عمل بای پس معده برای لاغری (مزایا و معایب عمل کوچک کردن معده)

شاید تا به حال نام جراحی و عمل بای پس معده و یا گاستریک بای پس (کوچک کردن معده) را شنیده باشید. چنانچه شما هم چاقی و اضافه وزن دارد، ممکن است به انجام این عمل فکر کرده باشید. در عمل بای پس معده، جراح متخصص گوارش تغییراتی را در دستگاه گوارش و معده ایجاد می کند که در نتیجه آن، لوله گوارشی و معده کوچکتر می شوند و میزان غذای دریافتی بدن کمتر می شود. بر اثر کوتاه شدن روده، جذب مواد غذایی هم کمتر از قبل خواهد شد.

البته این نکته مهم را باید بدانید که جراحی کردن نباید نخستین گزینه برای کاهش وزن باشد و بهتر است در ابتدا تغذیه و ورزش را برگزینید. ولی گاهی بعضی از افراد با وجود رژیم غذایی و ورزش هم وزن کم نمی کنند و این اضافه وزن باعث می شود که مشکلات سلامتی آنها بیشتر شود. عمل های جراحی زیادی وجود دارند که به اسم عمل لاغری شناخته می شوند. عمل بای پس معده یا گاستریک بای پس هم یکی از این عمل ها است و هم اکنون عمل جراحی های متعددی وجود دارند که به نام عمل لاغری شناخته می شوند. عمل بای پس معده یا گاستریک بای پس یکی از این عمل ها می باشد که عوارض کمتری نسبت به دیگر روش ها دارد.البته باید بدانید که پس از انجام بای پس معده نیز، رژیم ‌های غذایی و ورزش منظم همچنان ادامه خواهد داشت.

عمل بای پس معده که به آن بای پس معده با تکنیک Roux-en-Y (roo-w-wy) نیز می ‌گویند یک نوع از عمل ‌های لاغری می باشد که در آن بخش کوچکی از بالای معده بریده و از باقی معده جدا می ‌شود، سپس قسمتی از ابتدای روده کوچک هم بریده می‌شود و روده باریک مستقیماً به این معده کوچک شده وصل می‌شود. پس از بای بعد از آن، غذای بلعیده شده نخست به این کیسه ‌ی کوچک معده و بعد از آن به صورت مستقیم به روده‌ی کوچک وارد خواهد شد؛ بنابراین بخش اصلی معده و نخستین قسمت روده‌ی کوچک را دور خواهد زد.

جهت انجام عمل بای پس معده باید به متخصص گوارش مراجعه نمایید.

عمل بای پس معده برای لاغری

اطلاعات درباره عمل بای پس معده برای کاهش اشتها

این عمل اندازه‌ی معده را کوچک خواهد کرد، مقدار غذا (و کالری) مصرفی را کم می ‌کند و نحوه‌ی هضم مواد غذایی را عوض می کند.

این جراحی دارای دو بخش است. در بخش نخست، جراح قسمت فوقانی معده را برش می ‌دهد و بخش کوچکی از معده‌ را می ‌بندد. این بخش کوچک ‌تر به‌هم ‌دوخته یا منگنه می گردد تا کیسه‌ی کوچکی را به وجود آورد که تقریباً هم سایز یک گردو است. کیسه‌ی جدید می ‌تواند حدود 30 گرم غذا را در خود جا دهد، این در حالی است که معده‌ی معمولی حدود سه پیمانه غذا را در خود نگه خواهد داشت.

در بخش دوم جراحی بای پس، جراح متخصص بخشی از روده‌ی کوچک را برش می‌ دهد و آن را به صورت مستقیم به کیسه‌ی تازه ایجاد شده وصل می ‌کند. این کار موجب می ‌شود طول روده کوچک کمتر شود. با کم شدن میزان غذایی که معده می‌ تواند در خود نگه دارد و تغییر در چگونگی جذب غذا، کمتر غذا خواهید خورد و زودتر احساس سیری می‌ کنید که این اتفاق به شما کمک می ‌کند تا وزن شما کم شود.

مطلب مشابه: راههای کاهش وزن سریع؛ چگونه خیلی سریع وزن کم کنیم؟

اتفاقات پس از عمل بای پس

پس از انجام عمل می ‌توانید توقع داشته باشید که:

  • حدود ۳۰ درصد از وزن پیش از جراحی خود را از دست دهید.
  • احساس بالا رفتن انرژی داشته باشید و بتوانید آسان تر حرکت کنید.
  • مشکلات سلامتی تان کمتر شود.
  • یکی از دلایل انجام بای پس معده، رهایی یافتن از مشکلات سلامتی ناشی از اضافه‌ وزن است.

دلیل انجام این عمل

بای پس معده جهت کمک به کم شدن وزن و کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی در ارتباط با چاقی انجام می ‌شود که این مشکلات شامل موارد زیر می باشد:

  • رفلاکس معده به مری
  • بیماری قلبی
  • فشارخون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع ۲
  • سکته مغزی
  • سرطان
  • ناباروری

انواع عمل بای پس معده

معمولاً عمل بای پس معده به دو روش مینی بای پس و بای پس انجام می گیرد که در ادامه به بررسی هر دو خواهیم پرداخت:

مینی بای پس معده

هنگامی که هنگام عمل جراحی، ترکیب بای پس معده و اسلیو معده انجام گیرد، به اصلاح گفته می شود مینی بای پس معده انجام شده است. در این عمل جراحی، میان روده و معده تنها یک اتصال وجود دارد و بخیه معده به شکلی زده می ‌شود که معده به شکل کیسه‌ای بلند در خواهد آمد. در مینی بای پس ، جذب کالری و مواد مغذی کاملاً انجام می شود ولی هضم غذا با سرعت کمتری انجام می گیرد؛ در نتیجه فرد دیرتر احساس گرسنگی می ‌کند.

بای پس کلاسیک معده

بای پس کلاسیک معده، از عالی ترین جراحی‌ ها برای کاهش وزن به حساب می‌ آید به این دلیل که درصد برگشت وزن در این روش، خیلی پایین است. حجم معده در این تکنیک بسیار کوچک می ‌شود و در اغلب مواقع قسمتی از روده نیز حذف می ‌شود. در این تکنیک با دو اتصال میان معده و روده ایجاد می ‌شود.

عمل بای پس معده برای لاغری

مزایای جراحی بای پس معده

پس از جراحی شخص از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود و نشانه های بیماری مرتبط با وزن بالا در فرد کاهش پیدا خواهد کرد. پس از درمان، امکان دارد اختلالات زیر بهبود یابند یا حتی به صورت کلی برطرف شوند:

برای کسانی که با این بیماری دست ‌و پنجه نرم می ‌کنند، جراحی اصولا باعث بهبود سریع دیابت نوع ۲ می ‌شود.

عوارض انجام عمل

بای پس معده و دیگر عمل ‌های لاغری نیز هر عمل جراحی دیگری دارای عوارضی می باشند و امکان دارد سلامتی فرد را در معرض خطرات کوتاه‌ مدت و بلند مدتی قرار بدهند. پیش از اقدام جهت عمل بای پس معده، با چند متخصص در این زمینه مشورت نمایید. پزشک متخصص گوارش و کبد همه راهنمایی ‌های لازم در باره خطرات و عوارض این عمل را به شما خواهد نمود تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

خطرات مربوط به این عمل جراحی مانند سایر انواع عمل جراحی معده می باشد و شامل موارد زیر است:

  • خونریزی زیاد
  • عفونت
  • عکس العمل منفی به بیهوشی
  • لخته‌ شدن خون
  • مشکلات تنفسی
  • نشت نمودن سیستم گوارش.

خطرات و عوارض جانبی طولانی ‌مدت این عمل

  • انسداد روده
  • فتق
  • افت قند خون
  • سوءتغذیه
  • ایجاد سوراخ در معده
  • زخم
  • استفراغ

مطلب مشابه: روش های کاهش وزن موثر (بهترین روش های لاغری)

دیگر عوارض جانبی

عوارض و خطرات این عمل فقط به موارد بالا محدود نخواهد شد. متخصص گوارش همه خطرات و عوارض احتمالی این عمل را به شما گوشزد خواهد نمود. پیش از تصمیم جهت انجام این عمل، اطمینان یابید که مزایای انجام این عمل از عوارض احتمالی آن بیشتر می باشد. به‌عبارتی ‌دیگر مطمئن شوید که کفه ترازو به سود شما است و سپس برای انجام عمل بای پس معده اقدام نمایید . با از دیگر عوارض این عمل لاغری می ‌توان به این موارد زیر اشاره نمود:

خونریزی و کبودی

امکان دارد در طی جراحی یا مدت کوتاهی بعد از آن، دچار خونریزی گردید. همچنین ممکن است ۲ هفته بعد از جراحی نیز خونریزی داشته باشید. خونریزی ‌ها و کبودی ‌ها معمولاً جزئی هستند. اگر خونریزی خیلی زیادی داشتید سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

نشت

یکی از عوارض نادر ولی جدی جراحی بای پس معده، نشت از جای برش معده است. این مسئله می ‌تواند موجب شود که محتویات معده، دیگر اندام ‌ها را تحریک نماید و منجر به عفونت خیلی زیاد شود. خوب است که پس از عمل جراحی بای پس معده حتماً تحت نظارت دقیق فوق ‌تخصص باشید و هر نوع مشکل و عارضه‌ای را به اطلاع وی برسانید.

سندرم دامپینگ

پس از جراحی بای پس معده، امکان دارد ۱۰ الی ۳۰ دقیقه بعد از مصرف غذاهای مملو از قند، نفخ، حالت تهوع، سوءهاضمه و اسهال را تجربه نمایید. این عارضه با اسم سندرم دامپینگ شناخته می ‌شود و امکان دارد منجر به ناتوانی در استفاده از غذاهای دارای قند گردد. دلیل بروز این سندرم این است که به دلیل جراحی و تغییرات انجام گردیده، غذا خیلی زود از معده وارد روده‌ی کوچک خواهد شد .

سنگ کیسه صفرا

اغلب سنگ‌ های کیسه صفرا در اثر مقدار بالای کلسترول به وجود می آیند که به چاقی مرتبط است؛ بنابراین کسانی که دچار چاقی مفرط می باشند و تحت عمل بای پس معده قرار می ‌گیرند امکان دارد از پیش سنگ کیسه صفرا داشته باشند. کم شدن سریع وزن پس از بای پس معده، ریسک بروز سنگ کیسه صفرا و عوارض آن را بالا خواهد برد.

زیبایی

همیشه این امکان وجود دارد که به علت مسائل زیبایی‌ شناختی از نتایج جراحی بای پس معده رضایت کافی نداشته باشید. برای مثال در نتیجه‌ی کم شدن وزن ممکن است متوجه وجود پوست اضافی گردید که ظاهر خوشایندی نخواهد داشت.

عفونت

همه جراحی ‌ها خطر  ایجاد عفونت را به همراه خواهند داشت. جراح متخصص همه تلاش خود را خواهد کرد تا این خطر را کم کند. حتی اگر عفونت رخ دهد، خفیف است و با مصرف  نمودن یک دوره‌ کوتاه آنتی‌ بیوتیک قابل ‌درمان می باشد. در بعضی موارد، عفونت خیلی زیادتر است و امکان دارد نیاز باشد جهت درمان به بیمارستان مراجعه نمایید. عفونت قادر است با علائم زیر همراه باشد. در صورتی که این علائم را داشتید هرچه زودتر به پزشک مراجعه نمایید:

  • تب بالا تر از ۳۸ درجه‌
  • قرمزی که دو روز پس از جراحی در محل زخم مشاهده گردد.
  • ترشحات زرد با بوی ناخوشایند که از محل زخم ترشح خواهند شد.
  • خارج شدن چرک از محل زخم

دردی که با داروهای مسکن کم نمی شود.

عمل بای پس معده برای لاغری

افراد مناسب برای انجام عمل بای پس

به صورت کلی بای پس معده و دیگر جراحی ‌های کاهش وزن گزینه‌ی خوبی برای شما خواهند بود اگر:

شاخص توده‌ی بدنی (BMI) شما ۴۰ یا بیش تر باشد (چاقی زیاد).

شاخص توده‌ی بدنی شما بین ۳۵ تا ۳۹.۹ باشد  و با مشکلات زیادی در ارتباط با وزن (مانند دیابت ، فشارخون زیاد یا آپنه خواب شدید) دست به گریبان هستید. در بعضی موارد در صورتی که BMI شما بین ۳۰ تا ۳۴ است اما دچار مشکلات جدی مرتبط با اضافه‌ وزن هستید نیز برای انواع خاصی از عمل‌ های لاغری واجد شرایط می باشید.

اما  انجام بای پس برای همه کسانی که اضافه ‌وزن زیاد دارند هم مناسب نمی باشد. برای اینکه معیارهای لازم برای انجام عمل جراحی بای پس را داشته باشید، ممکن است نیاز به رعایت برخی از دستورالعمل‌ های پزشکی داشته باشید. برای بررسی این که آیا کاندید خوبی برای انجام این جراحی ‌ها هستید یا نه، به پزشک فوق ‌تخصص گوارش و کبد مراجعه نمایید. پزشک یک فرایند غربالگری برای شما انجام می دهد و در صورتی که معیارهای لازم را داشته باشید، شما را جهت انجام عمل راهنمایی خواهد کرد.

مراحل انجام بای پس معده در ظاهر راحت است ولی باید با دقت خیلی زیادی انجام گیرد.

مطلب مشابه: معرفی گیاهان دارویی برای کاهش وزن و نکاتی برای لاغر شدن

مراحل انجام عمل بای پس معده

انجام جراحی بای پس معده اصولا بین ۱ الی ۳ ساعت زمان می برد. در بخش زیر یک راهنمای جامع درباره روند انجام عمل جراحی بای پس برای شما فراهم نموده ایم. موقعی که با جراح متخصص ملاقات می‌ کنید، جراح جزئیات دقیق ‌تری در مورد آنچه باید توقع داشته باشید را در اختیار شما قرار می‌ دهد.

۱. رضایت‌ نامه:

پیش از عمل جراحی باید با جراح خود ملاقات نمایید. جهت تأیید خواسته شما برای انجام عمل بای پس معده، باید یک فرم رضایت‌ نامه را پر کرده و امضا کنید. پیشنهاد می ‌کنیم که به‌دقت این فرم را مطالعه نمایید. این کار با هدف اطمینان از درک خطرات، مزایا و عوارض جراحی انجام می گیرد. همچنین پیش از امضا کردن رضایت‌ نامه هر نوع سؤالی که ممکن است داشته باشید را از پزشک خود بپرسید.

۲. بیهوشی:

پیش از عمل جراحی با متخصص بیهوشی ملاقات خواهید نمود. جراحی بای پس باید تحت بیهوشی عمومی انجام گیرد. این به این معناست که در طی این جراحی، کاملاً خواب می باشید. پس از این که به ‌تدریج به هوش آمدید ممکن است تا چندین ساعت و تا موقعی که آثار بیهوشی عمومی کاملاً از بین برود، حس خواب ‌آلودگی داشته باشید. امکان دارد یک یا چند روز دچار اختلال در حافظه یا تمرکز بشوید ولی با گذشت زمان به حالت قبل بر می ‌گردید.

۳. برش:

دو روش جهت انجام جراحی بای پس وجود دارد. بعضی از جراحان ترجیح می ‌دهند که از تکنیک قدیمی استفاده کنند و برش ‌های بزرگی را ایجاد نمایند. با این‌ حال، اغلب جراحی‌ های بای پس معده با استفاده از برش‌های سوراخ کلید انجام می‌ گیرند که شامل قراردادن ابزار با استفاده از 1 تا 5 برش ریز در شکم می باشد. این برش ‌ها، ریز و کم تهاجم می باشند و جای زخم کوچکی را بر باقی می گذارند و خیلی زود بهبود می یابند.

۴. انجام جراحی بای پس:

بعد از ایجاد برش با هر کدام از تکنیک‌ های موجود، پزشک در بخش بالای شکم برشی به وجود می آورد تا قادر باشد معده را کوچک نمایند. این کار موجب ایجاد کیسه‌ای می‌ گردد که حدوداً اندازه‌ی یک گردو می باشد و فقط ۳۰ میلی ‌لیتر غذا را در خود نگه می ‌دارد. این در حالی است که معده‌ی معمولی ظرفیتی حدود ۱ لیتر خواهد داشت.

قدم بعدی برش روده است. همان ‌طور که گفتیم قسمتی از ابتدای روده باریک بریده می‌ شود و بعد از آن روده باریک به کیسه کوچک باقی ‌مانده از معده متصل می ‌شود. این اتفاق موجب می ‌شود که غذا بخش زیادی از معده و قسمت ابتدایی روده‌ی کوچک را بای پس نماید (دور بزند) که به همین دلیل به این جراحی، بای پس گفته می شود.

۵. بستن برش:

بعد از تمام شدن جراحی، پزشک از بخیه برای بستن بخش های برش داده شده استفاده می‌ کند و قسمت برش ‌ها را با پانسمان می‌ پوشاند. امکان دارد پزشک یک درن (Drain) را در شکم بگذارد تا از بروز هر نوع ورم جلوگیری نماید. باید در عرض ۱۰ الی ۱۴ روز بعد از جراحی به بیمارستان بازگردید تا پزشک بخیه‌ها و درن‌ هایتان را بردارد. پیش از این که از بیمارستان مرخص شوید، پرسنل بیمارستان زمان مراجعه‌ی بعدی را به شما خواهند گفت.

۶. برگشتن به بخش عمومی بیمارستان:

پس از تمام شدن جراحی، کارکنان بیمارستان شما را به بخش بیمارستان منتقل می ‌کنند. امکان دارد تا چند ساعت حس کسلی و خواب‌ آلودگی داشته باشید ولی بعد ازاین مدت کاملاً هوشیار می شوید؛ این به ‌این دلیل است که مدتی زمان می‌ برد تا اثرات بیهوشی از بین برود. جراح جهت تسکین درد، مسکن‌های مناسبی را برای شما تجویز خواهد کرد. باید توقع داشته باشید که پس از عمل جراحی بای پس معده، بین 2 تا ۳ روز در بیمارستان حضور داشته باشید. در طی این مدت امکان دارد محدودیت‌ های فراوانی در مورد خوردن و نوشیدن داشته باشید. امکان دارد جراح توصیه نماید که مکمل‌ های ویتامین و مواد معدنی را مصرف نمایید.

مطلب مشابه: لاغری سریع شکم و پهلو با ترفند های چربی سوز

مراقبت‌ های بعد از عمل

بلافاصله پس از عمل بای پس معده قادر خواهید بود مایعات مصرف نمایید اما از مصرف نمودن مواد غذایی جامد خودداری کنید. زیرا معده و روده در حال بهبود و ترمیم می باشند. در نتیجه باید رژیم غذایی به ‌خصوصی را دنبال نمایید که به مرور از مایعات به سوی غذاهای پوره ای می ‌روند. بعد از آن می‌ توانید مواد غذایی نرم را استفاده کنید و سپس سراغ غذا های سفت ‌تر خواهید رفت، زیرا سیستم گوارش شما دیگر قادر است این غذاها را هضم نماید.

امکان دارد با محدودیت ‌های فراوانی در مورد میزان و نوع مواد غذایی ‌ای که می‌ توانید مصرف نمایید مواجه گردید. همچنین باید در چندین ماه اول بعد از جراحی کاهش وزن، برای چکاپ و نظارت بر سلامتی‌ خود مرتب به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در این دوره امکان دارد پزشک شما بعضی از تست‌ های آزمایشگاهی را برای شما درخواست بدهد.

این احتمال وجود دارد که در طول 4 الی ۶ ماه اول بعد از جراحی بای پس ، تغییراتی را تجربه نمایید؛ زیرا بدنتان به کاهش سریع وزن واکنش نشان خواهد داد.

برخی از این تغییرات شامل این موارد می باشند:

  • بدن درد
  • حس خستگی
  • احساس سرما
  • خشک شدن پوست
  • نازک شدن موها و ریزش
  • تغییرات روحی

دوره نقاهت پس از عمل

خیلی از بیماران ۱ الی ۲ روز در بیمارستان می ‌مانند و قادر خواهند بود ۲ الی ۴ هفته بعد از جراحی به محل کار خود بازگردند. بعد از جراحی، باید یک برنامه‌ی غذایی قدم به قدم را دنبال نمایید که شامل این موارد می باشد:

  • مایعات شفاف مثل آب و آبگوشت برای ۱ روز
  • نوشیدنی‌های پروتئینی تا 10 روز بعد
  • از روز یازدهم قارد خواهید بود غذاهای نرم (مثل ماست و بلغور جو دو سر) را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.
  • در هفته سوم اجازه دارید غذا های نرم (مثل مرغ، تخم‌ مرغ و سبزیجات) را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • در هفته‌ی هفتم باید بتوانید بیش تر مواد غذایی را مصرف نمایید.

غذاهای مجاز که می توانید بعد از عمل بخورید

جهت به ‌دست ‌آوردن عالی ترین نتیجه بعد از جراحی بای پس، باید به صورت مرتب ورزش کنید. همچنین نیاز است برنامه غذایی سالمی را در پیش بگیرید. حتماً وعده‌های غذایی مصرفی خود را کوچک ‌تر نمایید. اطمینان داشته باشید که فیبر و پروتئین مورد نیاز در برنامه غذایی ‌تان وجود دارد. همچنین احتیاج به مصرف بعضی از مکمل ‌ها، ویتامین ‌ها و مواد معدنی (مثل مولتی ‌ویتامین با آهن، کلسیم و ویتامین B-12) خواهید داشت؛ به این دلیل که معده‌ی جدید و کوچکتان نمی ‌تواند مواد مغذی کافی را از غذاهایی که مصرف می نمایید دریافت کند.

مطالب مشابه را ببینید!

ترکیب قهوه و دارچین برای لاغری؛ تاثیر قهوه و دارچین بر کاهش وزن همه چیز در مورد عمل لاغری و جراحی های کاهش وزن چگونه لاغری سریع و ایمن داشته باشیم رژیم کانادایی برای کاهش وزن و لاغری سریع (برنامه این رژیم برای تناسب اندام) چگونه هیکل ساعت شنی داشته باشیم؟ چند حرکت برای داشتن تناسب اندام لاغری سریع شکم و پهلو با ترفند های چربی سوز افزایش سایز سینه با راهکارهای ساده و بدون انجام جراحی ورزش لاغری ران پا و بغل ران؛ چگونه ران پای خود را لاغر کنیم؟ چگونه شکمی صاف داشته باشیم؟؛ عادات غذایی برای کوچک کردن شکم روزانه چقدر کالری بسوزانیم تا لاغر شویم و خوش اندام؟