فواید شگفت انگیز آلوئه ورا + تمام مزایای این گیاه برای سلامت و پوست و مو

آشنایی با آلوئه ورا و فواید آن برای بدن

نام گیاه آلوئه ورا بیشتر در زمینه های زیبایی و سلامتی پوست و مو مطرح می گردد ولی آلوئه ورا خاصیت داروئی و درمانی زیادی دارد و از آن به دلیل خاصیت ضد میکروبی در درمان خیلی از زخم ها و سوختگی ها، اگزما، تاول، بریدگی، آفتاب سوختگی و آکنه استفاده می شود. همچنین از موارد ژلاتینی موجود در برگ این گیاه جهت مصارف بهداشتی آرایشی (ژل. شامپو و…) استفاده می شود. در این مقاله تصمیم داریم خواص و فواید آلوئه ورا را جهت سلامتی بیان کنیم.

آلوئه ورا چه گیاهی است؟

آلوئه ورا که به اسم آلوئه ورا پزشکی، گیاه سوختگی و بزاق فیل نیز معروف است، متعلق به گروه گیاهان مکمل از جنس “آلوئه” می باشد. یک گیاه آبدار بدون ریشه یا برخی وقت ها ریشه کوتاه می باشد که در ارتفاع 60-100 سانتی متر (24 تا 39 اینچ) رشد می کند و برگ هایی بلند و ضخیم و گوشتی دندانه دار دارد و رنگ بین سبز تا سبز آبی می باشد. بعضی از انواع این گیاه دارای بخش های سفید در قسمتهای سطحی دور ساقه می باشند. این گیاه به سادگی در خانه و خارج از خانه رشد می کند و گیاه مقاومی است.

از گذشته های دور یعنی بیش از 6000 سال قبل خیلی از تمدن ها، از جمله مصری ها، اسپانیایی ها، ایتالیایی ها، ژاپنی ها و سرخپوستان از این گیاه پر خاصیت استفاده می کردند.

فواید آلوئه ورا

فواید گیاه آلوئه ورا

بعد از معرفی این گیاه ، اکنون نوبت به شناخت خواص آن است می رسد:

بهبود نمودن هضم

آلوئه ورا ترکیباتی به اسم پلی ساکارید دارد که توانایی درمان خیلی از اختلالات و مشکلات گوارشی را دارا است. آلوئه ورا باعث هضم بهتر و جذب مواد مغذی می شود و عناصر مضر را به وسیله دفع صاف حذف می نماید. یک روند هضم سالم به صورت مثبت بر افکار و اعمال شما اثر می گذارد، بنابراین سلامتی را افزای می دهد.

سندرم روده تحریک پذیر را رفع می کند و یبوست را در مان می کند. خیلی از مطالعات نشان داده اند که درمان مواردی مانند کرون، زخم های گوارشی با آلوئه ورا وضعیت بهتری یافته است. در صورتی که از زخم معده رنج می برید و عصاره الوئه ورا را استفاده می کنید، پس از حداقل 3 تا 4 هفته، قطعا نتایج مثبت را مشاهده خواهید نمود.

سم زدایی

نوشیدنی های ساخته شده با آلوئه ورا دارای فواید سم زدایی طبیعی می باشند، که به صورت موثر سیستم گوارش و گردش خون را پاک می کند. استفاده از خوراکی آلوئه ورا مواد زائد را از بخش های بدن جذب می کند و دفع می کند که این کار موجب پاک سازی خون از تاثیرات جانبی داروهای شیمیایی، سیگار، سموم کشاورزی بر روی میوه و سبزیجات و آلودگی هوا می گردد. آلوئه ورا موجب گردش خون بهتر می گردد، زمانی که خون  از اکسیژن غنی است، به صورت خودکار مواد مغذی را داخل سلول ها به صورت ماهرانه ای فراهم می کند.

بالا بردن ایمنی بدن

آلوئه ورا توانایی خنثی نمودن باکتری های مضر و اجتناب از عفونت ها را دارد و دارای خاصیت جوان کننده است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. استفاده از ژل آلوئه ورا به طور خوراکی قدرت ایمنی بدن را افزایش می دهد و سعی می کند که سموم در بدن جمع نشوند و همچنین به سلول های بدن نیرو و قوت می بخشند و باعث نرمال شدن متابولیسم بدن می گردد.

مهار رشد سرطانی

آلوئه ورا دارای برخی از ماکروفاژهای اثر گذار است که حجم فراوانی از اکسید نیتریک می سازد که حاوی پتانسیل ضد تومور می باشد. خیلی از تحقیقات نشان داده اند که این خاصیت ضد تومور و ایمن سازی به دلیل وجود پلی ساکارید در آلوئه ورا می باشد ولی اغلب توصیه می شود که هر درمان سرطان را بعد از مشاوره با پزشک آغاز نمایید.

فواید آلوئه ورا

کم شدن درد آرتروز

استفاده موضعی، نوشیدن آب آلوئه یا خوردن مستقیم آلوئه ورا، قرص ها یا کپسولهای آن، نتایج خوبی بر درمان درد آرتروز دارد و خیلی سریع بر درد و تورم ناشی از آرتریت تاثیر می نهد و در آرام نمودن تورم و التهاب خیلی اثر گذار است.

کنترل نمودن پارکینسون

طبق تحقیقات به عمل آمده دانشمندان و پژوهشگران گیاه آلوئه ورا در بهبودی بیماری پارکینسون اثر گذار است و علاوه بر آن باعث تحریک و بیش تر شدن ماهیچه ها می گردد.

ترک اعتیاد

استفاده خوراکی ژل آلوئه ورا به علت داشتن اسید سالیسیلیک مانند مسکن اثر می نهد و سموم بدن را دفع خواهد کرد و خون را پاک سازی می نماید و افسردگی های پس از ترک اعتیاد را کاهش می دهد.

درمان بیماری های روده

گیاه آلوئه ورا حداقل دارای 2 اسید چرب با خاصیت ضد التهابی است که جهت معده و روده مفید است. استفاده از آلوئه ورا به صورت منظم اثرات مثبت طولانی مدت همراه دارد و سیستم گوارشی را پالایش می نماید و بهبود بیماری های روده را سریع تر می نماید. آنترالوئینی که در ژله آلوئه ورا وجود دارد به عنوان مسهل اثر گذار عمل می نماید.

درمان نمودن استرس

آلوئه ورا قادر می باشد سلول ها را احیاء کند و  خواص تنظیم و کنترل کننده روی بدن دارد و سیستم بدن را یاری می دهد تا در مواقع بحرانی تعادل خود را حفظ نماید.

درمان مشکلات مری

یکی از عالی ترین درمان های طبیعی جهت ریفلکس اسید و مشکلات مری، استفاده از آب آلوئه ورا و ژل آلوئه ورا می باشد که از برگشت اسید معده به درون مری جلوگیری می نماید. برگشت محتویات اسیدی معده به مری باعث آسیب به مخاط مری و به وجود آمدن علائمی مانند سوزش سر دل، سرفه های خشک و خونریزی می شود.

کاهش سطح قند خون

تحقیقات بر روی موش های دیابتی نشان داد که آلوئه ورا در بهبودی دیابت نیز اثر گذار است و بر پایین آمدن مقدار قند خون اثر مثبت دارد.

فواید آلوئه ورا

کاهش کلسترول

استفاده خوراکی از ژل آلوئه ورا، کیفیت خون را افزایش می دهد و به صورت موثر موجب پایین آمدن سطح کلسترول و محتوای تری گلیسیرید می گردد.

درمان مشکلات دندان و لثه

بیماری های دندان و لثه نیز قارد است از طریق آلوئه ورا درمان گردد. برای این کار پودر آلوئه ورا را بر روی مسواک خود بریزید ، بعد از آن به صورت معمول دندان هایتان را بشویید.

پودر آلوئه ورا، سموم را تسکین می بخشد و هر نوع عفونت و کبودی را درمان می نماید. آب آلوئه ورا نیز می تواند باعث حفظ لثه ها شود. مقداری آب آلوئه ورا را قرقره کنید تا لثه های سالم تری داشته باشید.

نگهدارنده مواد غذایی

ژل آلوئه ورا قادر است به عنوان نگهدارنده مواد غذایی طبیعی عمل نماید FDA  نیز آن را به عنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی تایید نموده است. قرار دادن میوه ها و سبزیجات در ژل آلوئه ورا به صورت موثر در حفظ طراوت، و عمر مفید خوراکی ها موثر است.

درمان فشار خون

تحقیقات ثابت کرده است که استفاده دائمی از آلوئه ورا قادر است با الیاف سلولزی ترکیب شود و موجب پالایش و تصفیه خون گردد و فشار خون را تنظیم نماید.

درمان مشکلات کلیه و دفع سنگ کلیه

استفاده از آلوئه ورا قادر است سنگ کلیه را دفع کند یا اندازه سنگ را کوچک تر کند. استفاده مداوم آلوئه ورا از شکل گیری سنگ کلیه جلوگیری می کند و از بافت های آن مراقبت می نماید.

درمان بواسیر

از زمان های گذشته پزشکان جهت درمان بواسیر از آلوئه ورا استفاده می نمودند. آنتراکوئین که در در ژل آلوئه ورا وجود داشت به عنوان تسهیل کننده شناخته شده است که در اشخاص مبتلا به بواسیر خیلی مفید است.

درمان بیماری کبد

مصرف آلوئه ورا گرفتگی کبدی را رفع می کند و عملکرد آن را بهتر می کند و محرک ترشح صفرا می باشد.

فواید آلوئه ورا

درمان پوکی استخوان

آلوئه ورا دارای برخی مواد معدنی می باشد که قادر است کمبود کلسیم را در بدن به کم ترین میزان برساند. جذب آن را سریع کند و آن را در همه بدن پخش نماید. به همین دلیل مصرف آلوئه ورا در جلوگیری و درمان پوکی استخوان اثر گذار می باشد.

کم شدن درد

درد کمر و عضلات را کم می کند. استفاده از آلوئه ورا و یا نوشیدن آب آن به علت خواص ضد التهابی به بهبود درد مفصل و عضلات کمک می نماید.

افزایش قوای جنسی

استفاده از ژل آلوئه ورا قوای جنسی را افزایش می دهد و اسپرم سازی را بهبود می بخشد. همچنین در رفع سوزاک اثر گذار است.

درمان زخم ها و جراحت ها

ژل آلوئه ورا زخم ها را درمان می کند. اگر در خارج و روی پوست استفاده گردد، مناسب ترین گزینه برای رفع جای زخم است. در حقیقت، در خیلی از موارد، دیده شده است که که آلوئه ورا مثل یک جادو، حتی در موارد جدی مانند جراحی اورژانس، کار ساز بوده است.

این ماده فرایند درمان خیلی از جراحات پوستی مانند زخم ها، بریدگی ها، سوزش ها، گزیدگی های سمی را تسکین  می دهد و روند بهبودی را تسریع می بخشد. مقدار فراوانی از ژل آلوئه ورا قادر است به درمان زخم های تیراندازی و آسیب های بافتی کمک نماید.

درمان سوختگی

ژل آلوئه ورا حاوی آنزیم های گلوکوماناز، آرابینانز، گالاکتاز می باشد که در درمان سوختگی و جراحات خیلی مناسب می باشد. در خیلی از تحقیقات، ثابت شده است که آلوئه ورا به طور اثر گذاری قربانیان سوختگی نسبتا شدید را درمان می نماید و بهبود سوختگی پوست را سرعت می بخشد.

مراقبت از پوست

آلوئه ورا جزء اساسی خیلی از محصولات پوستی می باشد و جهت درمان مشکلات پوستی از زمان های گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است.

ژل خالص خارج شده از آلوئه ورا مناسب ترین راه برای لایه برداری پوست است.

آلوئه ورا در هر کرم پوستی موجب بالا رفتن عملکرد آن به عنوان یک نگهدارنده سلولی بوده و به باعث حفظ جوانی پوست می گردد.

خواص ضد پیری آلوئه ورا بر روی پوست اثر گذار است و آن را تازه، نرم و روشن نگه خواهد داشت.

جهت استفاده از آلوئه ورا احتیاج به خریدن کرم های گران پوست دارای این گیاه نمی باشد، در صورتی که شما در خانه خود گیاه آلوئه ورا داشته باشید، بخش کوچکی از برگ را تیغ بزنید، ژل را خارج کنید و آن را به صورت خام روی صورت خود بگذارید.

فواید آلوئه ورا

فواید آلوئه ورا برای انواع پوست ها

پوست های نرمال

افرادی دارای پوست طبیعی و نرمالی می باشند، قادر هستند بدون هیچ استرسی از ژل گیاه آلوئه ورا استفاده نمایند. برای اینکه پوست سالمی داشته باشید، روزانه ترکیب زیر را به پوست خود بمالید. این ماده، پوست را صاف و نرم نگه خواهد داشت.

  • یک قاشق ژل آلوئه ورا با یک قاشق آرد نخود، یک قاشق پودر پوست پرتقال و کمی ماست مخلوط نمایید.
  • بعد این مخلوط را بر پوست صورت و گردن خود بمالید. فقط حواستان باشد که آن را دور چشم های خود نمالید.
  • پس از 30 دقیقه صورت و گردن خود را با آب شست و شو دهید و با حوله ای تمیز به خوبی خشک کنید.

پوست های چرب

پوست های چرب مستعد جوش و آکنه می باشند و استفاده مرتب از این ترکییب برای این پوست مفید می باشد. یک بار در هفته از ترکیب زیر جهت پاک کردن پوست چرب استفاده نمایید.

  • برگ آن در آب بجوشانید تا نرم گردد. بعد آن را بکوبید تا به صورت خمیری نرم دربیآید.
  • مقدار کمی عسل به این خمیر بیافزایید و مخلوط کنید. بعد آن را به پوست صورت خود بمالید.
  • پس از 15 دقیقه صورت خود را با آب سرد شست و شو دهید.

پوست های خشک

پوست های خشک معمولا دارای رطوبت کمی می باشند. برای مقابله نمودن با خشکی پوست، هر روز این ترکیب را به صورت خود بمالید.

  • ژل گیاه آلوئه ورا را با روغن زیتون ترکیب نمایید و کمی روغن قلم به آن بیافزایید.
  • مواد گفته شده را به خوبی با هم میکس نمایید تا به صورت خمیری سفت دربیآید. بعد آن را روی صورت و گردن بمالید.
  • حداقل 30 دقیقه این خمیر را روی پوست خود نگه دارید. بعد از آن صورت خود را با آب سرد شست و شو دهید تا رطوبت در پوستتان حبس گردد.

پوست های حساس

ترکیب زیر بسیار ملایم می باشد و پوست های حساس را بر انگیخته نمی کند. اما باید پیش از استفاده ، تمام آلودگی روی پوستتان را به صورت کامل پاک نمایید. متخصصان پوست عقیده دارند که می شود از گیاه آلوئه ورا برای این پوست ها استفاده نمود.

  • آب خیار و ماست و ژل آلوئه ورا را خیلی خوب با هم مخلوط نمایید تا حالت خمیری به خود بگیرد.
  • مقداری گلاب را نیز به این ترکیب اضافه نمایید.
  • مدت 30 دقیقه این خمیر را بر پوست صورت و گردن خود بگذارید تا باقی بماند. بعد از آن با آب بشویید.

محافظت و تقویت مو با آلوئه ورا

آلوئه ورا نشان داده است که یک گزینه خیلی خوب برای ارتقاء رشد مو به صورت طبیعی می باشد.

مواد شوینده دارای این گیاه جهت حفظ موهای سالم ضروری می باشند.

ژل این گیاه را بر مو های خود بمالید، تا از ریزش مو جلوگیری گردد، به این دلیل که دارای آنزیمی می باشد که جهت تحریک رشد مو مفید می باشد و موجب بهبود گردش خون و دوری از استرس و فشار روحی می گردد. اگر به صورت منظم از این گیاه به عنوان شامپو و به یا به طور خوراکی استفاده می کنید، قطعا از ریزش مو خود جلوگیری خواهید کرد.

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی می باشد که به صورت موثر آلوپسی یا طاسی را درمان خواهد کرد.

مطالب مشابه را ببینید!

فواید استفاده از شکر بر زیبایی پوست (دستور تهیه 5 اسکراب شکر) خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خواص وانیل برای سلامت و تمام فواید آن برای زیبایی،پوست و بدن خواص آب پنیر؛ تمام خواص اب پنیر برای زیبایی پوست و مو و سلامت بدن خواص روغن گردو؛ تمام خواص روغن گردو برای زیبایی پوست و مو و سلامت تمام خواص تخم کتان برای پوست و زیبایی و نحوه مصرف آن خواص آب برنج؛ تمام فواید آب برنج برای سلامت، پوست، مو و زیبایی خواص زردچوبه؛ فواید زردچوبه برای سلامت پوست و مو و زیبایی و سلامت خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن