تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند

اگر قصد تحصیل در هند را دارید در ادامه توضیحاتی کامل در مورد مزایا، هزینه ها و شرایط مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های کشور هندوستان را ارائه کرده ایم با ما همراه باشید.

تحصیل در هند (هزینه ها، شرایط و مزایا)

بزرگترین کشور آسیای جنوبی هند است که 1.3 میلیارد نفر جمعیت دارد این کشور در سال های گذشته در حوزه های نظامی، فرهنگی، اقتصادی و علمی پیشرفت های چشمگیری داشته است. سیستم آموزشی هند به دلیل پیشرفت های فراوانی که داشته جزو سیستم های برتر تحصیلی جهان محسوب می شود.

بسته به محل تحصیل و شهر هزینه های تحصیل در هند متفاوت است در سال های گذشته سیاست گذاری های صحیح باعث شده کیفیت زندگی در هند پیشرفت کند به طوری که این کشور توسط دفتر نمایندگی تجارت ایالات متحده به عنوان کشوری توسعه یافته شناخته می شود.

هزینه تحصیل و زندگی در هند نسبت به کشور های مانند آمریکا، اروپا، ژاپن و چین بسیار پایین تر می باشد.

به طوری که حدود 3500 تا 7800 دلار هر دانشجو در هر سال تحصیلی هزینه دانشگاه او می شود. حداکثر حدود 400 دلار در ماه هزینه زندگی در هند می باشد که این رقم بسیار معقول است.

تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند

سیستم آموزشی هند

تحصیلات پایه و تحصیلات عالی دو سطح سیستم آموزشی هند محسوب می شوند که در ادامه آن ها را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

تحصیلات پایه در هند ( سن 6 تا 18 سالگی ):

از سن 6 سالگی تحصیل در هند شروع می شود که شامل مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه می شود.

از سن 6 تا 14 سالگی تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه می باشد مدارس دولتی در این کشور شامل سه سطح  محلی، ایالتی و کشوری می شوند که اداره هر کدام از این مدارس توسط مقامات مربوطه انجام می شود به عنوان مثال وزارت آموزش هند مدارس دولتی و مقامات هر ایالت مدارس ایالتی را اداره می کنند.

حدود 30 درصد از دانش آموزان هند در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند مدارس غیر انتفاعی هند به دلیل این که امکانات و کیفیت آموزش آن ها در سطح بالایی قرار دارند این مدارس در هند محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

مطابق با دستور العمل کشوری دولت هند در تمام مدارس وعده های غذایی رایگان و سالم را عرضه می کند. هیچ مدرسه ای طبق قانون هند به ارائه یک زبان مادری خاص ملزم نیست؛ لذا توسط شورای محلی در مورد زبان مادری هر مدرسه تصمیم گیری می شود.

در این کشور مدارس زیادی به زبان فارسی دروس را تدریس می کنند که این می تواند برای ایرانیانی که قصد دارند مقیم هند شوند، مهم باشد.

آموزش های مهارت عملی پیش دبستانی در سن 3 تا 5 سالگی انجام می شود آموزش خواندن و نوشتن که در دوران ابتدایی انجام می شود، شامل پایه اول، پایه دوم، پایه سوم، پایه چهارم و پایه پنجم می شود که به ترتیب شامل سن 6 سال، 7 سال، 8 سال، 9 سال و 10 سال می شود.

آموزش با محوریت فیزیک، شیمی، ریاضی، تاریخ، هنر و زیست در دوره راهنمایی انجام می شود که شامل پایه ششم، پایه هفتم و پایه هشتم می شود و سن 11 سال، 12 سال و 13 سال را در بر می گیرد.

تحصیلات تکمیلی برای ورود به دانشگاه شامل دبیرستان دوره اول که شامل پایه نهم و پایه دهم می شود که سن 14سال و 15 سال را در بر می گیرد و دبیرستان دوره دوم شامل یازدهم و دوازدهم می شود که به ترتیب سن 14 و سن 15 سال را در بر می گیرد.

هزینه تحصیل در مدارس دولتی در دوره ابتدایی و راهنمایی رایگان است. هزینه تحصیل در مقاطع ابتدای و راهنمایی مدارس غیر دولتی 24000 روپیه است.

هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان در مدارس دولتی و  غیر دولتی به ترتیب 5100 روپیه و 51000 روپیه می باشد.

مطلب مشابه: تحصیل در ترکیه چگونه است؟ شرایط تحصیل و نکات برای انتخاب دانشگاه

تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند

تحصیلات عالی در هند:

دانشگاه های دولتی هند شامل ایالتی، کشوری، موسسات INI ( Institute of National )، می شوند. مقامات هر ایالت را دانشگاه های ایالتی، دولت مرکزی دانشگاه های دولتی و وزارت علوم و آموزش موسسات DEEM را اداره می کنند.

پالمان هند، دانشگاه INI را اداره می کند  سطح آموزش در دانشگاه های DEEM و ایالتی نسبت به دانشگاه ها INI  و کشوری پایین تر است.

حدود 1000 دانشگاه در سال 2020 در هند فعال بوده که شامل 159 موسسه INI، دانشگاه خصوصی 361، دانشگاه وزارت علوم 125 ، دانشگاه ایالتی 416 و دانشگاه کشوری 54 می شود.

مدارک لازم برای تحصیل در هند

برای دانشجویان خارجی در هند تمام کورس های تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می شوند به همین دلیل نیازی نیست زبان هندی را بیاموزید یا در آزمون های زبان هندی شرکت کنید.

به سطح حداقلی از مدرک زبان انگلیسی برای پذیرش در بیشتر دانشگاه های هند نیاز است.

تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند

آزمون های ورودی برای این که در دانشگاه های هند پذیرش شوید:

بسیاری از دانشگاه های هند تنها گواهی پایان تحصیلات متوسطه و نمرات امتحانات نهایی داوطلب را بررسی می کنند؛ ولی بیشتر دانشگاه های معتبر هند برای پذیرش دانشجو آزمون ورودی برگزار می نمایند.

از سیستم های مدیریتی متفاوتی دانشگاه های هند برخوردار هستند به همین دلیل برای ورود به هر دانشگاهی نوع آزمون ورودی آن متفاوت است.

از آزمون های ورودی استاندارد هند برای ارزیابی دانشجویان دانشگاه های دولتی استفاده می شود در صورتی که دانشگاه های غیر دولتی دارای آزمون ورودی مخصوص و آزمون استاندارد شده ای هستند.

گاهی برخی از دانشگاه های هند علی الخصوص دانشگاه های غیر دولتی دارای چندین آزمون ورودی متفاوت هستند که قبول شدن در یکی از آن ها کافی است برای ورود به دانشگاه های دولتی هند از آزمون های استاندارد زیر استفاده می شود:

  • آزمون های AIIMS  و JIPMER دانشگاه های پزشکی هند
  • آزمون مشترک ورودی CUET  دانشگاه های کشوری یا دولتی
  • آزمون NEET دوره های کارشناسی علوم پزشکی در دانشگاه های دولتی و تمام کالج ها
  • آزمون پذیرش حقوق CLAT عمومی دانشگاه های دولتی حقوق
  • آزمون رودی پیشرفته JEE_Advanced دانشگاه های برتر دولتی فنی هند
تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند

برای اخذ ویزای تحصیلی هند به چه مدارکی نیاز است؟

در صورتی ‌که از دانشگاه های هند پذیرش تحصیلی را گرفته اید از سفارت هند باید ویزای تحصیلی یا اجازه ورود را کسب نمایید. برای تحصیل در کشور هند به مدارک زیر نیاز دارید تا بتوانید ویزای هند را دریافت کنید:

  • مدارک تحصیلی با ترجمه رسمی آن
  • نیاز به 2000 دلار
  • گواهی تمکن مالی
  • در صورت درخواست برای رشته های پزشکی به مدرک قبولی در آزمون NEET نیاز است.
  • در صورت درخواست برای تحصیل در رشته های پزشکی به نامه تاییدیه وزارت بهداشت نیاز می باشد.
  • برای رشته های تحقیقاتی به مدارک پیشین یا رزومه تحقیقاتی نیاز است.
  • در فرم Bonafide  تاییدیه رسمی پذیرش در کالج یا دانشگاه وجود داشته باشد.
  • کپی کارت ملی و کپی شناسنامه با ترجمه رسمی آن ها
  • پاسپورت های پیشین به همراه پاسپورت معتبر و کپی تمام صفحات آن ها
  • دو قطعه عکس با استاندارد
  • نسخه فیزیکی فرم درخواست ویزا همراه با آپلود آن در سایت

در این جا لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که دانشجویان خارجی در هنگام تحصیل در هند حق ندارند به کار اشتغال پیدا کنند؛ وی می توانند درآمد زایی آنلاین به صورت فریلنسری و غیر رسمی داشته باشند.

در کشور هند دانشجویان دکتری و پست دکتری در کنار تحصیل امکان کار کردن برای آن ها وجود دارد در واقع در هند دانشجویان این مقاطع می توانند درآمد کسب کنند؛ چون شاغل محسوب می شوند.

میزان اعتبار و رتبه بندی دانشگاه های هند

در سال 2018 طبق آخرین گزارش، نظام آموزشی هند در جهان جایگاه 26 را دارد به طوری که جایگاه آن از کشور های مانند سنگاپور، اوکراین، ترکیه، اتریش و نروژ بالاتر بوده است.

بهترین دانشگاه های مهندسی هند که به ترتیب رتبه یک، رتبه دو و رتبه سه را داشته اند شامل موسسه فناوری هند بمبئی IITB می شوند و زمینه تخصصی این سه دانشگاه شامل مهندسی، مهندسی و تکنولوژی، مهندسی و علوم پایه می شوند.

این سه دانشگاه به ترتیب در شهرهای بمبئی، دهلی نو و بنگلور واقع شده اند.  

بهترین دانشگاه های علوم پزشکی هند در جهان رتبه دو و سه را داشته اند که به ترتیب شامل آکادمی آموزش عالی مانیپال و دانشگاه دهلی می شوند که در شهرهای مانیپال و دهلی نو واقع شده اند.

مطلب مشابه: اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و …) (roozaneh.net)

تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند

هزینه های تحصیل در کشور هند

برای ادامه تحصیل، کشور هند انتخاب خوبی محسوب می شود؛ چون جزو 10 کشوری است که هزینه ها در آن ارزان می باشد از این رو هر ساله دانشجویان زیادی به این کشور مهاجرت می کنند تا ادامه تحصیل دهند.  

در موسسه فناوری IITB بمبئی هند هزینه متوسط یک سال تحصیلی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و ارشد  1450 دلار است برای تحصیل در موسسه فناوری  IITD دهلی نو به 1438 دلار و برای تحصیل در موسسه علوم هند به 375 دلار نیاز می باشد.

هزینه یک سال تحصیلی در مقطع کارشناسی و هزینه یک سال تحصیلی MBBS پزشکی در موسسه علوم پزشکی  هند به ترتیب به 25.01 دلار و 87.53 دلار نیاز است.

برای تحصیل در آکادامی آموزش عالی مانیپال هزینه یک سال تحصیلی در مقطع کارشناسی و هزینه یک سال تحصیلی  MBBS پزشکی به ترتیب 11.254 دلار و 86.529 دلار می باشد برای تحصیل در دانشگاه دهلی هزینه یک سال تحصیلی در مقطع کارشناسی و هزینه یک سال تحصیلی MBBS هر دو 250 دلار است.

هزینه های خوابگاه و زندگی در هند

نسبت به سایر کشور ها هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور بسیار کمتر است. هزینه های جانبی دانشگاه شامل یارانه خوابگاه، بیمه، غذای دانشجویی و غیره می شوند.

اجاره ماهانه تخت یک اتاق دو تخته هاستل دانشجویی در دهلی نو 109 دلار، اجاره ماهانه آپارتمان یک تخته در مرکز شهر 1463 دلار، هزینه یک وعده غذایی معمولی 5.002 دلار، هزینه یک بطری یک لیتری شیر 0.7 دلار، هزینه یک بطری کوچک آب ۰.۲ دلار، هزینه بلیط یک طرفه اتوبوس یا مترو ۰.۳ دلار، هزینه یک لیتر گازوئیل 1250 دلار و هزینه اینترنت کابلی نامحدود ماهانه 8753 دلار می شود.

تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند

بورسیه های تحصیلی در هند

درخواست بورسیه تحصیلی یکی از راه های است که باعث شده هزینه زندگی و آموزش در هند کاهش پیدا کند. برای تحصیل رایگان در هند باید بورسیه تحصیلی داشته باشید از انواع بورسیه های دولتی هند به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

بورسیه تحصیلی CCR (GSS) :

برای این که شهروندان کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقایی و آسیایی بتوانند به صورت رایگان در کشور هند تحصیل کنند این نوع بورسیه یا کمک هزینه به آن ها داده می شود.

در 140 دانشگاه هند می توان با این بورسیه به صورت رایگان تحصیل نمود افرادی که این بورسیه را دریافت کرده اند باید به زبان انگلیسی تسلط کاملی داشته باشند. میزان دریافت این کمک هزینه یا بورسیه شامل گزینه های زیر می شوند:

  • مقطع کارشناسی میزان دریافت کمک هزینه 225 دلار در ماه
  • مقطع کارشناسی ارشد میزان دریافت کمک هزینه 250 دلار در ماه
  • مقطع پزشکی میزان دریافت کمک هزینه 225 دلار در ماه

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که به این کمک هزینه دانشجویان هر سال 62.52 روپیه افزوده می شود.

شرایط اقامت پس از تحصیل در هند

دانشجویان می توانند در صورت داشتن شغل و جاب آفر پس از تحصیل در این کشور بمانند و اقامت تحصیلی خود را تبدیل به اقامت کاری کنند.

در دهلی نو حقوق ماهانه هر فرد به طور متوسط 43000 روپیه است در کشور هند بعد از این که دانشجویان فارغ التحصیل شده اند، می توانند برای خود کار پیدا کنند شما پس از پرداخت مالیات در هند و پس از 7 سال می توانید اقامت دائم بگیرند.

تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند

چه دلایلی باعث شده دانشجویان بسیاری برای تحصیل، کشور هند را انتخاب کنند؟

تعداد زیادی از دانشجویان هندی برای تحصیل به کشور های انگلستان و آمریکا سفر می کنند؛ ولی در سال های اخیر دانشجویان زیادی از کشور های آسیایی و اروپایی برای ادامه تحصیل کشور هند را انتخاب کرده اند.

همان طور که همه شما می دانید بعد از چین، کشور هند پر جمعیت ترین کشور جهان است که باعث شده اقتصاد آن رشد کند و دانشگاه های زیادی مطابق با استانداردهای بین المللی در این کشور ایجاد شود به همین دلیل دانشجویان خارجی آن افزایش چشمگیری داشته است.

از مزیت های تحصیل در هند می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • متنوع بودن آب و هوا
  • عدم وجود تبعیض نژادی، دینی و اجتماعی
  • داشتن مردمان خونگرم، اجتماعی و ساده
  • داشتن بیش از 18000 کالج و 345 دانشگاه
  • پایایی شرایط سیاسی و اقتصادی
  • داشتن اساتید مجرب
  • داشتن گرایش ها و رشته های بسیار متنوع
  • عدم نیاز به مدرک زبان
  • هزینه های مناسب لوازم التحریر و کتاب
  • معتبر بودن دانشگاه های بین المللی هند
  • وجود فرهنگ ها و ادیان مختلف در هند
  • تحصیلات به زبان انگلیسی
  • شهریه های بسیار پایین دانشگاه های هند

دانستن اطلاعات زیر در مورد کشور هند می تواند برای شما کمی عجیب باشد:

  • بیش از 17 درصد اساتید دانشگاه های آمریکا در دانشگاه های هند تدریس می کنند.
  • هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا و دومین سیستم آموزشی بزرگ دنیا
  • بزرگترین دموکراسی دنیا
  • متنوع ترین کشور دنیا از نظر فرهنگی

کار دانشجویی در هند

اگر برای ادامه تحصیل قصد دارید به هند بروید و می خواهید هزینه های خود را با کار دانشجویی پوشش دهید، توصیه می شود این قسمت محتوا را با دقت بیشتری مطالعه بفرمایید.

طبق قانون کار هند دانش آموزان تا سن 14 سالگی هیچ کاری نمی توانند، انجام دهند و مشاغل غیر خطرناک را می توانند در سنین بین 14 سال تا 18 سال انجام دهند.

بسته به نوع دانشجو قوانین کار متفاوت است. دانشجویان خود کشور هند که اصالتا هندی هستند؛ بدون هیچ محدودیتی می توانند به صورت تمام وقت و نیمه وقت در حین تحصیل مشغول به کار شوند؛ ولی دانشجویان خارجی به هیچ عنوان کار دانشجویی نمی توانند انجام دهند و از این طریق اجازه کسب درآمد ندارند.

آن ها در دوره های کارورزی و کار آموزی می توانند، شرکت کنند؛ ولی از این راه به هیچ عنوان نمی توانند در آمدی به دست آورند.

بورسیه تحصیلی هند

تا این جا همه شما به خوبی متوجه شده اید که تحصیل در کشور هند نسبت به دیگر کشور ها به صرفه تر و ارزان تر است. با این حال دانشجویان با دریافت بورسیه تحصیلی می توانند هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند.

برای دانشجویان بین المللی و هندی، کشور هند هر ساله بورسیه های متعددی را ارائه می دهد از انواع بورسیه های که به دانشجویان در هند تعلق می گیرد، می توان به بورسیه استعداد های درخشان، بورسیه برای کمک هزینه های زندگی، بورسیه برای دانشجویان با بضاعت مالی کم، بورسیه مبتنی بر شایستگی تحصیلی دانشجو و غیره اشاره کرد. از انواع بورسیه ها که به دانشجویان در هند تعلق می گیرد به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

  • بورسیه special programmers at North cap University: تا 50 درصد شهریه دانشگاه
  • بورسیه Undergraduate KDS Scholarship Contest : بسته به شهریه دانشگاه 500 تا 1500 یورو
  • بورسیه تحصیلی ISB  : 25 درصد تا 100 درصد شهریه دانشگاه
  • بورسیه Next Generation Scholarships : 30 درصد شهریه دانشگاه
  • بورسیهScholarship  communip Service: 1000 دلار شهریه دانشگاه
  • بورسیه Dermadry Scholarship 2020: شهریه دانشگاه 2000 دلار

تحصیل در مقطع لیسانس در هند  

برای ورود به دانشگاه های هند دانش آموزان باید دیپلم 12 ساله خود را دریافت کرده باشند. تمام دروس در دانشگاه های هند به زبان انگلیسی تدریس می شوند. مقطع لیسانس بین 3 تا 4 سال طول می کشد که این بسته به رشته ای که دانشجو در آن تحصیل می کند، متفاوت است.

همان طور که اشاره کرده ایم دروس در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می شوند به همین دلیل دانشجویان باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند.

حدود 1000 الی 5000 دلار هزینه برای تحصیل در دانشگاه های هند باید پرداخت شود که این بسته به رشته تحصیلی مورد نظر متفاوت است.

دانشجویانی که می خواهند در رشته پزشکی در دانشگاه های هند تحصیل کنند نسبت به دیگر رشته ها شهریه آن ها حداقل دو تا سه برابر بیشتر می شود. دانشجویان برای تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های هند می توانند هر رشته ای که دوست دارند را انتخاب کنند که می توان به رشته هنر، کشاورزی، پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و غیره اشاره کرد.

مطلب مشابه: جاذبه های گردشگری هند + 10 مکان دیدنی هندوستان همراه با تصاویر

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در هند

افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند، می توانند در دانشگاه های هند دوره کارشناسی ارشد را طی کنند.

همانند مقاطع کارشناسی تدریس دروس در دوره کارشناسی ارشد هم به زبان انگلیسی می باشد به همین دلیل دانشجویان خارجی باید نمره زبان آیلتس آن ها حداقل 5  باشد تا بتوانند شانس ویزای خود را بالا ببرند.

دوره کارشناسی ارشد در اغلب رشته ها 2 ساله می باشد. دانشجویان بین المللی که می خواهند دوره کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه هند بگذارند هزینه تحصیل آن ها بین 1000 تا 5000 دلار می شود.

رشته های مهندسی مانند کامپیوتر، برق، الکترونیک، مکانیک و غیره نسبت به دیگر رشته های علوم انسانی برای تحصیل در آن ها به هزینه های بیشتری نیاز است؛ ولی این هزینه ها نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته کمتر می باشد.

تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های هند

دانشجویان زیادی بعد از این که در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اند، می توانند برای ادامه تحصیل خود به کشور هند بروند. تحصیل با هزینه ارزان و تدریس دروس به زبان انگلیسی از مزیت های تحصیل در دانشگاه های هند محسوب می شوند.

دانشجویانی که می خواهند در دوره دکتری در دانشگاه های هند تدریس کنند باید بین 3000 تا 6000 دلار شهریه پرداخت کنند و در زبان آیلتس نمره 5 را کسب کرده باشند.

طول دوره تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های هند بین 3 تا 6 سال است که این بسته به رشته تحصیلی متفاوت می باشد.

دانشگاه های مورد نظر وزارت بهداشت برای تحصیل در رشته های پزشکی در کشور هند

دانشگاه های پزشکی هند که مورد نظر وزارت بهداشت هستند می توان به دانشگاه جادوپور هند، دانشگاه مانیپال هند، دانشگاه پنجاب هند، دانشگاه دهلی هند، دانشگاه اسلامی علیگار هند و دانشگاه هندوی بنارس هند اشاره کرد.

تحصیل دانپزشکی و پزشکی در دانشگاه های پزشکی هند

متقاضیانی که قصد دارند در رشته های پزشکی در دانشگاه های هند تحصیل کنند باید معدل آن ها بالای 14 باشد و مدرک پیش دانشگاهی تجربی داشته باشند.

عدم برگزاری امتحان، کنکور و شرط معدل موجب شده اند تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های هند متقاضیان خارجی فراوانی پیدا کند.

هزینه کل دوره تحصیل در دانشگاه های پزشکی هند در رشته داروسازی 25 تا 35 دلار، دانپزشکی بین 30 تا 40 هزار دلار و رشته پزشکی 50 تا 60 هزار دلار است که به صورت یکجا شهریه تحصیل از دانشجویان دریافت می شود. بسته به زمان ثبت نام و غیره این شهریه می تواند، متفاوت باشد.

مطالب مشابه را ببینید!

اقامت دانمارک و شرایط آن؛ مهاجرت به دانمارک از طریق تحصیلی و کار صفر تا صد مهاجرت به چین! انواع روش های مهاجرت شغلی و تحصیلی به کشور چین صفر تا صد تحصیل در آمریکا؛ هزینه ها، شرایط و مزایای تحصیل در آمریکا شرایط و مسیر تحصیل در آلمان؛ هزینه ها تحصیل و بهترین دانشگاه های آلمان صفر تا صد تحصیل در نروژ؛ شرایط و دانشگاه های برتر این کشور چگونه برای تحصیل رایگان در آلمان اقدام کنیم؟ تحصیل در فرانسه؛ صفر تا صد شرایط و مراحل تحصیل در کشور فرانسه هزینه های تحصیل و زندگی در مقطع کارشناسی ارشد در مجارستان تحصیل در ایتالیا ؛ شرایط، مدارک و هزینه های تحصیل در این کشور شرایط تحصیل در هلند ؛ هزینه ها و تمام نکات پذیرش در دانشگاه های هلند