بررسی ریزش موی ناگهانی و علائم ریزش موی سریع

در این مطلب انواع ریزش مو، ریزش موی ناگهانی و علت های مختلف آن و … بررسی شده است. امید است این مطلب برای شما مفید واقع شود.

دلایل ریزش موی سریع و ناگهانی

مو نقش مهمی را در زیبایی افراد ایفا می کند. و ریزش مو ممکن است زیبایی شما را به خطر بیندازد. اما ریزش موی سر ممکن است در شرایط مختلفی اتفاق بیفتد و انواع متفاوتی داشته باشد. در بعضی مواقع ریزش موی شدید ممکن است در گذر زمان و به طور تدریجی رخ دهد. اما گاهی ممکن است ریزش موی شما به طور ناگهانی رخ دهد. و ممکن است این ریزش فقط مخصوص موی سر باشد یا ممکن است تمام موهای بدن دچار ریزش شوند.

ریزش ممکن است انواع مختلفی داشته باشد.

  • ریزش موی جلوی سر : این نوع از ریزش بسیار رایج است. و ممکن است به دلیل سبک زندگی یا ژنتیک افراد باشد.
  • ریزش موی سکه ای : این نوع از ریزش یک بیماری پوستی می باشد. و بیشتر موهای سر میریزد. این نوع ریزش اکثرا فقط در مو رخ می دهد. اما گاهی ممکن است ابرو یا ریش دچار ریزش سکه ای بشود.
  • ریزش کل موهای بدن : این نوع از ریزش ممکن است به علت بیماری های مختلف مانند قارچ یا درمان هایی مثل شیمی درمانی رخ بدهد.
  • ریزش موی ناگهانی : این نوع از ریزش و علائم مختلف آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

بررسی ریزش موی ناگهانی و علائم ریزش موی سریع

ریزش موی ناگهانی

ریزش موی ناگهانی یا بیماری آلوپسی آره آتا، نوعی بیماری بسیار شایع است. ریزش  ناگهانی نوعی بیماری خود ایمنی است. این به این معناست که بیماری آلوپسی به فولیکول های موی فرد حمله می کند و آن ها را نابود می کند. این بیماری خود ایمنی می تواند قسمتی از بدن را درگیر خود کند. البته گاهی دیده می شود که تمام بدن دچار ریزش  ناگهانی شده است. این ریزش میتواند دائمی باشد یا به طور موقت و چند ماهه رخ دهد.

این نوع از ریزش ممکن است اندازه یک چهارم یا کل یک قسمت از پوست افراد باشد. البته ممکن است قسمتی که دچار ریزش شده است  دیگر مو در نیاورد.  و شاید هم بعد از سه تا شش ماه دوباره مو در آن قسمت رشد کند. این مو ها در ابتدا به رنگ سفید هستند و سپس به مرور زمان تیره می شوند. ریزش به طور ناگهانی اکثرا از الگوی خاصی در طول درمان و علائم پیروی می کند. البته به گفته متخصصان در برخی موارد جزئی دیده شده که ریزش از الگو پیروی نکرده است.

علائم ریزش موی ناگهانی

این بیماری بسیار شایع می باشد و از طرفی در افراد مختلف بسیار متنوع است. پس به همین دلیل این بیماری علائم مختلف و گسترده ای دارد. و نمی توان علائم ریزش مو را در چند دسته معین تقسیم بندی کرد. و برای اینکه متخصصان متوجه شوند که علائم این بیماری خود ایمنی چیست؛ ابتدا باید سر افراد را بررسی و معاینه کنند. پزشکان متخصص پس از معاینه تشخیص می دهند که آیا این نشانه ها ناشی از تخریب فیزیکی پوست است یا خیر. در واقع آن ها علائم ناشی از تخریب فولیکول های مو را بررسی می کنند. در ادامه چند نمونه از علائم شایع ریزش  را بررسی خواهیم کرد :

نازک شدن مو های سر

این علامت در ریزش موی ناگهانی بسیار شایع است و با بالا رفتن سن افراد بیشتر هم می شود. در مردان این نشانه اصولا باید از جلوی سر ( خط پیشانی ) و موهای ابتدایی سر آغاز شود . اما در جنس مونث، تمامی موهای سر نازک و سست می شوند. البته در خانم های مسن تر ممکن است این الگو به صورت آلوپسی پیشانی باشد. پس در سالمندان خانم اکثرا ریزش و طاسی از پیشانی و جلوی سر شروع می شود.

بررسی ریزش موی ناگهانی و علائم ریزش موی سریع

طاسی دایره ای شکل یا سکه ای در ریزش موی ناگهانی

در بعضی از بیماران ریزش موی ناگهانی به طور ریزش تکه ای ( سکه ای ) رخ می دهد. در واقع یک قسمت از پوست سر، ریش یا ابرو ها خالی از مو می شود. البته نکته قابل توجه این است که قبل از این ریزش مو ممکن است بیماران دچار تورم، خارش و قرمزی پوست سر شوند.

گسترش لکه های پوسته ای روی سر

این مورد یکی از خطرناک ترین علائم ریزش موی ناگهانی می باشد. و در صورت مشاهده روی پوست سر افراد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود. در واقع این لکه های پوسته ای شکل نشانه ای از انگل هستند. ممکن است در بدن بیمار کرم های حلقوی وجود داشته باشند. این لکه های ریز و درشت اکثرا با سرخی و التهاب پوست سر، شکستگی مو های بیمار، تورم و چرک و عفونت پوست سر همراه است.

ضعیف شدن ناگهانی موی سر

یکی از علائم ریزش موی ناگهانی میتواند ضعیف و سست شدن ریشه ی مو باشد. بیمار هنگام حمام کردن یا شانه کردن موی سر خود متوجه این سستی و ریزش شدید می شود. البته پس از طی کردن روند درمان ریزش موی سر، این سستی و ضعف نیز رفع می شود. و مو های جایگزین به سرعت پس از درمان رشد می کنند.

مطالب مشابه را ببینید!

درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن انواع روش های درمان ریزش مو؛ مزایا و معایب هر کدام از روش ها ریزش مو، مهم‌ترین علل و بهترین راه های درمان روش های کنترل ریزش مو؛ درمان های موثر و دلایل ایجاد ریزش موها نکات مهمی در مورد درمان سریع ریزش مو (دلایل ریزش و روش های درمان سریع) مزوتراپی مو و فوایدی که برای مو دارد | تاثیر این روش بر درمان ریزش مو رنگ کردن مو بعد از کاشت و مشکل ریزش مو پس از رنگ کردن بعد از کاشت رابطه جنسی پس از کاشت مو باعث ریزش موها می شود؟ ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان