با انواع دستگاه قندخون، دستگاه فشار و سایر ابزارهای سلامت بیشتر آشنا شوید

با انواع دستگاه قندخون، دستگاه فشار و سایر ابزارهای سلامت بیشتر آشنا شوید

یک درمانگاه کوچک در خانه‌ی خود داشته باشید تا بتوانید به سادگی از خود و خانواده‌ی خود در برابر بیماری‌ها محافظت کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست برای کوچک‌ترین علائم تب یا فشار خون، با اضطراب خود را به درمانگاه یا بیمارستان برسانید. کافی‌ست یک دستگاه برای سنجش تب، قند خون یا فشار خون در خانه داشته باشید تا بتوانید از سلامت افراد خانواده‌ی خود مطمئن باشید. ابزار و تجهیزات پزشکی ممکن است قیمت بالایی داشته باشند، هر چند رفتن سراغ برندهای برتر جهانی، ممکن است چندان مقرون به صرفه نباشد، اما قطعا از هزینه‌های مالی و جانی سنگین‌تری در آینده جلوگیری می‌کند. یک دستگاه فشارسنج، قند خون، تب‌سنج و دماسنج شاید روی هم رفته، شامل هزینه‌ی بالایی شود اما با اعتماد به خرید قسطی از فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید به‌سادگی این لوازم را تهیه کنید و در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده کنید.

دستگاه قند خون

دستگاه قند خون یا گلوکومتر، همان‌طور که از نام‌اش پیداست برای تست قند خون به کار می‌رود و به‌خصوص برای افراد دیباتی یا با قند خون بالا، کاربرد زیادی دارد.

·      دستگاه قند خون نواری

دستگاه قند خون نواری بیشتر کاربرد خانگی دارد. این دستگاه برای این که میزان قند خون را نمایش دهد، به یک قطره خون کوچک نیاز دارد. این قطره خون روی صفحه‌ی آزمایش قرار می‌گیرد و نتیجه را روی یک صفحه نمایش دیجیتالی نمایش می‌دهد.

·      دستگاه قند خون بدون نوار

هر بار فرو کردن سوزن روی سرانگشت و دیدن خون شاید برای خیلی از کودکان مبتلا به دیابت یا حتی بزرگ‌سالان کار راحتی نباشد. دستگاه قند خون بدون نوار، از طریق سنسور و بدون نیاز به سمپل خون فرد، میزان قند خون را نمایش می‌دهد. این دستگاه‌ها اغلب ضدآب هستند و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است.

·      دستگاه قند خون مچی

بین انواع دستگاه‌ها برای سنجش میزان قند خون، شاید نوع مچی از همه آسان‌تر و کاربردی‌تر باشد. این دستگاه از یک نوار تشکیل شده که دور مچ دست بسته می‌شود و نتیجه‌ی تست قند را روی یک مانیتور متصل به نوار نمایش می‌دهد.

تب سنج و دماسنج

تب‌سنج و دماسنج از لوازم پزشکی کاربردی برای خانه یا محل کار هستند. این وسیله، بسته به نوع عملکرد و کاربرد، انواع مختلفی دارد.

·      تب سنج جیوه‌‌ای

آشناترین و کلاسیک‌ترین نوع تب‌سنج، جیوه‌ای است، که هنوز هم طرف‌داران زیادی در بین پزشکان و پرستاران یا حتی افراد عادی دارد. این وسیله که به نام دماسنج طبی هم شناخته می‌شود، از یک ستون شیشه‌ای و مخزن جیوه تشکیل شده است. دماسنج جیوه‌ای کارکرد ساده‌ای دارد و معمولا با قرار دادن آن زیر زبان یا زیر بغل، دمای بدن را نشان می‌دهد.

·      تب‌سنج نواری یا پلاستیکی

این نوع تب‌سنج، به دلیل دقت پایین‌تر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نحوه‌ی استفاده از آن بسیار ساده است. این دماسنج شامل یک نوار پلاستیکی مندرج می‌شود که باید به مدت 60 ثانیه روی پیشانی قرار بگیرد تا دمای بدن را نشان دهد.

·      تب‌سنج دیجیتال لمسی

این نوع تب‌سنج شامل یک صفحه‌ی دیجیتالی برای نمایش دمای بدن و یک سری است که در دهان، داخل گوش یا زیر بغل قرار می‌گیرد. به دلیل ظرافت زیادی که این نوع تب‌سنج دارد، معمولا برای سنجش دمای بدن نوزادان و کودکان به کار می‌رود، اما برای بزرگ‌سالان هم کاربرد دارد.

·      تب‌سنج دیجیتال غیرلمسی

جدیدترین و آسان‌ترین تب‌سنج در دنیای لوازم پزشکی است. این دستگاه از راه دور در مقابل پیشانی قرار می‌گیرد و با استفاده از لیزر طی مدتی کوتاه بین 1 تا 3 ثانیه، دمای بدن را روی صفحه‌ی دیجیتالی نشان می‌دهد. از مزایای این دستگاه این است که برخلاف سایر تب‌سنج‌ها با بدن فرد تماس مستقیم ندارد و نیازی نیست پیش از استفاده ضدعفونی یا شست‌وشو شود.

دستگاه فشار

حتی اگر بیماری خاصی هم نداشته باشید، گاهی به این وسیله نیاز پیدا می‌کنید. پس از یک پیاده‌روی طولانی، خوردن مواد غذایی خاص یا استرس و اضطراب، ممکن است نیاز به گرفتن فشار خون و کنترل آن داشته باشید.

·      فشار سنج عقربه‌ای

این نوع فشارسنج پرکاربردترین دستگاه سنجش خون است. این دستگاه از یک کیسه‌ی باد و بخشی تلمبه‌مانند تشکیل شده است. دقت و صحت اطلاعات فشار خون در این دستگاه بسیار بالاست، اما برای استفاده از آن، همیشه باید کسی کنارتان باشد تا در خواندن اعداد به شما کمک کند. به همین دلیل است که این نوع فشارسنج بیشتر نزد پزشکان و پرستاران محبوبیت دارد و برای مصارف خانگی، به‌ویژه برای کسانی که تنها زندگی می‌کنند، چندان مناسب نیست.

·      فشار سنج دیجیتالی

جدیدترین نوع فشارسنج، دیجیتالی است. کار با این دستگاه بسیار ساده است و هر کسی می‌تواند به آسانی از آن استفاده کند. به همین دلیل بیشترین طرف‌دار را در میان افرادی دارد که به دنبال یک فشارسنج مطمئن برای استفاده در خانه هستند. این نوع فشار سنج از یک مانیتور و یک کیسه باد تشکیل شده که به سرعت اطلاعات فشار خون و ضربان قلب شما را روی صفحه، نمایش می‌دهد.

برای راحتی کار بیشتر، طراحان این وسیله دو نوع کاربرد برای آن در نظر گرفته‌اند: مچی و بازویی. با توجه به نیاز و کسانی که قرار است از این وسیله استفاده کنند، می‌توانید نوع آن را انتخاب کنید. از این‌ها گذشته این وسیله امکان جالب دیگری هم دارد، و بدون این که نیاز باشد مجبور به خواندن اطلاعات باشید،

از این گذشته، دستگاه فشار سنج سخنگو حتی کار را از این هم ساده‌تر می‌کند. با استفاده از چنین دستگاهی دیگر مجبور نیستید خودتان اعداد روی صفحه را بخوانید، و دستگاه به صورت خودکار تمام اطلاعات نهایی را به شما اعلام می‌کند و حتی شرح مختصری از وضعیت جسمانی‌تان به شما می‌دهد.

البته فشارسنج‌های جیوه‌ای هم از انواع دیگر فشارسنج هستند که به علت امکان مسمویت با جیوه و خطرات آن، امروز چندان توصیه نمی‌شود.

بهترین مارک ابزار و لوازم سلامت

کمپانی‌های زیادی در دنیا به طور تخصصی در زمینه‌ی طراحی و تولید لوازم و تجهیزات پزشکی فعالیت ‌می‌کنند. در این بین بیورر (Beurer)، سیتیزن (Citizen)، امرن (Omron)، آی سنس (i-Sense) و رزمکس (Rossmax) از معروف‌ترین و برترین برندهای تخصصی در این زمینه هستند.

از آن‌جا که محصولات تولید شده توسط این شرکت‌ها مستقیما با سلامتی و جان افراد سروکار دارد، باید دقت زیادی در کیفیت ساخت و تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها داشته باشید. تکنولوژی پیشرفته‌تر قطعا هزینه‌ی بیشتری هم دارد. بنابراین لوازم پزشکی رایگان یا ارزان‌قیمت را به هیچ‌وجه امتحان نکنید.

رپورتاژ آگهی

مطالب مشابه را ببینید!

اثرات پیاده روی بر سلامت ؛ 30 فایده بی نظیر قدم زدن بر سلامت بدن مزایای دوچرخه ثابت؛ فواید استفاده از دوچرخه ثابت، میزان استفاده و معایب آن فواید فیزیوتراپی؛ دلایل نیاز به فیزیوتراپی و روش های مختلف انجام آن روش های افزایش قد؛ بهترین و علمی ترین روش ها برای قد بلند شدن دلایل انجام سم زدایی بدن؛ عوامل سم زدایی بدن و روش های سم زدایی کردن حفظ سلامت کبد؛ همه چیز در مورد آنالیز تا درمان مشکلات کبد اطلاعات درباره هورمون رشد؛ افزایش رشد هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن هورمون رشد انسانی: همه آن چیزی که باید بدانید چطور سحرخیز شویم؟ دلایل خواب آلودگی و روش های مفید بیدار شدن به موقع