پاک کردن خالکوبی و تتو در خانه (مناسب ترین روش های طبیعی)

پاک کردن تاتو ی ابرو و بدن روش های متعددی دارد که معمول ترین آن ها استفاده از لیزر می باشد. ولی روش های خانگی هم جهت پاک کردن تاتو با مواد طبیعی وجود خواهد داشت. از سوی دیگر خالکوبی یکی از هنرهای پر طرفدار مردم می باشد.

این کار هیچ قانونی ندارد، به این دلیل که مردم می توانند در هر جایی از بدن خود را تتو کنند. برخی اوقات مردم تصمیم می گیرند که روی پوستشان تتو کنند، ولی بعداً ممکن است پشیمان بشوند.

مناسب ترین روش های طبیعی و خانگی برای پاک کردن تتو

با این وجود گزینه های پزشکی و روش های خانگی فراوانی برای پاک کردن تاتو وجود دارند، که ما در این مقاله آن ها را به شما معرفی خواهیم نمود.

پاک کردن تتو با آلوئه ورا

آلوئه ورا برای خیلی از درمان های پوستی و در محصولات آرایشی استفاده می گردد. به علت وجود ویتامین E و پادریا تومنتوسا در آلوئه ورا بر روی تتو خیلی موثر می باشد. به ویژه برای خالکوبی های تازه بسیار تاثیرگذار است.

نمک برای پاک کردن تتو و خالکوبی

نمک یک ماده ساینده می باشد. سدیم و کلر موجود در نمک پاک کردن تتو کمک خواهند کرد. آن ها به شدت به پوست نفوذ می کنند و ساختار جوهر را خواهند شکست. مقداری آب به نمک اضافه نمایید و یک اسفنج را در آن خیس کنید.

اکنون اسفنج را به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت بر پوستتان بمالید و سپس با آب گرم تمیز کنید. استفاده از نمک، یک تکنیک ارزان ولی موثر می باشد.

پاک کردن خالکوبی و تتو در خانه

عسل در پاک کردن خالکوبی و تتو

عسل یک راه طبیعی اثرگذار جهت پاک کردن تتودر خانه می باشد, به خصوص برای تتو های کوچک بسیار مفید است.

دو قاشق ژل آلوئه ورا، ماست، نمک و عسل را با یکدیگر مخلوط نمایید تا خمیر سفتی به دست آید. حال این ترکیب را بر پوست خود بمالید و بعد از نیم ساعت با آب گرم بشویید.

پاک کردن تتو با چوب صندل و سنگ های آسیاب شده

استفاده مرتب از پودر صندل و سنگ های آسیاب شده جهت خلاص شدن از خالکوبی بسیار موثر می باشد و سلول پوست را برای رسیدن به جوهر خالکوبی باز می کند.

آن ها را به صورت کامل مخلوط نمایید و ژل آلوئه ورا را نیز اضافه کنید، تا یک خمیر سفت تهیه گردد. بعد از آن این مخلوط را به آرامی بر خالکوبی خود بمالید. انجام مرتب این کار قادر است برای همیشه تتو را پاک نماید.

لیمو برای پاک کردن تتو

استفاده از لیمو به عنوان عالی ترین روش جهت پاک کردن تتو شناخته شده است. به علت وجود اسید های طبیعی موجود در آن یک عامل سفید کننده طبیعی می باشد. مو اد شوینده طبیعی موجود در لیمو عمانی جوهر را پاک می کنند.

لیمو عمانی برای پوست امن است و هم چنین باعث می شود تا سلول های پوست  سطحی صاف داشته باشند. از آب لیمو با نمک استفاده نمایید. این ترکیب رنگ جوهر را محو خواهد کرد و لایه های بالایی یا پایینی پوست را از بین می برد.

چگونگی پاک کردن تاتو با لیمو

تهیه لایه بردار طبیعی جهت پاک کردن تاتو:

روغن ویتامین E, ژل آلوئه ورا و زردآلو را با هم ترکیب کنید. این مخلوط را  به صورت مستقیم بر سطح پوست خود با حرکات دایره ای بمالید. بگذاری تا پنج دقیقه بر روی پوستتان بماند.

از آب سرد جهت آبکشی پوست خود استفاده نمایید. این کار را روزانه و تا یک ماه انجام دهید و خواهید دید که جوهر تتو شما کم کم محو خواهد شد.

پاک نمودن تتو با آب لیمو و نمک

مرحله 1:100 گرم نمک را با مقداری آب لیمو مخلوط نمایید, بعد از آن یک توپ پنبه را به این مایع آغشته کرده و روی جوهر تتو خود بمالید.

مرحله 2:استفاده از پنبه جهت مالیدن روی پوست به مدت 40 تا 60 دقیقه به گونه ای که مخلوط نمک – لیمو عمیقاً در پوست جذب گردد.

مرحله 3:تمیز نمودن پوست با آب گرم:

در استفاده از این تکنیک باید سوزش زخم را تحمل نمایید. بنابراین، باید هنگامی که از یک پاک کننده تتو طبیعی در خانه استفاده می کنید، خود را آماده نمایید.

پاک کردن خالکوبی و تتو در خانه

اسکراب زردآلو برای پاک کردن تتو 

روش اسکراب زردآلو اصولا با نمک انجام می گیرد تا به عنوان لایه برداری عمل نماید. این روش شامل مخلوط نمودن نمک و زردآلو و مالیدن آن روی خال کوبی است. نمک، به عنوان یک ساینده عمل می کند و قدرت پاک کنندگی زردآلو، جوهر تتو را از بین می برد با این وجود آن را به صورت کامل پاک نمی کند.

روش پاک کردن تتو با سمباده

در حقیقت، این کار بسیار ساده ای است و احتیاجی نیست که مواد اولیه زیادی برای آن تهیه نمایید.

  • روش کاغذ سنباده روشی است که ناحیه را مالش می دهید و پوست برداشته خواهد شد. اغلب افرادی که این تکنیک را امتحان می کنند، از کاغذ سنباده و آلوئه ورا جهت مالش دادن پوست و تجزیه جوهر استفاده می نمایند.
  • برای پاک کردن تتو مخلوطی از آلوئه ورا، نمک، عسل و ماست را تست نمایید.
  • 3 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا، 3 قاشق غذا خوری (34 گرم) نمک، 3 قاشق غذا خوری عسل (30 میلی لیتر) عسل و 3 قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) ماست را در یک کاسه را مخلوط نمایید.
  • این مخلوط را به خالکوبی خود مالیده و بگذارید حداقل 45 دقیقه بماند. این ناحیه را به مدت 30 تا 40 دقیقه با نمک به خوبی ماساژ دهید. در این فرآیند اساساً پوست با نمک تراشیده خواهد شد.
  • از اسفنج مرطوب با نمک روی آن استفاده نمایید و آن را به خالکوبی خود مالیده تا هنگامی که این منطقه به رنگ قرمز تبدیل شود. این روند راحت است و نمک به عنوان بی حسی عمل می کند.
  • پس از این که پوست خود را با نمک  به  خوبی مالش دادید، پماد آنتی بیوتیک را به ناحیه مد نظر بمالید و به مدت 2 روز آن را بپوشانید. پوست شما ظاهری مانند چرم پیدا خواهد کرد. بعد از حدود یک هفته، لایه های فوقانی پوست محو خواهند شد و ظاهر خال کوبی کمرنگ می گردد.

با این وجود، این روند قادر است باعث زخم و عفونت گردد. شما می توانید این درمان را 7 تا 8 هفته یک بار امتحان نمایید تا پوست کاملا درمان گردد.

استفاده از کرم های پاک کننده تتو

از استفاده از کرم های پاک کننده تتو تجاری خودداری کنید. این کرم ها توسط اداره مبارزه با مواد مخدر فدرال تایید نشده اند و ممکن است مفید نباشند. علاوه بر این، به این دلیل که اسیدی هستند، گاهی اوقات می توانند موجب واکنش های پوستی و یا خارش ناحیه مد نظر شوند.

پاک کردن تتو با جراحی

پاک کردن تتو از پوست با جراحی، یک تکنیک تهاجمی می باشد که باید توسط پزشک انجام گیرد. نخست جراح، پوست را با بی‌ حسی موضعی بی ‌حس می ‌کند تا هنگامی جراحی حس درد نداشته باشید. بعد از آن با ابزاری نوک ‌تیز و چاقوی جراحی شروع به بریدن پوست خالکوبی ‌شده می نماید. در آخر پوست اطراف را به هم بخیه می زند. این جراحی بسته به اندازه طرح خالکوبی ممکن است چند ساعت زمان ببرد. بهبودی کامل محل جراحی امکان دارد چندین هفته طول بکشد و برخی اوقات جای بخیه باقی خواهد ماند!

تا چند روز پس از جراحی برای جلوگیری از عفونت، پماد یا کرمی که توسط پزشک تجویز شده است را باید به طور مرتب استفاده کرد. محل جراحی باید همیشه تمیز نگه داشته شود و حداقل برای سه هفته در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نگیرد. همچنین از انجام فعالیت‌ های سنگین بلافاصله پس از جراحی(که موجب کشش ناحیه مد نظر می ‌شود) جداً اجتناب کنید. اگرچه این تکنیک نسبت به دیگر روش‌ های پاک کردن، تهاجمی ‌تر می باشد با این وجود تنها روش مطمئن جهت از بین بردن کامل تتو محسوب می شود. هزینه این روش درمانی به طرح و اندازه تتو بسته دارد ولی نسبت به لیزر و درم آبریژن کم‌ هزینه ‌تر می باشد.

پاک کردن خالکوبی و تتو در خانه

از بین بردن تتو با لیزر

بیش تر کارشناسان، لیزر را بهترین و مقرون به ‌صرفه ‌ترین تکنیک برای از بین بردن خالکوبی می ‌دانند. بااین وجود لیزر درمانی خیلی گران و دردناک می باشد؛ تنها عامل مثبت جهت محبوبیت این روش، خروجی عالی آن است. امروزه خیلی از کلینیک‌ های زیبایی از لیزر جهت پاک کردن تتو از پوست استفاده می‌ کنند. تکنسین لیزر، پوست خالکوبی ‌شده را با بی ‌حسی بی ‌حس می‌ نماید، بعد از آن لیزر را روی پوست می گذارد. پرتوی لیزر به اپیدرم نفوذ می کند و جوهر موجود در پوست را به ذرات کوچک‌ تر تقسیم می ‌کند که به‌ سادگی توسط بدن خارج می گردد. بعد از لیزر ممکن است پوست خونریزی کمی داشته باشد، تاول بزند و یا دچار تورم شود.

در حال حاضر لیزر درمانی یکی از بهترین روش های درمانی جهت پاک کردن تتو از پوست می باشد.

طول دوره درمان با لیزر در اشخاص مختلف متفاوت می باشد ولی به صورت کلی حدود 7 تا ۸ جلسه زمان می برد. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است که فاصله جلسات میان ۶ تا ۸ هفته باشد. تعداد جلسات به اندازه، رنگ، محل تتو بستگی دارد که اصولا در جلسه اول توسط متخصص پوست تخمین زده خواهد شد.

از بین بردن خالکوبی های رنگی با لیزر خیلی دشوارتر می باشد و برای مؤثر بودن ممکن است به طول موج ‌های مختلف احتیاج باشد. بهترین کاندید جهت انجام لیزر افرادی هستند که پوست روشن ‌تری دارند به این دلیل که لیزر درمانی سبب تغییر رنگ پوست‌ های تیره می‌ گردد. تتو های قدیمی با لیزر درمانی بیشتر محو خواهند شد ولی از بین بردن خالکوبی های جدید با لیزر سخت تر است. هزینه لیزر به سایز و رنگ تتو بستگی خواهد داشت. پاک کردن تتو از پوست با لیزر باید نخستین انتخاب شما برای درمان باشد به این دلیل که معمولاً جای زخمی باقی نخواهد ماند و هیچ عوارض ایجاد نخواهد کرد.

درم آبریژن

این روش در گروه روش های جراحی قرار خواهد گرفت. در طی یک جلسه درم آبریژن جهت پاک کردن تتو از پوست، متخصص پوست، ناحیه دارای تتو را با داروی بی ‌حسی بی‌ حس می ‌کند. بعد از آن از یک دستگاه ساینده که با سرعت زیاد در حال چرخش می باشد لایه خارجی پوست را از بین می ‌برد تا قادر باشد جوهر تتو زیر آن را بیرون بیاورد. عموماً این تکنیک در مطب انجام می ‌شود و مدت ‌زمان انجام آن هم به اندازه و رنگ تتو بستگی خواهد داشت. پاک کردن تتو های بزرگ با رنگ‌ های مختلف امکان دارد بیش از یک ساعت زمان ببرد. در این روش ازآنجایی ‌که پوست ساییده می شود کاملاً دردناک است، همچنین به میزان روش جراحی و لیزر موفقیت ‌آمیز نیست ولی گاهی اوقات می ‌تواند اغلب تتو های موجود را از بین ببرد.

کسانی که دارای پوست حساس می باشند یا از بیماری ‌های پوستی مثل اگزما رنج می ‌برند کاندیدای مناسبی برای استفاده از درم آبریژن نمی باشند. استفاده از داروهای رقیق‌ کننده پیش از درم آبریژن امکان دارد شما را در معرض خونریزی، کبودی و تغییر رنگ پوست قرار بدهد. کسانی که دارای پوست تیره می باشند بیشتر در معرض تغییر رنگدانه های پوستی قرار خواهند گرفت. هزینه درم آبریژن بسته به سایز و رنگ تتو متغیر است.

جهت جلوگیری نمودن از عفونت و کاهش جای زخم امکان دارد پزشک معالج یک کرم ضد باکتری تجویز نماید که باید به پوست مالیده شود. ناحیه درمان احتمالاً تا چند روز پس از جراحی، پوستی قرمز یا صورتی رنگ خواهد داشت و ممکن است مقداری دردناک باشد. بهبود زخم آن تقریباً ۲ تا ۳ هفته طول خواهد کشید. صورتی بودن بخش درمان شده نیز معمولاً طی 10 تا ۱۲ هفته کم ‌رنگ‌ تر خواهد شد.

پاک کردن خالکوبی و تتو در خانه

پاک کردن با اسید گلایکولیک

این روش بسیار محبوب است و به شکل مصرف قرص یا محلول اسید گلایکولیک به عنوان یک لایه بردار پرقدرت جهت پاک کردن تاتو و سایه ابرو خیلی موثر است.

این ماده سلول های مرده پوست را از بین خواهد برد و سلول های جدید را جایگزین می کند، ولی روشی زمان بر به حساب می آید.

تکنیک پیلینگ شیمیایی

در این روش محلول لایه بردار را به صورت مستقیم بر محل تاتو می زنند و پس از چند مرتبه پوست قرمز و تاول های ریز بر سطح پوست ایجاد خواهد شد که بعد از بهبود وضعیت تاول ها و از بین رفتن پوست مرده ،لایه جدید پوستی جایگزین خواهد شد.

مطالب مشابه را ببینید!

مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت روتین پوست چرب؛ بهترین روش نگهداری و رسیدگی پوست های چرب پیشگیری از پیری زودرس؛ دلایل پیری سلول های پوست و روش های جوانسازی آن مزایای پاکسازی عمیق پوست و انواع روش پاکسازی درخانه و مطب پوستی جوان با ایربراش پوست؛ دلایل استفاده از ایربراش و نکات انتخاب آن علائم قارچ پوست سر و نکات مهم باری مراقبت از پوست سر آلفا لیپوئیک اسید برای زیبایی پوست و ترمیم آن عوارض آرایش غلیظ؛ مشکلات و پیامدهای آرایش زیاد و غلیظ برای پوست