اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و …)

تحصیل در روسیه چگونه است؟ به چه شرایطی نیاز است؟ چه مقاطع تحصیلی برای تحصیل در کشور روسیه می توانند اقدام کنند و هزینه ها به چه صورت است؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ تمام سوالات خود در مورد مهاجرت تحصیلی به روسیه برسید.

تحصیل در روسیه

افرادی که برای تحصیل قصد مهاجرت دارند و می خواهند زندگی معقول و هزینه تحصیل آن ها مناسب باشد، انتخاب کشور روسیه می تواند، گزینه محبوبی برای آن ها محسوب شود.

دانشگاه های برتر روسیه در جهان رتبه بندی خوبی دارند و برای ورود به این دانشگاه ها به آزمون های زمان بر و دشوار نیازی نیست.

روسیه برای این که دانشگاه های خود را رتبه بندی کند و به بهبود و کیفیت دانشگاه های خود کمک کند دارای برنامه ای هدفمند است. تحصیل در فرانسه و آلمان برای مهاجرت تحصیلی جزو گزینه های مطرح محسوب می شوند که برای ورود به آن ها باید در آزمون ورودی که دارند، شرکت کنید همچنین باید مدرک زبان داشته باشید.

برای تحصیل در دانشگاه های روسیه نیازی به شرکت در آزمون های ورودی پر استرس و دشوار نیست از مزیت های تحصیل در روسیه می توان به هزینه کم زندگی، تحصیل در روسیه و دریافت ویزای تحصیلی آسان اشاره کرد.

هزینه تحصیل و زندگی در روسیه پایین است و همین عوامل موجب شده اند، دانشگاه های باکیفیت روسیه متقاضیان فراوانی داشته باشند.

ایرانیان می توانند بدون مشکل به راحتی برای ورود به روسیه، ویزای روسیه را دریافت کنند.

امکان تحصیل در دانشگاه های معتبری که روسیه دارد به راحتی وجود دارد و هزینه های تحصیل در دانشگاه های این کشور ارزان می باشد.

اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و ...)

تحصیل ارزان در روسیه

یکی از کشورهای که هزینه زندگی و تحصیل در آن تقریبا ارزان است، روسیه می باشد. نسبت به کشور های آسیایی و اروپایی هزینه زندگی در روسیه نسبتا پایین است.

حدود 300 تا 400 دلار هزینه زندگی دانشجویی در این کشور برآورد شده که بسته به شهر مورد نظر این میزان هزینه می تواند، متفاوت باشد.

دانشگاه های برتر این کشور در جهان جزو دانشگاه های معتبر دسته بندی می شوند که رتبه های خوبی را در رده بندی های جهانی کسب کرده اند که از این رتبه بندی ها می توان به رتبه بندی QS اشاره کرد.

نسبت به دیگر دانشگاه های اروپایی، شهریه دانشگاه های این کشور پایین است در سال 2023 رتبه بندی که انجام شده نشان می دهد که 17 دانشگاه روسیه جزو 500 دانشگاه برتر بوده اند.

در رتبه بندی QS که در سال 2023 در مورد دانشگاه های روسیه انجام شده، می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه لومونوسوف مسکو در سال 2023 در جهان رتبه 75 را داشته است.
  • دانشگاه پلی تکنیک بومن مسکو در سال 2023 در جهان رتبه 230 را داشته است.  
  • دانشگاه نوسیبیرسک در جهان رتبه 260 را در سال 2023 داشته است.
  • دانشگاه ایالت تومسک در جهان رتبه 264 را در سال 2023 کسب نموده
  • موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو در سال 2023 در جهان رتبه 267 را داشته است.
  • دانشگاه سن پترزبورگ در سال 2023 رتبه 270 را دارد.
  • دانشگاه RUDN در سال 2023 رتبه 295 را کسب نموده است.
  • دانشگاه HSE رتبه جهانی 308 را در سال 2023 کسب کرده است.
  • دانشگاه تحقیقات ملی هسته ای رتبه جهانی 308 را در سال 2023 داشته است.
  • دانشگاه فدرال کازان رتبه 322 را در جهان در سال 2023 داشته است.

تحصیل در مقاطع مختلف در کشور روسیه

کیفیت بالای سیستم آموزشی روسیه باعث شده تحصیل در روسیه در مقاطع مختلف متقاضیان فراوانی پیدا کند. تحصیل در مقاطع مختلف جزییات و شرایط خاصی دارد که در ادامه محتوا به شرح آن ها پرداخته ایم:

تحصیل در مدارس روسیه:

برای شروع به تحصیل در روسیه یکی از گزینه های پرطرفدار، تحصیل در مدارس این کشور است برای متقاضیان تحصیل در مدارس بین المللی روسیه گزینه مناسبی محسوب می شود. برای تحصیل در این کشور مدارس متعددی وجود دارد به طوری که برای تحصیل کودکان 20 مدرسه بین المللی فقط در مسکو دایر است که این مدارس دو زبانه، چند زبانه و زبان انگلیسی هستند.

مطلب مشابه: تحصیل در ترکیه چگونه است؟ شرایط تحصیل و نکات برای انتخاب دانشگاه

اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و ...)

کودکان و نوجوانانی که در زبان توانایی کافی دارند، می توانند در این مدارس تحصیل کنند از شرایط و شهریه این مدارس می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

مدرسه بین المللی بروکز مسکو

 سن 2 تا 18 سال را پذیرش می کند و تدریس دروس در این مدرسه به زبان انگلیسی است. شهریه آن 732 هزار تا 2 میلیون و 759 هزار روبل می باشد. در صورتی که از یک خانواده دو کودک در این مدرسه ثبت نام کنند تا 10 درصد می توانند در شهریه تخفیف بگیرند.

 مدرسه بین المللی مسکوی غرب

 بازده سنی مورد پذیرش این مدرسه 3 تا 11 سال است شهریه این مدرسه متغیر می باشد و به زبان انگلیسی دروس در این مدارس تدریس می شوند و در سال 2012 افتتاح شده است.

مدرسه بین المللی مسکو

 بین سن 2 تا 17 سال را پذیرش می کند و شهریه آن بین یک میلیون و 575 هزار تا دو میلیون و 772 هزار روبل است. دروس در این مدارس به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

کالج بالتیکا

 در شهر سن پترزبورگ واقع شده و سن مورد پذیرش آن 1.5 سال تا 17 سال است و در هر ماه شهریه آن 50 هزار روبل می باشد و زبان تحصیل در این مدرسه روسی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی است و در سال 1991 تاسیس شده است.

مدرسه بین المللی سمارا

 سن مورد پذیرش بین 3 تا 12 سال است هزینه آن متغیر می باشد و زبان مورد تدریس در این مدرسه روسی، فرانسوی و انگلیسی است.

مدرسه بین المللی کازان

 2 تا 17 سال سن پذیرش این مدرسه است هزینه آن 40 تا 101 روبل در هر ماه می باشد و زبان تحصیل آن انگلیسی است .

مدرسه بین المللی CIS  

 در سن پترزبورگ و مسکو واقع شده و سن مورد پذیرش این مدرسه بین 3 تا 18 سال است و شهریه این مدرسه بین 12 هزار تا 22 یورو می باشد روسی و انگلیسی زبان تدریس در این مدرسه می باشد در روسیه در هر ماه هزینه تحصیل در این مدرسه 32 الی 81 هزار روبل است.

در مدارس بین المللی روسیه هزینه تحصیل بین 6340 الی 36600 دلار می باشد.

اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و ...)

تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه:

برای تحصیل کارشناسی در روسیه افراد باید دوره ای به نام پادفک را بگذرانند تا زبان روسی آن ها تقویت شود شرکت در این دوره یا دانستن زبان روسی برای تحصیل به زبان روسی امری مهم و ضروری محسوب می شود.

در دوره پادفک برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی دروس پایه تدریس می شوند حدود 4 سال تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های روسیه طول می کشد افراد بدون گرفتن مجوز اجازه کار در حین تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند.

از مهم ترین مزیت های تحصیل در کشور روسیه می توان به رتبه بندی جهانی دانشگاه های روسیه و دانشگاه های معتبر مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره کرد.

در سال 2021 از تعداد دانشگاه های که مورد تایید وزارت بهداشت و مورد تایید وزارت علوم ایران قرار گرفته اند می توان به ترتیب به 9 دانشگاه و 97 دانشگاه اشاره کرد.

تحصیل به هر دو زبان روسی و انگلیسی در دانشگاه های روسیه وجود دارد اثبات دانش زبان روسی برای تحصیل به زبان روسی در دانشگاه های روسیه امری ضروری بوده در غیر این صورت در دوره پادفک باید شرکت نمایید.

برای نخستین بار در سال 2021 تحصیل به زبان انگلیسی مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفت که این برای دوست داران تحصیل در رشته های علوم پزشکی فرصت بسیار مناسبی است.

مطلب مشابه: اطلاعات گردشگری در مورد روسیه + اگر قصد سفر به کشور روسیه را دارید بخوانید

اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و ...)

هزینه های تحصیل در دانشگاه های روسیه

نسبت به دیگر کشور های اروپایی و حتی آسیایی شهریه دانشگاه های روسیه بسیار مناسب است. افرادی که برای پرداخت هزینه دانشگاه محدودیت دارند، انتخاب کشور روسیه بهترین گزینه برای آن ها به حساب می آید.

شهریه دانشگاه ها بسته به سطح دانشگاه و رشته مورد نظر متفاوت است که در این قسمت از محتوا قصد داریم شهریه دانشگاه های برتر روسیه را با هم مقایسه کنیم.

  • دانشگاه لومونسوف مسکو: در رتبه بندی QS 2023 این دانشگاه رتبه 75 را در جهان کسب نموده و سالانه میزان شهریه آن در مقطع کارشناسی بین 300 تا 450 روبل روسیه می باشد.
  • دانشگاه پلی تکنیک بومن مسکو: در رتبه بندی   QSدر سال 2023 رتبه 230 را داشته و میزان شهریه سالانه این دانشگاه در مقطع کارشناسی بین 270 هزار روبل تا 536 هزار روبل روسیه می باشد.
  • دانشگاه نوسیبیرسک: در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 260 را کسب نموده و شهریه آن 4500 دلار است.
  • دانشگاه ایالت تومسک: در جهان رتبه 264 را در رتبه بندی QS در سال 2023 کسب کرده، میزان شهریه سالانه مقطع کارشناسی این دانشگاه 174 هزار روبل الی 392 روبل روسیه است.
  • موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو: رتبه 267 را در رتبه بندی QS در سال 2023 داشته و میزان شهریه سالانه این دانشگاه در مقطع کارشناسی 290 هزار الی 320 روبل روسیه می باشد.
  • دانشگاه سن پترزبورگ: در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 270 را کسب نموده و میزان شهریه سالانه این دانشگاه 265 هزار تا 632 هزار می باشد.

در مقطع کارشناسی هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه بین 3960 الی 8345 دلار است.

تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه

دانستن زبان روسی یا انگلیسی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های روسیه امری ضروری است. برای این که تحصیل بدون دغدغه ای داشته باشید باید مدرک مورد نیاز دانشگاه مورد نظر را آماده کنید و معدل مناسبی داشته باشید.

حدود 2 سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه طول می کشد و در این مقطع افراد بدون گرفتن مجوز اجازه کار دارند.

برای مقطع کارشناسی ارشد شهریه دانشگاه های برتر کشور روسیه شامل گزینه های زیر می شوند:

  • دانشگاه لومونسوف مسکو: در سال 2023 در رتبه بندی  رتبه 75 را کسب نموده و میزان شهریه سالانه مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه 185 الی 425 هزار روبل روسیه می باشد.
  • دانشگاه پلی تکنیک بومن مسکو: در رتبه بندی QS رتبه 230 را کسب نموده و شهریه آن 290 هزار الی 583 روبل روسیه می باشد.
  • دانشگاه نوسیبیرک سک: در رتبه بندی QS 2023 رتبه 260 را داشته و میزان شهریه سالانه آن 3600 تا 6500 می باشد.
  • دانشگاه ایالت تومسک: در رتبه بندی QSرتبه 264 را داشته و شهریه آن 214 هزار روبل الی 425 هزار روبل روسیه است.
  • موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو: در سال 2023 در رتبه بندی QS رتبه 267 را داشته و میزان شهریه آن بین 295 هزار تا 350 هزار روبل روسیه می باشد.
  • دانشگاه سن پترزبورگ: در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 270 را داشته و میزان شهریه سالانه مقطع کارشناسی ارشد 246 هزار الی 610 هزار روبل روسیه می باشد.

حدود 2440 الی 8050 دلار هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های روسیه می باشد.

اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و ...)

تحصیل دکترا در روسیه:

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های روسیه داشتن مدرک زبان و مقالات همراه روزمه تحصیلی مناسب ضروری است. 

حدود 4 سال تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های روسیه طول می کشد و در این مقطع امکان دریافت کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان وجود دارد. علاوه بر دریافت کمک هزینه برای دانشجویان امکان کار حین تحصیل برای آن ها وجود دارد.  برای مقطع دکترا شهریه دانشگاه های برتر روسیه شامل گزینه های زیر می شوند:

  • دانشگاه لومونسوف مسکو: در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 75 را داشته و میزان شهریه سالانه مقطع دکترا 261 تا 410 هزار  روبل روسیه می باشد.
  • دانشگاه پلی تکنیک باومن مسکو: در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 230 را داشته و میزان شهریه آن در مقطع دکترا 356 هزار الی تا 392 هزار روبل روسیه می باشد.
  • دانشگاه نوسیبیرسک: در رتبه بندیQS  در  سال 2023 رتبه 260 را داشته که میزان شهریه سالانه آن در مقطع دکترا 5500 دلار می باشد.
  • دانشگاه ایالت تومسک: در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 264 را داشته و میزان شهریه سالانه مقطع دکتری 257 هزار تا 424 هزار روبل روسیه است.
  • موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو: در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 267 را داشته و میزان شهریه آن 320 هزار الی 375 هزار روبل روسیه می باشد.
  • دانشگاه سن پترزبورگ: در رتبه بندی QS  در سال 2023 رتبه 270 را داشته و میزان شهریه سالانه مقطع دکترا 213 الی 446 هزار روبل روسیه است.

بین 2850 الی 5900 دلار هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه می باشد.

هزینه تحصیل در کشور روسیه:

  • تحصیل در مدارس: هزینه تحصیل در مدارس  به روبل روسیه و هزینه تحصیل به دلار به ترتیب شامل 480 هزار الی 2 میلیون و 772 هزار روبل روسیه و 6340 الی 36600 دلار می شود.
  • مقطع کارشناسی: هزینه تحصیل به روبل روسیه 300 هزار الی 632 هزار روبل روسیه می باشد.
  • مقطع کارشناسی ارشد: هزینه تحصیل در این مقطع 185 هزار الی 610 هزار روبل روسیه و 2440 الی 8050 دلار می باشد.
  • مقطع دکترا: هزینه تحصیل 216 هزار الی 446 هزار روبل روسیه و 2850 الی 5900 دلار می باشد.

بورسیه های تحصیلی در کشور روسیه

هزینه های تحصیل در کشور روسیه نسبت به دیگر کشور ها پایین تر است که این باعث شده برای متقاضیان امکان دریافت بورسیه فراهم شود.

بورسیه های تحصیلی روسیه به صورت دانشگاهی، دولتی و سازمانی می باشند افراد می توانند بورسیه مناسبی را با توجه به روند تحصیلی و رزومه مناسب دریافت کنند.

بورسیه های تحصیلی که در کشور روسیه ارائه می شوند، می توانند همه یا قسمتی از هزینه های تحصیلی افراد را پوشش دهند.

بورسیه دولتی فدراسیون روسیه، هر ساله به دانشجویان خارجی برای تحصیل در روسیه تعدادی بورسیه تحصیلی دولتی ارائه می شود که شامل کمک هزینه زندگی، اسکان دانشجویی و هزینه شهریه می شوند که در سال 2017 معادل 24 دلار آمریکا و 1500 روبل در هر ماه بود. به 15 هزار نفر در سال 2017 بورسیه دولتی داده شده است.

اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و ...)

برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه به چه مدارکی نیاز است؟

به کنسولگری روسیه برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه باید مراجعه کنید برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه به مدارک زیر نیاز می باشد:

  • برای افراد زیر 18 سال اجازه پدر و مادر
  • تست سلامت ایدز
  • عکس به ابعاد 3.5 در 4.5 سانتی متر
  • فرم های مورد نیاز
  • دعوت نامه رسمی
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر

 زندگی دانشجویی و خوابگاه در روسیه

برای زندگی دانشجویی در کشور روسیه به هزینه زیادی نیاز نیست و در ماه به هزینه حدود 300 الی 400 دلار نیاز است.

بسته به شرایط خوابگاه هزینه خوابگاه های دانشجویی در کشور روسیه متفاوت می باشد بسته به امکانات اتاق، کیفیت خدمات، نوع اتاق و ساختمان و غیره قیمت اجازه خوابگاه ها می تواند، متغیر باشد که این هزینه بین 50 تا 600 دلار می باشد.

کار حین تحصیل در روسیه

دانشجویان حین تحصیل در روسیه به میزانی که به تحصیل آن ها آسیبی وارد نشود، اجازه کار کردن را دارند.

به دریافت مجوز برای اشتغال حین تحصیل نیازی نیست برای تحصیل به زبان روسی، هزینه دریافت مجوز کار حین تحصیل 3500 روبل روسیه است.

برای دانشجویان مجوز کار حین تحصیل یک ساله می باشد و برای دوره تحصیل امکان تمدید آن وجود دارد در ضمن برای کار کردن در روسیه دریافت مجوز می تواند، دشوار باشد.

تحصیل پزشکی در روسیه

کیفیت آموزش در روسیه به دلیل سطح بالایی که دارد موجب شده از زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق دانشجویان خارجی بسیاری برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی راهی این کشور شوند.

دانشجویان پزشکی برای این که در کلینیک ها و بیمارستان های پیشرفته دوره کارآموزی خود را بگذراند در روسیه دوره های متنوع و فرصت های خوبی برای آن ها وجود دارد.

شهریه تحصیل در دانشگاه های پزشکی روسیه برای دانشجویان بین المللی و دانشجویانی که اصالت روسی هستند، تفاوت چندانی ندارد؛ در حالی که شهریه تحصیل برای دانشجویان خارجی در اروپا نسبت به دانشجویان محلی بسیار بیشتر است.

تحصیل در رشته های پزشکی در روسیه به دلیل هزینه کم و کیفیت بالای آموزش جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

افرادی که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه های روسیه کسب کرده اند، دارای اعتبار و وجهه جهانی هستند. پزشکی که در مسکو یا دیگر شهرهای بزرگ روسیه تحصیل کرده و مدرک دانشگاهی کسب نموده به راحتی می تواند شغل پیدا کند؛ چون خواهان بیشتری دارد.

شرایط تحصیل در رشته های پزشکی در روسیه

دانشجویان بین المللی که در رشته پزشکی بالینی می خواهند در دانشگاه های روسیه تحصیل کنند باید برنامه آموزشی زیادی داشته باشند برای انتخاب صحیح باید دانشجویان به نکات زیر توجه نمایند:

  • مدت تحصیل برای رشته پرستاری در مقطع کارشناسی 4 سال است.
  • بین 5 تا 6 سال طول دوره های تخصصی در رشته های روانشناسی بالینی، داروسازی و دندانپزشکی می باشد.
  • در طی 2 تا 4 سال دانشجو در دوره های رزیدنت پزشکی می تواند، دوره های اطفال، ارتودنسی و دوره های تخصصی گوارش را بگذارند.
  • حدود 3 سال دوره کارشناسی ارشد طول می کشد که در طی این دوره دانشجو می تواند دانش خود را در تخصصی که دارد ارتقا دهد و در زمینه های مرتبط به مطالعه بپردازد.

مزایای تحصیل در رشته های پزشکی در روسیه

  • اگر قصد گرفتن پایان نامه دارید و به کار عملی علاقه مند هستید، می توانید در یکی از دوره های تحصیل تکمیلی در دانشگاه های روسیه ادامه تحصیل دهید.
  • در دانشگاه های پزشکی روسیه می توانید در تمام رشته های پزشکی مانند رادیولوژی، جراحی، پزشک عمومی و غیره تحصیل کنید.
  • هزینه تحصیل پزشکی در روسیه نسبت به ایالات متحده آمریکا و اروپا ارزان تر می باشد.
  • در سراسر کشور روسیه دانشگاه های پزشکی وجود دارند و شما می توانید، دانشگاهی که به کشور شما نزدیک تر است را انتخاب کنید.

تحصیل رایگان در کشور روسیه

یکی از معدود کشورهایی که امکان تحصیل رایگان برای شهروندان خارجی در آن وجود دارد،  کشور روسیه می باشد. دولت روسیه هر ساله به دانشجویان بین المللی چندین هزار بورسیه تحصیلی اعطا می کند.

به عنوان نمونه در سال 2018 به دانشجویان 15000 سهمیه تخصیص داده شده است. تعداد مشخصی بورسیه تحصیلی هر سال به دانشجویان بین المللی داده می شود که هزینه بیمه درمانی، هزینه مسکن و هزینه های تحصیل را پوشش می دهند.

در حال حاضر این پرداخت ها در ماه حدود 1200 دلار و 75000 روبل می باشد که هزینه های امور شخصی و هزینه مسافرت را پوشش نمی دهند که برای این نوع هزینه ها حداقل به 50 دلار دانشجو در هر ماه نیاز دارد.

افرادی که بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه تحصیلی ندارند هزینه های تحصیل آن ها بین 6 هزار تا 10 هزار دلار در سال می تواند، متفاوت باشد که این بسته به نوع شهر و دوره متغیر است.  

اخیرا هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه افزایش یافته که این نسبت به دیگر کشورها کمتر است.  هزینه های تحصیل بسته به مقطع تحصیلی دانشجو در سال حدود 3900 تا 7700 می باشد.

مطالب مشابه را ببینید!

زندگی در فرانسه چگونه است؟ مزایا+معایب عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف