شرایط تحصیل در هلند ؛ هزینه ها و تمام نکات پذیرش در دانشگاه های هلند

در این مقاله به طور تخصصی در مورد ویزای تحصیل در هلند و مهاجرت تحصیلی به شکل مفصل با شما صحبت خواهیم کرد و به شکل تخصصی این موضوع را تجزیه و تحلیل خواهیم نمود. شاید با خود تصور کنید که آیا برای دانشجویان بین المللی شرایط تحصیل در هلند مناسب است؟ تحصیل در هلند چه اندازه هزینه بر است؟ آیا دانشجویان در حین تحصیل امکان کار کردن را دارند؟ مدارک لازم جهت ادامه تحصیل در این کشور و دانشگاه های آن چیست؟ با توجه به شرایط مناسبی که برای دانشجویان خارجی در این کشور جهت ادامه تحصیل وجود دارد، امروزه با متقاضیان زیادی روبرو هستیم که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند.

تحصیل در هلند

شرایط تحصیل در هلند در مدارس

در مدارس ابتدایی و دبیرستان کشور هلند، شرایط مناسبی برای دانش آموزان خارجی وجود دارد تا بتوانند در آنجا ادامه تحصیل بدهند. بچه  ها می توانند از سن شش سالگی در مدرس پیش  ابتدایی و ابتدایی این کشور تحصیلات خود را شروع کنند. بعد از مقطع ابتدایی دانش آموزان مقطع دبیرستان را شروع خواهند کرد. همچنین می توانند با وارد شدن در مقطع فنی حرفه ای که ۴ سال به طول می انجامد، دیپلم خود را بگیرند. در دبیرستان نیز باید ۵ سال درس بخوانند تا بتوانند دیپلم بگیرند. بعد از گرفتن دیپلم نیز باید یک سال دیگر درس بخوانند تا آموزش های اولیه ورود به دانشگاه را بگذرانند.

با این وجود که در هلند زبان انگلیسی به خوبی صحبت می شود، ولی دانش آموزان در مدارس باید به زبان هلندی نیز تسلط داشته باشند. در این کشور مدارس خصوصی نیز وجود دارد که آموزش های آنها به زبان انگلیسی صورت می گیرد و هزینه بیشتری برای دانش آموزان  خواهد داشت. دانش آموزان خارجی که می  خواهند در این کشور درس بخواهند باید سرپرست داشته باشند.

در مدارس هلند علاوه بر آموزش دادن کتاب های درسی، برنامه های تفریحی و آموزش های خارج از درسی و منشور اخلاقی نیز آموزش داده می شود. در این مکان همه دانش آموزان از نظر نژاد، جنسیت، وضعیت، ثروت و کلاس در یک سطح قرار دارند.

تحصیل در هلند

شرایط تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی

برای اینکه بتوانید در مقطع کارشناسی در کشور هلند ادامه تحصیل دهید باید با قوانین و مقررات خاص این کشور آشنا باشید. مقطع لیسانس در دانشگاه های این کشور در ۴ سال طول می کشد. در طول سال دانشجویان بین المللی می توانند  تا ۵ سال در مقطع کارشناسی ثبت نام کنند. این کشور ۱۶ دانشگاه و موسسه آموزشی در مقطع لیسانس داشته که دانشجویانی که شرایط لازمه را دارند می توانند در این مقطع ثبت نام کنند.  

اولین مدرک مورد نیاز مدرک تحصیلی دیپلم و ریز نمرات است که طی ۱۲ سال اخذ شده است. مدرک نوع زبان تدریس شده در دانشگاه نیز دریافت می شود. در دانشگاه های هلند با زبان انگلیسی تدریس انجام شده و برای اینکه پذیرش انجام شود باید مدرک این زبان را در هر سطحی داشته باشید. جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی باید با نمره ۶ مدرک زبان آیلتس را داشته باشید. همچنین  اگر سن  دانشجو  کمتر از ۲۲ سال است مدرک ۵/۵ زبان آیلتس آنها پذیرفته می شود. معدل  دانشجو  نیز باید بالای ۱۳ باشد و در حین تحصیل نیز نباید کار کنند.

مطلب مشابه: تحصیل در مجارستان و درباره دانشگاه ها و شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور

تحصیل در هلند

ادامه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد

ادامه تحصیل در هلند شرایط خاص خود  را داشته و افراد خارجی نیز می توانند در این مقطع ادامه تحصیل دهند. ادامه تحصیل در مقطع ارشد نیز یک و نیم تا دو سال به طول می انجامد. جهت ادامه تحصیل در این مقطع می بایست مدرک دیپلم، لیسانس و مدرک زبان را ارائه دهید و از سابقه کار مدیریتی نیز برخوردار باشید. افرادی که دارای مدرک لیسانس هستند و می خواهند ادامه تحصیل دهند این امکان برایشان فراهم شده که در دوره های فنی حرفه ای که یک سال به طول می انجامد و تاپ آپ نام دارد تحصیل کنند. این دوره تاثیر زیادی در پیدا کردن کار دارد.

اگر کسی کالج مرتبط با کشور اتریش را داشته باشد نیز می تواند با شرایط بهتری در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهد. به این شکل که دانشجویان خارجی بعد از اینکه یک سال در دانشگاه کشور هلند درس خواندند می توانند انتقالی دانشگاه اتریش را اخذ نمایند.

شرایط تحصیل در هلند در مقطع دکتری

افراد خارجی که مدرک کارشناسی ارشد دارند می توانند در کشور هلند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند. به اینصورت که باید سابقه تحصیلی خود را به دانشگاه تحویل دهند و تقاضای استاد راهنما کنند تا بتوانند در مقطع دکتری تحصیل خود را ادامه دهند. در صورتی که با تقاضای استاد راهنمای فردی موافقت شود می تواند در مقطع دکتری تحصیل نموده و پایان نامه خود را با تحقیقات کامل آماده کند و در آخر باید بتواند از پایان نامه خود نیز دفاع کند. دانشجویان دکتری می توانند در این مقطع مشغول به کار شده و خرج تحصیل خود را تامین کنند.

تحصیل در هلند

تحصیل در هلند به زبان انگلیسی

هلند از اولین کشورهایی است که این امکان را فراهم نموده تا دانشجویان به زبان انگلیسی تحصیلات کنند و هم اکنون تمامی دانشجویان با ارائه مدرک زبان می توانند در این دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند. در مقطع لیسانس باید نمره مدرک زبان آیلتس ۶ و برای مقطع تحصیلات تکمیلی باید این نمره ۶ و نیم باشد. مدرک زبان تافل نیز در برخی دانشگاه ها پذیرفته خواهد شد.

محدودیت سنی جهت تحصیل در هلند

کشور هلند برای کسانی که خارجی هستند و میخواهند در این کشور تحصیلات خود را ادامه دهند شرایطی را برای سنین مختلف در نظر گرفته است. جهت محدودیت سنی برای تحصیلات شرایطی ایجاد شده به گونه ای که دانشجویان بین المللی می توانند در سن ۲۷ تا ۲۹ سالگی وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند. همچنین کسانی که سنشان بیش از ۴۰ سال است امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند. با این وجود هلند برای دانشجویان اینترنشال مقصدی جذاب محسوب می شود.

مطلب مشابه: تحصیل در کانادا و شرایط لازم (مدارک موردنیاز و هزینه ها)

شرایط تحصیل در هلند به همراه بورسیه تحصیلی

دولت هلند با شرایطی که تعیین کرده امکان بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. به طور کلی تمام دانشجویان خارجی که زبان هلندی را آموخته باشند امکان تحصیل در دانشگاه های این کشور به صورت رایگان را دارند. افرادی که معدل بالایی دارند می توانند در مقطع دکترا بورسیه بگیرند. ولی باید توجه داشت دانشجویی که بورسیه این کشور شده حق کار کردن ندارد.

تحصیل رایگان در هلند

هلند برای ادامه تحصیل عالیه کشوری ایده آل محسوب می شود که با دارا بودن دانشگاه های برتر در دنیا، از سطح آموزش در رده های بالایی برخوردار می باشد. دانشگاه های زیادی در این کشور با هزینه های کم نسبت به دیگر دانشگاه های اروپایی، دانشجو در سطح بین الملل می پذیرد. همچنین دانشجویان خارجی که از شرایط لازمه برخوردار هستند می توانند از کمک هزینه هایی بهره مند شده و بورسیه این محل را اخذ کنند. برای اینکه بتوانید در این کشور ادامه تحصیل دهید راه های زیادی وجود دارد. اولین راه اینکه می توانید در دانشگاه ها بسیار ارزان تحصیل کنید. دوم اینکه بعد از اینکه بورسیه گرفتید هم می توانید کار کنید و هم درس بخوانید. سوم دانشجویان دکتری با هزینه های بسیار کمتری امکان درس خواندن در دانشگاه های این کشور را دارند. زیرا آنها به عنوان محقق نیز در این دانشگاه مشغول به کار شده و حقوق دریافت خواهند نمود.

تحصیل در هلند

بهترین رشته تحصیلی در هلند

با توجه به مخارج مناسب مهاجرت به هلند از روش تحصیل، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و پذیرش گپ تحصیلی بالا، اشخاص زیادی متقاضی ادامه تحصیل به هلند هستند و قبل از ورود به این کشور جهت ادامه تحصیل باید رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید. بهترین رشته تحصیلی در این کشور، رشته هایی به شمار می رود که دانشگاه های معتبر آن را آموزش می دهند و از آینده شغلی خوبی نیز برخوردار می باشد. در اینجا در مورد بهترین رشته های تحصیلی در این کشور با شما صحبت خواهیم کرد.

رشته کشاورزی در هلند

کشور هلند از جمله کشورهایی است که از نظر بهره برداری از محیط زیست و کشاورزی در رده بالایی برخوردار می باشد. به گونه ای که بخش کشاورزی شامل ۸/۲ درصد از تولیدات ناخالص این کشور است. همچنین در شاخه های گیاه شناسی و کشاورزی دانشگاه های قدیمی و معتبری دارد. کسانی که در این رشته ها فارغ التحصیل می شوند می توانند در دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاهها، موسسات آموزشی، شرکت های آموزشی و کشتیرانی فعالیت کنند. از معتبرترین و مهمترین دانشگاه های کشاورزی مرکز و دانشگاه واخینگن، دانشگاه توئنته، دانشگاه فناوری آیندهوون و دانشگاه لیدن می باشد.

تحصیل در هلند

رشته حقوق در هلند

کشور هلند از جمله بی عیب ترین دستگاه های حقوقی، عملکرد و دموکراسی را در دنیا دارد و پایتخت حقوقی جهان در شهر زیبای لاهه قرار دارد که دادگاه های بین المللی در آن مستقر هستند. به همین دلیل رشته حقوق در این کشور جایگاه بالایی داشته و متقاضیان این رشته باید تسلط کافی به زبان هلندی داشته باشند. فارغ التحصیلان این رشته به عنوان قاضی، وکیل و سر دفتر کار خود را شروع نموده و بر اساس گرایش و تخصصی که دارند فعالیت می کنند.

رشته موسیقی در هلند

موسیقی از رشته های جذاب در هلند است که محبوبیت زیادی دارد و در دانشگاه های معتبر مانند دانشگاه آمستردام تدریس می شود. فارغ التحصیلان این رشته نیز در شغل های رهبر ارکستر، مدیر موسیقی، مربی، آهنگ ساز، تنظیم کننده و غیره کار می کنند.

رشته دامپزشکی در هلند

کشور هلند در زمینه صادرات دام فعالیت داشته و با تکنولوژی پیشرفته ای که در این زمینه بکار می برد به پرورش دام به صورت عمده می پردازد. به همین دلیل رشته دامپزشکی از رونق خوبی برخوردار بوده و دانشگاه های معتبری همچون اوترخت این رشته را تدریس می کنند. کسانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند نیز درآمد خوبی خواهند داشت.

مطلب مشابه: تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند

تحصیل در هلند

رشته مدیریت ورزشی در هلند

رشته مدیریت ورزشی برای علاقه مندان به ورزش بهترین رشته است. این شاخه با شاخه های بیزینس و مدیریت ترکیب شده و کسانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند یک سال در هلند اقامت کنند و شاغل شوند. جهت ورود در این رشته افراد خارجی می بایست مدرک آیلتس ۵/۶ را اخذ کنند و دوره ۱۸ الی ۲۴ ماهه را بگذرانند.

هزینه تحصیل در هلند

یک دانشجوی خارجی که می خواهد در دانشگاه هلند ادامه تحصیل دهد باید هزینه تحصیل را نیز مد نظر داشته باشد. با توجه به نوع دانشگاه و نوع رشته هزینه ها متفاوت است و هزینه دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی با مقطع ارشد متفاوت می باشد. هزینه های زندگی در این کشور نیز بر اساس کیفیت و سطح آن متفاوت خواهد بود. به طور کلی هزینه زندگی شامل اجاره خانه، هزینه خوراک، پوشاک، ورزش، تفریحات، هزینه مخابراتی، ارتباطی، حمل و نقل و غیره می باشد.

ویزای همراه دانشجویی هلند

شرایط تحصیل در کشور هلند برای افرادی که هدف الحاق همراه با خود را داشته ایده آل خواهد بود و آنها این امکان را دارند تا بوسیله دولت از الحاق همراه و امکانات آن بهره ببرند. لذا کسانی که دارای شرایط لازم جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد را دارند بعد از یک تا سه ماه که از اقامتشان گذشته و بعد از ثبت نام، شرایط لازمه را جهت درخواست الحاق دارند. به علاوه باید کسی که همراه است جهت طول اقامت خود در هلند در حساب خود تمکن مالی داشته باشد. به علاوه امکان دارد برای فرد همراه هم شرایط منع کار دانشجویی اجرا شود. بنابراین اگر کسی که همراه است در شرکتی در هلند مشغول به کار شود برای کار کردن او مانعی وجود ندارد.

بهترین دانشگاه های هلند

هلند ۱۷ دانشگاه و موسسات معتبر دارد که این مراکز جزو ۳۵۰ دانشگاه برتر دنیا به شمار می روند. شش تای این دانشگاه نیز به عنوان ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان شناخته شده اند. به طور کلی هلند قدیمی ترین دانشگاه جهان را در خود جای داده و دلفت یکی از بهترین و بالاترین موسسه این کشور محسوب می شود که در میان دانشگاه های جهان رتبه ۵۲ را به خود اختصاص داده است. در این بین دانشگاه آیندهون و آمستردام نیز رتبه ۹۹ و ۵۷ را کسب نموده است.

رشته های تحصیلی دانشگاه آمستردام

یکی از برترین دانشگاه های کشور هلند دانشگاه آمستردام بوده که توانسته ۶ جایزه نوبل را از آن خود کند. این دانشگاه دارای هفت دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، علوم و حقوق، کسب و کار، اقتصاد، علوم اجتماعی و رفتاری است. به طور کلی حدود ۲۰۰ رشته را ارائه می کند که دانشجویان در آن می توانند ادامه تحصیل دهند.

مدرک مورد نیاز اخذ پذیرش تحصیلی هلند

به طور کل مراحل مهاجرت تحصیلی به هلند در دو پروسه انجام می شود که در مرحله اولیه دانشجو باید نامه پذیرش دانشگاه را از دانشگاه مربوطه اخذ کند و جهت گرفتن ویزای تحصیلی، به دیگر مدارک به سفارت این کشور تحویل بدهد. هر دانشگاه جهت گرفتن دانشجو مدارک و شرایط خاصی را درخواست می کند که در اینجا مدارک لازمه را معرفی خواهیم کرد.

  •  مدرک دیپلم و ریز نمرات به اضافه ترجمه آن
  • رزومه تحصیلی
  • توصیه نامه معتبر
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی مقطع قبلی
  • انگیزه نامه
  • مقالات معتبر

مطلب مشابه: اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و …)

تحصیل در هلند

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی هلند

دانشجویان بعد از اینکه از دانشگاه هلند پذیرش شدند باید از سفارتخانه این کشور ویزای خود را دریافت کنند تا بتوانند وارد آنجا شوند. لذا بدین منظور سفارتخانه مدارکی از آن ها اخذ می کند و دانشجو باید فرم ها را به صورت آنلاین پر نموده و در تاریخ مشخصی به شکل حضوری در سفارت هلند جهت مصاحبه حاضر شود. بعد از اینکه صحت مدارک او ثابت شد اقامت او صادر می شود.

موقعیت کار بعد از تحصیل در هلند

کشور هلند برای دانشجویانی که در دانشگاه این کشور تحصیلات خود را به اتمام رسانده اند امکاناتی را فراهم نموده است. لذا به دلیل مسن بودن این کشور و به دلیل داشتن بازار کار خوب، نیازمند نیری کار و متخصص جوان است. به همین دلیل کسانی که تحصیلاتشان در این دانشگاه تمام شده می توانند براحتی اقامت گرفته و وارد بازار کار شوند. در صورتی که دانشجوی فارق التحصیل شده در این کشور قراردادی کاری با شرکتی ببندد می تواند از دولت ویزای خود را اخذ کند. همانطور که قبلا گفتیم جهت تحصیل در دانشگاه هلند باید مدرک زبان هلندی را اخذ نمود و در این مورد می توان عنوان کرد که از دوره های رایگان زبان هلندی در دوران تحصیل می توان بهره مند شد.

مزایا و معایب تحصیل در هلند

اقامت و تحصیل در هر کشوری با مزایا و معایبی همراه بوده که هلند نیز مستثنی از این قاعده نیست. آزادی مدنی این کشور از بهترین مزایای آن است. در اینجا به ذکر این معایب و مزایا می پردازیم.

  • در هلند نرخ بیکاری در حدود ۳ درصد است و این معنی را می دهد که سه نفر از ۱۰۰ نفر بیکار هستند. به همین دلیل براحتی می توان در این کشور کار پیدا کرد.
  • دولت این اجازه را به دانشجویان خود می دهد که یک الی دو سال در هلند بمانند تا اینکه کار پیدا کنند.
  • متقاضیان تحصیل می توانند با خود همراه ببرند. مثلا در صورتی که همسر و فرزندان خود را به عنوان همراه با خود ببرند امکان تحصیل رایگان برای فرزندانشان وجود دارد. ولی باید توجه نمود فرزندانشان باید سن زیر ۱۸ سال داشته باشند.
  • این کشور حساس به گپ تحصیلی متقاضی نیست و در صورت پذیرش دانشجو، اخد ویزا برای او راحت خواهد بود.
  • دانشجو اجازه دارد در حین تحصیل کار کند و در صورت پیدا کردن کار می تواند اقامت تحصیلی را تبدیل به اقامت کاری کند.
  • پروسه گرفتن ویزا ظرف ۴ هفته انجام خواهد شد.

اقامت و ادامه تحصیل در هلند به طبع مزایایی که دارد دارای معایبی است که در اینجا به ذکر این معایب می پردازیم.

  • در هلند هزینه بیمه، خدمات درمانی و زندگی بالا می باشد.
  • اکثر شهروندان هلندی تسلط به زبان انگلیسی دارند و می توانند با مهاجران انگلیسی صحبت کنند ولی بهتر است مهاجران به زبان هلندی آشنایی داشته باشند.
  • یکی دیگر از معایب زندگی در این کشور این است که در برخی از مناطق افراد می توانند آزادانه مواد مخدر مصرف کنند.
تحصیل در هلند

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت بعد از تحصیل در هلند

اخذ اقامت بعد از تحصیل از اهداف بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد. این افراد بعد از اینکه تحصیلشان تمام شد و شاغل شدند می توانند اقامت کاری بگیرند. البته در صورتی که کاری پیدا کنند که در رابطه با رشته شان باشد. اگر فرد در کارش به موفقیت برسد و حتی در پرداخت مالیات به خوبی عمل کند می تواند اقامت خود را نیز تمدید کند. بعد از اینکه ویزای تحصیلی را دریافت کرد می تواند ادامه تحصیل بدهد و در حین تحصیل نیز به مدت ۱۲ ماه اجازه کار دارد. اگر تا ۵ سال در این کشور اقامت کند و مالیات پرداخت نماید اقامت دائم را نیز اخذ خواهد کرد.

سوالات رایج در مورد تحصیل در هلند

آیا رایگان می توان در هلند تحصیل نمود؟ خیر. جهت ادامه تحصیل در هلند نیاز به پرداخت شهریه است مگر اینکه بورسیه تحصیلی داشته باشید.

آیا می توان بدون داشتن مدرک زبان در هلند ادامه تحصیل داد؟ برای اینکه شانس دریافت ویزا را داشته باشید باید مدرک زبان را اخذ کنید.

آیا امکان گرفتن بورسیه از دانشگاه های هلند وجود دارد؟ اکثرا در هلند در مقطع دکترا بورسیه تحصیلی ارائه می شود و با داشتن رزومه قوی مانند مقالات، مدرک زبان، معدل بالا و غیره می توانید بورسیه بگیرید.

آیا بعد از فارق التحصیل شدن امکان شاغل شدن وجود دارد؟ بعد از اینکه درستان تمام شد فرصت پیدا کردن کار را دارید و در صورت پیدا کردن شغل می توانید اقامت کاری را اخذ نمایید.

سخن پایانی

هلند از سطح بالایی از نظر تحصیل و زندگی کردن برخوردار می باشد. لذا به جهت اینکه بتوانید به طور رایگان در این کشور تحصیل کنید باید بورسیه تحصیلی اخذ نمایید. جهت اخذ این بورسیه نیز نیازمند داشتن معدل بالا و مدرک زبان می باشد. علاوه بر تسلط بر زبان انگلیسی بهتر است با زبان هلندی نیز آشنایی داشته باشید. همچنین ادامه تحصیل برای کسانی که بورسیه تحصیلی ندارند نیازمند پرداخت شهریه می باشد. لذا دانشجویان خارجی بعد از اتمام تحصیل در صورتی که شغل مربوط به رشته خود را پیدا کنند و مشغول به تحصیل شوند اقامت خود را می توانند به صورت اقامت کاری تغییر دهند.

مطالب مشابه را ببینید!

اقامت دانمارک و شرایط آن؛ مهاجرت به دانمارک از طریق تحصیلی و کار صفر تا صد مهاجرت به چین! انواع روش های مهاجرت شغلی و تحصیلی به کشور چین صفر تا صد تحصیل در آمریکا؛ هزینه ها، شرایط و مزایای تحصیل در آمریکا شرایط و مسیر تحصیل در آلمان؛ هزینه ها تحصیل و بهترین دانشگاه های آلمان صفر تا صد تحصیل در نروژ؛ شرایط و دانشگاه های برتر این کشور چگونه برای تحصیل رایگان در آلمان اقدام کنیم؟ تحصیل در فرانسه؛ صفر تا صد شرایط و مراحل تحصیل در کشور فرانسه هزینه های تحصیل و زندگی در مقطع کارشناسی ارشد در مجارستان تحصیل در ایتالیا ؛ شرایط، مدارک و هزینه های تحصیل در این کشور تحصیل در مجارستان و درباره دانشگاه ها و شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور