طرز تهیه سبزی پلو و ماهی خوشمزه (آموزش مرحله به مرحله) + فواید این غذا

آموزش طرز تهیه سبزی پلو و ماهی

این غذا ،یکی از غذا های سنتی و معروف ایرانی محسوب می‌ شود. البته سبزی پلو با ماهی یک غذای مناسبتی نیز محسوب می‌ شود که معمولا برای شب عید(تحویل سال) پخته و سرو می‌ شود.

در ادامه دستور پخت این غذای خوشمزه را برای ظرفیت ۴ نفر ذکر می‌ کنیم اگر مایل هستید برای افراد بیشتر یا کمتر این غذا را تهیه کنید کافیست مقدار مواد را بیشتر یا کمتر کنید.

طرز تهیه سبزی پلو و ماهی

مواد لازم

  • برنج: ۴ پیمانه
  • ماهی: ۴ عدد
  • سبزی پلویی: ۴۰۰ گرم
  • نمک و ادویه: به میزان دلخواه
  • گوجه فرنگی خشک شده: ۲ قاشق غذا خوری
  • ادویه ماهی: به میزان کافی
  • لیمو عمانی خشک شده
  • پدر سیر و پودر پیاز: از هر کدام یک قاشق
  • فلفل قرمز و سیاه: از هر کدام یک قاشق
  • آویشن: نصف قاشق غذا خوری
  • سبزی پلویی: (شوید ،جعفری ،گشنیز ،تره )

دستورالعمل تهیه این غذا

در ادامه به صورت مرحله مرحله طرز تهیه سبزی پلو با ماهی را آموزش داده ایم با ما همراه باشید.

مرحله اول

در تابه مورد نظر به مقدار کافی روغن بریزید تا به خوبی داغ شود و سبزی های خرد شده را تفت می‌ دهیم تا آب آن‌ ها تبخیر و به خوبی تفت داده شوند .و آن را کنار می‌ گذاریم.

مرحله دوم

یک قابلمه مناسب با مقدار برنجتان انتخاب و داخل آن را با آب پر میکنیم و مقداری نمک به آن اضافه میکنیم تا به جوش آید. (بهتر است یک ساعت قبل از پخت برنج آن را بخیسانید) سپس برنج را به آب جوش شده اضافه میکنیم . هم میزنیم تا تغییر حالت دهد.

طرز تهیه سبزی پلو و ماهی

مرحله سوم

بعد گذشت چند دقیقه و زمانی که تقریبا برنج ها نرم شدند، برنج را آبکش میکنیم ،سپس سبزی سرخ شده را به برنج اضافه کرده و به خوبی مخلوط میکنیم .سپس قابلمه را روی حرارت قرار میدهیم و به آن مقداری روغن اضافه میکنیم پس از اینکه کمی داغ شد برنج را درون قابلمه ریخته و مقداری هل و دارچین به آن اضافه می کنیم  سپس مقداری کره روی برنج قرار می‌ دهیم  و یک قاشق زعفران دم کرده نیز بر روی آن میریزیم و درب آن را می‌ گذاریم تا بخار کند سپس قابلمه را روی شعله پخش کن قرار داده و شعله را کم میکنیم تا برنج دم بکشد. (معمولا ۲۰ دقیقه زمان لازم است بسته به نوع برنج)

مرحله پنجم

ماهی ها را به دلخواه خرد کرده و یا به طور کامل با ترکیبات فلفل قرمز و سیاه ،پودر پاپریکا ،لیمو عمانی، نمک ،آویشن  و پودر سیر را با روغن زیتون یا روغن مایع مخلوط کرده تا خمیر مانند شود. سپس ماهی را با این مواد آغشته میکنیم.

مرحله ششم

به طور دل بخواهی می‌ توانید ماهی ها را سرخ کنید و یا درون فر قرار دهید .برای گریل کردن ماهی ها را روی سینی فر میچینیم و روی آن را با فویل میپوشانیم درون فر قرار میدهیم. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه سمت دیگر ماهی را  روی سینی میچینیم تا هر دو طرف گریل شود .

سپس می‌ توانید سبزی پلو و ماهی را در ظرف مورد نظر سرو کرده و از خوردن آن لذت ببرید .

مطلب مشابه: طرز تهیه انار پلو شیرازی؛ انار پلو خوشمزه برای شب یلدا

فواید و خواص سبزی پلو با ماهی

خواص سبزی پلو ماهی بر کسی پوشیده نیست و شما حتما سریع به یاد امگا 3 افتاده اید. امگا 3 اسید چرب ضروری است که وظیفه آن انجام اعمال زیادی در بدن است. ماهی یکی از منابع غنی پروتئین، اسید آمینه تورین، ویتامین‌های آ. و د، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، روی و ید می‌باشد. تمام این ها باعث رشد و ارتقای سلامتی بدن می شوند.

در این بین ماهی هایی مانند ساردین، سالمون، خال مخالی و تون، چربی امگا 3 بیشتری دارند. ماهی دیگر هم این چربی غیر اشباع را دارند ولی میزان امگا 3 در آنها مقداری کمتر است. امگا 3 با تاثیر گذاشتن روی پلاکت ها و سلول هایی که سطح داخلی رگ ها را پوشش می دهند، غلظت خون را پایین می آورد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

نکته ای که در مورد سبزی پلو با ماهی باید بدانید این است که فواید بیشمار ماهی وقتی که با بعضی از مواد غذایی مانند سبزیجات ترکیب می شود چند برابر می شود. سبزیجات از ویتامین های ث، آ. و آنتی اکسیدان‌ها غنی هستند و می‌توانند اثربخشی اسید‌های چرب امگا ۳ را افزایش دهند.

دلیل این موضوع این است که اسید های چرب امگا 3 وقتی در معرض شرایط اکسید کننده مانند حرارت بالا، نور و اکسیژن قرار می گیرند خیلی سریع اکسید می شوند و عملکرد خود را از دست می دهند. ترکیب کردن این اسیدهای چرب با سبزیجاتی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند، باعث محافظت از اسیدهای چرب امگا 3 در مقابل اکسیداسیون می شود.

به همین دلیل این غذا برای افرادی که دچار تصلی شرائین، بیماری قلبی و عروقی و سرطان مبتلا می باشند و یا در معرض این بیماری های هستند مفید است. اگر سبزی تازه استفاده از فواید بیشتری بهره می برید. میزان آنتی اکسیدان و ویتامین های موجود در سبزی های تازه نسبه به سبزیجاتی که مدتی در یخچال مانده اند بیشتر می باشد.

برنج به صورت معمول، میزان زیادی نشاسته دارد و می تواند باعث ایجاد و یا تشدید یبوست شود. اگر برنج را با سبازی و با روش کته بپزید خاصیت ضد یبوستی پیدا می کند و ویتامین های موجود در آن حفظ می شود و بهتر جذب بدن می شود.

مصرف همزمان مواد غذایی آنتی اکسیدانی و ضد التهاب می تواند اثر یکدیگر را افزایش بدهد. اگر از ادویه های مختلف و متنوع مانند زردچوبه، زنجبیل، دارچین، فلفل و زیره که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند در طبخ سبزی پلو و ماهی استفاده کنید آثار ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن چند برابر می شود.

مطلب مشابه: انواع خورش ایرانی + طرز تهیه 13 خورش خوشمزه ایرانی برای شام و ناهار

مطالب مشابه را ببینید!

طرز تهیه انواع غذا با کنسرو ماهی؛ انواع سالاد، ساندویچ، پاستا و کوکو با کنسرو ماهی ناهار امروز چی بپزم؟ پیشنهاد خوشمزه ترین غذاها برای وعده ظهر لیست غذاهای ویژه شب یلدا و طرز تهیه آن (شب یلدا چی بپزم؟) طرز تهیه انار پلو شیرازی؛ انار پلو خوشمزه برای شب یلدا طرز تهیه خورش قیمه؛ نکات ویژه برای درست کردن خورش جا افتاده و مجلسی معرفی بریانی و خورش ماست اصفهان طرز تهیه خورش بامیه خوشمزه مجلسی مرحله به مرحله طرز تهیه کباب مرغ مغزدار؛ 2 روش تهیه کباب مجلسی و رستورانی طرز تهیه غذاهای نونی؛ دستور تهیه 10 غذای نونی خوشمزه  طرز تهیه خورش مرغ؛ آموزش کامل و مرحله به مرحله تهیه خورش مرغ خوشمزه