طرز تهیه سمبوسه و نکاتی برای خوشمزه کردن این غذای خاص و خوشمزه

آموزش طرز تهیه سمبوسه خانگی

سمبوسه از انواع غذا های خوش طعم است که با روش ها و مواد غذایی مختلفی و با توجه به ذائقه افراد خانواده یا دوستان پخته و سرو می‌ شود . علاوه بر اینکه سمبوسه به عنوان غذای اصلی سرو می‌ شود می‌ توانید از این غذای خوشمزه به عنوان پیش غذا نیز استفاده کنید .

متداول ترین نوع پخت سمبوسه، سمبوسه ساده است که با سیب زمینی درست می‌ شود. در ادامه با ما همراه باشید تا از دستور پخت این غذای لذیذ لذت ببرید

طرز تهیه سمبوسه

مواد لازم برای تهیه سمبوسه

(برای ۴ نفر)

  • سیب زمینی          ۴۵۰ گرم
  • نان لواش             ۴عدد
  • پیاز         ۱ عدد (متوسط)
  • جعفری      ۱ دسته(متوسط)
  • زرد چوبه
  • فلفل قرمز و سیاه
  • نمک  (به مقدار کافی  )

طرز تهیه سمبوسه

دستور پخت سمبوسه خوشمزه

 در ادامه روش تهیه سمبوسه را به صورت مرحله به مرحله توضیح داده ایم.

مرحله اول

در ابتدا یک عدد سیب زمینی را کنار گذاشته و مابقی را درون قابلمه می‌ گذاریم تا جایی که روی سیب زمینی ها پر شود آب میریزیم و به مدت ۴۰ دقیقه اجازه میدهیم تا سیب ها بپزند


مرحله دوم

سپس سیب زمینی خام را به صورت نگینی خرد می‌ کنیم و با آب سرد به خوبی میشوییم تا نشاسته آن خارج شود


مرحله سوم

یک ماهیتابه مناسب را بر روی حرارت قرار میدهیم و به آن‌ روغن اضافه میکنیم سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و درون ماهیتابه میریزیم (دقت کنید که روغن باید به خوبی داغ شده باشد)

طرز تهیه سمبوسه


مرحله چهارم

بعد از اینکه مقداری پیاز تفت خرد ادویه های ذکر شده را به همراه نمک به پیاز اضافه میکنیم و کمی دیگر تفت می‌ دهیم تا ادویه به خرد پیاز برود سپس سیب زمینی خرد شده را به تابه اضافه میکنیم.


مرحله پنجم

سیب زمینی ها را به خوبی سرخ میکنیم سپس نصف جعفری های خرد شده را به تابه اضافه کرده و مقداری با یکدیگر تفت می‌ دهیم بعد از اینکه به خوبی مواد ترکیب شد ،شعله را خاموش کرده و تابه را گوشه ای به حال خود می‌ گذاریم.


مرحله ششم

پس از اینکه سیب زمینی ها آب پز شد پوست آنها را میگیریم و درون کاسه میریزیم و با گوشت کوب آنها را پوره میکنین سپس جعفری باقی مانده را به کاسه اضافه میکنیم.


مرحله هفتم

سپس تابه حاوی سیب های سرخ شده را بر روی حرارت قرار میدهیم و سیب زمینی پوره شده را نیز به  آن اضافه میکنیم سپس مواد را به خوبی با هم تفت می‌ دهیم تا مواد با یکدیگر ترکیب و یکدست شوند.


مرحله هشتم

شعله را خاموش میکنیم، نان های لواش را به صورت طولی در اندازه ۱۰ در ۳۰ سانتی متر برش میزنیم و یک قاشق سر پر از مواد را به نان اضاف کرده و به صورت مثلثی نان را جمع کنید.

طرز تهیه سمبوسه


مرحله نهم

پس از پیچیدن سمبوسه ها، یک تابه را بر روی شعله قرار میدهیم و مقداری روغن به آن اضافه میکنیم و اجازه میدهیم تا روغن داغ شود.

نکته

برای اینکه سمبوسه ها روغن فراوانی جذب نکنند بهتر است از روغن سرخ کردنی استفاده کنید ،همچنین هنگام سرخ کردن روغن زیادی در تابه بریزید تا تمام قسمت های سمبوسه به خوبی سرخ شود.


مرحله دهم

دقت داشته باشید که باید حرارت زیر تابه کم باشد ،پس از اینکه یک سمت سمبوسه ها سرخ شد سمت دیگر را نیز سرخ کنید.


مرحله آخر

پس از سرخ شدن کامل سمبوسه آنها را درون یک توری قرار دهید تا روغن اضافی سمبوسه بریزد، سپس سمبوسه ها را در ظرف مورد نظر خود بچینید و سرو کنید .


نکاتی برای خوشمزه تر کردن سمبوسه

  • می توانید به مواد سمبوسه سیب زمینی نگینی شده و یا له و آب پز شده اضافه کنید.
  • می توانید به جای نون لواش، خودتان خمیر آن را با مخلوط کردن کمی آرد و اب تهیه نمایید که خوشمزه تر هم خواهد شد.
  • استفاده از نان یوفکا یا فیلو باعث می شود که سمبوسه ها روغن کمتری به خود بگیرند و مقداری سریع تر سرخ شوند.
  • برای تهیه سمبوسه می توانید از سوسیس های خانگی استفاده کنید که در این صورت باید فلفل را از دستور آن حذف نمایید.
  • سمبوسه غذایی سالم برای دانش آموزان و دانشجویان است به شرطی که در منزل تهیه شود.
  • سمبوسه را می توانید با سس قرمز شیرین و یا تند میل کنید که بسیار خوشمزه می شود.

مطالب مشابه را ببینید!

طرز تهیه انواع غذا با کنسرو ماهی؛ انواع سالاد، ساندویچ، پاستا و کوکو با کنسرو ماهی ناهار امروز چی بپزم؟ پیشنهاد خوشمزه ترین غذاها برای وعده ظهر طرز تهیه سبزی پلو و ماهی خوشمزه (آموزش مرحله به مرحله) + فواید این غذا لیست غذاهای ویژه شب یلدا و طرز تهیه آن (شب یلدا چی بپزم؟) طرز تهیه انار پلو شیرازی؛ انار پلو خوشمزه برای شب یلدا طرز تهیه خورش قیمه؛ نکات ویژه برای درست کردن خورش جا افتاده و مجلسی معرفی بریانی و خورش ماست اصفهان طرز تهیه خورش بامیه خوشمزه مجلسی مرحله به مرحله طرز تهیه کباب مرغ مغزدار؛ 2 روش تهیه کباب مجلسی و رستورانی طرز تهیه غذاهای نونی؛ دستور تهیه 10 غذای نونی خوشمزه