جراحی بای پس معده چگونه انجام می شود و چه مزایا و معایبی دارد

در دنیای امروز سرعت و فشار زندگی و زندگی ماشینی و فعالیت کم، به قدری افزایش یافته است که خودبه‌خود می‌تواند بدن و مغز انسان را تحت تاثیر قرار دهد؛ یکی از این تاثیرها بر روی تغذیه و اشتهای ماست. مواقعی وجود دارد که انسان به تنهایی قادر نیست که اشتها و در نتیجه وزن خود را کنترل کند؛ به همین خاطر احتیاج به عواملی بیرونی دارد، جراحی بای پس معده یکی از این عوامل یاری دهنده در امر چاقی و کنترل اشتهاست.

جراحی بای پس معده یک نوع از جراحی‌های چاقی محسوب می‌شود که برای افرادی که با روش‌های معمول قادر نیستند که لاغر شوند، کاربرد دارد.

به میزانی که کنترل ما بر روی اشتها و تغذیه ارادی است و میان کالری دریافتی و انرژی مصرفی توازن وجود دارد، مشکلی پیش نمی‌آید اما هنگامی‌که کنترل اشتها غیرارادی ‌شود و یا فعالیت روزمره تا حد زیادی کاهش یابد، می‌تواند سبب بروز بیماری‌های گوناگون و حتی مشکلات مختلف روحی شود؛ چرا که چاقی باعث بر هم خوردن تناسب وزن و قد شده و به این ترتیب ظاهر فرد از ایده‌آل وی فاصله گرفته و موجب عدم رضایت و نا امیدی خواهد شد. در این مواقع انجام عمل جراحی بای پس معده می‌تواند علاوه بر شرایط جسمی، وضعیت روحی فرد را نیز بهبود ببخشد. طی این مقاله قصد داریم جراحی بای پس معده، فواید و انواع این جراحی را بررسی کنیم.

جراحی بای پس معده چیست؟

هنگامی که رابطه‌ی میان تغذیه، معده و روده نظم خود را از دست دهد، تعادل میان سوخت و ساز بدن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و این وضعیت فرد را به سمت چاقی سوق می‌دهد. عمل بای پس در واقع با تغییر نحوه‌ی رفتار روده‌ی کوچک و معده با غذاها، موجب کاهش وزن می‌شود.

به‌طور کلی فرآیند عمل‌های جراحی بای پس با دو هدف صورت می‌پذیرد.

  • ایجاد محدودیت در غذای مصرفی فرد
  • جذب کمتر کالری از غذای مصرفی

در رابطه با مورد اول یعنی برای اینکه فرد غذای کمتری مصرف کند، بایستی‌ که سایز معده‌ی وی کوچک‌تر شود و برای مورد دوم باید روده را به‌گونه‌ای تغییر داد تا جذب کمتری داشته باشد.

به این ترتیب با انجام عمل بای پس، معده‌ی شما کوچک‌تر شده و با غذای کمتری فرد احساس سیری خواهد کرد و غذای مصرف شده نیز برای جذب در مسیر کمتری از معده و روده قرار می‌گیرد و به این ترتیب جذب کالری کمتری از غذای مصرف شده، اتفاق می‌افتد. در این عمل هیچ بخشی از معده جدا نمی‌شود و قسمت بزرگ‌تر معده همچنان به وظایف خود یعنی تولید و ترشح آنزیم‌ها ادامه می‌دهد؛ اما غذایی به این بخش وارد نخواهد شد. در مورد روده نیز، قسمتی از روده به بخش کوچک‌تر معده‌ وصل شده و قسمت بزرگ‌تر روده که عمده‌ی جذب مواد غذایی بر عهده‌ی آن است، از مسیر خارج می‌شود.

جراحی بای پس معده

انجام عمل بای پس معده به چه کسانی توصیه می‌شود؟

انواع جراحی‌های چاقی من جمله اسیلو معده و بای پس معده، هیچ وقت به عنوان اولین انتخاب برای کاهش وزن، توصیه نمی‌شوند و حتی در صورت اقدام بی مورد، می‌توانند مشکلات غیر قابل جبرانی را برای شخص در پی داشته باشند. در واقع در ابتدا توصیه می‌شود که افراد با اصلاح رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی و بالا بردن فعالیت بدنی و ورزش، اقدام به کاهش وزن نماید؛ اما در صورت کارساز نبودن روش‌های معمول پزشکان توصیه به انجام عمل‌های جراحی چاقی می‌کنند.

به‌طور کلی این عمل جراحی به افرادی که شاخص توده‌ی بدنی یا همان BMI آن‌ها بالای 40 بوده و قادر نیستند که از روش‌های معمول، اقدام به کاهش وزن کنند، توصیه می‌گردد. همچنین با نظر پزشک، بیمارانی که مشکل‌شان به‌واسطه‌ی چاقی ایجاد شده و یا تشدید می‌شود نیز می‌توانند با انجام این عمل، به وضعیت بهتری برسند؛ برخی از این مشکلات عبارت‌اند دیابت، فشار خون، کمر دردهای شدید و یا آرتروز

عمل بای پس معده چگونه انجام می‌شود؟

عمل بای پس معده به دو شیوه‌ی جرای باز و یا جراحی لاپاراسکوپی صورت می‌پذیرد. شیوه‌ی جراحی لاپاراسکوپی از طریق دستگاه لاپاراسکوپ و ایجاد چند برش کوچک در نواحی شکم و با کمک دوربین انجام می‌شود و می تواند ریسک عمل و آسیبی که به پوست این نواحی وارد می‌کند را به حداقل برساند.

اما در مورد عمل بای پس همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، قسمتی از معده که در زیر قسمت کاردیا (محل اتصال مری به معده) واقع شده را برمی‌دارند و بخشی از روده‌ی کوچک را به آن متصل می‌کنند. اندازه‌هایی که برای این اتصال تعیین می‌شود، بستگی به BMI شخص دارد.

در نتیجه، جراحی بای پس معده با کاهش ابعاد معده و ایجاد تغییرات در مقدار جذب مواد کالری، سبب کاهش وزن خواهد شد.

ضرورت های پیش از جراحی

ساختار طبیعی بدن ما به قدر کافی باهوش و خود محافظه‌گر می باشد و عمل جراحی در واقع کمک به برخی ساختارهاییست که تناسب‌شان و عملکردشان به مشکل خورده است. در حقیقت جراحی به نوعی دست بردن در هوشمندی ساختار بدن است که اگر نکاتی خاص مورد رعایت قرار نگیرد ممکن است جراحی را تبدیل به تجربه‌ی ناخوشایندی کند. برخی از ضرورت‌ها و نکات پیش از عمل جراحی بای پس معده را مرور می‌کنیم:

  • کسی که قصد دارد جراحی بای پس معده انجام دهد نیاز به انجام آزمایش‌های مختلف دارد تا آمادگی لازم را برای عمل پیدا کند.
  • مشاوره ی روانی و آمادگی روحی می‌تواند مواجهه ی فرد را با جراحی به شکل مثبتی پربازده کند.
  • لازم است دو هفته قبل از عمل، رژیم غذایی خاصی که با تجویز پزشک و به تناسب هر بیمار می باشد، رعایت شود.
  • بر اساس تحقیقات دو سوم بدن از مایعات تشکیل شده است به همین دلیل برای فعالیت موثر بدن، نوشیدن مایعات پیش از عمل می‌تواند آن را بهتر برای جراحی آماده کند. مثلا روزانه باید دو لیتر آب در این دو هفته نوشیده شود. استفاده از سبزیجات با پیشنهاد و مشاوره‌ی پزشک می تواند کمک کننده باشد.
  • شبِ قبل از عمل لازم است بیمار ناشتا باشد تا دستگاه گوارش در وضعیت غیردرگیر و مطلوبی برای جراحی باشد و چنان‌چه در شب قبل از عمل یا صبح چیزی خورده شده باشد باید حتما پزشک مربوطه را در جریان این امر گذاشت چرا که ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.
  • قرارگیری بیمار در آرامش و امید بسیار یاری دهنده خواهد بود.

جراحی بای پس معده

اقدامات بعد از عمل جراحی

به مانند خیلی از رویدادها ما با سه گانه‌ی شروع، میانه و پایان مواجهیم و این سه گانه در مورد جراحی بای پس معده هم وجود دارد. پس از آماده سازی فرد برای عمل و انجام جراحی، نوبت به ملاحظات و اقدامات پس از عمل جراحی بای پس، می‌رسد. در واقع از آنجایی‌که این عمل به‌صورت جراحی باز یا شکاف صورت می‌پذیرد و با تغییر اندام‌های گوارشی همراه است؛ حتما بایستی که استراحت کافی برای شخص در نظر گرفته شود و تغذیه‌ی وی کاملا کنترل گردد. مهم‌ترین نکات و ضرورت‌های پس از جراحی بای پس معده عبارت‌اند از:

  • بستگی به شکاف عمل، اگر کوچک باشد معمولا دو روز و اگر بزرگ باشد چند روز بیشتر باید که بیمار در بیمارستان مورد مراقبت قرار گیرد.
  • برای کنترل دردهای پس از جراحی باید با تجویز پزشک اقدام به مصرف دارو برای کنترل و کاهش درد، کرد.
  • با توجه به حساسیت دستگاه گوارش برای جلوگیری از یبوست احتمالی آب باید جرعه جرعه و به اندازه‌ای که دکتر پیشنهاد می‌کند نوشیده شود.
  • در روزهای ابتدایی پس از جراحی نمی‌توان از غذاهای جامد استفاده کرد.
  • بعد از جراحی و تا بهبودی کامل نیاز است مراقب سرفه های احتمالی باشیم چرا که شدت آن می‌تواند بخیه ها و اقداماتی که در معده و روده ی کوچک صورت گرفته شده را متاثر کند به همین خاطر زمانی که دچار سرفه شدید به شدت یک بالش را به شکم خود فشار دهید تا امکانی برای مقابله پیش بیاید.
  • مراقبت ار نواحی جراحی شده با مراجعه‌های مرتب به پزشک، صورت گیرد.
  • رعایت رژیم غذایی مثل خودداری کردن از خوردن غذاهای چرب، نوشابه های گازدار و مملو از فیبر، در حین تغذیه لازم است. در ضمن نحوه‌ی خوردن غذا نیز باید آرام باشد.
  • ورزش‌های نرم می تواند به بازسازی و شادابی بدن جهت ترمیم سریع تر نواحی جراحی کمک کند.

جراحی بای پس معده و ادامه ی زندگی

انسان به دلیل هوشمندی و درک فراوانی که دارد همواره در جستجوی دستیابی به شیوه‌های جدید برای برطرف کردن مشکلاتی است که با آن ها روبروست و در این میان علم جایگاه محصر بفردی در این جستجو دارد.

زمانی‌که عوامل ژنتیکی، اضطراب‌ها، مصرف انواع داروها و استرس‌های زندگی مدرن، تغذیه‌ی انسان را به شکل افراطی مختل می‌کند و فرد دچار چاقی مزمن می‌شود، طوری‌که روش‌های طبیعی دیگر پاسخ‌گو نباشد، علم پزشکی و جراحی به کمک انسان می‌آید. جراحی چه کوچک و چه بزرگ یک اقدام بیرونی است و با خودش تبعاتی دارد. خودآگاهی به این تبعات می‌تواند مسیر تازه‌ی پس از جراحی را برای فرد روشن‌تر کند.

جراحی بای پس معده پس از موفقیت در عمل، شکم و دستگاه گوارش را در مسیر تازه‌ای قرار می‌دهد که یکی از آنها تغییر دائمی آناتومی فرد است و این موضوع، محدودیت در تغذیه را در پی دارد. همچنین با تغییر دستگاه گوارش و به‌دنبال آن کاهش وزن، ممکن است برخی تغییرات مانند بدن درد و احساس سرماخوردگی، خشکی پوست و ریزش مو و … در بدن فرد مشاهده شود که پس از گذشت زمان و بازیابی دوباره‌ی جسم، این موارد نیز بهبود خواهند یافت.

مطالب مشابه را ببینید!

دلیل ابتلا به سرطان پروستات؛ انواع این بیماری و روش های درمان آن همه چیز درباره بیماری فیستول؛ علت و تشخیص تا روش درمان مگس پرانی چشم چیست؟ دلایل ایجاد نقاط متحرک در چشم و روش های درمان کم خونی داسی شکل کودک؛ علائم و روش های درمان این نوع کم خونی از بین بردن جرم گوش؛ روش های رفع جرم گوش و تمیز کردن گوش با روش درست درمان خروپف شبانه؛ دلایل خرناس، عوارض آن و روش های درمان مختلف درمان واریس؛ روش های تشخیص، کنترل و درمان رگ های واریسی درمان رفلاکس معده؛ علائم، دلایل ایجاد و روش های درمان خانگی و گیاهی کاهش فشار خون؛ دلایل و عوارض فشار خون بالا و روش های خانگی درمان لیزیک چشم؛ مزایا و معایب، آماده شدن برای لیزیک و مراقبت های بعد از آن