فواید و خواص نوشابه! چند کاربرد جالب نوشیدنی گازدار نوشابه

فواید نوشابه و کاربردهای جالب آن

گاهی یک نوشیدنی خنک و حتی نوشابه می تواند به شما حس عالی و لذت بخشی را منتقل کند. نوشابه محصولی پرمصرف است و روزانه میلیون ها بطری از آن در سراسر دنیا استفاده می شود. نوشابه نوشیدنی غیر الکلی است که به دلیل داشتن قند زیاد شهرت خوبی ندارد، حتی نسخه های رژیمی بدون قند هم مورد تایید مراکز بهداشتی قرار نمی گیرد. البته افرادی که مبتلا به دیابت هستند که باید قید مصرف نوشابه را بزنند ولی در کنار تمام این مضرات، نوشابه فواید و خواص خاص خود را دارد و البته کاربردهایی هم دارد که ممکن است جالب باشد بدانید.

کافئین موجود در بعضی از نوشابه ها و آن هم در دوزهای کم می تواند برای افراد مفید باشد. طبق گفته وزارت کشاوری آمریکا (USDA)، یک قوطی کولای معمولی در حدود سی و سه میلی گرم کافئین دارد که حدود سه برابر کمتر از یک فنجان کوچک قهوه است. ثابت شده است که سطح پایین کافئین باعث بهبود عملکرد مغز، کمک به تمرکز و تقویت تمرینات ورزشی و کارایی بیشتر بدن می شود.

در ادامه این مطلب به چند فواید و کاربرد نوشابه اشاره می کنیم که ممکن است این نقاط مثبت این نوشیدنی برای شما جالب باشد با ما همراه باشید.

ارتقا سطح انرژی

چنانچه به اندازه کافی انرژی ندارد و دنبال راهی برای از بین بردن خستگی و بی حوصلگی در طول روز هستید، نوشیدن نوشابه می تواند به شما انرژی دهد. اکثر پزشکان توصیه می کنند برای اینکه بتوان روی قند آزاد شده در بدن کنترل بیشتری داشت، خوردن یک مشت آجیل یا تکه ای میوه می تواند موثر باشد، ولی گاهی به چیزی نیاز است که تاثیر سریع تری داشته باشد. در این صورت نوشابه گزینه ای خوب است.

رفع حالت تهوع

خیلی ها ادعا می کنند که نوشیدن نوشابه می تواند باعث بهبود حالت تهوع شود. با وجود اینکه شواهر کافی مبنی بر اینکه نوشابه واقعا قادر به درمان تهوع و اسهال است، وجود ندارد، ولی آنجه که در مورد نوشابه گفته می شود این است که قند موجود در آن برای مدتی کم می تواند باعث بهبود حالت تهوع شود.

فواید و خواص نوشابه

بهبود هاضمه

دانشمندان دریافته اند که نشویدن یک لیوان نوشابه سیاه یکی از روش های درمانی فیتو بزوار معده یا تحمع مواد غیر قابل هضم در دستگاه گوارش که باعث انسداد معده در فرد می شود، خواهد بود. اسیدیته زیاد موجود در نوشیدنی های گازدار مانند اسیده معده عمل می کند و می توانند درد شدید شکمی را کمتر کنند، انسداد را از بین ببرند و می تواند باعث حرکت دوباره مواد تحمع یافته شود.

افزایش تمرکز

نوشابه دقیقا شبیه به نوشیدن یک فنجان قهوه در شروع روز، به دلیل داشتن کافئین می تواند تاثیر یکسانی در افزایش قدرت تمرکز داشته باشد. وقتی که کافئین وارد جریان خون می شود، باعث افزایش تمرکز ذهنی می شود، پس اگر در طول روز سطح توجه شما کم می شود، یک یا دو جرعه نوشابه باعث افزایش تمرکز شما می شود. مصرف بیش از حد کافئین باعث ایجاد استرس و عصبانیت در فرد می شود.

فواید و خواص نوشابه

فواید عجیب نوشابه

اما نوشابه ها می توانند کاربردهای جالبی داشته باشند که این کاربردها حتما مورد توجه خانم های خانه دار قرارز می گیرد.

حجم دهنده مو سر

چنانچه موهای لخت و کم حجمی دارید، می توانید از نوشابه برای حجم دادن و فر کردن موها استفاده کنید. برای این کار کمی نوشابه روی موهای خود بریزید و سپس با آب بشویید. اگر نیاز بود باز هم این کار را تکرار کنید.

جدا کردن آدامس

اگر به موهای شما آدامس چسبیده است، نیاز نیست که قسمتی از مو را قیچی کنید. به جای آن کمی نوشابه روی موها بریزید و بگذارید که چند دقیقه بماند. پس از چند دقیقه آدامس را خیلی راحت از موهای خود جدا کنید.

عامل زنگ زدایی

از نوشابه سیاه می توان به منظور پاک کردن لکه از روی قابلمه های مسی و فلزات زنگ زده استفاده کرد. فقط تکه فلز زنگ زده را در کاسه نوشابه قرار بدهید، چند دقیقه صبر کنید و سپس قابلمه را با فلزات آغشته به نوشابه را با دستمالی پاک کنید.

فواید و خواص نوشابه

پاک کردن ظروف کثیف

کف قابلمه و تابه های سوخته شده که مواد زیادی به آنها چسبیده است و قابل جدا شدن و شستن نیست را می توانید با نوشابه تمیز کنید. برای این کار نوشابه را درون تابه یا قابلمه بریزید و اجازه دهید که یک شبانه روز بماند. سپس آنها را با اب و مایع ظرفشویی بشویید.

برق انداختن سکه

چنانچه به جمع آوری سکه علاقه دارید و سکه های شما در اثر گرد و غبار و چربی حالت کدر گرفته است نگران نباشید. کافی است که سکه ها را در حدود یک ساعت در یک لیوان نوشابه سیاه قرار بدهید، سپس سکه ها را با پارچه خشک و تمیز خشک کنید و از درخشش آنها لذت برید، گویی به تازگی سکه ضرب شده است. نوشابه می تواند زنگ زدگی را رفع کند و درخشندگی سکه را بیشتر کند.

از بین بردن علف‌های هرز

از نوشابه سیاه می توانید برای از بین بردن علف های هرز جوانه زده در پیاده روهای خارج از خانه، دیوارهای بیرونی خانی با باغچه استفاده کنید. زمان ایده آل برابی خلاص شدن از شر علف های هرز بیشتر در بهار و پاییز یا وقتی است که آنها به صورت فعال در حال رشدن کردن می باشند.

فواید و خواص نوشابه

تمیز کردن سرویس بهداشتی

چنانچه برای تمیز سرویس بهداشتی و توالت در منزل مواد شوینده نداشتید، پیشنهاد می کنیم به جای شوینده های معمول، نوشابه را امتحان کنید. کربنات موجود در این نوشیدنی، آلودگی و جرم را از بین می برد و به درخشندگی سرویس بهداشتی کمک می کند. شما باید کمی نوشابه سیاه را روی محدوده مورد نظر بریزید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با استفاده از یک برس نواحی را تمیز کنید.

نتیجه گیری

صرف نظر از فوایدی که ذکر کردیم، طعم خوب نوشابه را نمی توان نادیده گرفت. یک قوطی نوشابه سیاه می تواند صد در صد نیاز روزانه بدن شما به قند را تامین کند و به همین دلیل باید در مصرف شیرینی جات و کربوهیدرات احتیاط کنید زیرا منجر به چاقی خواهد شد. البته تاثیر نوشابه را بر پوسیدگی دندان نمی توان نادیده گرفت و باید مواظب باشید.

نوشابه ادرار آور است، نه تنها به کم آبی بدن هیچ نوع کمکی نمی کند، بلکه باعث خروج مواد مغذی مانند منیزیم، کلسیم و روی از بدن می شود.

با وجود مضراتی که ذکر کردیم، مصرف کنترل شده نوشابه می تواند مزایایی به دنبال داشته باشد از جمله بهبود تمرکز، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و از بین بردن حالت تهوع.

در آخر باید بگوییم که بهتر است در مصرف نوشابه و دیگر نوشیدنی های شیرین زیاده روی و افراط نکنید.

مطالب مشابه را ببینید!

انشا نوروز کوتاه و بلند برای پایه های مختلف تحصیلی (8 انشا نوروز) انشا مذهبی (با موضوعات مذهبی نماز، روزه، ماه محرم و خداوند) برای پایه های مختلف تحصیلی انشا با موضوع روزه + چند انشا زیبا در مورد روزه گرفتن برای دبستان و دبیرستان انشا چهارشنبه سوری با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری برای تمام مقاطع تحصیلی کامل ترین اطلاعات علمی درباره ماه؛ تحقیق و دانستنی های جالب درباره ماه انشا برف با گلچین چند انشا زیبا با موضوع بارش برف زمستانی انشا در مورد شجاعت + چند انشا با موضوع شجاعت و دلیری برای پایه های مختلف تحصیلی انشا با موضوع آزاد + چند انشاء زیبا توصیفی با موضوع پیشنهادی و مختلف دانستنی ها درباره فلز آهن؛ از ویژگی های شیمیایی، تا استخراج، تولید و محصولات آن انشا درباره مادر + چند انشا ساده و ادبی در توصیف مادر برای پایه های مختلف تحصیلی