سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟ علائم و علل ایجاد سندرم (PCO)

اطلاعاتی در مورد سندرم تخمدان پلی کستیک و علائم آن

سندرم تخمدان پلی کیستیک “Polycystic ovary syndrome” که به اختصار (PCOS)  نامیده می شود، یک نوع اختلال شایع هورمونی در زنان می باشد. این اختلال اصولا با علائم وسیعی مانند رشد موهای زائد در صورت و بدن ظاهر می‌ گردد. اگرچه خیلی از مبتلایان به این بیماری با روییدن و ضخیم شدن موهای زائد در بدن و صورت روبرو می گردند، ولی در مواردی نیز این مشکل باعث ریزش موهای سر می گردد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در باره سندرم تخمدان پلی کیستیک ، همچنین راه‌ های درمان آن جهت متوقف نمودن ریزش مو این مطلب راهنمای مفیدی می باشد. در صورتی که نمی ‌دانید سندرم تخمدان پلی کیستیک چه نشانه هایی دارد و عوارض آن چه می باشد، در ادامه‌ مقاله با ما همراه باشید.

نشانه ها و آسیب های ناشی از ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک

همچون برخی اختلالات هورمونی، سندرم پلی کیستیک نیز عوارض زیادی در بدن شخص به وجود می آورد . عدم تعادل ترشح هورمون‌ های مردانه در بدن زنان نشانه هایی مانند جوش‌ های چرکی، ریزش مو یا رشد موهای زائد در بدن و صورت خواهد داشت. همچنین مشکلاتی مانند قاعدگی نا مرتب، درد های دائمی در شکم و … از نشانه های این بیماری می باشد که هر یک عوارض زیادتری برای بدن رقم خواهند زد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک خطرناک می باشد؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک عارضه ای‌ رایج است که امکان دارد در زنان رخ دهد. بنابراین در صورتی که شما با این مسئله  مواجه شده ‌اید، نگران نباشید. این بیماری به راحتی و با رعایت نمودن دستورات پزشک درمان می گردد و نباید استرس و نگرانی داشته باشید. البته این به این معنی نیست که این مسئله را نادیده بگیرید. زیرا که کمترین  اختلالات هورمونی در صورت نادیده گرفتن، امکان دارد مشکلات زیاد تری را برای بدن ایجاد نمایند.

از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم؟

در صورتی که مراقب بدن خود باشید، به خوبی می توانید علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را تشخیص بدهید. نشانه هایی مثل عادت ماهیانه نا منظم، ایجاد موهای زائد ضخیم در بخش صورت، گردن، جوش‌ های چرکی در صورت، از جمله ‌ی این نشانه ها می باشند که باید آن ها را جدی بگیرید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک بر بارداری چه اثری دارد؟

در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک و بارداری نظرات فراوانی اعلام می گردد. ولی چیزی که مورد تایید قرار گرفته این می باشد که این سندرم بارداری را دشوار ‌تر خواهد نمود. بنابراین کسانی که که تصمیم به فرزند آوری گرفته اند، نیاز است نسبت به درمان این بیماری هرچه سریع ‌تر اقدام نمایند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو

آیا برای شما نیز روشن نیست که چطور سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث ریزش مو می گردد؟ جواب این سوال به فعالیت هورمون ‌های آندروژن باز می ‌گردد. هورمون ‌های مردانه که به آندروژن معروف می باشند، در بدن خانم ها نیز ترشح می ‌شوند. این هورمون ها شامل تستسترون‌ می باشند. این هورمون ‌ها در ایجاد موهای زائد زیر بغل و بخش های خصوصی بدن تاثیر دارند. PCOS یا تنبلی تخمدان باعث تولید آندروژن اضافی در بدن خانم ها می گردد. نتیجه این جریان رویش موهای زائد در بخش هایی از بدن می باشد که در وضعیت عادی رشد نمی ‌کند. در نتیجه موهای زائد ضخیم در جاهایی مانند صورت، گردن، سینه و شکم شروع به رشد می‌ نمایند. رفتار دیگری که آندروژن‌های اضافی از خود نشان می ‌دهند، نازک و ضعیف شدن موها می باشد که در نتیجه باعث ریزش موی زیاد در زنان می گردد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

رفع ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

جهت درمان این ریزش مو احتیاج است اقدام به درمان پلی کیستیک تخمدان نمایید. درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک باید تحت نظر متخصص و با استفاده از دارو در یک بازه ی زمانی چند ماهه انجام گردد. تنظیم شدن هورمون ‌ها اصلی ترین قسمت درمان می باشد. بعد از درمان کامل پلی کیستیک، نوبت به رفع ریزش موی ناشی از آن می ‌رسد. مشکل این است که هر مویی که به علت سندرم تخمدان پلی کیستیک می ریزد، در حالت طبیعی مجددا رشد نمی ‌کند. به همین علت کسانی که که دچار این نوع ریزش می‌شوند، باید به درمان اقدام نمایند.

استفاده از قرص ‌های ضد بارداری

قرص‌ هایی که جهت جلوگیری از بارداری استفاده می‌ شوند، در کاهش سطح آندروژن بدن اثر گذارند. که این به تدریج باعث کنترل شدن ریزش موها و در نتیجه توقف ریزش مو می گردد. این قرص‌ ها به تنظیم نمودن قاعدگی نیز کمک خواهند کرد. دقت داشته باشید که استفاده از این قرص ‌ها و مقدار مصرفی آن ها باید تحت نظارت متخصص استفاده گردد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

اسپیرونولاکتون (Spironolactone)

اسپیرونولاکتون یک نوع داروی خوراکی می باشد که در موسسه غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است. یکی از موارد استفاده این دارو در درمان آلوپسی آندروژنتیک می باشد. معمولا این دارو همراه با قرص‌ های ضد بارداری تجویز می‌ گردد. دوباره لازم به یادآوری است که استفاده از این داروها باید با تشخیص پزشک انجام گردد.

ماینوکسیدیل

یکی از اصلی ترین داروهای اثر گذار جهت درمان طاسی در خانم ها می باشد که به صورت موضعی مصرف می گردد. این دارو را روزانه و به میزان توصیه شده روی پوست سر بمالید تا به تدریج جذب پوستتان گردد. اثر این دارو در توقف ریزش موها و بالا رفتن ضخامت مو به ثابت شده است.

فیناستراید (Propecia) و دوتاستراید (Avodart)

این داروها جهت درمان ریزش مو با الگوی مردانه استفاده می شود. اگرچه این داروها جهت توقف ریزش موی در خانم ها استفاده کمتری دارد، ولی پزشکان همچنان این دو گزینه را برای افرادی که ریزش موی به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، تجویز می‌ نمایند.

مکمل‌های ویتامینه

استفاده از مکمل ‌های ویتامینی و معدنی به همراه دیگر متد های درمانی به تغذیه‌ ی فولیکول‌ های مو کمک می نماید. مصرف عناصر روی، آهن، پروتئین و ویتامین ‌های B  به مدت 7 هفته تاثیر خیلی زیادی بر توقف ریزش موهای شما خواهد داشت.

کاهش وزن

بد نیست بدانید که کم شدن وزن در کسانی که اضافه وزن دارند، اثرات زیادی در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد. شواهد نشان می‌دهد میان سندرم تخمدان پلی کیستیک و اضافه وزن ارتباط مستقیمی وجود دارد که در نتیجه ریزش موها را به دنبال خواهد داشت. از این رو خانم هایی مبتلا به PCOS جهت درمان پلیکیستیک خود اول باید به کم شدن وزن فکر کنند. کم شدن 5 تا 10 درصد از وزن بدن به طور واضح نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک را کم می کند. همچنین تخمدان پلی کیستیک و کمردرد نیز با یکدیگر در ارتباط هستند. موقعی که که درمان پلی کیستیک به صورت کامل تمام شود، نه فقط مسائل مربوط به ریزش مو را نخواهید داشت، بلکه کمر درد، افزایش وزن و نشانه های ناشی از آن ها را هم از خودتان دور می ‌کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک؛ علائم، دلایل این بیماری و روش های درمان آن بهداشت قاعدگی؛ نکات مهم بهداشت زنان از تعویض نوار بهداشتی تا تغذیه مناسب و شستشوی واژن همه چیز درباره آزمایشات زنانه؛ لیست آزمایشات چکاپ زنان دلایل عقب افتادن پریود؛ بیماری ها و داروهای موثر بر تاخیر پریودی و درمان آن قرص‌ های ضد بارداری؛ انواع این قرص های جلوگیری، نحوه مصرف و عوارض دلایل خشکی واژن؛ علائم، روش های تشخصی و درمان خشکی واژن درباره آمنوره ثانویه؛ پیشگیری، علائم و درمان این مشکل در زنان درباره کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده می شود؟ عوارض و مزایای این محصول از بین بردن بوی بد واژن؛ علل بوی بد واژن، روشهای خانگی درمان بوی بد واژن اطلاعات درباره عمل کورتاژ و مراقبت های پس از انجام این عمل