دلایل تیرگی دور و زیر چشم + روش های درمان ویژه و طبیعی آن

دلایل تیرگی و سایه شدن زیر چشم و درمان های آن

سیاهی و دایره های زیر چشم، یک وضعیت خیلی معمول هستند که هر شخصی ، از جمله کودکان و بزرگسالان ممکن است تحت تاثیر آن قرار گیرند. پوست اطراف چشم عموما تیره تر از بخش های دیگر می باشد. امکان دارد این تیرگی ها در زیر یا بالای چشم وجود داشته باشند.

پوست زیر چشم خیلی نازک و حساس است و به علل مختلف این بخش از پوست  خیلی آسیب پذیرتر است. تیرگی های زیر و اطراف چشم، بر زیبایی و جوان بودن اثر می گذارد. تیرگی زیر چشم موجب می شود که چند سالی از سن واقعی خود، بزرگتر به نظر برسیم.

این تیرگی ها در موقعیت عادی ، مشکل بخصوصی برای سلامتی و زندگی اشخاص نخواهند داشت. این تیرگی ها اگر تازه به وجود آمده باشند، درمان های ساده و راحتی برای رفع آن ها وجود دارد، اما اگر مدت زیادی است این سیاهی ها که زیر چشم شما قرار دارند، احتیاج به صبوری و زمان طولانی دارید تا بتوانید از آن ها خلاص گردید.

دلایل تیرگی دور و زیر چشم

علل مشترک سیاهی زیر چشم چیست؟

کمبود خواب

این مورد یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن تیرگی زیر و اطراف چشم است. کمبود خواب موجب می شود که چشم به مقدار لازم استراحت نداشته باشد. و گردش خون را در پوست کاهش می دهد و موجب می شود که پوست اکسیژن و مواد مغذی را به اندازه لازم دریافت نکند. و این موجب چین و چروک و سیاهی زیر و اطراف چشم می شود.

عوامل ژنتیکی

در نتیجه خیلی از تحقیقات، به دلیل عوامل ژنتیکی، خیلی از اشخاص دارای پوست نازک یا رگ های خونی اطراف چشم هستند. این به این معناست که والدین آن ها نیز با این مشکل روبرو بوده اند. طبق آخرین بررسی ها، پخش شدن ملانین در پوست اطراف چشم نیز از عوامل ژنتیکی تاثیر می پذیرد.

کم آبی بدن

هنگامی که بدن آب کافی دریافت نکند و خشک شود ، رگ های خونی در زیر پوست چشم، متورم می شوند و موجب تیرگی آن می گردند.

آفتاب

اشعه ماوراء بنفشی که در نور خورشید وجود دارد، رنگدانه های ملانین را که در زیر پوست قرار دارد تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تیرگی در زیر و اطراف چشم می شود.

مطلب مشابه: دلایل ایجاد پف زیر چشم و روش های درمان به صورت طبیعی

توتون و تنباکو

مصرف بی رویه تنباکو، نوشیدن بیش از حد الکل و قهوه موجب کم شدن رگ های خونی، کند شدن جریان خون و به وجود آمدن چین و چروک و تیرگی در زیر و اطراف چشم می شود.

کمبود مواد غذایی

رژیم غذایی نادرست و کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن، بر سلامتی اثر می گذارد. این وضعیت از طریق علائم خارجی مثل پوست خشک، تیرگی ها، و چین و چروک خود را نشان می دهد.

کم خونی

آنمی موجب خونریزی نا منظم می شود. در حالی که موجب ایجاد همو گلوبین می گردد و در آخر باعث به وجود آمدن  تیرگی های زیر و اطراف چشم می شود.

اگزما

اگزما موجب خارش و به وجود آمدن التهاب می گردد. اگزما موجب می شود که تمایل داشته باشید مدام پوست خود را بخارانید. اگر این شرایط برای پوست زیر چشم به وجود بیاید ، خاراندن بیش از اندازه آن موجب ایجاد تیرگی در زیر و اطراف چشم می شود.

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه موجب بدتر شدن وضع سلامتی می شود. بنابراین پوست فرد رنگ پریده و چشم ها اغلب خسته به نظر می آیند که این مسئله موجب می شود که تیرگی های زیر و اطراف چشم خیلی واضح به نظر بیایند.

سالخوردگی

پیری، موجب ضعیف شدن پوست می شود. چربی و کلاژن  موجود در پوست به مرور کاهش می یابد و رگ های خونی واضح به نظر می رسند.

اختلال در قاعدگی

برای خانم ها، تیرگی های اطراف چشم، ممکن است علامتی از اختلالات قاعدگی در دراز مدت باشد؛ علاوه بر این، قاعدگی بیش از حد سخت و خونریزی زیاد رحم موجب می شود سیاهی در زیر و اطراف چشم به وجود بیاید.

بیماری مزمن معده

بیماری معده موجب بالا رفتن عملکرد گوارشی و جذب مواد مغذی می گردد. اگر التهاب معده به دفعات رخ دهد ، سیاهی های زیر چشم واضح به نظر می آید. بیمارانی که به بیمارای عصبی یا اختلال در اندام های داخلی دچار هستند، به احتمال زیاد دچار تیرگی های زیر و اطراف چشم می شوند.

✔ مطلب مشابه: تیرگی زیر چشم و راه ها و روش های موثر درمان آن

علائم مشترک سیاهی زیر چشم

  • تیرگی در زیر یا اطراف پوست چشم
  • پف آلود بودن چشم ها
  • خسته به نظر رسیدن چشم ها
  • تیره بودن زیر چشم  به مدت طولانی
  • به نظر رسیدن تیرگی زیر چشم به رنگ آبی روشن و اثر گذاشتن بر روی کل پوست
دلایل تیرگی دور و زیر چشم

تیرگی دور چشم چه هنگامی نگران کننده است و باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورتی که اطراف و زیر هر دو چشم شما تیره شود، ممکن است علامت آسیب خطرناکی به نام شکستگی بن جمجمه باشد.

در این مدل از شکستگی، یکی از استخوان های جمجمه  دچار شکستگی می شود. شکستگی جمجمه مشکل بسیار خطرناکی است و اگر به هر علتی احتمال می دهید که سیاهی اطراف چشم بر اثر شکستگی جمجمه باشد، باید  هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید. احتمال به وجود آمدن شکستگی در جمجمه زمانی زیاد تر است که تازگی ها به پشت سر شما ضربه وارد شده باشد. سیاهی و تیرگی دور چشم، عموما مشکلی جدی نیست و جایی جهت نگرانی وجود ندارد، ولی در صورتی که متورم شدن و تغییر رنگ پوست، تنها در نواحی دور یک چشم به وجود بیاید و با سپری شدن چند روز برطرف نگردد یا این که به طور ناگهانی ایجاد شده باشد، باید در سریعا به پزشک مراجعه کنید.

درمان تیرگی اطراف و زیر چشم با روش آی.پی.ال

در صورتی که سیاهی های زیر و اطراف چشم  به این علت است که رگ های خونی زیر پوست چشم شما، از روی پوست به رنگ آبی تیره نمایان هستند. جهت رفع تیرگی زیر و اطراف چشم از متد IPL استفاده می گردد. البته همه ی متخصصین، با صحیح بودن استفاده از این روش در نواحی دور چشم، موافق نیستند

روش لایه برداری لیزری جهت درمان تیرگی و دور و اطراف چشم

یک روش درمانی اثر گذار دیگر جهت درمان تیرگی زیر چشم، لیزر درمانی است. در طی این عمل، پزشک متخصص  زیر چشم را ضد عفونی می کند سپس و از یک وسیله جهت تاباندن پرتو نوری روی تیرگی های زیر چشم استفاده می نماید و این ابزار را آرام در نواحی تیره رنگ حرکت می دهد. شما باید سریعا بعد از درمان از کرم های مرطوب کننده استفاده نمایید. نتیجه حاصل از این متد درمانی بسیار عالی است و تیرگی زیر چشم سریعا از بین می رود.

رفع تیرگی دور چشم با هایفوتراپی

هایفوتراپی روشی است که در آن از طریق امواج اولتراسوند، پوست جهت تولید کلاژن تحریک می گردد. دستگاه Ultra اولین دستگاهی بود که جهت انجام این روش، که باعث بهبودی پوست به روش غیر تهاجمی می گردد، وارد بازار شد.

تزریق ژل هیالورونیک اسید جهت رفع تیرگی دور چشم

اگر که تیرگی اطراف چشم، به علت نازک بودن پوست یا کمبود چربی زیر پوست در بخش زیر چشم و گونه به وجود آمده باشد، از روش تزریق ژل هیالورونیک اسید برای رفع سیاهی دور چشم استفاده می شود. ژل هیالورونیک اسید به مرور و در طی چند ماه تا یک سال، از طریق بدن جذب می شود، بنابراین نتایج این روش دائمی نیستند. تنها پرکننده ی پوستی که دائمی می باشد و برای درمان بخش زیر چشم پیشنهاد می شود، چربی حاص از خود بیمار است .

تزریق چربی جهت درمان تیرگی اطراف و زیر چشم

تزریق چربی اطراف و زیر چشم در مواقعی پیشنهاد می شود که تیرگی دور چشم به علت نازک بودن پوست و کم بودن مقدار چربی زیر پوست باشد. تزریق چربی اطراف چشم مثل تکنیک تزریق ژل می باشد، با این فرق که در این متد چربی بدن خود بیمار که از یک ناحیه دیگر گرفته شده است، در ناحیه مد نظر تزریق می گردد. بر خلاف تکنیک تزریق ژل، نتایج این متد درمانی عموما ماندگار تر است.

انجام بلفاروپلاستی جهت درمان گودی و تیرگی زیر چشم

به صورت کلی، بلفاروپلاستی، موثرترین روش جهت از بین بردن تیرگی و گودی زیر چشم است. تکنیک های زیادی جهت جراحی پلک پایین وجود دارد و هنگامی که این عمل جهت درمان تیرگی زیر چشم انجام می شود، بلفاروپلاستی با یک یا چند مورد از این عمل ها ترکیب می گردد: این عمل از طریق قرار دادن پروتز در زیر چشم به وسیله مجرای اشکی، اضافه کردن، یا جابه جا کردن بافت چربی در زیر چشم انجام می گیرد.

لیفت گونه جهت رفع تیرگی زیر چشم

لیفت گونه می تواند به شکل اثر گذاری، تیرگی زیر و اطراف چشم و افتادگی پوست اطراف چشم، که به علت بالا رفتن سن به وجود می آید را، برطرف می نماید. لیفت گونه علاوه بر رفع سیاهی اطراف و زیر چشم می تواند، برپف زیر چشم و چروک های بالای لب را نیز موثر باشد.

✔ مطلب مشابه: رفع خط لبخند (اصلاح خط لبخند) و روش های درمان آن

دلایل تیرگی دور و زیر چشم

از بین بردن تیرگی های زیر چشم به روش طبیعی

با روش های طبیعی هم می توانید تا حدی این تیرگی زیر چشم را از بین ببرید که شامل:

روغن گل رز:

به آرامی صورت خود را تمیز کرده و کل آرایش خود را پاک کنید.

به اندازه مساوی، روغن گل رز را با آلوئه ورا میکس کنید. بعد از آن 10 قطره روغن اسطوخودوس و 5 قطره روغن لیمو را به این ترکیب اضافه نمایید.

سپس چشم های خود را بسته و این ترکیب را اطراف چشم ها و صورت خود اسپری نمایید و به آرامی دور چشم را مالش دهید و اجازه دهید تا خشک گردد.

روغن بادام شیرین:

روغن بادام، به علت وجود مقدار زیاد ویتامین E خیلی مفید است و باعث نرم کنندگی پوست صورت می شود.

با این حال، به یاد داشته باشید که از بادام تلخ استفاده ننمایید.

چندین قطره روغن بادام شیرین را اطراف چشم خود بمالید کنید و آرام ماساژ دهید و بگذارید تا صبح روی پوست بماند و سپس  آن را بشویید.

برگ نعناع:

چند عدد برگ نعناع را له کرده و با مقداری آب میکس کنید و یک خمیر نرم به وجود آورید.

روی ناحیه تیره پوست این مواد را بمالید و پس از 10 دقیقه ، آن را با آب سرد بشویید.

این عمل را چند بار تکرار نمایید.

روغن کرچک:

یک قاشق روغن کرچک و روغن نارگیل را با هم میکس کنید.

این ترکیب را آرام و با انگشت به مدت 3 دقیقه، روی ناحیه تیره رنگ ماساژ دهید و پس از 1 ساعت، با آب ولرم شستشو دهید.

علاوه بر این می توانید شیر را نیز با روغن کرچک ادغام کنید.

بابونه:

اگر در پی یک راه طبیعی و ساده جهت راحت شدن از شر تیرگی های زیر چشم خود هستید بابونه یک انتخاب بسیار عالی است. شما هم می توانید از بابونه به عنوان یک آرام بخش استفاده نمایید آن را به صورت چای مصرف کنید و هم جهت از بین بردن سیاهی های زیر چشم از ان استفاده کنید.

عملکرد بابونه مثل ریشه شیرین بیان است و به صورت کلی موجب روشن شدن پوست تیره می شود.

زعفران:

1 الی 2 رشته زعفران را به مدت 5 دقیقه همراه با نصف فنجان شیر بخیسانید .

یک پنبه تمیز را با این ترکیب آغشته کنید و آن را در اطراف قسمت تیره چشم بمالید و پس از 15 دقیقه آن را با آب بشویید.

این عمل را هر روز تکرار نمایید.

زرد چوبه:

یک نصف قاشق چای خوری زرد چوبه را با یک قاشق روغن بادام میکس نمایید ، آن را به آرامی روی ناحیه تیره رنگ ماساژ دهید و بعد از 15 دقیقه آن ناحیه را با آب بشویید.

جهت کسب نتایج بهتر این عمل را 3 بار در هفته تکرار نمایید.

مقدار زیادی آب مصرف کنید:

تیرگی های زیر و اطراف چشم ، اصولا در اثر کمبود آب بدن و جمع شدن مقدار زیادی نمک دور چشم به وجود می آید. اگر غذای خیلی شور مصرف کنید یا پیش از رفتن به رختخواب گریه کنید ، صبح متوجه حلقه های سیاه در زیر چشم خواهید شد. نوشیدن مقدار زیادی آب باعث از بین رفتن تیرگی های زیر و اطراف چشم می شود.

در فصول گرم سال باید مقدار زیادی آب بخورید تا به مقدار لازم آب بدنتان تامین گردد و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار دوری کنید.

کمپرس سرد:

اگر تیرگی های زیر و اطراف چشم به دلیل تورم و التهاب پوست به وجود آمده است ، کمپرس سرد به از بین رفتن این تیره گی ها کمک می کند.

خیار سرد:

حلقه های خیار خنک، اندازه مناسبی برای زیر چشم ها دارند و برای رفع با تیرگی های دور چشم بسیار کارایی دارند.

کل کاری که باید انجام دهید این است که دراز بکشید، و چشمان خود را ببندید. خیارها را به مدت 10 دقیقه روی پلک بگذارید تا هنگامی که دیگر خنکی خود را از دست بدهند. اگر میخواهید که این روش تاثیر طولانی مدت داشته باشد باید آن را 2 الی 3 بار در هفته تکرار نمایید.

همچنین، شما می توانید به جای خیار از سیب زمینی، چای کیسه ای سرد یا تکه های یخ داخل یک پارچه استفاده نمایید که تاثیر مشابهی دارند.

همچنین  شما می توانید از قاشق یخ زده جهت درمان تیرگی چشم استفاده نمایید. این مورد است کمی عجیب به نظر بیاید ولی نتایج بدست آمده بسیار عالی است.

دو عدد قاشق را به مدت 15 دقیقه داخل فریزر قرار دهید و سپس آن ها را روی چشم های بسته شده قرار دهید تا هنگامی که قاشق ها سرمای خود را از دست بدهند.

کرم دور چشم که حاوی ویتامین K و رتینول :

سیاهی ها و تیرگی های اطراف و زیر چشم ممکن است به علت کمبود ویتامین K باشد.

استفاده مداوم از این کرم در مدت طولانی، بهترین اثر را برای شما به ارمغان می آورد.

مراقب پوست خود باشید:

صورت خود را با شوینده های حاوی مواد شیمیایی شستشو ندهید. در عوض ، از شوینده های خفیف  مخصوص صورت استفاده کنید.

آرایش چشم خود را به آرامی پاک نمایید و از پاک کننده های مخصوص آرایش چشم استفاده کنید  که به پاک شدن راحت آرایش چشم کمک می کند.

چشم هایتان را به آرامی خشک کنید و از یک حوله لطیف برای این کار استفاده نمایید.

هر روز به دور چشم خود نرم کننده بمالید.

در رژیم غذایی خود تغییر به وجود آورید:

هنگام  تهیه نمودن غذا نمک کمتری به کار ببرید . سعی کنید اندازه نمک مصرفی را به نصف و به مرور آن را کمتر کنید.

سعی کنید کمتر به رستوران بروید، چون نخواهید توانست مقدار نمک مصرفی رستوران را برای غذای خود کنترل نمایید.

از  مصرف غذا های شور مثل: سیب زمینی سرخ شده ، لوبیای شور ، غذا های سرخ کردنی ، سوپ های کنسروی و دیگر غذا های حاوی سدیم بالا دوری کنید.

شما می توانید از موز و کشمش در میان وعده خود استفاده نمایید به این دلیل که آن ها باعث کاهش میزان احتباس آب در بدن می شوند.

درمان آلرژی:

آلرژی یکی از دلایل رایج ایجاد تیرگی در زیر و اطراف چشم می باشد. آلرژی های فصلی مثل آنفلونزا می تواند به طور اثرگذار با دارو درمان گردد.

به موقع به رختخواب بروید:

خواب کافی موجب دریافت ویتامین های مورد نیاز بدن می شود. کمبود خواب به همراه جذب ضعیف ویتامین ها موجب کند شدن عملکرد آدرنال می شود. مثلا ویتامین B6 موجب می شود غده های فوق کلیه بهتر کار کنند. در صورت احتیاج، مکمل های کلسیم و منیزیم را به صورت سبزیجات و لبنیات دریافت کنید. سپس کیفیت خواب شما نیز بهتر خواهد شد و به مرور تیرگی های زیر چشم از بین می رود.

 یک رژیم غذایی صحیح را رعایت کنید:

رعایت کردن یک رژیم غذایی درست و سالم ، استفاده از ویتامین ها و مصرف زیاد آب موجب کاهش تیرگی زیر چشم می شود.

سیاهی های اطراف چشم به دلیل کمبود ویتامین K و آنتی اکسیدان ها به وجود می آید که با رعایت رژیم غذایی صحیح قابل حل شدن هستند.

به اندازه کافی استراحت کنید:

استراحت کردن باعث از بین رفتن استرس می شود  و موجب می شود نگرانی  را که علت خواب کم و زیاد شدن اشتها است را از بین ببرد.

زمانی که حس آرامش بیشتری دارید و چشمانتان آرامترند، تیرگی های اطراف چشم به مرور ناپدید می شوند. بنابراین نباید احتیاج بدن را به داشتن استراحت نادیده بگیرید.

✔ مطلب مشابه: سیاهی دور چشم؛ علل سیاهی دور چشم، درمان های مختلف برای رفع سیاهی دور چشم

ماسک سیب زمینی جهت رفع تیرگی اطراف و زیر چشم

مواد لازم:

یک عدد سیب زمینی

نصف خیار

دو تکه پنبه

طرز تهیه:

سیب زمینی و خیار را با یکدیگر مخلوط کنید. بعد از آن، عصاره به دست آمده را صاف کرده و در یخچال بگذارید تا سرد شود. پنبه ای را برای 3-2 دقیقه در این عصاره قرار دهید و برای 20 تا 15 دقیقه به زیر چشم های خود بگذارید تا باقی بماند. در پایان، آن را با آب شست و شو دهید.

رفع تیرگی زیر چشم با ماسک شیر و گلاب

مواد لازم:

شیر سرد

گلاب

دو تکه پنبه

طرز تهیه:

به اندازه مساوی شیر و گلاب را در یک ظرف مخلوط نمایید. سپس پنبه را برای چند دقیقه در این مخلوط بگذارید باقی بماند. پس از آن، حدود 15 تا 20 دقیقه پنبه را روی نواحی تیره  زیر چشم خود بگذارید باقی بماند و در آخر آن را با آب شستشو دهید.

بهترین درمان تیرگی دور چشم ماسک خیار

مواد لازم

1 عدد خیار کوچک

یک تکه پنبه

طرز تهیه:

یک خیار کوچک را رنده کرده و سپس عصاره آن را در یک ظرف بریزید. بعد از آن، عصاره به دست آمده را را در یخچال به مدت 20 دقیقه قرار دهید. بعد از آن با استفاده از پنبه، عصاره موجود را به نقاط تیره زیر چشم خود بمالید.30 تا 20 دقیقه صبر نمایید. این روش خانگی می تواند هر روز 2 بار جهت به دست آمدن نتایج عالی تکرار گردد.

مطلب مشابه: رفع سیاهی زیر چشم با مواد طبیعی (درمان سیاهی زیر چشم با عسل، قهوه و …)

مطالب مشابه را ببینید!

درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست مراقبت از ناخن؛ روش های خانگی تقویت ناخن و مراقبت از ناخن ها ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید سفید کردن آرنج؛ دلایل تیره شدن آرنج و 17 روش سفید کردن این ناحیه رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن انواع کرم شب و فواید آن؛ تفاوت کرم شب و روز، نحوه مصرف، راهنمای خرید و عوارض