هود توکار بهتره یا روکار؟ معرفی نواع هود و ویژگی های هر کدام

هود تو کار بخرم یا روکار؟ کدام بهتر است؟

یکی از سوالات همیشگی برای افرادی که قصد مجهز کردن آشپزخانه خود را دارند این است که هود توکار بهتر است یا هود روکار. هرکدام از این هودها دارای ویژگی‌ های منحصر به ‌فردی هستند که باعث می ‌شود دسته ‌ای از افراد به خرید آن‌ها تمایل داشته باشند. اگر شما هم قصد خرید یک هود را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی هود توکار

اگر به فکر طراحی خانه خود به صورت مدرن هستید، نمی‌ توانید از هودهایی با طراحی سنتی بهره بگیرید. مناسب ‌ترین هود برای تکمیل چنین دکوراسیونی، هود توکار است. این هودها در داخل سقف، کابینت یا یک محفظه تعبیه شده است. به ‌طوری که کاملا از دید افراد مخفی شده است.

این هودها هوای دارای چربی را می گیرند، آن را فیلتر کرده و به سمت خارج از محیط آشپزخانه هدایت می کنند. بنابراین می ‌تواند یک محیط مطلوب عاری از هرگونه بو را در کمترین زمان ممکن به وجود آورد. کارایی این هودها به ‌هیچ عنوان کمتر از هودهای دیگر نیست.

این هودها را دقیقا در قسمت بالایی اجاق ‌گاز نصب می‌ کنند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. جنس هود توکار ترکیبی از شیشه و استیل است. این هودها با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند و به فروش می ‌رسند. هود توکار دارای دکمه ‌های لمسی و یک عدد کنترل است. بنابراین شما می ‌توانید عملکرد آن را از راه دور و نزدیک تنظیم کنید.

هود توکار همچنین دارای بخشی به نام تایمر است. وجود تایمر باعث می ‌شود تا این دستگاه در زمان‌ های مشخصی به صورت اتوماتیک خاموش و روشن شود. در صورت عدم تمایل به استفاده از این تایمر، می ‌توان این بخش را غیر فعال کرد.

انواع هود توکار

با گسترش استفاده از هود توکار، انواع مختلفی از آن ساخته و وارد بازار تجهیزات آشپزخانه شد. در ادامه شما را با چند مورد از این هودها آشنا می ‌کنیم.

هود توکار چتری

هود توکار چتری

همان ‌طور که از نام این هود مشخص است، این وسیله همانند یک چتر در قسمت بالای اجاق‌گاز قرار می ‌گیرد. نام دیگر هود چتری، هود سایبانی است. خروجی‌ های اجاق گاز شامل آلودگی و بخار مواد مختلف می ‌شود. هود چتری فقط قابلیت جذب آلودگی‌ های خارج شده را دارند. نصب مخفی این هودها کمی دشوار است. بنابراین لازم است تا از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

هود مخفی زیرصفحه

هود مخفی زیرصفحه

نام دیگر این هودها، هود زیرکابینتی است. این هودها به طور کامل در داخل کابینت قرار می‌ گیرند و هیچ بیرون‌ زدگی ندارند. هنگام خرید این دسته از هودها به تطابق اندازه آن‌ها با اجاق ‌گاز توجه داشته باشید.

هود مخفی سقفی

هود مخفی سقفی

هودهای سقفی از متداول‌ ترین هودهای مخفی موجود در بازار هستند. این هود قابلیت جذب دود و چربی خارج شده از غذا را دارد. هنگام خرید این هود بایستی به تراز بودن هود خود با سقف دقت کنید.

هود مخفی آسانسوری

هود مخفی آسانسوری

اگر در خانه‌ای مدرن زندگی می‌کنید که اجاق‌گاز آن بر روی میز تعبیه شده است، می ‌توانید از هودهای آسانسوری استفاده کنید. این هودها بر خلاف سایرین که در قسمت بالای اجاق ‌گاز هستند، در کنار اجاق ‌گاز و بر روی کابینت نصب می‌ شود.

هود مخفی تلسکوپی

هود مخفی تلسکوپی

هودهای مخفی تلسکوپی کوچکتر از هودهای زیرکابینتی هستند و فضای بسیار کمی را اشغال می‌ کنند. به همین دلیل برای خانه ‌های آپارتمانی مناسب هستند.

هود توکار بدون دودکش

هود توکار بدون دودکش

یکی از انواع پرکاربرد هود توکار، هود توکار بدون دودکش است. نوع فیلتر به کار رفته در این هودها، فیلتر زغالی است. این هود هیچ مسیری به سمت خارج ندارد و تمامی آلودگی‌ها توسط همین فیلتر جمع‌آوری می‌شود. نبود اتصالات بیرونی باعث شده تا نصب این نوع هود بسیار راحت‌تر از انواع دودکش‌دار آن است. البته این نوع هود برای آشپزخانه‌هایی که هیچ مسیر خروجی مانند پنجره ندارند، مناسب نیست.

نحوه عملکرد این هودها بدین صورت است که هوای آلوده را دریافت می‌کنند و پس از فیلتراسیون همان هوا را اما به شکل تمیز به محیط آشپزخانه بازمی‌گردانند. این هود نسبت به سایر هودهای موجود در بازار رطوبت کمتری را از محیط می‌گیرند و محیط آشپزخانه را خشک نمی‌کنند.

تعویض فیلتر زغالی در این هودها بسیار حائز اهمیت است. این فیلترها با گذشت زمان از آلودگی‌های مختلف پر می‌شوند و دیگر امکان فیلتر هوا وجود نخواهد داشت. این فیلتر پس از پر شدن از آلودگی‌ها نه تنها عمل تهویه را به خوبی انجام نمی‌دهند بلکه می‌توانند آلودگی‌های جمع‌آوری شده را به محیط اطراف بازگردانند. در نتیجه باعث تیره شدن دیوارهای آشپزخانه می‌شوند. هم‌چنین می‌توانند سلامت مجاری تنفسی فوقانی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

مطلب پیشنهادی: مایکروفر چی بخرم سامسونگ یا ال جی؟ راهنمای خرید بهترین مارک مایکروفر

هود توکار با موتور فلزی

هود توکار با موتور فلزی

هود توکار با موتور فلزی، یکی دیگر از انواع هودهای توکار قابل خریداری در مراکز فروش تجهیزات آشپزخانه است. همان طور که از اسم آن مشخص است این هودها دارای موتورهای فلزی به شکل حلزون هستند. این هودها نسبت بههودهایی با موتورهای پلاستیکی دارای مزیت‌های فراوانی هستند. موتورهای فلزی طول عمر بیشتری نسبت به موتورهای فلزی دارند زیرا کمتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند.

از ویژگی‌های برجسته هود توکار با موتور فلزی می‌توان به عدم تولید سروصدای فراوان در مواقع فعالیت است. به گفته کاربرانی که تجربه استفاده از هر دو نوع این هودها را دارند، میزان صدای تولید شده توسط هود توکار با موتور فلزی حتی از هودهای دارای موتور پلاستیکی نیز کمتر است.

استفاده طولانی مدت از این هودها هیچ آسیبی به قطعات درونی آن وارد نخواهد کرد. استفاده طولانی مدت از هود باعث افزایش دمای بخش درونی آن می‌شود. فلز به کار برده شده در ساخت موتور این وسیله در برابر افزایش دمای به‌وجود آمده مقاومت بالایی دارد و دچار تغییر شکل نخواهد شد.

مزایای هود توکار

هود توکار دارای مزایای فراوانی است. به ‌طوری که با گذشت مدت زمان اندکی از ورود آن به بازار توانست طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند. در ادامه شما را با چند مورد از این مزایا آشنا خواهیم کرد.

زیبایی خارق‌ العاده

معمولا هودهای توکار به علت ظرافت در طراحی دارای زیبایی بیشتری نسبت به سایر انواع هودها است.

اندازه کوچک

این هودها را در اندازه ‌های نسبتا کوچکی ساخته و وارد بازار می ‌کنند. بنابراین برای خانه‌ هایی که آشپزخانه کوچک دارند گزینه مناسبی به شمار می‌ رود.

تنوع رنگ و مدل

هودهای مخفی یا توکار در طرح‌ها و رنگ ‌های مختلفی وجود دارند. به‌همین دلیل افراد با سلیقه متفاوت می ‌توانند آن را برای خانه‌ های خود تهیه کنند.

داشتن نظم

تمامی تجهیزات هود توکار در بخش درونی آن جاسازی شده است. در نتیجه، هیچ بخش بیرونی ندارد و از نمای بیرونی مرتب به ‌نظر می‌رسد.

هوشمند بودن

این هودها توسط جدیدترین تکنولوژی ‌های روز دنیا ساخته شده‌اند و دارای سیستم هوشمند هستند. به ‌همین دلیل می‌ توان آن‌ها را مانند سایر تجهیزات هوشمند خانه از مسیر دور بررسی کرد. بدین ترتیب ایمنی این هودها بسیار زیاد است.

انواع هود روکار

هودهای روکار به دو صورت شومینه ‌ای و مورب ساخته شده و به فروش می ر‌سند. در ادامه شما را با هر دوی این هودهای روکار آشنا می ‌کنیم.

مطلب پیشنهادی: عیب یابی فر گاز و نحوه برطرف کردن کدهای خطا

هود روکار شومینه ‌ای

هود روکار شومینه ‌ای

این هودها در بالای اجاق ‌گاز قرار گرفته و بر روی دیوار نصب می ‌شوند. هود شومینه ‌ای اندازه بزرگی دارد به همین دلیل اجازه نصب کابینت در بالای اجاق‌ گاز را نمی ‌دهد. ارتفاع این هودها در حدود 90 سانتی‌متر است. جنس بدنه آن‌ها را از فلزات ضدزنگ مانند آلومنیوم می ‌سازند. در نتیجه با گذشت زمان دچار خوردگی نخواهند شد.

هود روکار مورب

هود روکار مورب

همان طور که از نام آن مشخص است، این هودها به صورت شیب ‌دار بر روی دیوار نصب می ‌شوند. این هودها اندازه‌ های مختلفی دارند و معمولا بر روی اجاق ‌گازهای صفحه ‌ای نصب می ‌شود. معمولا بدنه این هودها را از استیل ضدزنگ و تیتانیوم می ‌سازند. هر چند که می ‌توان آن‌ها را با فلزات دیگری نیز ساخت. زیبایی ظاهری هودهای روکار باعث شده به یکی از پرطرفدارترین هودهای موجود در بازار تبدیل شود.

معایب هود توکار

هود توکار مانند هر وسیله دیگری در کنار مزایای فراوان خود می‌تواند معایبی را نیز داشته باشد. چند نمونه از این معایب عبارت‌اند از:

1- این هودها بایستی داخل یک محفظه قرار بگیرند. بنابراین برای قرار گرفتن در بالای اجاق ‌گاز نصب شده بر روی میز آشپزخانه مناسب نیستند.

2- این هودها در تماس مستقیم با بخار چرب آزاد شده از غذا هستند. در نتیجه، نیاز به تمیز کردن مداوم دارد.

3- این هودها به علت نصب در بالای اجاق‌گاز می ‌توانند ارتفاع زیادی از سطح زمین داشته باشند. به همین دلیل ممکن است دسترسی به آن برای برخی از افراد دشوار باشد.

4- اگر قبلا از هود توکار استفاده نمی‌ کرده‌اید و اکنون قصد تهیه آن را دارید، باید بدانید که برای قرار دادن آن در کابینت ممکن است نیاز به تعویض کابینت پیدا کنید.

موارد مصرف هود روکار

هودهای روکار که به نام هودهای سنتی نیز شناخته می ‌شوند، هنوز هم در بسیاری از خانه‌ های ایرانی یافت می ‌شوند. این هودها برخلاف هودهای مدرن که فقط بخشی از اجاق ‌گاز را پوشش می‌ دهند بر روی تمام سطح زیرین خود قرار می‌ گیرند.

هودهای روکار را بیشتر در خانه ‌های قدیمی می ‌توان یافت. هرچند که هنوز هم بسیاری از افراد این هودها را نسبت به سایر مدل‌ ها ترجیح می‌ دهند. زیرا قیمت مناسبی دارند و به راحتی در محل مورد نظر نصب می ‌شوند. این هودها در اندازه ‌های مختلفی به فروش می ‌رسند اما به ‌طور کلی آن‌ها را در دسته هودهای بزرگ قرار می ‌دهند.

به ‌طور کلی می‌ توان گفت هودهای روکار بیشتر مناسب خانه ‌هایی با آشپزخانه بزرگ هستند. اگر قصد بازسازی خانه خود را دارید ولی نمی ‌خواهید کابینت ‌های خود را تعویض کنید، بهترین گزینه برای شما هود روکار است زیرا قابلیت نصب در تمامی مکان ‌ها را دارد.

معایب هود روکار

هودهای روکار معمولا به صورت مورب بر روی دیوار پشت اجاق گاز قرار گرفته می ‌شوند. این هودها نیز در کنار مزایای فراوان خود دارای چند عیب جزئی هستند. معایب هود روکار عبارت ‌اند از:

1- گران‌ قیمت بودن: این هودها از اندازه نسبتا بزرگی برخوردار هستند. به همین دلیل دارای قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر هستند.

2- مشخص بودن: این هود کاملا در دید افراد قرار گرفته است. به همین دلیل بایستی مدام نسبت به تمیز بودن تمام سطح آن مطمئن شویم.

3- فضای بیشتری را اشغال می ‌کند: این هودها به دلیل قرار گرفتن در فضای بیرون کابینت و بر روی دیوار، فضای نسبتا زیادی را اشغال می‌ کند.

4- کثیف شدن سریع: از آن جایی که تمام بدنه این نوع هودها در تماس مستقیم با بخار غذا قرار می‌گیرد، جذب آلودکی سریعی را دارد. هم‌چنین قرار گرفتن تمام بدنه هود در فضای محیط باعث می ‌شود گرد و غبار محیط نیز بر روی آن بنشیند و ظاهر آن را آلوده نشان دهد.

5- احتمال ایجاد نقص در بدنه: به دلیل اینکه تمام بدنه هود در محیط خارج قرار دارد، ممکن است در معرض برخورد سخت با یک جسم قرار گیرد. این برخورد باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری آن می ‌شود.

مقایسه هود توکار و روکار

در این قسمت قصد داریم به طور تخصصی بررسی کنیم که هود توکار بهتر است یا هود روکار. واقعیت امر این است که هر کدام از این هودها دارای نکات مثبت فراوانی هستند. بنابراین تشخیص این که هود توکار بهتر است یا روکار، کار دشواری است. بهترین راه آشنایی کامل با ویژگی‌ های هرکدام از این هودها و تصمیم ‌گیری نهایی با توجه به سطح انتظارات خودمان است. در ادامه این دو هود را از چند جهت مورد مقایسه قرار می ‌دهیم.

1-این گونه به‌ نظر می ‌رسد که هود توکار برای آشپزخانه‌ های کوچکتر مناسب است، این در حالی است که هود روکار بیشتر برای فضاهای بزرگ مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

2- هود توکار نسبت به هود روکار فضای اطراف خود را بزرگتر جلوه می ‌دهد. علت این امر قرارگیری آن در یک فضای داخلی است.

3- نظافت هود توکار به علت قرار گرفتن در یک محفظه بسته سخت‌ تر از هودهای روکار است. هودهای روکار را می‌ توان به راحتی و به طور کامل قابل تمیز شدن است.

4- هرکدام از این هودها برای سبک خاصی از دکوراسیون داخلی مناسب هستند. معمولا از هود روکار برای طراحی دکوراسیون کلاسیک استفاده می ‌کنند. این در حالی است که هودهای توکار بیشتر مناسب دکوراسیون مدرن هستند.

اکنون زمان آن رسیده که این گزینه ‌ها را به خوبی مورد مطالعه قرار دهید و بهترین هود مناسب منزل خود را خریداری نمایید.

خرید هود توکار یا روکار

قبل از هرگونه اقدام برای خرید هود بایستی تعیین کنید که برحسب نوع طراحی آشپزخانه‌تان هود توکار بهتر است یا روکار. سپس می ‌توانید برای خرید آن اقدام کنید. راه ‌های مختلفی برای خرید هود وجود دارد. شما می ‌توانید این هودها را به دو روش حضوری یا اینترنتی خریداری نمایید. ویژگی ‌های هرکدام از این روش ‌های خرید در ادامه آمده است.

1- خرید هود به صورت حضوری: در این روش شما بایستی به فروشگاه ‌های تجهیزات خانگی در سطح شهر خود مراجعه کنید. یکی از مزیت ‌های خرید حضوری این است که شما می ‌توانید این هودها را از نزدیک مورد مشاهده قرار دهید. در نتیجه نسبت به کیفیت محصول خریداری شده اطمینان حاصل می ‌نمایید. البته این روش از شما وقت زیادی را می ‌گیرد.

2- خرید هود به صورت اینترنتی: در این روش شما به وبسایت فروشگاه ‌های اینترنتی ارائه‌ کننده تجهیزات خانه و آشپزخانه مراجعه می ‌کنید. خرید اینترنتی به شما امکان مشاهده و مقایسه تعداد زیادی از مدل ‌های هود توکار و روکار را در مدت زمان کوتاهی می‌ دهد. هم‌چنین می ‌توانید قیمت آن‌ها را مشاهده کنید و بهترین محصول را با نازل‌ترین قیمت ممکن خریداری نمایید.

روش نصب هود توکار

نصب هود توکار دارای مراحل مختلفی است. در صورت یادگیری می ‌توانید به نیاز به پرداخت هزینه اضافی به تعمیرکار جهت نصب آن، خودتان این کار را انجام دهید. مراحل نصب و راه ‌اندازی هود توکار عبارت‌اند از:

1- محاسبه تقریبی میزان فضای مورد نیاز: قبل از هرگونه اقدام برای خرید هود توکار، فضای زیر کابینت بالای اجاق‌گاز خود را اندازه‌ گیری کنید تا هود شما از نظر اندازه با آن متناسب باشد. توجه داشته باشید که اندازه هود شما بایستی کمی کوچکتر از اندازه فضای درونی کابینت باشد. در نظر گرفتن فاصله بین اجاق‌ گاز و سطح زیرین هود نیز بسیار مهم است. به طور میانگین، این فاصله را 70 سانتی‌متر در نظر می‌ گیرند.

2- قطع جریان الکتریسیته: هنگام نصب هود توکار تمامی اتصالات برق را قطع کنید تا احتمال خطر برق‌ گرفتگی و آتش‌ سوزی را به صفر برسانید.

3- تمیز کردن محل مورد نظر: اگر قبلا در محل مورد نظر هود دیگری نصب بوده، احتمالا فضای زیرین آن مملو از چربی و آلودگی شده باشد. بنابراین قبل از نصب هود جدید، این فضا را کاملا پاکیزه کنید.

4- جداسازی هود: در قدم اول برق سیستم را قطع کنید تا بتوانید بقیه مراحل را به طور ایمن انجام دهید. برای جدا کردن هود قدیمی از فیلتر آن شروع کنید. پس از جدا کردن فیلترها نوبت به بدنه بیرونی هود می‌رسد. در قدم نهایی از قطع بودن تمام جریانات برق اطمینان حاصل کنید.

5- وصل کردن سیم‌های برق: با کمک یک فرد دیگر که در زمینه اتصالات برقی سررشته دارد، سیم ‌های مورد نیاز را به هود خود متصل کنید. عایق سازی بخش بیرونی این سیم‌ها باعث افزایش ایمنی در برابر شرایط محیطی مختلف مانند خیس شدن با بخار اّب می‌ شود.

6- محکم کردن هود: هود را در محل مورد نظر قرار دهید و با کمک چند پیچ این اتصالات را محکم کنید.

7- اتصال اجزای جانبی: سایر وسایل جانبی هود را به آن متصل کنید و برای اطمینان از درستی نصب آن را روشن کنید.

سخن پایانی

با توجه به تمامی مطالب گفته شده، توانستیم با ویژگی هر دو هود توکار و روکار به خوبی آشنا شویم. این آشنایی نسبی به ما در پاسخ دادن به این سوال که هود توکار بهتر است یا روکار کمک شایانی کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس