طراحی سایت با وردپرس چگونه است؟ (سایت شخصی یا فروشگاهی)

چگونگی ساخت سایت با وردپرس

دنیای طراحی سایت با وردپرس آسان تر از چیزی است که فکرش را می کنید. ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که آیا می توان بدون کدنویسی یک وب سایت طراحی کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله! در حال حاضر سیستم های مدیریت محتوای رایگان و آماده این امکان را در اختیار شما قرار می دهند. حتی یک وب سایت فروشگاهی و یا شخصی را نیز می توانید با چنین پلتفرم هایی بسازید. آن ها ایمن، سریع، بهینه، قدرتمند و هماهنگ با سئو و موتورهای جستجو ساخته شده اند.

وردپرس یک پلت فرم ایجاد وب سایت رایگان و منبع باز است. در سطح فنی تر، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL استفاده می کند. در زبان غیر گیک، وردپرس ساده ترین و قدرتمندترین وبلاگ نویس و سازنده وب سایت است که امروزه وجود دارد.

وردپرس یک پلت فرم وب سایت عالی برای انواع وب سایت ها است. از وبلاگ نویسی گرفته تا تجارت الکترونیک گرفته تا وب سایت های تجاری و نمونه کارها، وردپرس یک CMS همه کاره است. وردپرس با در نظر گرفتن قابلیت استفاده و انعطاف پذیری، راه حلی عالی برای وب سایت های بزرگ و کوچک است.

آیا وردپرس برای فعالیت و کسب و کار من مناسب است؟

سوال مهم دیگر: اگر قصد طراحی سایت n را داشته باشم، آیا وردپرس پاسخگوی نیاز من خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال ما ترجرحیمان این است که نظر تخصصی ندهیم، چون به هر حال بسته به نوع کسب و کار، ممکن است گاه وردپرس آن طور که باید و شاید نیازها را برآورده نکند و در سطوح سازمانی گزینه خوبی نباشد؛ اما در نهایت این روز ها وردپرس قابلیت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. طراحی سایت با وردپرس در واقع یکی از مهم ترین و بهترین مشاغل در حوزه IT برای کسانی است که می خواهند خیلی زود به درآمد برسند.

اگر تعجب می کنید که چرا وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای وب سایت بسیار مورد استفاده است، در اینجا برخی از مزایای وردپرس به عنوان یک پلت فرم وب سایت آورده شده است:

سادگی و سهولت استفاده

وردپرس به شما امکان می دهد محتوای وب سایت خود را به سرعت منتشر کرده و بسازید. حتی به عنوان یک مبتدی می توانید به راحتی از وردپرس استفاده کنید.

رایگان است

نرم افزار واقعی وردپرس موجود در WordPress.org برای دانلود و استفاده رایگان است. با این حال، باید برای میزبانی وب و نام دامنه هزینه کنید.

انعطاف پذیری و امکان توسعه

وردپرس به شما امکان می دهد انواع مختلفی از وب سایت ها را از وبلاگ های شخصی و فروشگاه های آنلاین گرفته تا مجلات و روزنامه های آنلاین ایجاد کنید.

استفاده آسان

اگر می توانید از یک نرم افزار پردازش کلمه مانند مایکروسافت ورد استفاده کنید، می توانید از وردپرس برای ساخت و مدیریت یک وب سایت استفاده کنید.

نرم افزار متن باز

وردپرس نرم افزار منبع باز است که تحت مجوز عمومی عمومی گنو (GPL) دارای مجوز است، به این معنی که متعلق به یک شرکت یا نهاد واحد نیست. صدها توسعه دهنده و کاربر برای بهتر کردن این نرم افزار همکاری و مشارکت دارند. روح منبع باز به معنای پیشرفت مداوم، مسئولیت پذیری و استفاده رایگان برای همه است. طراحی سایت با وردپرس نیازی به تهیه لایسنس ندارد.

بدون نیاز به دانستن کدنویسی و برنامه نویسی

وردپرس نیاز به دانستن نحوه کدنویسی برای ساخت یک وب سایت را حذف می کند. طراحی سایت با وردپرس آسان است. در حالی که وردپرس از انواع زبان های برنامه نویسی استفاده می کند، برای استفاده از وردپرس نیازی به دانستن هیچ یک از آنها نیست.

قابل توسعه با افزونه های وردپرس

نرم افزار اصلی وردپرس را می توان با افزونه های وردپرس گسترش داد. پلاگین های وردپرس قطعات نرم افزاری هستند که می توانید برای افزودن ویژگی های بیشتر (مانند تجارت الکترونیک، سئو، پشتیبان گیری، فرم های تماس و موارد دیگر) در وب سایت خود آپلود کنید. هزاران افزونه رایگان وردپرس در فهرست پلاگین WordPress.org و صنعت پر رونق افزونه های پرمیوم (پرداخت شده) موجود است. طراحی سایت با وردپرس یعنی ورود به دنیای پرتعداد پلاگین ها.

امکان سفارشی سازی با تم های وردپرس

 تم های وردپرس طراحی و طرح بندی وب سایت شما را ارائه می دهند. با یک کلیک یک دکمه، می توانید با اعمال یک تم جدید وردپرس، ظاهر کل وب سایت خود را تغییر دهید. تم های پیشرفته وردپرس بیشتر شبیه سازندگان صفحه وردپرس هستند و به شما کنترل بیشتری بر طرح بندی های خود می دهند.

امنیت وب بسیار مناسب

در حالی که هیچ پلت فرم وب سایتی 100٪ ایمن نیست، امنیت وردپرس با تیم امنیتی هوشیار از توسعه دهندگان و کاربران اصلی بهبود می یابد. مشکلات رایج امنیتی وردپرس معمولاً به دلیل خطای کاربر است نه خود نرم افزار.

یک جامعه وسیع از  توسعه دهندگان

هنگامی که یک وب سایت وردپرس دارید، می توانید از طریق ملاقات محلی وردپرس، WordCamps و موارد دیگر در جامعه بزرگ وردپرس شرکت کنید. جامعه وردپرس به استقبال فوق العاده، مفید و نوآورانه شهرت دارد.

یک صنعت ممتاز پلاگین محور

در حالی که تعداد زیادی افزونه و مضامین رایگان وجود دارد، اکثر صاحبان وب سایت وردپرس جدی روی پلاگین ها یا تم های پریمیوم (خاص) سرمایه گذاری می کنند. چرا؟ خرید یک پلاگین یا پوسته معتبر به پرداخت هزینه توسعه و پشتیبانی مداوم افزونه یا طرح زمینه، از جمله ویژگی های جدید، وصله های امنیتی و موارد دیگر کمک می کند.

می توانید از سایت های داخلی هم انواع پوسته ها و همین طور افزونه های وردپرسی را دانلود کنید. برخی از آن ها نسخه های پریمیوم و فارسی شده و قابل استفاده در کسب و کارهای داخلی هستند.

طراحی سایت با وردپرس چگونه است؟ (سایت شخصی یا فروشگاهی)

وب سایت وردپرس چیست؟

وب سایت وردپرس هر وب سایتی است که از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) استفاده می کند. وردپرس هم بک اند وب سایت (رابطی که کاربر برای ایجاد تغییرات یا اضافه کردن محتوای جدید وارد می شود) و هم قسمت جلویی (بخش قابل مشاهده از وب سایت که بازدیدکنندگان شما در وب می بینند) را تقویت می کند. طراحی سایت با وردپرس در بخش های مختلف و توسعه انواع کسب و کارها قابل انجام است.

این روز ها وردپرس در بخش های مختلف توسعه کسب و کارها، امکان استفاده از المان های مختلف مانند درگاه پرداخت، پل ارتباطی و تماس مستقیم و مدیریت مشتریان و CRM را نیز به قابلیت های خود اضافه کرده است.

در اینجا فقط چند نمونه از انواع وب سایت هایی که می توانید با وردپرس بسازید آورده شده است:

  • وبلاگ – وبلاگ نوع خاصی از وب سایت است که به اشتراک گذاری افکار، عکس ها، بررسی ها، آموزش ها، دستور العمل ها و موارد دیگر اختصاص دارد. وبلاگ ها معمولاً در ابتدا آخرین مطالب منتشر شده را نمایش می دهند.
  • تجارت الکترونیک – یک وب سایت تجارت الکترونیک به شما امکان می دهد کالا یا خدمات را به صورت آنلاین بفروشید و از طریق یک سیستم پرداخت آنلاین پرداخت دریافت کنید. شما می توانید یک افزونه تجارت الکترونیک وردپرس را دانلود و نصب کنید تا عملکرد پیش فرض وردپرس را گسترش دهید تا بتوانید یک فروشگاه آنلاین در وب سایت خود داشته باشید.
  • وب سایت کسب و کار – بسیاری از مشاغل از حضور آنلاین در قالب وب سایت خود سود می برند. اگر کسب و کار شما به یک وب سایت نیاز دارد تا مشتریان در مورد شرکت شما و آنچه شما ارائه می دهید بیاموزند، وردپرس یک گزینه عالی است. مشتریان می توانند با شما تماس بگیرند، قیمت را بخواهند، قرار ملاقاتی را تعیین کنند و موارد دیگر.
  • وب سایت مدیریت کاربر یا کاربر محور – وب سایت مدیریت کاربر یا یوزر به شما امکان می دهد محتوا را پشت سد پرداخت یا ورود به حساب کاربری قرار دهید. برای دسترسی به صفحات یا پست ها، کاربران باید وارد سیستم شوند یا هزینه محتوا را پرداخت کنند. وردپرس همچنین می تواند وب سایت های عضویت را با افزونه های اضافی مدیریت کند.
  • وب سایت نمونه کارها – می توانید آثار هنری، مهارت های طراحی و موارد دیگر را با یک وب سایت نمونه کار ساخته شده بر روی وردپرس به نمایش بگذارید.
  • وب سایت انجمن یا همان فروم – یک وب سایت انجمن می تواند مکانی مفید برای کاربران برای پرسیدن سؤالات یا اشتراک گذاری مشاوره باشد. همین طور احتمالا برای شما جالب است که بدانید، بسیاری از وب سایت های انجمن بر روی وردپرس اجرا می شوند.
  • وب سایت ایونت و رویداد – میزبانی یک رویداد؟ وردپرس اشتراک گذاری جزئیات رویداد و فروش بلیط را برای شما آسان می کند.
  • وب سایت آموزش الکترونیکی – دانش آموزان می توانند در دوره های آنلاین شرکت کنند، پیشرفت خود را پیگیری کنند، منابع را دانلود کنند و خیلی چیزهای دیگر را از یک وب سایت آموزش الکترونیکی. با نوع خاصی از افزونه به نام افزونه WordPress LMS، می توانید دوره های آنلاین را از یک وب سایت وردپرس ارائه دهید.

چگونه استفاده از وردپرس را شروع کنم؟

پس از این که با دنیای بزرگ وردپرس به عنوان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای جهان آشنا شدید، اکنون احتمالاً می پرسید، “چگونه وردپرس را شروع کنم؟” در درجه اول باید بدانید که استفاده از وردپرس برای تمامی کسب و کارهایی که ذکر کردیم ممکن است، البته می توان گزینه های بیشتری را نیز به این لیست اضافه کرد. سایت های بزرگ و مهم دنیا مانند سایت های ارگانی، شرکتی و سازمانی نیز با استفاده از آن طراحی شده است.

وردپرس رایگان است. بله، درست است – 100٪ رایگان بوده و شما برای دانلود آن نیازی به پرداخت هزینه و … نخواهید داشت. شرکت های بزرگ و فعال در این حوزه نیز قرار نیست که چند ده میلیون تومان از شما پول دریافت کنند که یک سایت وردپرسی برای شما ایجاد کنند.. امروز می توانید با یک وب سایت وردپرسی تنها در چند مرحله شروع کنید.

برای شروع کار با وردپرس فقط به چند چیز نیاز دارید:

  1. میزبانی وب با کیفیت
  2. یک نام دامنه
  3. نرم افزار وردپرس نصب شده در وب سایت شما (اکثر میزبان های وب این کار را برای شما انجام می دهند.)

لازم است که شما به دامنه و هاست خود دسترسی داشته باشید. شرکت های زیادی در ایران در زمینه فروش هاست فعالیت می کنند. می توانید از آن ها هاست لینوکسی خریداری کرده و آن را به یک دامنه متصل کنید. شاید هزینه آن حتی کم تر از 100 هزارتومان باشد.

طراحی سایت با وردپرس چگونه است؟ (سایت شخصی یا فروشگاهی)

قدم اول: دانلود وردپرس

قدم بعدی دانلود نرم افزار وردپرس از مخزن این مجموعه است. کافی است عبارت دانلود وردپرس را در اینترنت جستجو کنید. به راحتی یک فایل چند مگابایتی در اختیار شما قرار می گیرد که همان نرم افزار وردپرس است.

قدم دوم: وردپرس را در هاست یا سرور میزبانی آپلود کنید

سه گزینه برای آپلود وردپرس در حساب میزبانی شما وجود دارد. هنگامی که فایل را در مرحله 1 از حالت فشرده خارج کردید، پوشه ای به نام wordpress برای شما باقی ماند و محتویات آن باید در مدیر فایل حساب میزبانی شما آپلود شود. شما می توانید این کار را به یکی از سه راه انجام دهید:

  1. آپلود از طریق FTP – برای اطلاعات بیشتر به نحوه مدیریت فایل ها با Filezilla مراجعه کنید.
  2. آپلود از طریق مدیر فایل – برای دستورالعمل نحوه آپلود با استفاده از مدیر فایل را ببینید.
  3. آپلود از طریق SSH – برای دستورالعمل نحوه دریافت و استفاده از دسترسی SSH را ببینید.

قدم سوم: پایگاه داده و کاربر MySQL را ایجاد کنید

وردپرس اطلاعات خود را در یک پایگاه داده ذخیره می کند. بنابراین، باید یک پایگاه داده ایجاد شود.

  1. وارد سی پنل شوید.
  2. به دنبال بخش Databases بگردید، سپس روی نماد MySQL Database Wizard کلیک کنید.

برای مرحله 1: ایجاد یک پایگاه داده، نام پایگاه داده را وارد کرده و مرحله بعدی را کلیک کنید.

برای مرحله 2: ایجاد کاربران پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور پایگاه داده را وارد کرده و Create User کلیک کنید.

برای مرحله 3: Add User to the Database را انتخاب، روی کادر All Privileges  کلیک کنید و مرحله بعدی را کلیک کنید.

برای مرحله 4: کار را کامل کنید، نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور را یادداشت کنید، زیرا برای مرحله 4 به آنها نیاز دارید.

قدم چهارم: wp-config.php را پیکربندی کنید

فایل wp-config-sample.php حاوی اطلاعات پایگاه داده است و به برنامه وردپرس می گوید که از کدام پایگاه داده داده ها را استخراج کند. این مرحله باید تکمیل شود تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات صحیح پایگاه داده با نصب وردپرس مرتبط است.

فایل wp-config-sample.php را می توان در File Manager در پوشه ای که وردپرس در آن نصب شده است پیدا کرد. پوشه دامنه اصلی شما به طور پیش فرض public_html است، بنابراین مراحل زیر روند مربوط به آن پوشه را نشان می دهد.

وارد سی پنل شوید.

  1. به قسمت Files رفته و سپس روی نماد File Manager کلیک کنید.
  2. از منوی ناوبری سمت چپ در File Manager، روی public_html کلیک کنید.
  3. روی دکمه تنظیمات موجود در گوشه سمت راست بالای مدیریت فایل خود کلیک کنید.
  4. در کادر باز شده، کادر Show Hidden Files (dotfiles) را علامت بزنید، سپس روی Save کلیک کنید.
  5. در پنل سمت راست File Manager، فایل wp-config-sample.php را پیدا کنید.
  6. روی فایل کلیک راست کرده و سپس Rename را انتخاب کنید.
  7. نام فایل را به wp-config.php تغییر دهید، سپس روی دکمه Rename File کلیک کنید تا تغییر ذخیره شود.
  8. دوباره روی فایل جدید wp-config.php کلیک راست کرده و Edit را انتخاب کنید.
  9. یک کادر پاپ آپ دوم ظاهر می شود. روی دکمه Edit کلیک کنید.

وقتی فایل باز شد، به دنبال اطلاعات زیر باشید:

/** The name of the database for WordPress */

define( ‘DB_NAME’, ‘database_name_here’ );

/** MySQL database username */

define( ‘DB_USER’, ‘username_here’ );

/** MySQL database password */

define( ‘DB_PASSWORD’, ‘password_here” );

/** MySQL hostname */

define( ‘DB_HOST’, ‘localhost’ );

نام پایگاه داده ای را که ایجاد کرده اید جایگزین database_name_here کنید (در بالا در مرحله 3: ایجاد پایگاه داده MySQL و کاربر).

نام کاربری پایگاه داده ای که ایجاد کرده اید را جایگزین username_here کنید.

رمز عبور پایگاه داده ای که ایجاد کرده اید را جایگزین password_here کنید.

پس از اتمام، روی دکمه ذخیره تغییرات در بالا سمت راست کلیک کنید، سپس Close را برای خروج و بازگشت به مدیر فایل کلیک کنید. (دقت کنید که لازم نیست چنین کدی را بنویسید، صرفا آن را به عنوان یک مثال و مشابه چیزی که قرار است ببینید در اختیار شما گذاشتیم.)

 

قدم پنجم: صفحه نصب و راه اندازی وردپرس را اجرا کنید

یک پنجره مرورگر جدید باز کنید و دامنه خود را وارد کنید تا اسکریپت نصب اجرا شود. بسته به جایی که اسکریپت را نصب کرده اید، به طور خودکار به یکی از URL های زیر هدایت می شوید:

اگر وردپرس را در پوشه ریشه دامنه آپلود کرده اید، باید به این مسیر هدایت شوید:

https://example.com/wp-admin/install.php

اگر وردپرس را در زیر پوشه دایرکتوری دامنه خود آپلود کرده اید، URL به این شکل خواهد بود:

https://example.com/yoursubfolder/wp-admin/install.php

قدم ششم: نصب وردپرس را کامل کنید

هنگامی که به URL صحیح وردپرس خود در یک مرورگر دسترسی پیدا کردید، صفحه راه اندازی وردپرس را مشاهده خواهید کرد که از شما می خواهد زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید. زبان مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی دکمه Continue کلیک کنید.

اکنون باید صفحه خوش آمدگویی را مشاهده کنید که می گوید: “Welcome to the famous five-minute WordPress installation process!” در بخش اطلاعات مورد نیاز، باید فیلدهای زیر را به درستی تکمیل کنید البته امکان تغییر آن ها بعدا هم وجود دارد:

عنوان سایت وردپرسی شما

نام کاربری – این نام کاربری مدیر سایت است. ما به شدت توصیه می کنیم از چیزی غیر از “مدیر” استفاده کنید زیرا استفاده از آن می تواند خطر امنیتی ایجاد کند.

رمز عبور

رمز عبور قوی به طور خودکار برای شما ایجاد می شود، اما شما می توانید رمز عبور خود را انتخاب کنید. نشانگر قدرت به شما اطلاع می دهد که رمز عبور شما چقدر امن است.

ایمیل شما

اطلاعات ورود به سیستم به این آدرس ایمیل ارسال می شود، بنابراین مطمئن شوید که آدرس ایمیلی است که به آن دسترسی دارید.

قابلیت مشاهده موتورهای جستجو

اگر می خواهید وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شود، این مورد را بدون علامت بگذارید. اگر نمی خواهید سایت شما ایندکس شود، می توانید این کادر را علامت بزنید.

روی دکمه نصب وردپرس کلیک کنید و به صفحه نهایی هدایت می شوید که می گوید: “WordPress نصب شده است. متشکرم و لذت ببرید!”. نام کاربری که در صفحه قبل انتخاب کرده اید و یک مکان برای رمز عبور شما نمایش داده می شود. روی دکمه ورود به سیستم کلیک کنید تا وارد داشبورد مدیریت وردپرس شوید تا شروع به ساخت سایت خود کنید!

طراحی سایت با وردپرس چگونه است؟ (سایت شخصی یا فروشگاهی)

در نهایت: چرا وردپرس؟

وردپرس محبوب و سریع است، ایمنی خوبی دارد و شما می توانید به راحتی هرچیزی که می خواهید را روی آن به عنوان محتوا، محصول و… در اختیار مخاطب قرار دهید. از نظر سئو فرندلی بودن هم در حال حاضر جایگاه ویژه ای بین توسعه دهندگان دارد. ابزارهای زیادی از آن در دسترس هستند که به شما کمک می کنند در گوگل دیده شوید. این مسئله مهمی است زیرا بیش از 80 درصد مخاطبین قرار است از طریق گوگل و نتایج گوگل وارد سایت شما شوند. در نتیجه باید آن را جدی بگیرید.

همین طور این روز ها وردپرس تبدیل به یک منبع درآمد است، اگر بتوانید طراحی سایت با استفاده از آن را یاد بگیرید این فرصت را دارید که وارد بازار کار شوید. طراحی سایت با وردپرس این روز ها تبدیل به یکی از مهم ترین مشاغل در دنیا شده است.

همه می توانند به راحتی کسب و کار محلی خود را با وردپرس گسترش دهند. امروزه بسیاری از خبرگزاری ها، فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارهای نوپا، استارتاپ ها، شرکت ها، تجارت های بزرگ و بین المللی، سایت های خبری، تفریحی و دانلود از وردپرس بهره می گیرند. مهم ترین مزیت آن نسبت به دیگر CMS ها مانند دروپال، جوملا و… گسترده بودن تعداد پلاگین ها، تم ها و همین طور جامعه کاربری خواهد بود. در نهایت طراحی سایت با وردپرس حتی در کم تر از ده دقیقه قابل انجام خواهد بود و این شاه کلید CMS محبوب ماست.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس