اصطلاحات مهم دنیای ارز دیجیتال که نیاز است بدانید

دنیای ارز های دیجیتال این روزها محبوبیتش رو به افزایش است. چرا که به دلیل تورم و نیز کاهش ارزش پول ملی افراد به دنبال داشتن درآمد دلاری هستند تا بتوانند با تورم مقابله کنند. اما ورود به هر حوزه ای فرد را ملزم می کند که با اصطلاحات آن حوزه آشنا شود. برای همین تصمیم گرفته ایم در این مقاله رایج ترین اصطلاحات ارز های دیجیتال را خدمت شما شرح دهیم. به طوری که مقاله ما در شان یک واژه نامه غنی شما را در حوزه ارز های دیجیتال باسواد کند. بعید است با خواندن این مطلب دیگر اصطلاحی بماند که  شما با آن نا آشنا باشید. پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کند.

اصطلاحات پایه ای دنیای ارز های دیجیتال

برویم به شما عزیزان در داشتن درک بهتری از دنیای کریپتو کارنسی ها کمک کنیم. با ما همراه باشید.

کریپتوگرافی

کریپتوگرافی یا همان رمزنگاری به پروسه ای گفته می شود که طی آن اطلاعات رمزدار می شوند. به طوری که با این روش اطلاعات شما به وسیله ارتباط با کد ها رمزگذاری و حفاظت می شود. به طوری که تنها کسانی امکان خواندن و پردازش این اطلاعات را خواهند داشت که به این اطلاعات دسترسی دارند.

نکته ای که همین جا باید درباره اش صحبت کنیم بحث کریپتوکارنسی یا همان ارز رمزنگاری شده می باشد. این پول در اصل مستقل از هر بانک یا مرجع مالی عمل کرده و نیز اطلاعات رمزگذاری شده ای می باشد. اینکه بخواهیم درباره خود فرایند رمزنگاری صحبت کنیم لازمه اش برگزاری یک کلاس ریاضیات پیچیده می باشد که به بحث ما مربوط نیست.

وایت پیپر

هرگونه گزارشی که در آن جزئیات عملکرد توسعه کنندگان شرح داده شده باشد وایت پیپر یا همان گزارش عملکرد گفته می شود. همانطور که در سال 2003 ساتوشی ناکاتومو که به خالق بیت کوین شناخته می شود به وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد. برای شمایی که به دنیای ارز دیجیتال می خواهید ورود کنید بیت کوین شاید آشنا ترین نام باشد. با این حال اگر درباره بیت کوین شناختی ندارید حتما در فرصتی جداگانه مطالعه را در دستور کار قرار دهید.

بلاک از رایج ترین اصطلاحات ارز های دیجیتال

لازمه برقراری سیستم بلاک چین همین بلاکی می باشد که قرار است درباره اش صحبت کنیم. بلاک به پایگاه هایی گفته می شود که اطلاعات تاریخی را از معاملات انجام شده تا زمانی که ظرفیتش پر شود نگهداری می کند. اطلاعاتی که در این بلاک ها ثبت می شوند هیچ گونه تغییری را متحمل نخواهند شد. حال که صحبت درباره بلاک می کنیم باید درباره دو مفهوم زیر مجموعه نیز صحبت کنیم. این دو مفهوم به شرح زیرند:

ارتفاع بلاک (Block Height): اگر تعداد بلاک های پیش از بلاک مورد نظر در سیستم بلاک چین را بدست آورید در اصل کمیتی به نام ارتفاع بلاک ر بدست آورده اید.

بلاک اکسپلورر (Block Explorer): این واژه به موتور جستجوگری اطلاق می شود که با ارائه اطلاعاتی درباره ارز های دیجیتال و نیز تراکنش ها و آدرس های آن ها به کاربران کمک می کند. به طوری که امکان مطالعه جداگانه محتوای هر ارز دیجیتال فراهم می شود.

اصطلاحات مهم دنیای ارز دیجیتال که نیاز است بدانید

همتا به همتا

یکی دیگر از رایج ترین اصطلاحات ارز های دیجیتال را می توان اصطلاح Peer 2 Peer یا همان همتا به همتا دانست. هنگامی که شما در یک شرکت از طریق کامپیوتر با یک یا چند سیستم دیگر درارتباط باشید دقیقا این اصطلاح را تداعی کرده اید. بدون اینکه برای برقراری این تعامل شخص سومی هم دخالت داشته باشد.

چند اصطلاح عامیانه در دنیای ارز دیجیتال

اما برخی از اصلاحات شاید از نظر تخصصی بودن در سطح پایین تری قرار داشته باشند. برویم و ببینیم که این عبارت ها کدام هستند. هنوز چند مورد از رایج ترین اصطلاحات ارز های دیجیتال باقی مانده است. پس مطلب را تا انتها بخوانید.

ماینر

امکان ندارد فردی به دنیای ارز دیجیتال ورود کرده باشد و این کلمه را نشنیده باشد. ماینر به هرگونه سیستم یا تجهیزاتی گفته می شود که با توجه به یک سیستم محاسباتی اقدام به استخراج بیت کوین یا سایر ارز های شناخته شده دیجیتالی می کند.

صرافی

صرافی یا همان Exchange دومنین اصطلاح عامیانه ای است که در دنیای ارز دیجیتال بسیار رایج می باشد. برای خرید و فروش بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری نیاز به بستری برای این معامله دارید. صرافی درست به چنین بستری گفته می شود. به طوری که افراد می توانند در این بستر به تبادل ارز های دیجییتال خود از طریق خرید و فروش بپردازند. اما همین صرافی ها خود دارای تنوع بالایی می باشند. این تنوع به کارکرد و نیز رمزارز هایی که پشتیبانی می کنند ربط دارد.

صرافی های ارز دیجیتال به دلیل تنوعی که دارند فرد را هنگام انتخاب ممکن است دچار سردرگمی کنند. اگر از ما بپرسید که بهترین صرافی خارجی کدام است ما به بایننس اشاره می کنیم. اگر هم یک نمونه داخلی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال را از ما بخواهید می توانیم خدمت شما والکس را مثال بزنیم. ولی صرافی های خارجی دردسر های زیادی را برای کاربران ایرانی ایجاد می کنند. از تحریم های جهانی گرفته تا احتمال بسته شدن حساب همه و همه ممکن است برای شمایی که از صرافی خارجی می خواهید استفاده کنید ممکن است رخ دهند.

نهنگ

نهنگ یا همان whale به افرادی گفته می شود که حجم بالایی از معاملات را از سوی خود به ثبت می رسانند. به طوری که دارایی های زیادی در بازار داشته و به کمک همین دارایی ها به معاملات کلان می پردازند. همین وال ها به دلیل معاملات حجیمی که دارند بر قیمت ارز دیجیتال به شدت تاثیرگذار می باشند. در یک کلام می توان ادعا کرد که یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت ارز های دیجیتال استراتژی هایی است که از سوی همین وال ها پیش گرفته می شوند. این تاثیرات هم می توانند از نوع مثبت باشند هم اینکه به شکل منفی برروی بازار تاثیر بگذارند.

ارزش بازار از رایج ترین اصطلاحات ارز های دیجیتال

ارزش بازار یا همان مارکت کپ کمیتی است که فرمول خاص خود را دارد. برای بدست آوردن میزان ارزش بازار باید قیمت حال حاضر ارز را در تعداد کل آن ارز ضرب کرد و نتیجه را بدست آورد. رتبه دهی رمزارز ها نیز درست براساس همین ارزش بازار صورت می گیرد. اگر قصد بررسی ارزش بازار ارز موردنظر را دارید می توانید به سایت coinmarket سری بزنید. برای نمونه اگر بخواهیم به مارکت کپ یا همان ارزش بازار بیت کوین اشاره کنیم باید بگوییم که به عنوان رتبه اول ارز های دیجیتال این رمزارز دارای ارزش 220 میلیارد دلار می باشد.

حفظ رمزارز به مدت طولانی

این اصطلاح که به اختصار HODL  نیز نام دارد اولین بار پس از انتشار یک پیام از سوی یکی از کاربران بیت کوین تاک شناخته شد. این کاربر جمله اشتباه زیرا نوشت:

I AM HODLING

این جمله دارای غلط املایی می باشد و جای حروف D و L عوض شده است. منظور این کاربر در اصل اژه HOLDING بوده است. اما همین اشتباه نوشتن سبب شد تا اصطلاح هودل کمی بعد خود را در دنیای ارز دیجیتال معرفی کند. به طوری که وقتی یک نفر طولانی مدت در جامعه کریپتو بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را نگهداری می کند می گویند او در حال هودل کردن است.

بررسی اصطلاحات رایج حوزه کوین ها

عبارت کوین عبارتی است که برایتان احتمالا آشنا می باشد. بیت کوین و … مثال هایی از این قبیل هستند. حال برویم و این اصطلاحات را بررسی کنیم.

بیت کوین

همانطور که گفتیم شاید مشهورترین و البته اولین کریپتوکارنسی شناخته شده همین بیت کوین می باشد. این رمزارز عملکردی غیرمتمرکز داشته و هیچ کس امکان کنترل آن را ندارد. اولین بار در سال 2009 صحبت از بیت کوین به میان آمد. جایی که یک سازمان ناشناخته با نام مستعار ساتوشی ناکاتومو برای اولین با معرفی این واژه شروع به کار کرد.

نماد های سه حرفی از رایج ترین اصطلاحات ارز های دیجیتال

هریک از رمزارز هایی که در بازار ارز های دیجیتال با آن ها مواجه می شوید دارای نمادی سه حرفی می باشند. برای نمونه می توان به نماد سه حرفی BTC برای بیت کوین اشاره کرد.

اصطلاحات مهم دنیای ارز دیجیتال که نیاز است بدانید

ساتوشی ناکاتومو

بدون شک می توان خالق بیت کوین شناخته شده ترین پدیده دنیای ارز دیجیتال را ساتوشی ناکاتومو دانست. جالب اینجاست که هویت واقعی او هنوز فاش نشده است. برای همین هیچ کس هنوز دقیقا نمی داند ساتوشی کیست.

ساتوشی

می دانید که در علوم مختلف مانند ریاضی و یا فیزیک به منظور شمارش اعداد بسیار کوچک یا بسیار بزرگ تمهیداتی درنظر گرفته شده است. برای نمونه همین ساتوشی کوچک ترین واحد بیت کوین می باشد. فرض کنید بیت کوین را به 100 میلیون سهم تقسیم کنیم. هریک از این صد میلیون سهم یک ساتوشی هستند. به بیان بهتر یک ساتوشی برابر با ده به توان منفی هشت بیت کوین می باشد.

توکن

برخی از ارز های دیجیتال خود دارای بلاک چین اختصاصی نیستند. بلکه کارکرد این رمزارز ها به سایر رمزارز ها بستگی دارد. به بیان بهتر این رمزارز در بستر سایر رمزارز ها کار می کنند. برای نمونه از این قبیل رمزارز ها می توان به تتر اشاره کرد.

آلت کوین از رایج ترین اصطلاحات ارز های دیجیتال

می دانید که اولین و شناخته شده ترین ارز دیجیتال بیت کوین می باشد. حال از بیت کوین به بعد هر ارز دیجیتالی شناخته شده باشد آلت کوین لقب می گیرد. عملکرد آلت کوین ها مستقل بوده و دارای بلاک چین اختصاصی هستند. غیر از بیت کوین می توان به رمزارز شناخته شده اتریوم به عنوان یک آلت کوین شناخته شده اشاره کرد.

StableCoin

شاید در حوزه ارز دیجیتال با مواردی رو به رو شوید که ارزش آن ها قابلیت برابری با دارایی های ثابت با دلار را دارند. استیبل کوین ها درست به همین رمزارز ها گفته می شود. برای نمونه ممکن است قیمت تتر این روزها برابر یک دلار باشد. استفاده از استیبل کوین ها این روزها بیشتر به منظور کاهش نوسانات بازار صورت می گیرد.

ICO

عرضه اولیه سکه یا همان ICO از شناخته شده ترین روش های تامین مالی برای پروژه های مرتبط با حوزه کریپتوکارنسی می باشد. امکان سرمایه گذاری با این روش با استفاده از دیگر رمزارز ها و یا ارزهایی مانند دلار فراهم است. به طوری که توکن های مرتبط با آن شرکت دریافت شوند. در این عرضه اولیه پیش از راه اندازی پروژه توکن های پروژه به فروش می رسند.

شرح چند اصطلاح تخصصی در حوزه ارز های دیجیتال

رایح ترین اصطلاحات ارز دیجیتال را با بحث درباره اصطلاحات تخصصی پیش می بریم.

هارد فورک

در پروسه یک رمزارز هرگوه تغییر اساسی که رخ دهد به هارد فورک شناخته می شود . طوری که به دلیل این تغییر اساسی 2 رمزارز متفاوت ایجاد می شود. نمی توان ادعا کرد رمزارز ناشی از هارد فورک با نسخه اصلی یکسان می باشد. برای نمونه درباره بیت کوین مثالی می توانیم بزنیم. هارد فورک بیت کوین ارز دیجیتالی به نام بیت کوین کش می باشد. هنگامی می توان از احتمال هارد فورک صحبت کرد که ماینر ها تصمیم بگیرند در قوانین رمزارز ها تجدید نظر کرده و یا قوانین جدیدی را اعمال کنند.

سافت فورک از رایج ترین اصطلاحات ارز های دیجیتال

هنگامی که در دستورالعمل های ارز دیجیتال تغییری ایجاد شود که دارای سازگاری با نسخه های قبلی می باشد به این تغییر سافت فرک گفته می شود.

هش

اگر از ما تعریفی ساده درباره هش بخواهید هش به خروجی ناشی از ورود اطلاعات گفته می شود. این الگوریتم با دریافت اطلاعات در هر اندازه ای یک خروجی ثابت را به دست مخاطب می دهد. بسیاری از متخصصان در زمینه ارز دیجیتال به هش لقب اثر انگشت دیجیتالی داده اند. به طوری که این اثر انگشت توسط تابع هش اطلاعاتش پردازش می شود. از نظر ارزش می توان هش را بیت کوینی 64 رقمی دانست که شروعش با رقم 0 می باشد.

هش ریت

این نرخ نشان دهنده این است که توان تولید کامپیوتر شما یا به بیان بهتر سرعت انجام عملیات ماینینگ سیستم شما چقدر است. اگر به دنبال این هستید که دستگاهی را برای استخراج انتخاب کنید بدانید که نرخ هش یکی از مهم ترین فاکتور ها برای خرید این دستگاه ها می باشد.

Decentralization

این مشخصه به معنای غیر متمرکز بودن می باشد. این مورد را می توان یکی از مهم ترین ویژگی های بیت کوین یا سایر کریپتو کارنسی ها دانست. هریک از رمزارز ها نسبت به ارز های رایج مانند دلار و یا پوند سایر ارز های رایج ممکن است دارای روش های پرداخت خاص خود باشند. هریک از این روش های پرداخت ممکن است مزایای خود را نیز داشته باشند. اگر از کیف پول دیجیتالی استفاده کنید امکان این وجود دارد که رمزارز ها را ارسال و یا ذخیره کنید. این کیف پول خود دارای یک کلید مخصوص شما می باشد که به کمک آن شما عزیزان به رمزارز هایی که دارید دسترسی خواهید داشت.

دفتر کل مرکزی

دفتر کل مرکزی به سازمانی گفته می شود که وظیفه نگهداری از دیتاهای مربوط به تراکنش و سایر موارد در این زمینه را داراست.

دفتر کل توزیع شده

در این سیستم نیز تمامی دیتا های مربوط به تراکنش ها و مقدار سرمایه ها به صورت گسترده به ثبت رسیده اند. این سازمان ها برای توزیع اطلاعات دارای مکانیسم هایی هستند که در تامین امنیت اطلاعات و کاهش خطر هک شدن نقش دارند. اگر درباره دفتر کل توزیع شده مثالی از ما بخواهید ما به بلاک چین اشاره می کنیم. هدف از ایجاد این سازمان در ابتدا این بود که تراکنش های مربوط به بیت کوین را پیگیری کند. می توان بلاک چین را یک دفترچه حاوی اطلاعات مربوط به تراکنش های یک ارز دیجیتال خاص دانست.

Double Spending

این کلمه که به معنای دوباره خرج کردن می باشد مربوط به زمانی می باشد که کاربر بخواهد در دو جای مختلف یک رمزارز را به طور همزمان خرج کند. در این شرایط از این عبارت یا همان دوباره خرج کردن یا همان خرج کردن مضاعف نام برده می شود.

سخن آخر

در این مطلب درباره رایج ترین اصطلاحات ارز های دیجیتال برای شما صحبت خواهیم کرد. دنیای ارز دیجیتال انقدر گسترده است که نمی توان بدون آشنایی با نکات کلیدی و اصطلاحات اصلی این حوزه در آن خبره شد. خود این اصطلاحات در دسته های مختلفی قرار می گیرند که برای مطالعه آسان تر آن ها این دسته بندی ها ایجاد شده اند. این روزها که ارزش پول ملی روز به روز رو به سقوط می باشد بسیاری از افراد به دنبال درآمد ارزی هستند تا بتوانند با تورم مقابله کنند.

عده ای به سراغ این میرود که با فریلنسری و دریافت پروژه های کامپیوتری و با استفاده از صرافی های قابل اعتماد که تحریم را دور می زنند پول خود را دریافت کنند. اما ممکن است فریلنسری مورد علاقه هرکسی نباشد. یکی دیگر از راه های داشتن درآمد ارزی همین کسب درآمد از ارز های دیجیتال می باشد. به طوری که با روش های مختلف می توان ارز های دیجیتال را بدست آورد و درآمد ارزی داشت. اما نکته ای که در این باره وجود دارد این است که خود روش های کسب ارز دیجیتال نیز انواع مختلفی دارند. برای نمونه عده ای به سراغ استخراج ارز دیجیتال می روند. که کاری است بسیار نیازمند برق و الکتریسیته. برخی دیگر هم در بازار ارز دیجیتال با تحلیل های تکنیکال در زمان درست ارز های دیجیتال را خرید یا به فروش می رسانند.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها نوسان گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می شود؟ ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ درباره تاریخچه، کاربردها و مقایسه آن با سایر ارزها تتر و نکات مهم معاملاتی آن؛ اطلاعات 0 تا 100 ارز دیجیتال تتر و خرید آن نوسان گیری ارز دیجیتال چیست ؟ دامیننس چیست و چه تاثیری در ارزش ارز دیجیتال دارد؟ سخنان بزرگان در مورد بلاک چین و ارز دیجیتال + توصیه های مهم در مورد سرمایه گذاری ارز دیجیتال بیت تورنت | معرفی کامل BTT و تاریخچه آن ارز دیجیتال موباکس چیست؟ بررسی کامل MOBOX برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟