اطلاعات درباره شقاق و فیستول مقعدی (روش های درمان و پیشگیری)

این بیماری یکی از بیماری های آنورکتال (اختلالات عروقی) به حساب می آید،  به همین خاطر بسیاری از افراد شناختی از آن ندارند. در این مقاله  ما قصد داریم شما را با این بیماری، علائم ،راه های پیشگیری و درمان آن آشنا کنیم .

درمان و پیشگیری فیستول و شقاق مقعدی

هرگونه چاک خوردگی و برآمدگی در ناحیه مقعد شقاق نام دارد ،به دلیل وجود حسگرهای پوستی در این ناحیه روند درمان را با درد همراه می‌ کند. بر خلاف ظاهر کوچک این بیماری یکی از بیماری های خطرناک محسوب می‌ شود.

اکثر بیماری های مقعدی نشانه هایی شبیه به هم دارند که باعث گمراه شدن آدم در تشخیص نوع بیماری می‌ شود به همین دلیل بسیاری از افراد شیوه یکسانی را برای درمان بیماری خود که شناختی از آن ندارند به کار می‌ گیرند که پس از مدتی متوجه می‌ شوند که این روش درمان پاسخ گو نیست. به همین خاطر اگر نشانه ای از بیماری مقعدی دارید حتما به پزشک معالج سر بزنید .

این بیماری گروه سنی خاصی را شامل نمی‌ شود و مرد ،زن و بچه ها را نیز درگیر خود می‌ کند.

اطلاعات درباره شقاق و فیستول مقعدی (روش های درمان و پیشگیری)

فیستول و انواع آن

به طور کلی این بیماری به نوعی از بیماری مقعدی گفته می‌ شد که یک حفره ،زخم یا شکاف بین دو نقطه از بدن و در ناحیه حساس سلولی مقعد به وجود می آید، که در بدن انسان های عادی و به صورت نرمال وجود ندارد .این حفره می‌ تواند در هر نقطه ای از بدن ایجاد شود .ولی اگر در ناحیه مقعد باشد به آن فیستول آنال می‌گویند. در نقطه ای که شقاق تشکیل می‌ شود اعصاب درد بسیار زیاد است به همین دلیل بیمار با کوچک ترین برخورد احساس درد می‌کند. توجه داشته باشید که این  شکاف معمولا بین دو اندام ایجاد می‌ شود و ممکن است یک سر باز یا حتی دو سر باز باشد .

زمانی که انسان دچار آبسه می‌ شود، با خالی شدن مواد چرکی از آن ،حفره ای از خود به جا می‌ گذارد که در اکثر موارد آن حفره باعث بروز فیستول می‌ شود. البته هنوز دلیل مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. اما می‌ توان به طور کلی چند مورد را نام برد:

  • داشتن یبوست یا اسهال طولانی مدت و عدم درمان آن زیرا زمانی که فرد یبوست دارد فشار زیادی به دیواره مقعد و روده بزرگ وارد می‌شود.
  • استفاده بیش از حد از ملین ها که برای درمان یبوست به کار می‌ رود.
  • مقاربت های مقعدی که به جز این بیماری باعث آبسه نیز می‌ شوند.
  • جراحی در ناحیه مقعد و یا اطراف آن به مرور زمان باعث این بیماری می‌ شود.
  • ایدز نیز به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن دچار آبسه مقعدی می‌ شوند.
  • زایمان در خانم ها ،اکثر افرادی که دچار این بیماری میشوند خانم هایی هستند که سابقه زایمان دارند.
  • آبسه مقعدی که میتواند به دلایل مختلفی از جمله چرک و عفونت در ناحیه روده و مقعد ایجاد می‌ شود.
  • اشخاصی ک در خانواده خود سابقه بالا به بیماری های التهابی روده و مقعد را دارند .

علائم ابتلا

این بیماری علائم فراوانی دارد و معمولا با احساس درد همراه است بسیاری از افراد آن را با بواسیر و یا بیماری های ديگر اشتباه می‌ گیرند. بواسیر، به شکل بافت گوشتی اضافه در داخل و یا بیرون از مقعد است اما فیشر یک زخم یا شکاف است که اولین نشانه آن احساس درد به هنگام دفع مدفوع است ، در هنگام دفع معمولا رگه هایی از خون بر روی مدفوع خواهید دید و بعد از مدت ها شدید تر و بدتر هم می‌شود و اگر درمان نشود وضعیتش به شدت بد خواهد شد تا جایی که فرد به عمل نیاز پیدا کرده و حتی برای عمل نیز از شدت درد باید او را بیهوش کرد .

فیستول و انواع آن

فیستول دستگاه تنفسی:

معمولا در ناحیه ریه، بین مری و بین نای ایجاد می‌ شود

فیستول عضله ای:

معمولا بین دو ماهیچه ایجاد می‌شود که ممکن است باعث ناتوانی فرد شود.

فیستول دستگاه دفع ادرار:

از اصلی ترین فیستول های این ناحیه می‌ توان واژن به روده، مثانه به واژن که درصد زیآدی از بیماران را به خود اختصاص می‌ دهد و نوع دیگری به نام فیستول کانال تناسلی که مختص به خانم هاست .

فیستول دستگاه گردش خون :

این فیستول بین دو رگ، مویرگ یا حتی مویرگ و رگ ایجاد می‌ شود.

فیستول دستگاه گوارش:

مواردی که در معرض ابتلا هستند معده، روده و مقعد است.

فیستول چشم:

منظور گوش داخلی و مجرای اشک است که هر دو مستعد هستند.

در هریک از موارد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و دست به عمل خودسرانه نزنید.

اطلاعات درباره شقاق و فیستول مقعدی (روش های درمان و پیشگیری)

روش های پیشگیری از فیستول ( شقاق)

اصلی ترین دلیل ایجاد این بیماری آبسه مقعدی است ،در ابتدا شما باید از ایجاد آبسه مقعدی جلوگیری کنید. البته با این کار شما از چندین نوع بیماری مقعدی و نشیمن گاهی جلوگیری میکنید .با رعایت چند نکته ساده شما می‌ توانید تا حدودی از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید

  • در ابتدا هیچوقت اجازه ندهید که بیماری های گوارشی مانند اسهال و یبوست به مدت طولانی در بدن شما باقی بماند .
  • اگر متوجه آبسه مقعدی شدید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • از مقاربت مقعدی شدیدا خود داری کنید .
  • ترشح و خونریزی همراه با بوی بد، در ناحیه مقعد از دیگر نشانه های فیتوس مقعد است .
  • کسانی که فیتوس مثانه دارند مشکلاتی از قبیل بی اختیاری ادرار ،عفونت دستگاه ادار و بد بو بودن ادرار دارند.
  • وجود زخم یا حفره در مجاور مقعد که در تمام افراد بیمار دیده می‌ شود.

روش های درمان فیتوس (شقاق)

درمان این نوع بیماری بر اساس شدت آن است اگر وضع آن خیلی وخیم باشد نیاز به عمل جراحی و یا با استفاده از لیزر که سریع ترین روش است می‌ توان بهره برد .

اما روش های خانگی نیز هستند که می‌ توانند این بیماری را برای تسکین درد و یا جلوگیری از عفونت استفاده کرد.

استفاده از فیبر های گیاهی:

استفاده مداوم و روزانه از فیبر و سبزیجات باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌ شود و از بیماری هایی چون اسهال و یبوست جلوگیری می‌ کند.

آب گرم:

برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت زخم بهترین راه نشستن در وان و یا تشت آب گرم است.

استفاده از پماد های موضعی:

این نوع بیماری معمولا همراه با اسپاسم است به همین دلیل استفاده از پماد های موضعی کمک زیادی به ‌کاهش درد و تورم می‌ کنند.

مطالب مشابه را ببینید!

همه چیز درباره بیماری ام اس؛ علائم و نحوه درمان و راهکارهای کنترل MS دلیل ابتلا به سرطان پروستات؛ انواع این بیماری و روش های درمان آن همه چیز درباره بیماری فیستول؛ علت و تشخیص تا روش درمان مگس پرانی چشم چیست؟ دلایل ایجاد نقاط متحرک در چشم و روش های درمان کم خونی داسی شکل کودک؛ علائم و روش های درمان این نوع کم خونی از بین بردن جرم گوش؛ روش های رفع جرم گوش و تمیز کردن گوش با روش درست درمان خروپف شبانه؛ دلایل خرناس، عوارض آن و روش های درمان مختلف درمان واریس؛ روش های تشخیص، کنترل و درمان رگ های واریسی درمان رفلاکس معده؛ علائم، دلایل ایجاد و روش های درمان خانگی و گیاهی کاهش فشار خون؛ دلایل و عوارض فشار خون بالا و روش های خانگی درمان