خواص عرق شنبلیله برای سلامت + 10 فایده و خاصیت این عرق

در این بخش خواص عرق شنبلیله و فواید آن را بررسی می کنیم. عرق شنبلیله طبع گرم دارد و در طب سنتی بسیار کاربرد دارد. این عرق می تواند باعث کاهش قند خون، درمان لاغری، درمان ریزش مو، افزایش اشتها، کم خونی و رفع نفخ شود و در ادامه به دیگر فواید این عرق اشاره می کنیم.

شنبلیله گیاه بومی ایران است که همه ایرانیان آن را می شناسند. عرق شنبلیله از گیاه شنبلیله تهیه می شود و طعم تلخی دارد ولی خواص آن بسیار زیاد است. خواص زیاد عرق شنبلیله به دلیل ترکیبات مفید آن می باشد. شنبلیله منبع غنی از انواع ویتامین مانند ویتامین ب، ویتامین سی و ای و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، مس، منیزیم و منگنز می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا تمام فواید و عوارض این گیاه را بررسی کنیم.

تمام خواص عرق شنبلییه

عرق شنبلیله در ایران بسیار مصرف می شود و بسیار پرمصرف است. در ادامه تمام خواص عرق شنبلیله را می خوانید.

درمان کم خونی

آهنی که در شنبلیله وجود دارد می تواند باعث تولید گلبول های قرمز خون شود و کم خونی را می تواند رفع کند.

داشتن سینه‌های بزرگتر

یکی از خواص مهمی که شنبلیله دارد تنظیم هورمون های زنانه است. این عرق گیاهی حاوی ترکیباتی شبیه استروژن است و به عنوان یکی از موثرترین روش های طبیعی برای بزرگ شدن سینه شناخته می شود.

افزایش شیر مادر

عرق شنبلیله منبع غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی مانند منیزیم است، پس مصرف این عرق گیاهی در دوران شیردهی می تواند شیر مادر را افزایش دهد. قبل از مصرف این عرق گیاهی در دوران شیردهی با متخصص مشورت کنید.

ضد نفخ

یکی از مشکلات گوارشی نفخ است که به دلیل پرخوری، رژیم غذایی بد، مصرف غذاهای چرب، استرس و … ایجاد می شود. عرق شنبلیله یکی از عرقیات گیاهی است که باعث درمان نفخ می شود.

بهبود زخم‌های پوستی

عرق شنبلیله به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد می تواند زخم های پوستی را خیلی سریع تر خوب کند.

خواص عرق شنبلیله برای سلامت

درمان ریزش مو

ترکیبات موجود در عرق شنبلیله می تواند باعث استحکام پیاز مو شود و از ریزش مو جلوگیری کند. برای درمان ریزش مو توصیه می شود روزی یک استکان عرق شنبلیله میل نمایید.

کاهش قند خون

مصرف روزی 3 استکان از عرق شنبلیله نثر زیادی بر کاهش قند خون در افراد دیابتی دارد. خواص عرق شنبلیله برای کاهش قد خون را می توان به تاثیر آن در بهبود عملکرد انسولین نسبت داد. با این وجود مصرف این عرق در افراد دیابتنی بدون مشورت با پزشک اصلا توصیه نمی شود.

کاهش کلسترول

عرق شنبلیله می تواند باعث کاهش کلسترول بد خون شود و نقش موثری برای حفظ سلامت قلب دارد.

چاق کننده و درمان لاغری مفرط

یکی دیگر از خواص عرق شنبلیله درمان لاغری و افزایش اشتها می باشد. ترکیباتی که شنبلیله دارد مانند فسفر و آهن می توانند باعث تقویت لوزالمعده شوند، در نتیجه عملکرد دستگاه هاضمه بهبود پیدا می کند و اشتها افزایش می یابد. استفاده از عرق شنبلیله برای درمان لاغری کودک بدون مشورت یا متخصص توصیه نمی شود.

روش مصرف

نیم ساعت پس از غذا نصف استکان از عرق شنبلیله را میل کنید. عرق شنبلیله طعمی تلخ دارد و خیلی از افراد به دلیل طعم بدی که این داروی گیاهی دارد از مصرف آن خودداری می کنند. برای از بین بردن تلخی این عرق گیاهی می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید.

عوارضی که ممکن است عرق شنبلیله داشته باشد

این داروی گیاهی ممکن است عوارضی هم داشته باشد که شامل:

  • افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، معمولا به این عرق گیاهی هم حساسیت دارند، این افراد بهتر است با احتیاز بیشتری عرق شنبلیله را مصرف کنند.
  • شنبلیله انقباضات رحم را افزایش می دهد، پس مصرف عرق شنبلیله در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.
  • عرق شنبلیله طبع گرم دارد و مصرف این عرق به افراد گرم مزاج توصیه نمی شود.
  • عرق شنبلیله قند خون را کاهش می دهد و با داروهای دیابت تداخل دارد، پس افرادی که دیابت دارند باید قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک مشورت کنند.

مطالب مشابه را ببینید!

خواص عرق نعنا؛ مزایای مصرف عرق نعنا از تسکین استرس تا تقویت سیستم ایمنی فواید عرق بهارنارنج و همه چیز در مورد آن (طرز استفاده این عرق) خواص “عرق رازیانه” برای سلامت بدن و فواید بی نظیر این عرق گیاهی مفید فواید عرق کاسنی (اطلاعات کامل در مورد خواص آن که جالب هستند) خواص عرق چهل گیاه؛ خواص و مضرات عرق چهل گیاه خواص عرق کاسنی؛ خواص و مضرات عرق کاسنی خواص عرق زنیان؛ معجزه درمانی با عرق زنیان خواص بی نظیر عرق رازیانه انواع بذر گیاهان دارویی و نحوه استفاده از آن ها معرفی انواع گیاه برای درمان کم خونی از اسفناج تا زیره سیاه