آموزش تمیز کردن فیلتر انواع ماشین لباسشویی

روش تمیز کردن فیلتر ماشین لیاسشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی کاری مهم است که باید به صورت دوره ای و در زمان مناسب انجام گردد تا از بروز مشکلات عدیده نظیر نشتی، عدم کارکرد صحیح و … جلوگیری شود. این فیلتر در بخش پایین بیشتر مدل های ماشین لباسشویی نصب شده است و بسیار هم نسبت به آلودگی حساس است. همین طور روش خالی کردن آن بسته به مدل دستگاه ممکن است کمی متفاوت باشد. در برخی سری ها نیز این بخش به صورت اتوماتیک بر مبنای سیستم هوشمند تنظیم می شود.

برای ماشین لباسشویی که مکرر استفاده می شود، تعمیر و نگهداری مناسب ضروری است. آخرین چیزی که پس از تمیز نکردن فیلتر ماشین لباسشویی با آن مواجه خواهید شد این است که ماشین لباسشویی شما عملکرد ضعیفی داشته و  در حالی که لباس های کثیف شما همچنان روی هم انباشته می شوند، خبری از تمیز شدن نیست، گاهی آب فاضلاب از داخل فیلتر بیرون می زند و یا حتی می تواند موجب از کار افتادن کامل سیستم شستشو شود.

در حالی که ممکن است به تمیز کردن پرز خشک کن و پاک کردن یا آبکشی درام ماشین عادت کرده باشید، یکی از بخش های بسیار مهم در کارکرد موثر ماشین لباسشویی شامل تمیز کردن فیلتر است. فیلتر نیز مانند پرز گیر، با پرز، مو، کثیفی و مواردی از این قبیل مسدود می شود و در نتیجه کارایی ماشین لباسشویی کاهش می یابد و به طور بالقوه طول عمر دستگاه کاهش می یابد.

بنابراین، اگر می خواهید عملکرد بهینه (و لباس های تمیزتر) را از ماشین لباسشویی خود داشته باشید، با کمک نکات تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی و اطلاعات مهمی که در ادامه به شما شرح می دهیم، می توانید نیمی از مشکلات این دستگاه های الکترومکانیکی را حل کنید.

آموزش تمیز کردن فیلتر انواع ماشین لباسشویی

چگونه فیلتر ماشین لباسشویی خود را پیدا کنیم

فیلتر پمپ وظیفه محافظت از پمپ در برابر تجمع پرز و سایر موانع را بر عهده دارد. باید یک لوله جمع شونده در کنارش داشته باشد تا بتوانید آب را تخلیه کنید. فیلتر یا در جلو آشکار است یا در پشت نوار لگد در جلوی ماشین لباسشویی پنهان است (در صورت نصب). مراقب باشید زیرا اغلب سست و شکننده هستند و بنابراین به راحتی می شکنند.

انسداد پمپ ماشین لباسشویی می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی شود، معمولاً این که لباس‌های شسته شده در پایان چرخه هنوز خیس می‌شوند.

اگر ماشین لباسشویی شما به طور ناگهانی این مشکل یا حتی مشکل دیگری را ایجاد کرده است، دلیل مشکلات شما می تواند به خوبی در فیلتر پمپ ماشین لباسشویی باشد.

با پیشرفت های مداوم در فناوری و ویژگی های نوآورانه که روش های طراحی ماشین لباسشویی را تغییر می دهد، همیشه نمی توان ویژگی ها، امکانات و یا نقاط دسترسی به ابزارها و لوازم یک مدل را به مدل دیگر مرتبط کرد. بنابراین، برای اینکه فیلتر ماشین لباسشویی را در نوع، مارک و مدل خاصی که دارید، قرار دهید، پیشنهاد می کنیم آن را به صورت آنلاین جستجو کنید یا به سادگی به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید.

مطلب مشابه: رفع بوی بد ماشین لباسشویی و پیدا کردن منبع بود نامطبوع

به طور معمول، فیلتر ماشین لباسشویی در یکی از مناطق زیر قرار دارد:

  1. داخل درام، جایی در بالا (در امتداد لبه)
  2. زیر یک پوشش در وسط طبل (زیر همزن)
  3. در جلو یا پشت دستگاه، توسط یک دریچه پنهان شده است
  4. جایی نزدیک به شیلنگ زهکشی

به خاطر داشته باشید که برخی از مدل های ماشین لباسشویی به دلیل تعبیه داخل پمپ فیلتر خارجی ندارند. این مدل های پیشرفته به گونه ای طراحی شده اند که فیلتر خود را تمیز می کند. بنابراین، در مورد تعمیر و نگهداری فیلتر، لازم نیست نگران انجام کارهای دستی باشید.

اگر در واقع فیلتر را روی ماشین لباسشویی خود قرار داده اید، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید تا گرفتگی آن را باز کرده و به درستی تمیز کنید.

آموزش تمیز کردن فیلتر انواع ماشین لباسشویی

مراحل تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

فیلتر ماشین لباسشویی آبی در درام ماشین لباسشویی استیل ضد زنگ قرار می گیرد.

هنگام تمیز کردن این فیلتر بسیار مهم در ماشین لباسشویی خود، لازم است نظافت کلی و دقیقی را به شکل کامل انجام دهید زیرا تجمعات داخل آن می تواند در زهکشی دستگاه اختلال ایجاد کند و منجر به رسوبات روی لباس های تمیز شما شود. همه چیز از پرز و کثیفی گرفته تا مو و مواد شوینده در فیلتر گیر می کند، به این معنی که شما باید این جزء مهم ماشین لباسشویی خود را به درستی تمیز و ضدعفونی کنید تا مطمئن شوید که کار خود را به طور موثر انجام می دهد.

در اینجا شش مرحله ساده برای تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی وجود دارد.

مرحله اول: اقدامات احتیاطی ایمنی را انجام دهید

قبل از شروع تمیز کردن ماشین لباسشویی خود، حتی اگر فقط یکی از اجزای ماشین مانند فیلتر باشد، بسیار مهم است که از خاموش بودن کلید برق اصلی و جدا بودن دستگاه از برق اطمینان حاصل کنید.

هنگامی که از مسیر خارج شد، همچنین ایده خوبی است که چند حوله یا یک کاسه پلاستیکی را برای خیس کردن و یا جمع کردن آبی که ممکن است با برداشتن فیلتر بیرون بریزد، کنار بگذارید. این امر مخصوصاً زمانی ضروری است که فیلتر نزدیک به پایین ماشین لباسشویی (چه در جلو یا در پشت) جایی که شیلنگ تخلیه وجود دارد، قرار دارد.

مرحله دوم: فیلتر را بردارید

لازم است که برای تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی، جای دقیق آن را بدانید تا بتوانید این بخش را جدا کنید.

بسته به اینکه فیلتر در کجا قرار دارد، یک درپوش یا درپوش وجود دارد که قبل از اینکه بتوانید به فیلتر برسید باید برداشته شود. هنگامی که فیلتر در دسترس قرار گرفت، قسمت بالایی را بگیرید و قبل از اینکه آن را به سمت جلو یا بالا بکشید، آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر متوجه شدید که گیر کرده است، آن را از این طرف به سمت دیگر حرکت دهید تا زباله های نگهدارنده آن را از بین ببرید. اغلب موها و پرزها در حفره گیر می کنند و باعث می شوند فیلتر داخل آن بچسبد. با این حال، با کمی دستکاری، فیلتر از زباله جدا می شود.

مطلب مشابه: نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکات مهم برای نظافت این دستگاه

مرحله سوم: زباله ها را تمیز کنید

از یک مسواک قدیمی یا برس تمیز کننده کوچک برای از بین بردن پرز، مو، کف صابون و غیره استفاده کنید. دستمال کاغذی نیز برای پاک کردن کثیفی های خیس مفید است. اگر در از بین بردن کثیفی که در توری فیلتر مسدود شده است مشکل دارید، نگران نباشید زیرا مرحله بعدی این توضیحات را به صورت تمام و کمال در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آموزش تمیز کردن فیلتر انواع ماشین لباسشویی

مرحله چهارم: صفحه را خیس کنید و سپس محفظه فیلتر را بشویید

ساده ترین راه برای ضدعفونی کردن فیلتر ماشین لباسشویی و از بین بردن گرفتگی های لایه های مش فیلتر، خیساندن صفحه فیلتر در آب داغ است. به طور معمول، صفحه نمایش از محفظه فیلتر بیرون می آید.

با این حال، اگر قابل جدا شدن نیست، به سادگی فیلتر را زیر آب جاری داغ با نگه داشتن آن با انبر بشویید تا انگشتان خود را از سوختن محافظت کنید. برای صفحه نمایش قابل جابجایی، آن را به مدت 10 دقیقه در یک کاسه آب داغ قرار دهید. اگر بوی نامطبوعی از فیلتر می آید، مقداری صابون دستی ملایم را به آب اضافه کنید تا یک پاک کننده صابونی ایجاد شود، در حالی که به صورت دستی پوشش فیلتر را با آب و صابون بشویید.

مطلب مشابه: نحوه ریست کردن ماشین لباسشویی تمام مدل ‌ها

مرحله پنجم: کانال را پاک کنید

کانال باریکی که فیلتر در آن قرار دارد نیز ممکن است با پرز و زباله مسدود شود. از مسواک و حوله کاغذی برای تمیز کردن داخل کانال استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ تجمعی وجود ندارد که در نهایت به فیلتر تمیز شده شما منتقل شود. برای فیلتر ماشین لباسشویی که در قسمت پایین جلو/پشت ماشین قرار دارد، یک شلنگ تخلیه کوچک وجود دارد که باید باز شود و از نظر آلودگی بررسی شود. برای انجام این کار، یک کاسه پلاستیکی زیر آن قرار دهید و درپوش را بردارید. قبل از بررسی گرفتگی، اجازه دهید آب تخلیه شود. در صورت وجود، می توان از یک سیم فلزی نازک که کمی در یک سر آن قلاب شده است، برای بیرون کشیدن پرز/موهای درهم استفاده کرد.

مرحله ششم: فیلتر و درپوش را تعویض کنید

وقتی همه چیز تمیز است، یعنی محفظه فیلتر، صفحه فیلتر، کانال و شیلنگ زهکشی، وقت آن است که هر جزء را در جای خود قرار دهید تا تمام شود! شیلنگ زهکشی را با درپوش بپوشانید، صفحه را دوباره در فیلتر قرار دهید و آن را در داخل کانال پیچ کنید، در حالی که شلنگ تخلیه نیز در جای خود قرار گرفته است.

توجه: پس از بازگرداندن فیلتر به ماشین لباسشویی، توصیه می شود یک چرخه آب کم و شستشوی خالی خالی اجرا کنید تا مطمئن شوید که به درستی نصب شده است و نشتی وجود ندارد.

بسته به دفعات استفاده، باید ماشین لباسشویی خود را هر دو ماه یک بار یا زمانی که به وضوح کثیف است تمیز کنید. از طرف دیگر فیلتر ماشین لباسشویی ممکن است نیاز به تمیز کردن مکرر داشته باشد. برای بهترین عمل، فیلتر را یک بار در ماه بازرسی کنید و با استفاده از مراحل بالا آن را تمیز کنید.

فیلتر ماشین لباسشویی کجاست؟

فیلتر ماشین لباسشویی معمولی در قسمت جلو در پایین در جلو قرار دارد. یا آشکار خواهد بود، یا در پشت نوار ضربه پنهان می شود. برای دسترسی به فیلتر، باید نوار ضربه‌ای را بردارید، اما این کار باید با دقت انجام شود، زیرا اغلب بسیار سست و شکننده هستند.

برخی از مدل‌های جدید ممکن است فیلتری نداشته باشند که مستقیماً در دسترس باشد زیرا بر مبنای ساختار خود تمیز کردن طراحی شده‌اند. اگر مشکلی دارید و نیاز به تخلیه ماشین لباسشویی دارید، همچنان باید یک شلنگ تخلیه در پشت ماشین داشته باشید. اگر ماشین لباسشویی با بارگیری از بالا دارید، محل دقیق فیلتر به سن ماشین مورد نظر بستگی دارد. بسیاری از بالابرهای قدیمی دارای فیلتر در قسمت پایین جلوی ماشین لباسشویی هستند. با این حال، برخی از تاپ لودرهای جدید دارای فیلترهای خود تمیز شونده هستند که در زیر همزن قرار دارند.

کاربرد فیلتر ماشین لباسشویی چیست؟

این فیلتر برای محافظت از داخل پمپ در برابر پرز، جوراب های عجیب و غریب، و انواع دیگر زباله ها و موانعی که به ماشین لباسشویی شما ختم می شود، طراحی شده است. فیلتر طوری طراحی شده است که این اجسام را بگیرد تا به خود پمپ آسیب نرساند. گاهی اوقات، جسم مزاحم باعث مسدود شدن پمپ می شود و از چرخش آن جلوگیری می کند. اگر این اتفاق بیفتد، متوجه می‌شوید که لباس‌های شسته شده به‌درستی خشک نمی‌شوند یا ممکن است در طول چرخه صداهایی در مورد آن بشنوید.

برخی از ماشین های لباسشویی ممکن است حتی یک خطا را فلش کنند تا به شما اطلاع دهند که مشکلی در پمپ وجود دارد.

با این حال، همه ماشین‌های لباسشویی مدرن فیلتر ندارند. برخی از ماشین های مدرن دارای پمپ های خود تمیز شونده هستند و در نتیجه پمپ نیازی به دسترسی ندارد. اگر ماشین لباسشویی شما فیلتر ندارد اما با مشکلاتی مواجه هستید، راهنمای سازنده همراه دستگاه را بررسی کنید.

نکات کلیدی در نگه داری بهتر ماشین لباسشویی شما!

یکی از کلیدی ترین نکاتی که باید در مورد نگه داری بهتر ماشین لباسشویی خود در نظر داشته باشید، نظافت دوره ای و همین طور بررسی صحت کارکرد و سلامت دستگاه است.

به طور منظم آن را تمیز کنید

پس از هر بار استفاده، قسمت داخلی درام ماشین لباسشویی، قسمتی که لباس شما در آن قرار می گیرد و حاوی آب است، پاک کنید تا نشتی نداشته باشد. هر گونه باقیمانده در محفظه مواد شوینده را پاک کنید و تخلیه، شلنگ، در و واشر را تمیز کنید. تمیز کردن منظم دستگاه را قادر می سازد کارآمدتر کار کند و از ایجاد بوی نامطبوع کپک و کپک جلوگیری می کند.

برای تمیز کردن ماشین لباسشویی خود از یک محصول یا سفید کننده، جوش شیرین یا سرکه سفید توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید.

چک کردن نشت

چند نکته نشتی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. این شامل مهر و موم لاستیکی است که برای اتصال شلنگ ماشین لباسشویی به منبع آب استفاده می شود. ممکن است با گذشت زمان شروع به خراب شدن کند که می تواند باعث نشت آب سرد یا گرم شود. همچنین شلنگ ها را از نظر شل بودن اتصالات، برآمدگی، ترک یا سایر علائم خرابی بررسی کنید.

به دنبال فرسودگی و پارگی باشید

کمربند را برای هر گونه علائم فرسودگی بررسی کنید. اگر سریعتر از حد انتظار فرسوده شوند، ممکن است مجبور شوید چرخه لباسشویی خود را تنظیم کنید. برای مثال، لباس‌های کوچک‌تر می‌توانند سایش را افزایش دهند. همچنین یاتاقان‌های فرسوده یا پیچ‌های شل که می‌توانند باعث عملکرد نامناسب دستگاه شوند را بررسی کنید.

اطمینان حاصل کنید که ماشین لباسشویی در یک سطح سطح قرار دارد

اگر ماشین لباسشویی تراز نباشد، لرزش بیش از حد می تواند اتصالات را شل کند و باعث آسیب مکانیکی داخل دستگاه شود. برای جلوگیری از بروز مشکل، دستگاه را روی یک سطح صاف قرار دهید یا در صورت لزوم پاها را تنظیم کنید

آن را در اسرع وقت تعمیر کنید

تعمیرات را به تعویق نیندازید اگر مشکلی وجود داشته باشد، می تواند آسیب های گسترده تری ایجاد کند که منجر به تعمیرات و تعویض پرهزینه می شود. اگر عملکرد دستگاه کاهش می یابد، قطعات شل شده یا متوجه صداهای غیرعادی شدید، با یک شرکت تعمیر تماس بگیرید.

لباسشویی را بیش از حد پر نکنید

گاهی اوقات ممکن است بخواهید با شستن لباس های بیشتر در زمان خود صرفه جویی کنید. اما بار بیش از حد واشر فشار زیادی بر اجزای واشر وارد می کند. می تواند به اگزوز آسیب برساند و باعث عدم تعادل دستگاه شود. بارهای کوچکتر برای واشرهای استاندارد و کم مصرف بهتر است.

لباس ها را فوراً بعد از شستشو درآورید

لباس های خیس باقی مانده در داخل ماشین شما ممکن است بوی کپک زدگی یا کپک زدگی ایجاد کند. پس از پایان شستشو بلافاصله آنها را بردارید. و همیشه وقتی ماشین لباسشویی کار می کند در خانه باشید تا بتوانید محتویات آن را به خشک کن منتقل کنید یا آنها را آویزان کنید

بعد از استفاده درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید

پس از یک سیکل شستشو، در را باز نگه دارید، در غیر این صورت ممکن است بوی نامطبوع در داخل آن ایجاد شود. خوشبختانه می توان به راحتی از این امر جلوگیری کرد

از شوینده مناسب استفاده کنید

توصیه های مربوط به مدل دستگاه و ماشین لباسشویی برند مد نظر خود را دنبال کنید. اگر یک ماشین لباسشویی با راندمان بالا دارید، ممکن است به یک شوینده کم کف و یا مقدار فوق العاده کم تر نیاز داشته باشد. همچنین مقدار ماده شوینده اضافه شده را اندازه گیری کنید. بیش از حد می تواند پسماند باقی بماند

پرز گیر خشک کن را تمیز کنید

پس از هر بار استفاده، پرز گیر را تمیز کنید، در غیر این صورت ممکن است پرز ایجاد شود که جریان هوا را مختل کرده و خطر آتش سوزی را افزایش می دهد. این یک راه سریع و آسان برای نگهداری از خشک کن، بهبود عملکرد و عمر کاری آن و ایمنی شما است.

جمع بندی نهایی

در این مقاله در مورد نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی صحبت شد، در بسیاری از سری هایی که در حال حاضر در خانه خود استفاده می کنید، هنوز هم نیاز به نظافت این قسمت وجود دارد. از طرفی شما می توانید در برخی سری ها که روی بسته بندی، بدنه و یا دفترچه آن ها درج شده است، عملیات تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی را به صورت اتوماتیک انجام دهید.

ضمن این توضیحات، باید بدانید که تمیز کردن این قسمت باید با دقت عمل بالایی انجام گردد. نصب و جا اندازی دوباره آن را نیز حتما مطابق دفترچه و چیزی که در این مقاله توضیح دادیم انجام دهید، در غیر این صورت می تواند موجب عدم کارکرد، نشتی و نقصان این دستگاه شود.

مطلب مشابه: مطلب مشابه: نحوه تمیز کردن فر با بهترین و سریع ترین روش ها برای انواع فر

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده