کاشت مو در زنان | مراحل کاشت مو برای خانم ها و عوارضی که دارد

ریزش مو، در مردان و زنان ممکن است رخ دهد. یکی از روش ها برای افزایش اعتماد به نفس کاشت مو در زنان است که دارای مراحل و نکات خاص خودش است.

ریزش مو در کم شدن اعتماد به نفس و روابط اجتماعی افراد تاثیر خیلی زیادی دارد. به طور کلی زنان در قیاس با مردان، حساسیت بیشتری در مورد موهای خود دارند و ریزش مو در آن ها زنان اثرات منفی خیلی زیادی بر روحیه آن ها دارد. با روی کار آمدن متد های جدید کاشت مو، خوشبختانه این جراحی زیبایی با کیفیت خوبی انجام می گیرد. موهای کاشته شده با تکنیک های جدید، تراکم بیشتری نسبت به متد های سنتی تر دارند و ظاهر مو ها پس از کاشت مو بسیار طبیعی است.

کیفیت خوب تکنیک های کاشت مو، باعث تمایل بیشتر اشخاص به استفاده از کاشت مو شده است. در کاشت مو خانم ها از همان تکنیک های کاشت موی مردان استفاده می شود. دلایل ریزش مو در اشخاص بسیار متفاوت است؛ اما ریزش مو در افراد هر علتی داشته باشد، کاشت مو یک درمان دائمی و اثر گذار برای ریزش مو است.

با توجه به تنوع تکنیک های کاشت مو، همیشه روشی مناسب برای همه اشخاص وجود دارد. حتی در بعضی از کسانی که دارای بانک موی ضعیف می باشند، از تلفیق روش های متعدد جهت درمان ریزش مو استفاده می گردد. ما در این مقاله اطلاعات کاملی از کاشت مو در زنان را جمع آوری کرده ایم. در صورتی که تمایل به افزایش اطلاعات خود در این مورد دارید، لطفا در این مقاله با ما همراه باشید.

هدف از کاشت مو در خانم ها

کاشت مو زنان با دو هدف انجام می گیرد:

  1. درمان ریزش مو
  2. پایین آوردن خط مو که به علت ریزش مو به سوی بالا جا به جا گشته است.

پایین آورن خط رویش مو در خانم ها با استفاده از تکنیک های معمول کاشت مو انجام می گیرد. گرافت ها از ناحیه بانک مو برداشت می شوند و سپس در امتداد خط رویش مو قرار می گیرند. علاوه بر بالا رفتن خط رویش مو، ریزش مو در خانم ها با الگوی ریزش موی زنانه و مردانه نیز مشاهده گردیده است. در موقعیتی که خانم ها دچار الگوی ریزش مو زنانه می گردند، پیش از اقدام به کاشت مو، احتیاج به بعضی از بررسی ها وجود دارد. این خانم ها امکان دارد کاندیدای مناسبی جهت کاشت مو نباشند.

با این وجود کاشت مو یکی از تکنیک های درمان ریزش مو در خانم ها است و در خیلی از زنان از روش های متعدد برای کاشت مو استفاده می گردد. کاشت مو در زنان نیز با یکی از تکنیک های FUT یا روش های بر پایه FUE انجام می گیرد. تصمیم گیری در مورد انتخاب روش مناسب برای کاشت مو به عهده پزشک می باشد.

کاشت مو در زنان

افراد مناسب برای کاشت مو

در قسمت قبلی گفته شد که زنانی که دارای الگوی ریزش موی زنانه می باشند، کاندیدای خوبی جهت کاشت مو نمی باشند. کاشت مو در خیلی از زنان نیز یک درمان مفید و اثر گذار است. الگوی ریزش موی مردانه که در زنان رخ می دهد یکی از علل اصلی ریزش مو است. در الگوی ریزش موی مردانه بعضی نقاط مثل جلو، بالا و فرق سر دچار ریزش می گردند و موی اطراف و پشت سر باقی می ماند. نریختن موهای پشت و اطراف های سر نشان گر مقاومت زیاد موهای این قسمت ها در برابر ریزش مو می باشد.

این اشخاص بانک موی خوبی برای کاشت دارند:

  • کسانی که خط رویش مو در آن ها به علت ریزش مو بالاتر است، کاندیدای خوبی جهت کاشت مو می باشند.
  • پیوند مو یکی از روش های ایجاد خط رویش موی زنانه در اشخاص دو جنسیتی است. پیوند مو اصلی ترین مرحله تبدیل جنسیت مرد به زن می باشد. از طریق کاشت مو چهره شخص ظاهری زنانه تر پیدا می کند.
  • در موقعیتی که ریزش مو در شخص به علت ضربه یا آسیب به وجود آمده باشد، پیوند مو روی زخم را خواهد پوشاند و آن را پنهان می نماید.
  • در بعضی خانم ها پس از جراحی زیبایی و کشیدن پوست، موهای شقیقه ریزش می یابند. کاشت مو موجب می گردد که زخم های این بخش غیرقابل مشاهده باشد.
  • برخی اوقات کشش به وجود آمده با هدف بافت و فرم دادن به موها مثل بستن مو به صورت دم اسبی، بافت حصیری و دیگر موارد موجب ایجاد کشش در پوست کف سر خواهد شد. کاشت مو در این اشخاص نیز یکی از روش های درمان ریزش مو می باشد.
  • تریکوتیلومانیا یک بیماری است که در آن بیماران میل به کندن موهای سر، ابروها یا دیگر نقاط بدن دارند. به علت این بیماری، بیمار اقدام به کندن موهای خود می کند و قسمت های پراکنده بدون مو در سر ظاهر خواهد شد. با روان درمانی این اشخاص و درمان کامل ، در اصل دلیل ریزش مو درمان می گردد؛ ولی برای درمان نواحی بدون مو از کاشت مو استفاده می گردد.
کاشت مو در زنان

کاشت مو در زنان و مردان چه فرق هایی با هم دارند؟

کوتاه بودن موهای بخش اهدا سبب مشخص شدن جای زخم و اسکار در مردان می گردد. به همین علت خیلی از مردان علاقه ای ندارند که از تکنیک FUT استفاده نمایند. کاشت مو از طریق روش FUT یک تکنیک سنتی جهت کاشت مو می باشد؛ اما با وجود قدیمی بودن، مزایای ویژه خود را دارد و با وجود ظهور تکنیک های نوین کاشت مو، هنوز گزینه خوبی جهت درمان ریزش مو در خیلی از افراد است.

در این تکنیک، نواری به عرض ۱ الی ۲ سانتی متر و طول حدود ۲۰ الی ۲۵ سانت از پشت سر جدا می گردد و پس از آن پوست سر بخیه خواهد شد. گرافت ها از روی نوار جدا می شوند، برداشت و در ناحیه کاشت قرار می گیرد. یکی از بزرگ ترین عیب این تکنیک باقی ماندن جای بخیه ها در سر می باشد.

خیلی از مردان در این بخش موهای کوتاهی دارند و اگر که از روش FUT جهت کاشت مو استفاده کنند، محل بخیه ها کاملا مشخص خواهد بود. از آنجایی که زنان کم اتفاق می افتد که موهای کوتاه داشته باشند، بنابراین جای زخم و بخیه در زنان نمایان نخواهد شد.

در زنانی که دارای الگوی ریزش موی مردانه نیستند، ناحیه اهدا، وسعت زیادی دارد. در این اشخاص موهای بالا و فرق سر دچار ریزش نشده است و جهت پیوند استفاده می گردد. در افرادی که در مرحله پیشرفته ریزش مو می باشند، فقط موهای کناره و پشت سر قابل استفاده می باشند.

در کاشت مو با تکنیک BHT که یکی از متد های کاشت مو می باشد، موهای ریش و دور سینه برداشته می شود و سپس در قسمت کاشت قرار داده می شوند. این تکنیک کاشت مو در مردانی استفاده می گردد که بانک موی مناسبی در موی سر خود ندارند. در کاشت مو برای زنان تکنیک BHT استفاده نمی گردد؛ زیرا شرایط برداشت مو از بدن در زنان وجود ندارد.

یکی دیگر از فرق های کاشت مو زنان و مردان این می باشد که در زنانی که دارای کم پشتی عمومی می باشند، امکان ریزش مو پس از جراحی بیشتر می باشد؛ اما نکته اساسی این است که موهایی که ریخته اند، پس از مدتی دوباره رشد خواهند کرد؛ ولی به هر حال این موضوع مقداری دلسرد کننده می باشد.

کاشت مو در زنان

مراحل کاشت مو زنان

کاشت مو در زنان شامل مراحل متعددی می شود. مدت زمان مورد نیاز جهت کاشت به روش کاشت مو و خصوصیات متعدد مانند وسعت طاسی و تعداد گرافت های مورد احتیاج جهت کاشت دارد. در ادامه مراحل کاشت مو بررسی می گردد.

مرحله اول: انجام معاینات پزشکی

در این مرحله پزشک بررسی ها و معاینات مورد نیاز را انجام می دهد. وسعت منطقه طاسی، وضعیت پوست سر از نظر میزان چربی و خاصیت الاستیسیته و شرایط بانک مو از طریق پزشک بررسی می گردد. پزشک با توجه به خصوصیات فردی و انتظار فرد از کاشت مو، بهترین روش کاشت را برای فرد انتخاب می کند.

شما باید توقعات خود از کاشت مو را بیان نمایید. پزشک در مورد فواید و معایب کاشت مو با شما صحبت می کند و تلاش می کند که  شما انتظارات واقع بینانه ای از کاشت مو داشته باشید. طبق وسعت قسمت طاسی و تراکم مورد نظر شما، مقدار گرافت های مورد احتیاج جهت ایجاد تراکم مورد نظر و هزینه کاشت مو مشخص می گردد.

در این جلسه پزشک متخصص سوابق پزشکی شما را بررسی می کند. در صورتی که به علت بیماری  از داروهای خاصی استفاده می کنید، پزشک امکان دارد آن داروها را با داروهای دیگر جایگزین نماید یا دستور به توقف استفاده از برخی داروها بدهد.

مرحله دوم ۲: بی حسی و ضد عفونی نمودن پوست سر

پیش از اقدام به کاشت مو، با هدف اجتناب از عفونت، پوست سر ضد عفونی می گردد. علاوه بر این، برای اینکه بیمار هنگام برداشت و کاشت فولیکول های مو، احساس درد نکند، از داروهای بی حسی استفاده می گردد.

مرحله سوم: برداشت گرافت ها از بانک مو و آماده شدن آن ها

در این مرحله جراح از قسمتی که به عنوان بانک مو در نظر گرفته است، برداشتن فولیکول ها را انجام می دهد. در تکنیک های متعدد کاشت مو، جهت برداشت گرافت ها، از وسایل و متد های خاصی استفاده می گردد. آماده کردن فولیکول های برداشت شده، یکی از مراحل اساسی در کاشت مو است. آماده نمودن فولیکول ها پیش از کاشت توسط اشخاص متخصص در تیم درمانی و زیر میکروسکوپ انجام می گیرد. بعضی از فولیکول های برداشت شده احتیاج به ترمیم دارند. در غیر این صورت پس از کاشت رشد مد نظر و خوبی نخواهند داشت.

مرحله چهارم: کاشت در ناحیه مد نظر

در این مرحله در قسمت کاشت، از طریق ابزارهای ویژه شیارهایی ایجاد می گردد. بعد از آن فولیکول های آماده شده، در بخش ایجاد شده قرار داده می شوند. در تکنیک های متعدد از ابزارهای مختلفی جهت به وجود آوردن شیارها و کاشت گرافت ها استفاده می شود. در تکنیک های نوین کاشت مو، ابزارهای برداشت و کاشت، ظریف تر و دقیق تر می باشند. طبق ظرافت بیشتر این دستگاه ها، اسکارها به کم ترین حد خواهند رسید و بعد  از کاشت نیز تراکم موها بیشتر خواهد بود و ظاهری طبیعی تر خواهد داشت.

گزینش مناسب ترین تکنیک کاشت مو

تکنیک های کاشت مو در زنان و مردان یکسان می باشد. متد های کاشت مو در زنان همان روش هایی می باشد که در مردان استفاده می گردد. در انتخاب تکنیک کاشت مو فاکتورهای متعددی در نظر گرفته می شود. فاکتورهای اصلی که در انتخاب تکنیک کاشت مو در نظر گرفته می شوند، عبارت است از:

  • شرایط بانک مو فرد
  • میزان چربی و خاصیت ارتجاعی پوست
  • وسعت بخش طاس شده
  • دست یافتن به بیش ترین تراکم در مو
  • رسیدن به تراکم مورد نظر بیمار
  • کم شدن زخم و اسکار ها
  • به وجود آمدن ظاهری طبیعی در مو ها

مناسب ترین تکنیک کاشت مو برای هر شخص با در نظر گرفتن فاکتور های یاد شده در بالا انتخاب می گردد. مناسب ترین روش کاشت مو برای اشخاص مختلف متفاوت است؛ به این دلیل که افراد تفاوت های فردی زیادی با یکدیگر دارند. پزشک طبق دانش و تجربه خود و با در نظر گرفتن همه ی فاکتورهای بالا، بهترین ترین تکنیک برای کاشت مو را برای شخص انتخاب می نماید.

شما نیز احتیاج است که در گزینش متد کاشت مو نقش داشته باشید. پزشک اطلاعات مورد نیاز را در اختیار فرد قرار می دهد و در صورت موافقت با تکنیک ارائه شده توسط پزشک، کاشت مو با تکنیک انتخاب شده انجام می گیرد. جراحان زیبایی و کاشت مو سال ها تجربه در این مورد دارند؛ پس درست تر است گزینش تکنیک کاشت مو را به پزشک بسپارید. پزشک طبق تجربه و تخصص خود، بهترین روش را جهت کاشت مو انتخاب می کند.

معمولا نتایج کاشت مو تا آخر عمر ماندگار می باشد. گرافت های مورد احتیاج برای کاشت، معمولا از قسمت هایی از سر برداشته می شوند که نسبت به تغییرات فیزیولوژیکی و ژنتیکی حساس نمی باشند. در واقع موهای سر در این قسمت در برابر عوامل ریزش مو، مقاومت زیاد تری دارند. به این بخش ها که در برابر عوامل ریزش مو مقاومت زیادتری دارند، بانک مو می گویند.

kasht 1 e1650185243192

آزمایشات پیش از کاشت مو

اصولا پیش از کاشت مو، پزشک انجام چند تست آزمایشگاهی را تجویز می نماید. شما باید چند روز پیش از کاشت مو این آزمایشات را انجام بدهید. بعضی از آزمایش ها ضروری پیش از کاشت مو در ادامه لیست شده اند:

  • FBS (BS)
  • CBC
  • BUN
  • CREATININ
  • PT
  • PTT
  • HIV
  • HbsAg
  • HbsAb
  • HCV

بعضی از عوارض کاشت مو در زنان به شکل زیر است:

خونریزی: خونریزی در هنگام کاشت مو، زیاد شایع نیست. اشتباهات پزشکی، علت اصلی خونریزی در هنگام کاشت مو است.

تورم: تورم در قسمت سر یکی از عوارض کاشت مو می باشد که اصولا بعد از چند روز برطرف می گردد. علاوه بر این در بعضی از زنان تورم در قسمت دست، پا و سینه مشاهده می شود.

سردرد، سرگیجه و خارش: اصولا این عوارض نیز پس از چند مدت به طور کامل برطرف می گردد.

عفونت: عفونت نیز یکی از عوارض بعد از کاشت مو می باشد.

ماندگار شدن بی حسی: گاهی چند مدت پس از درمان اثرات بی حسی همراه بیمار باقی می ماند.  ۱۸ هفته پس از درمان، عوارض بی حسی به طور کامل برطرف می گردد.

آریتمی قلبی: ضربان نامنظم قلب نیز در تعداد خیلی کمی از اشخاص دیده شده است. در صورتی که پس از کاشت مو تجربه آریتمی قلبی داشته اید، باید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

مختل شدن عملکرد جنسی: برخی از خانم ها برای مدتی پس از کاشت مو دچار مشکل در عملکرد جنسی می گردند.

به وجود آمدن کیست در قسمت کاشت: کیست در بخش کاشت فولیکول ها موقعی رخ می دهد که فولیکول ها به پوست آسیب برسانند. این کیست ها معمولا خوش خیم می باشند.

سکسکه: سکسکه یکی دیگر از عوارض کاشت مو می باشد که به علل عصبی اتفاق رخ می دهد. اصولا بین ۵ تا ۱۰ درصد اشخاص پس از درمان به سکسکه مبتلا می شوند. چند ساعت الی چند روز پس از کاشت مو، اسن سکسکه  ها برطرف می گردند.

مطالب مشابه را ببینید!

درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن انواع روش های درمان ریزش مو؛ مزایا و معایب هر کدام از روش ها ریزش مو، مهم‌ترین علل و بهترین راه های درمان روش های کنترل ریزش مو؛ درمان های موثر و دلایل ایجاد ریزش موها نکات مهمی در مورد درمان سریع ریزش مو (دلایل ریزش و روش های درمان سریع) مزوتراپی مو و فوایدی که برای مو دارد | تاثیر این روش بر درمان ریزش مو رنگ کردن مو بعد از کاشت و مشکل ریزش مو پس از رنگ کردن بعد از کاشت رابطه جنسی پس از کاشت مو باعث ریزش موها می شود؟ بررسی ریزش موی ناگهانی و علائم ریزش موی سریع ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید