داشتن پوست صاف + 25 توصیه از متخصصان برای داشتن پوستی عالی و شفاف

25 نکته و توصیه برای داشتن پوست صاف

داشتنی پوستی صاف و شفاف می تواند باعث جذابیت چهره هم شود و البته نشان دهنده سلامتی بدن هم می باشد. هیچ کسی را پیدا نمی کنید که نخواهد یک پوست زیبا و بدون عیب داشته باشد و پوست شفاف و صاف آرزوی هر فردی است. به همین جهت تولید کنندگان هم از فرصت استفاده کرده اند و انواع کرم و لوسیون را برای پوست تولید کرده اند که البته قیمت بالایی هم دارند. شما برای داشتن پوست صاف نیاز است که به عوامل درونی و داخلی هم توجه ویژه داشته باشید.

برای اینکه مشکل پوستی خود را تشخیص دهید در ابتدا باید مشخص کنید که مشکل پوست شما به دلیل عوامل بیرونی می باشد و یا عوامل داخلی باعث ایحاد مشکل شده است. در ادامه توصیه های پزشکان و متخصصان پوست، برای داشتن پوست صاف و شفاف را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم و با خواندن این مطلب می توانید بهتر به پوست خود رسیدگی کنید.

 

عدم مصرف آب داغ

دوش آب گرم می تواند باعث آرامش و ریلکس شدن اعصاب شود ولی باید این موضوع را بدانید که برای پوست به شدت مضر است. سرامید، لیپید و کلسترول به شکل‌گیری لایه‌ی فوقانی اپیدرم کمک می‌کنند و آب داغ، رطوبت پوست را از بین می برد و در نهایت پوست خشک می شود. وقتی که لیپید از بین برود، آب می تواند پوست را خشک تر کند. باید حواستان باشد که پوست با آب داغ تماس پیدا نکند.

 

مصرف کمتر محصولات لبنی

رژیم غذایی می تواند نقش موثری در ایجاد جوش و آکنه داشته بباشد. چنانچه می خواهید از شر جوش های چرکی خلاص شوید در ابتدا باید رژیم غذایی را درست کنید و مواد لبنی را کمتر استفاده کنید. محصولات لبنی میزان زیادی قند و چربی دارند که باعث جوش و آکنه می شوند. تا جایی که ممکن است مصرف این محصولات را در رژیم غذایی کاهش دهید و یا حذف کنید.

 

دخانیات ممنوع!

مصرف کردن دخانیات فقط به ریه ها آسیب نمی زند و می تواند پوست شما را هم تخریب کند. یکی از مشکلات پوستی که با سیگار کشیدن دچار آن می شوید، چین و چروک می باشد. برای حفظ سلامت بدن و پوست خود استعمال دخانیات را قطع کنید.

 

به رژیم غذایی خود دقت کنید

چنانچه دچار مشکلات پوستی هستید و از خشکی و آکنه رنج می برید، وقت آن رسیده است که به رژیم غذایی و چیزهایی که می خورید بیشتر دقت کنید. عدم تحمل مواد غذایی خود را به شکل التهاب در قسمت های مختلف بدن نشان می دهد و یکی از این قسمت ها، پوست است.

 

داشتن پوست صاف

با متخصص پوست مشورت نمایید

متخصص پوست فقط وقتی که دچار جوش و چین و چروک شده اید، کمک کننده نمی باشد، باید هر چند وقت یک بار به متخصص مجرب پوست مراجعه کنید تا او بتواند تغییرات پوست شما را بررسی کنید تا از مشکلات پیشگیری کنید و یا برای درمان اقدام کنید. افراد شاید به سرطان پوست اهمیتی ندهند ولی می تواند یکی از عوامل مرگ و میر باشد. رسیدگی به پوست را باید در اولویت قرار دهید.

 

استفاده کرم ضدآفتاب SPF

نور خورشید می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای پوست  صورت شود و خاصیت ارتجاعی پوست را از بین میبرد. همچنین آفتاب باعث ایجاد لکه های پیری، خطوط ظریف و افتادگی پوست هم گردد

نور خورشید باعث ایجاد چین و چروک، لکه های مختلف، خطوط ظریف، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و نرمی و افتادگی پوست شود. شما هم شاید شنیده باشید که استفاده از ضد آفتاب می تواند اثرات مضر اشعه فرابنفش را از بین ببرد و از پوست محافظت کند. حتی زمانی که در منزل حضور دارید و پنجره های شما رو به نور خورشید باز است، باز هم نیاز است که از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب دارای SPF 50 را توصیه می کنند.

مرتب مسواک بزنید

شاید این نکته خیلی عجیب باشد که مسواک زدن چطور می تواند باعث داشتن پوست صاف شود ولی باید گفت که رعایت کردن بهداشت دهان و دندان می تواند به صورت موثری بر پوست شما تاثیر بگذارد.

التهاب می تواند درون دهان شما رخ دهد و اگر به صورت مرتب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دندان ها را معاینه کنید، پوست دچار بعضی از مشکلات هم نمی شود. بهتر است حداقل روزی دو بار مسواک بزنید.

 

استفاده مواد غذایی حاوی پلی‌ فنول

مبارزه با التهابات بدن می تواند از چین و چروک جلوگیری کند و نخستین قدم برای داشتن پوست سالم و بهتر همین روش است. برای از بین بردن التهاب باید مواد غذایی ضد التهاب مصرف کنید که دارای اسیدهای چرب امگا 3 و پلی فنول هستند. این ترکیبات در سبزیجات، میوه ها، گیاهان، مغزها و دانه ها وجود دارد. بهتر است که خوراکی هایی که دارای این ماده هستند را در ژیم غذایی خود داشته باشید تا التهاب پوست شما از بین برود.

 

داشتن پوست صاف

 

مصرف خوراکی‌های حاوی بتاکاروتن 

مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می تواند برای پوست شما مفید باشد و سلامت پوست شما را بهبود دهد. دلیل این موضوع، تاثیرات آنتی اکسیدان های موجود آن است. یک بررسی در سال 2012 به این نتیجه رسید که مصرف مقدار زیادی ریزمغذی های آنتی اکسیدانی از جمله بتاکاروتن می تواند به پوست  برای مقابله کردن با اشعه های مضر فرابنفش خورشید و حفظ سلامت و ظاهر آن کمک کند.

مواد غذایی که دارای بیشترین میزان بتاکاروتن می باشند، شامل انواع سبزیجات دارای برگ های سبز مانند کلم پیچ و اسفناج، هویج، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، هلو و نخود می شوند. در سبزیجات و ادویه هایی مانند گشنیز، جعفری، فلفل کاین، پاپریکا و چیلی وجود دارد.

 

محصولات بدون نسخه پزشک ممنوع!

خیلی از کرم های بدون نسخه پزشک دارای ترکیبات فعال می باشند ولی میزان ترکیبات فعال موجود در آنها به میزان کمی است و بوست کمک زیادی نمی کند. بهتر است خیلی زیاد به این محصولات تکیه نکنید و با مراجعه به پزشک، محصولاتی را دریافت کنید که برای پوست شما مناسب هستند.

 

جوش و آکنه ممکن است ژنتیکی باشد

تغییر روتین مراقبت از پوست نمی تواند همیشه مشکلات پوست را رفع کند. ژنتیک نقش مهمی روی پوست دارد و عامل بسیاری از مشکلات پوستی ما، در اصل همان ژنتیک می باشد. با دنبال کردن الگوی درست زندگی سالم از بعضی محرک ها باید دوری کرد. باید این واقعیت را پذیرفت که خیلی از افراد به صورت ژنتیکی مستعد جوش و آکنه هستند.

بهتر است که فریب محصولات گران قیمت را نخورید زیرا مشکل همیشه ظاهری نیست و ممکن است یک عامل داخلی باعث گردد دچار جوش شوید. چنانچه دچار آکنه هستید، سعی کنید با مراجعه کردن به متخصص پوست مشکل خود را رفع کنید.

مصرف زیاد سبزیجات

برای داشتن پوست صاف و شفاف می بایست که سالاد و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. مواد غذایی غنی شده و گیاه در رژیم غذایی، یکی از کارهای بسیار عالی برای پوست می باشد. می توانید در اینترنت جستجو کنید و دستور تهیه سالادهای مختلف و خوشمزه را بیابید. باید توجه داشته باشید که سس مایونز مشکلات زیادی برای سلامتی بدن و پوست ایجاد می شود. با سرکه، روغن زیتون و مقداری نمک یک سس خانگی خوشمزه و سالم را خودتان تهیه کنید.

 

مصرف نکردن محصولات حاوی کربوهیدرات تصفیه شده

کربوهیدرات تصفیه شده باعث چاقی می شود و پوست را ملتهب می کند و در نهایت پوست شمتا دچار جوش و دیگر مشکلات خواهد شد.

کربوهیدرات تصفیه شده باعث چاقی می شود و سایز شکم شما حتما افزایش پیدا می کند. در نهایت پوست شمتا ملتهب می شود و مستعد جوش و دیگر مشکلات پوستی می شود. خوراکی های سفید رنگ مانند برنج سفید، آرد سفید، نان و سب زمینی سفید همگی می توانند سطح انسولین را افزایش دهند که این موضوع می تواند باعث التهاب گردد.  التهاب هم می توانند باعث احتباس آب، پف، قرمز شدن، اگزما و پسوریازیس شود.

 

داشتن پوست صاف

 

استفاده از رو بالشی ابریشمی

برای داشتن پوست صاف و شفاف، باید جنس روبالشی را بررسی کنید. اگر می خواهید که هر روز صبح پوست شما نرم و لطیف باشد، داشتن روبالشی ابریشمی بسیار مهم است. هر شب صورت را 6 تا 10 ساعت روی بالشی قرار می دهید که باید نرم باشد و جنس آن بسیار مهم است.

 

پاک‌کننده‌ی صورت در صبح آنچنان لازم نیست

شستن صورت در شب یک قدم مهم برای داشتن پوستی صاف و شفاف است، ولی انجام این کار در صبح برای همه افراد نیاز نمی باشد. اگر پوست خوبی دارید، شب ها صورت را با پاک کننده یا کلینزر بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. نیاز نیست صبح ها هم باز این کار را انجام دهید.

 

مصرف حبوبات بیشتر

اضافه نمودن منابع پروتئینی گیاهی به رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد باکتری های خوب در روده و مبارزه با التهاب گردد. مصرف نصف فنجان لوبیا برای میکروبیوم روده مهم است و می تواند باعث سلامت پوست و سلامت عمومی بدن شود. لوبیا تنها نوع حبوبات نیست که می تواند پست را شاداب و سر زنده کند. از انواع مختلف حبوبات در سالادها و سوپ ها استفاده کنید تا مواد مغذی آنها به بدن شما برسد.

به جوش ناشی از ورزش توجه ویژه‌ای بکنید

عامل هر جوشی روی پوست یکسان نیست. جوش ناشی از ورزش ممکن است که نسبت به جوش معمولی، به یک برنامه درمانی متفاوت نیاز داشته باشد. جوش ناشی از ورزش به دلیل نوعی مخمر به نام «پیتروسپوروم» (pityrosporum) ایجاد می‌شود که در منافذ روی پوست زندگی می کند. استفاده کردن از شامپوی ضد شوره یا چاک کننده زینک پریتیون می تواند میزان این مخمر را کم کند.

 

شستن براش‌های آرایشی 

استفاده از براش های آراشی آلوده می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی شما شود. شستن مرتب براش های آرایشی می تواند احتمال ابتلا به جوش و آکنه، التهاب و حتی عفونت های جدی را کاهش دهد.

براش ها باکتری ها، کثیفی و چربی را روی سطح خود نگه می دارند. استفاده کردن از براش های کثیف روی پوست تمیز باعث جوش و آکنه می شود. یک یا دو بار در هفته براش های آراشی را با کلینزر ملایم و بدون بو بشویید تا دچار جوش و آکنه نشوید.

 

اجتناب از مواد غذایی فرآوری شده

مواد غذایی فرآوری شده را مصرف نکنید و در عورض خوراکی های غنی شده را در رژیم غذایی بگنجانید. مواد غذایی فرآوری شده روی پوست تاثیرات منفی می گذارد. سلامتی بدن را هم این مواد غذایی به خطر می اندارند و احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهند. هر طور که شده است باید از مصرف این مواد پیشیگری کنید.

 

مصرف سیب‌زمینی شیرین

استفاده از کرم های رتینول بر پایه‌ی ویتامین A تنها روش برای استفاده از مزایای این ویتامین برای داشتن پوست و شفاف نیست. سیبب زمینی شیرین به غیر از اینکه خوشمزه است، بتاکاروتن هم دارد. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین خواص زیادی برای پوست دارد و باعث جوان سازی پوست، درمان جوش و آکنه از طریق از بین بردن سلول های مرده و روشن تر کردن پوست می شود.

 

کاهش میزان استرس

استرس تاثیرات منفی گسترده ای بر سلامت بدن و پوست می گذارد. باید به دنبال روش هایی باشید که باعث کاهش استرس شود. استرس فرآیند پیری را سرعت می دهد و توانایی پوست را برای ترمیم کاهش می دهد. انجام تمریناتی مانند یوگا و مدیتیشن باعث کم شدن استرس می شود. داشتن رژیم غذایی سالم می تواند باعث کاهش استرس شود.

 

مصرف ماهی بیشتر

ماهی دارای چربی های سالم است و به همین دلیل برای پوست بسیار فایده دارد. ماهی های چرب مانند سالمون، ماکارل و ساردین دارای اسیدهای چرب امگا 3 می باشند که خواص ضد التهابی دارند. این موضوع باعث حفط رطوبت پوشش سلول ها می شود و از این طریق ظاهر پوست شما درخشان تر می شود.

 

شکلات دشمن پوست نیست

داشتن رژیم غذایی ناسالم تاثیرات خاص روی پوست دارد، با این حال این بدین معنی نیست که برای داشتن پوست صاف باید شکلات را به طور کامل بگذارید کنار! یک تصور اشتباه این است که شکلات دشمن پوست است و باعث جوش و آکنه می شود. این شکلات نست که باعث مشکل پوست می شود بلکه قندی که در آن وجود دارد باعث مشکل می شود. خوردن گه گاه شکلات ایرادی ندارد. باید سعی کنید مصرف قند را در رژیم غذایی بسیار کم کنید زیرا مضرات زیادی برای سلامت بدن دارد.

صورت را دستکاری نکنید

دستکاری صورت می تواند باعث انتقال چربی و کثیفی دست، روی پوست صورت شود و این موضوع باعث ایجاد جوش و آکنه می شود. اگر عادت دارید که مرتب صورت را دستکاری کنید باید هر چه سریع تر این عادت را از خود دور کنید زیرا باعث آسیب به پوست صورت می شوید.

 

سرکه‌ سیب مصرف کنید

چنانچه دچار آفتاب سوختگی شده اید، صورت را با آب سرد یا ولرم و سرکه سیب رقیق شده بشویید. سرکه سیب باعث تسکین پوست می شود. به جای استفاده از محصولات ناملایم که ممکن است دارای ترکیبات شیمایی باشند، با استفاده از سرکه سیب می تواند باعث بهبود سریع تر پوست شوید.

 

عدم استفاده از قند تصفیه شده

میان وعده های شیرین به شدت برای پوست مضر می باشند. برای کاهش فرآیند پیری صورت بهتر است که از قند تصفیه شده استفاده نکنید. قند باعث می شود که کلاژن پوست انعطاف ناپذیر شود. هر موقع که هوس خوردن چیزهای شیرین کردید بهتر است میوه هایی مانند انجیر و انگور میل کنید.

 

نکته‌ی پایانی

به منظور داشتن پوست صاف و شفاف باید با توجه به نوع پوست خود یک روتین مراقبت از پوست را دنبال کنید. در این مطلب نکات مهمی را اشاره کردیم و توضیح دادیم که اگر رعایت شوند، دیگر نیاز به استفاده از محصولات گران قیمت نیست و خودتان با انجام دادن این توصیه ها می تواند پوستی زیبا داشته باشید.

 

مطالب مشابه را ببینید!

انواع جوش صورت و دلیل آنها؛ روش های پیشگیری جوش صورت در زنان و مردان درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست مراقبت از ناخن؛ روش های خانگی تقویت ناخن و مراقبت از ناخن ها ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید سفید کردن آرنج؛ دلایل تیره شدن آرنج و 17 روش سفید کردن این ناحیه رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن