معرفی ۱۵ مورد از جاذبه های مشهد (جاهای تفریحی و مکان های دیدنی مشهد)

امروز ما تصمیم داریم ۱۵ تا از مکان های دیدنی شهر مشهد را که از همه مشهور تر هستند و باید در سفر به مشهد حتما از آن ها دیدن کنید را به شما معرفی خواهیم نمود.

15 مکان دیدنی و تفریحی شهر مشهد

مشهور ترین شهر توریستی مذهبی ایران، شهر مشهد می باشد! مشهد قطعا یکی از شهر هایی است که نه فقط مقصد گردشگران داخلی است بلکه خیلی از گردشگران خارجی نیز مشتاق دیدن مکان های دیدنی مشهد هستند.

با این که شهر مشهد بیشتر معروفیت و اهمیت خود را به دلیل حرم امام رضا (ع) به دست آورده ولی مکان های گردشگری آن خیلی زیاد هستند و به همین دلیل ما از میان آن ها، ۱۵ تا از عالی ترین های آن ها را معرفی خواهیم نمود پس، با ما همراه باشید.

کوه سنگی

کوه سنگی

کوه سنگی و یا کوسنگی، یکی از معروف ترین پارک های مشهد به حساب می آید. در مجموعه ی تفریحی دو تا از رشته کوه های بینالود قرار دارد. از پارک کوه سنگی تا مشهد خیابانی زیبا و سر سبز واقع شده است که مشهور ترین خیابان این شهر است. این شهرت و توجه به کوه سنگی از زمان های قدیم وجود داشته است به این دلیل که می گویند که شاه عباس در این منطقه تاج گذاری را انجام داده است. مناسب ترین زمان جهت بازدید از کوه سنگی طبق آب و هوای مشهد، بهار و تابستان می باشد ولی پاییز و زمستان نیز کوه سنگی مکانی جذاب و دیدنی است.در منطقه ی کوه سنگی هتل هایی  نیز وجود دارند که گردشگران می توانند از آن ها استفاده نمایند.


مقبره ی تاریخی فردوسی

مقبره ی تاریخی فردوسی

مقبره ی فردوسی (Tomb of Ferdowsi) یکی از مکان های گردشکری مشهد است که نام آن در میان بهترین دیدنی های مشهد قرار گرفته است. این مقبره داستان های زیادی را از هنگامی که ساخته شد تا به کنون پشت سر نهاده است. این آرامگاه در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر مشهد و در نزدیکی روستای پاژ واقع شده است.


دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز (Spring Green) یکی از مکان های جذاب مشهد است که بسیار معروف نیز است. این دریاچه در فاصله ۲۰ کیلومتری روستای گلمکان واقع شده است و فقط ۵۰ کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد. این دریاچه دارای حدود ۱۵ هکتار وسعت می باشد و از آب آن  جهت آبیاری نمودن زمین های زراعی اطراف نیز استفاده می گردد. اسامی دیگر این دریاچه چشمه سوز و چشمه سو می باشد.


آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار

در مجموعه ای به نام باغ موزه ی نادری ، جهت یاد بود نادر شاه؛ مجسمه ای عظیم را در سال ۱۳۴۲ ساخته اند که گفته می شود مکان دفن اصلی این شاه بوده است. سازه ای که در این مجموعه واقع شده است، دارای دو سالن می باشد که هر دوی آن ها موزه هایی می باشند که آثار جنگی و غیر جنگی مرتبط با حکوت افشاریان را نشان می دهد. مشهور ترین چیزی که از این مجموعه در ذهن گردشگران باقی می ماند، مجسمه ی نادرشاه است که بر روی ستونی واقع شده است.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی تهران | معرفی بهترین جاهای تفریحی تهران با عکس


هفت حوض

هفت حوض

این پارک یکی از مکان های جذاب های طبیعی  در شهرمشهد است که در کوه های خلج واقع شده است. پارک هفت حوض در 7 کیلومتری مشهد قرار دارد. این پارک را به این دلیل هفت حوض می نامند که در آن، ۷ حوضچه ی طبیعی وجود دارد که آب در آن جریان دارد. این حوضچه ها به دلیل فرسایش شیمیایی شکل گرفته اند.


پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد

بوستان عظیم و ۷۰ هکتاری در شهر مشهد  است که یک منطقه ی به حساب می آید که آبی که به آن وارد می شود از قنات وکیل آباد گرفته می شود. زمین این پارک موقوفی حسن ملک می باشد که امروزه در اختیار شهرداری این شهر است. در این پارک دیدنی و خوش آب و هوا یک محوطه ی خیلی بزرگ برای بازی کودکان و یک باغ وحش نیز واقع شده است.


باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی مشهد (Mashhad Botanical Garden) یکی از جذابیت های این شهر می باشد که دارای 20 هکتار مساحت است. در این مجموعه ی دیدنی ، ۱۱ کلکسیون متعدد وجود دارد که تلفیقی از معماری و علم می باشند و در کنار هم قرار گرفته اند. در این باغ ۱۸۰ نوع متعدد گیاهی و دارویی و ۴۰۰ نمونه ی ژنتیکی وجود دارد. از این باغ هم می شود از لحاظ آموزشی و هم از لحاظ گردشگری استفاده نمود.


بند گلستان

بند گلستان

بند گلستان در فاصله ی ۸ کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته و یکی از مکان های توریستی شهر مشهد می باشد. از عمر این مکان تاریخی، ۵۰۰ سال می گذرد. این بند بر روی رودخانه ی گلستان واقع شده است و در اغلب روزهای سال پذیرای مسافران زیادی می باشد.


غار مغان

غار مغان

غار مغان در فاصله ی ۳۵ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است و طبق اکتشافات زمین شناسی در این ناحیه، فسیل های حلزونی و مسیرهایی که به ۱۰۰ میلیون سال پیش مربوط می شود، وجود دارد. بازدید از این غار خیلی جذاب است ولی حواستان باشد که به هیچ عنوان بدون راهنما و وسایل ایمنی وارد این غار نشوید.

مطلب مشابه: مکانهای دیدنی مشهد مقدس؛ جاهای دیدنی و تفریحی مشهد مقدس


باغ ملی

باغ ملی

اولین پارک تفریحی مشهد باغ ملی می باشد که در مرکز شهر مشهد قرار گرفته است. در این باغ که از مکان های شهر مشهد است، انواع درخت های چنار ، فضای سبز زیبا و انواع متعددی از گیاهان وجود دارد. در باغ ملی، قناتی مشهور رد می شده است. این باغ در منطقه ای شلوغ و تجاری قرار گرفته است.


شاندیز

شاندیز

شاندیز در فاصله ی ۱۵ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است و آب و هوای خیلی معتدلی دارد. عامل مهمی که موجب معروفیت این منطقه به عنوان یکی از مکان های دیدنی مشهد شده است؛ آب و هوای بسیار عالی و طبیعت آن است! در میان شاندیز رودخانه هایی وجود دارند که از کوه های بینالود سرچشمه می گیرند. در صورتی که به این مکان تفریحی سفر کردید حتما به عنوان سوغات؛ گیلاس خوشمزه و پوستین بخرید. مراکز تفریحی در شاندیز وجود دارند که پیشنهاد می کنیم از میان آن ها از؛ پارک جنگلی، مجموعه ی توریستی، رستوران های متعدد، رصدخانه ی و موزه ی شهرداری دیدن نمایید.


بازار رضا

بازار رضا

این بازار تاریخی اکنون یکی از مکان های دیدنی و گردشگری مشهد است که هر توریست و مسافری برای یک بار هم که شده از آن دیدن کرده است. معماری این بازار  بسیارخاص و زیباست و در آن تجارت نیز رونق دارد. بازار رضا در سال ۱۳۵۵ بنا شده و دارای مغازه های مختلفی می باشد. ادویه های متعدد، زعفران، هل و کلی اجناس دیگر در این بازار به فراوانی یافت می شود.


غار بیمار آب

غار بیمار آب

در فاصله ی ۶ کیلومتری دهکده ی کوشک آباد یک غار خیلی بلند وجود دارد که در آن، آب فراوانی جریان دارد. این که به چه دلیل این غار را به نام بیمار آب نهاده اند به این علت است که ساکنین این منطقه جهت درمان بیماری بیماری های حیواناتشان ، از آب این غار به آن ها می دادند! در اول  این غار یک چاه عمودی به عمق 16 متر واقع شده است که در ته آن آب های چکیده از سقف جمع گردیده و یک حوضچه ی نسبتا عمیق را  تشکیل داده اند. دهانه ی ورودی غار نیز 2 متر است. خوب است بدانید که هنوز هم ساکنین این منطقه اعتقاد سابق خود را دارند. در ضمن حواستان باشد که بی محافظ هیچ وقت به این غار سفر نکنید.


خانه ی ملک

خانه ی ملک

این خانه ی تاریخی یکی از مکان های باقی مانده از زمان حکومت قاجارها می باشد. خانه ی ملک قبل تر خیلی عظیم بوده است ولی این روزها فقط ساختمان ۲ طبقه ی آن بر جای مانده است. طبقه فوقانی این خانه دارای سقف مشبک و منبت کاری شده و شومینه زیبایی می باشد. این خانه اکنون مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی می باشد و یکی از مکان های  جذاب گردشگری در مشهد  است. خوب است بدانید که حمام خانه ملک فقط نمونه حمام تاریخی خصوصی زمان خود در این شهر معرفی گردیده است. این خانه ی تاریخی در سال 1376 در سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی گردید.


زشک

زشک

در اطراف مشهد روستایی به اسم روستای زشک وجود دارد که به دلیل طبیعت دیدنی و جذاب چهار فصلش، مشهور شده است. روستای زشک در جنوب شرقی کوه های بینالود واقع شده است و در ۲۰ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. روستای زشک مملو از چشمه های طبیعی، درختان انبوه و بلند و از همه بهتر مردمی خوش رو و خون گرم که از مسافران به گرمی استقبال می کنند. زشک به معنای جوشان می باشد. این روستا دارای باغ هایی می باشد که در آن ها میوه هایی مثل آلو، سیب، گیلاس و خیلی از میوه های دیگر وجود دارد.

مطالب مشابه را ببینید!

نگاهی به رزرو هتل در اصفهان مکان های گردشگری چابهار؛ 25 مکان تفریحی و دیدنی این شهر زیبا مکان های دیدنی ارومیه؛ از پیست اسکی تا بازار تاریخی، دریاچه ها و پارک ملی سه سو معرفی 20 جاده زیبا در ایران؛ نگاهی به زیباترین جاده های ایران با تصاویر کدام هتل‌های 5 ستاره کیش ارزان‌ترند؟ پرواز از شهر های زیبای ایران به کیش جزیره دلفین ها این رستوران های هتل خواجو اصفهان را از دست ندهید! مکان های خنک برای سفر در تابستان؛ مسافرتهای تابستانی به مکانهای خنک حقایق جالب درباره تخت جمشید؛ عجایب و دانستنی های این مکان تاریخی بازدید از این نقاط خاطراتی تازه و جدید را در ذهنتان به ثبت می‌ رساند