند بر این موضوع تاکید زیادی می شود .

روابط زناشویی به حس ، لذت و شوق احتیاج خواهد داشت بنابر این زنان از روابط زناشویی فقط

اوج لذت را طلب نمی کنند ولی بدون رسیدن به این اوج کاهش میل جنسی رخ می دهد و فرایند تحریک

شدن آن ها کند تر می شود .

  1. درد

عواملی مثل خشکی واژن ، گرفتگی عضلات،  درد در زمان تحریک شدن، روابط زناشویی را دچار اختلال خواهد کرد. در اغلب موارد یک دلیل فیزیولوژیک جهت حس درد وجود دارد و زنان باید حتما تحت نظر پزشک زنان قرار بگیرند . اگر دلیل درد نشانه های مرتبط با یائسگی باشد ، می شود با هورمون یا درمان هایی آن ها را بر طرف نمود .

شایع ترین تشخیص هایی که در این زمان می شود اشاره نمود عبارت از :

واژینیسموس : اسپاسم عضلات بیرونی واژن

وستیبولیت : درد در بخش ورودی واژن

دیس پارونیا : درد در زمان روابط زناشویی

  1. تخیل

افکار زنان در روابط زناشویی امکان دارد از لذت در آغوش گرفتن در هنگام صبح قبل از رفتن به سر کار یا شنیدن یک حرف عاشقانه ، احساسات قبلی آن ها را بر انگیزد  پس برای زن هایی که دچار کاهش میل جنسی می باشند ، تمام این احساسات مفید خواهد بود .

  1. رابطه

کیفیت رابطه میان دو همسر نقش اساسی در کم شدن میل جنسی زن دارد.در اغلب خانم ها پیوند عاطفی اساس دوام میل جنسی خواهد بود بنابراین او و همسر باید  یاد بگیرند که چطور رفتار خود را تغییر دهند که روابط زناشویی آن ها به سوی بهبودی پیش برود .

  1. فیزیولوژی

زنانی که دچار اختلالات خلقی هستند و از دارو های ضد افسردگی استفاده می کنند موجب می گردد میل جنسی آن ها کم شود. و یا این که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند که موجب کم شدن میل جنسی می شود.

  1. تحریک

سوالی که این جا برای خیلی از زنان مطرح می شود این است که آیا رابطه جنسی برای شما لذت بخش است یا به کار تکراری و تبدیل گشته است . بنابراین رفتار مرد می تواند نقش خیلی مهمی در درمان این مشکل باشد .

  1. تعداد دفعات رابطه

سوالی که این جا از زوجین پرسیده می شود این است که چند بار در هفته رابطه جنسی دارید ؟دانستن پاسخ این سوال و پیوند عاطفی میان زوجین خیلی اهمیت دارد. پس اگر زن و شوهر درمورد دفعات ایجاد رابطه جنسی با یکدیگر توافق نداشته باشند یعنی رابطه آن ها دچار اختلال است.

سکس تراپی چیست؟

سکس تراپی  در اصل روان درمانی جنسی می باشد که در آن سکس تراپیست به یک شخص یا هر دو کمک می کند تا آگاهی های جنسی خود را بالا ببرند و عملکرد جنسی موفق تری داشته باشند. راه حل هایی که سکس تراپیست به افراد ارائه می دهد بعد از ارزیابی مشکل آن ها است و با ریشه یابی مناسب ترین راه حل ارائه خواهد شد. اگر به هر علتی با مشکل کم شدن میل جنسی یا عدم میل جنسی روبرو شده اید، می توانید با مراجعه به یک پزشک زنان نسبت به درمان آن اقدام کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

همه چیز درباره وسواس فکری عملی ( علائم و دلایل ایجاد این مشکل ) نشانه های حمله اضطرابی؛ انواع آن، علائم و درمان حملات اضطرابی ناگهانی کنترل میل جنسی؛ روش های برای کاهش میل جنسی و کنترل صحیح آن تاثیر استرس بر گوارش و تمام قسمت های آن؛ مدیریت استرس و درمان آن آرام کردن افراد عصبانی؛ انواع خشم و تکنیک های طلایی برای آرام کردن فرد عصبانی افسردگی در بارداری | نکاتی که دانستن آن برای زنان واجب است! اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) ؛ نحوه تشخصی، درمان و انواع این اختلال روشهای رفع خستگی ذهن؛ دلایل خستگی ذهنی و رابطه استرس با آن رفتار با کودک غمگین؛ علائم نشانه های غمگینی کودک و روش های درمان