رفع بوی بد ماشین لباسشویی و پیدا کردن منبع بود نامطبوع

روش های رفع بوی بد ماشین لباسشویی

در بعضی مواقع به خاطر استفاده از پودرهای بی کیفیت یا مرطوب ماندن دیگ ماشین لباسشویی، این دستگاه بوی بدی میگیرد. این موضوع گاهی باعث میشود که لباس‌ها هم بوی بدی گرفته و حتی عطر نرم کننده هم این مشکل را رفع نکند. برای برطرف کردن این مشکل راه حل های خانگی زیادی وجود دارد. به کارگیری محلول سفید کننده، جوش شیرین و سرکه، جزو روش‌های کاربردی است. اگر بوی فاضلاب را از ماشین لباسشویی استشمام میکنید، ممکن است پمپ و لوله‌های تخلیه گرفته باشد. در این وضعیت باید یک فرد آشنا به قطعات ماشین لباسشویی و ماهر، این قسمت‌ها را تمیز کند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به برسی روش‌های مختلف حل بوی بد ماشین لباسشویی بپردازیم.

انواع بوی بدن ماشین لباسشویی و منشا آن

در بعضی مواقع متوجه میشوید که در چند دوره اخیر استفاده از ماشین لباسشویی، لباس‌ها بوی بدی داشته اند و این بو به مرور زمان زیادتر هم میشود. این موضوع برای هرکسی ناراحت کننده بوده و همه به دنبال دلایل ایجاد و راه حل آن هستند. در ادامه مهترین دلایل بوی بد ماشین لباسشویی را برسی میکنیم.

رفع بوی بد ماشین لباسشویی و پیدا کردن منبع بود نامطبوع

رشد قارچ در جاپودری و دیگ لباسشویی

جاپودری و دیگ لباسشویی، محیط‌هایی مرطوب هستند و رطوبت آنها محلی مناسب برای رشد و ازدیاد میکروارگانیسم‌ها به خصوص کپک‌ها میباشد. وقتی تعداد این موجودات ریز ذره بینی زیاد شود، شاهد بوی بد از لباسشویی و لباس‌هایی که میشوید هستیم. این بو در بیشتر مواقع به بوی تخم مرغ گندیده شباهت دارد.

پر شدن و رشد قارچ در فیلتر پمپ تخلیه

از دیگر دلایل بوی بدن ماشین لباسشویی، پر شدن فیلتر پمپ تخلیه میباشد. وقتی پمپ تخلیه پر میشود، باز هم محیط برای رشد میکرواوگانیسم‌ها فراهم بوده و ممکن است شاهد بوی کپک از آنجا باشیم.

گرفتگی خروجی آب و مجرای فاضلاب

یکی دیگر از دلایلی که باعث بوی بد، مخصوصا استشمام بوی لجن از ماشین لباسشویی میشود، گرفتگی مجرای خروجی فاضلاب این دستگاه است. در این وضعیت به خوبی آب کثیف از دستگاه خارج نشده و از لباسشویی بوی فاضلاب استشمام میشود.

مطلب مشابه: روش صحیح استفاده از ماشین لباسشویی دوقلو (معرفی انواع مارک این دستگاه)

رفع بوی بد ماشین لباسشویی و پیدا کردن منبع بود نامطبوع

ماندن لباس خیس داخل لباسشویی

بوی کپک و خیسی یکی دیگر از انواع بوی بد لباسشویی است که به خاطر باقی ماندن لباس یا گیر افتادن یک جوراب در لاستیک ماشین لباسشویی است.

استفاده زیاد از شوینده

استفاده بیش از حد از شوینده باعث باقی ماندن آن در دیگ ماشین لباسشویی شده و به مرور زمان بوی بدی ایجاد میکند. در آخر اگر از ماشین لباسشویی بوی سوختگی احساس کردید، این مورد میتواند نشانه‌ای از ایراد فنی در دستگاه شما باشد. خرابی برد، درایور‌ها، دوشاخه یا پریز همه از موارد احتمالی بوی سوختگی هستند. در این مواقع به یک فرد ماهر نیاز دارید تا دستگاه شما را برسی کند.

از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

اگر شما هم میخواهید از شر بوی بد ماشین لباسشویی خود خلاص شوید، میتوانید از روش‌های خانگی که در ادامه بیان شده استفاده کرده و بدون آسیب به دستگاه مشکل را برطرف کنید.

تمیز کردن جا پودری

اولین مرحله برای رهایی از این بوی بد، تمیز کردن جاپودری است، بعد باید دیگ لباسشویی را تمیز کنید. برای این کار جا پودری را با استفاده از دفترچه راهنمای دستگاه خارج کرده، در اینجا حتما جرم و کثیفی های زیادی را در انتهای آن میبینید. حالا با مایع ظرفشویی و آب گرم آن را تمیز کنید. بعد از این که جاپودری خشک شد، آن را دوباره سرجایش قرار دهید.

مطلب مشابه: نحوه ریست کردن ماشین لباسشویی تمام مدل ‌ها

به کارگیری محلول سرکه سفید

سرکه از پاک کننده‌های طبیعی است که با آن میتوان بدون آسیب زدن به ماشین لباسشویی بوی بد آن را از بین برد. سرکه سفید یکی از بهترین روش‌ها برای رفع بوی بد است. برای این کار اول برق ماشین لباسشویی را قطع کرده و یک لیوان سرکه سفید و یک لیوان آب را با هم مخلوط کنید، بعد از این که محلول یکدست ایجاد شد، آن را در یک ظرف اسپری تمیز بریزید. حالا آن را در داخل دیگ، لاستیک و قسمت داخلی در لباسشویی اسپری کنید. حال با دستمال نخی همه قسمت‌ها را تمیز کرده و تا از بین رفتن بوی بد در لباسشویی را باز بگذارید.

رفع بوی بد ماشین لباسشویی و پیدا کردن منبع بود نامطبوع
Young woman takes laundry out of the washing machine

شستشو با سرکه و جوش شیرین

با این روش بوی نم ماشین لباسشویی از بین میرود. چرا که دیگ و جاپودری ماشین لباسشویی همزمان تمیز میشوند. اول یک چهار فنجان جوش شیرین را با همین مقدار آب مخلوط کرده و آن را در جاپودری جای شوینده اصلی بریزید. بعد داخل دیگ لباسشویی دو فنجان سرکه بریزید. لباسشویی را روشن کنید و  آن را روی برنامه شستشوی معمولی تنظیم کنید. بعد اتمام شستشو، قسمت های داخل دیگ، جاپودری و واشر را با یک دستمال نرم تمیز کنید.

تمیز کردن با محلول مایع سفید کننده

سفید کننده از شوینده‌های مناسب از بین بردن کپک‌ها و میکروب‌ها میباشد. پس با استفاده از محلول سفید کننده میتوانید از شر بوی کپک ماشین لباسشویی خلاص شوید. برای این کار در ۲۴۰ میلی‌لیتر آب، یک قاشق مایع لباسشویی ریخته و یک دستمال نخی را به محلول آغشته کنید. آب اضافی را گرفته و همه سطح داخلی را با این دستمال تمیز کنید. همه قسمت های لاستیک ماشین لباسشویی هم با همین محلول تمیز کنید. حواستان باشد از دستکش استفاده کنید تا مایع سفید کننده به پوست شما آسیب نزند.

مطلب مشابه: آموزش تمیز کردن فیلتر انواع ماشین لباسشویی

تمیز کردن لوله‌ها و فیلتر پمپ تخلیه

کثیفی یا گرفتگی لوله‌ها سبب ایجاد بوی بد لباسشویی، مخصوصا استشمام بوی فاضلاب از آن میشود. برای این که در این شرایط بوی بد لباسشویی را از بین ببرید، باید بعد از برق کشیدن ماشین لباسشویی، فیلتر پمپ تخلیه را باز کرده و بعد از خارج کردن مواد جمع شده در آن، فیلتر را بشورید. محل قرار گیری این فیلتر معمولا در جلوی ماشین لباسشوی زیر یک دریچه است.

بعد از این که فیلتر را تمیز کردید، ماشین لباسشویی را از محل قرارگیری خارج کرده و به برسی باز بودن لوله‌های تخلیه و مسیر فاضلاب بپردازید. در صورت کثیفی لوله‌ها آنها را بشورید. در مجرای فاضلاب لباسشویی مقداری محلول لوله بازکن بریزید تا موادی که بوی بد ایجاد کرده‌اند شسته شوند. در صورتی که گرفتگی مجرای فاضلاب خیلی شدید بود، از لوله بازکن کمک بخواهید.

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده