تنوع طلبی جنسی در خانم ها و آقایان و دلایل شکل گیری آن

تنوع طلبی جنسی، اختلالی خطرناک میان افراد

امیال انسانی همواره کنترل گر تصمیمات افراد بوده اند. میل جنسی یکی از بزرگ ترین امیال انسان ها است. کنترل نکردن این میل در انسان باعث بروز مشکلات فراوانی در زندگی زناشویی می شود که بروز اختلالی به نام تنوع طلبی جنسی یکی از این مشکلات است.

در ادامه به بررسی این اختلال در زنان و مردان خواهیم پرداخت.

تنوع طلبی جنسی چیست؟

تنوع طلبی امری ذاتی است که در طبیعت افراد به اندازه های مختلف وجود دارد. با این حال اگر این خواسته از حد طبیعی خود بیشتر شود تبدیل به یک اختلال خواهد شد. فرد مبتلا به این اختلال نمی تواند متعهد و وفادار به همسر و شریک جنسی خود باشد و همواره در پی انتخاب شریک های جنسی دیگری خواهد بود.

متخصصان افراد مبتلا به این اختلال را به افرادی گرسنه تشبیه می کنند که سیری ندارند. با این حال بعضی از افراد بر این باور دارند که گذشت زمان و انتخاب شریک های مختلف توسط این افراد باعث کم رنگ شدن این اختلال و از بین رفتن آن می شود که باید گفت این باور کاملا غلط است.

فردی که به این نوع گرسنگی دچار شده مانند فردی است که برای رفع تشنگی، از آب شور می نوشد؛ نه تنها سیراب نمی شود بلکه به فردی تشنه تر تبدیل خواهد شد. فرد دچار با داشتن روابط متعدد نیز باعث تقویت این اختلال در خودش خواهد شد.

دلایل مختلفی می تواند سبب دچار شدن به این اختلال باشد اما مهم ترین محرک این اختلال در افراد، تصمیمات و انتخاب ها در دوران نوجوانی است. احساسات و بهم ریختگی های دوران نوجوانی می تواند باعث بروز اشتباهات متعددی در افراد شود. بلوغ جنسی، محرک های جنسی مانند فیلم های پورنوگرافی و انتخاب الگوهای اشتباه از عمده دلایل بروز این مشکلات هستند.

با تمام این اوصاف نارضایتی از زندگی زناشویی و ازدواج اجباری نیز می تواند باعث بروز این مشکلات در بزرگسالی شود. در ادامه به بررسی بیشتر این مشکلات و ریشه یابی آن ها خواهیم پرداخت.

تنوع طلبی جنسی

مهم ترین دلایل شکل گیری تنوع طلبی جنسی در افراد چیست؟

شکل گیری اختلال در دوران کودکی

آسیب پذیرترین دوران افراد، دوران کودکی آنها است. در این دوره فرد به صورت ناخودآگاه از افراد نزدیک و مورد اطمینان خود الگو برداری می کند. عمده الگو برداری یک کودک از پدر و مادر است و این به آن معنا خواهد بود که اگر محیط امن و پر آرامش برای فرزند ایجاد شود، احتمال بروز این اختلال ها در سنین بالاتر کمتر می شود.

بر عکس این عمل نیز صدق می کند؛ اگر محل زندگی کودک همواره پر از تنش و دعوا باشد و به نیازهای کودک بی توجهی شود، کودک سعی می کند نیازهای خودش را به روش های مختلف فراهم و ارضا کند که این عامل در کودک شکل عادت به خود خواهد گرفت.

شکل گیری اختلال در دوران نوجوانی

مهم ترین دوران زندگی افراد دوران نوجوانی آنها است. اگر دوران نوجوانی با راهنمایی های درست بگذرد می تواند موفقیت فرد را در زمینه های مختلف تضمین کند. چرا که ذهن فرد نوجوان مانند خمیری دست نخورده است که می تواند هر شکلی را به خود بگیرد. بلوغ جنسی یکی از مهم ترین اتفاقات در دوران نوجوانی خواهد بود که سوال های بسیاری را با خود همراه خواهد داشت. شنیدن پاسخ درست نوجوانان از سوی پدر و مادر می تواند سبب حفظ سلامت روانی افراد شود.

فاصله گرفتن پدر و مادر فرد نوجوان از فرزندشان می تواند باعث ایجاد احساسات منفی در فرد شود. به نوعی نداشتن توجه کافی به فرد نوجوان می تواند زمینه ساز بروز مشکلات در بزرگ سالی شود.

با توجه به جامعه، فرد نوجوانان این سال ها با درگیری های بیشتری نسبت به نوجوان های گذشته روبرو خواهد شد. نزدیک شدن به جنس مخالف بدون داشتن آگاهی از تفاوت ها و شباهت ها، تاثیرگذاری بالای اطرافیان هم سن نوجوان و گرایش به سمت تجربه گرایی از مهم ترین ارکان زندگی فرد نوجوان هستند که والدین باید به آنها توجه داشته باشند.

افراد نوجوان اگر این دوران را با تلاش برای رسیدن به رویاها و موفقیت بگذرانند به فردی مثبت و سالم تر تبدیل خواهند شد. اما این تلاش برای رسیدن به موفقیت باید در کنار زندگی عادی یک نوجوان باشد؛ طوری که به هیچ وجه به زندگی فرد آسیب وارد نشود.

لازم است بدانیم، افرادی که تصور می کنند نوجوانی خود را در ناکامی گذرانده اند، افرادی هستند که راحت تر تبدیل به فردی تنوع طلب از لحاظ جنسی خواهند شد.

دلایل تنوع طلبی جنسی در بزرگسالی چیست؟

یکی از بزرگ ترین محرک ها برای دچار شدن به اختلال تنوع طلبی جنسی در بزرگسالی، نارضایتی در زندگی زناشویی است. لذت نبردن از رابطه جنسی دلیل های مختلفی می تواند داشته باشد. مواردی مانند مشکلات جنسی یا نداشتن مهارت های جنسی جزو این دلایل محسوب می شوند. این مشکلات باعث می شوند تا افراد به جای حل مشکل، روابط غیر متعارف و فرا زناشویی را جایگزین کنند.

جایگزین کردن روابط فرا زناشویی مختص مردان نیست؛ بلکه زنان بسیاری که از رابطه خود نارضایتی دارند نیز دست به جایگزینی چنین روابطی به جای حل مشکل می زنند. یکی از بزرگ ترین دلایلی که سبب بروز چنین مشکلی می شود، نداشتن شناخت کافی از شریک عاطفی و جنسی است.

مشکلات و اختلالات روانی افراد چه تاثیری در تنوع طلبی جنسی آنها دارد؟

مشکلات شخصیتی و اختلالات روانی یکی از شایع ترین دلیل ها برای داشتن تمایلات جنسی نامتعارف است. در این حالت فرد بیمار علاقه به خیانت و داشتن روابط متعدد با افراد مختلف دارد. همچنین برخی افراد توان کنترل کردن نیاز جنسی خود را ندارند؛ یعنی هنگامی که موقعیتی باعث تحریک آن ها شود، اراده و قدرت تصمیم گیری خود را از دست می دهند.

تنوع طلبی جنسی

نشانه های فردی که زمینه ابتلا به تنوع طلبی جنسی را دارد چیست؟

برخی از رفتارهای شخصیتی و روانی می تواند نشان دهنده فردی باشد که در معرض خطر دچار شدن به تنوع طلبی جنسی است. هیچ یک از نشانه های زیر به تنهایی اثبات کننده کامل فرد تنوع طلب جنسی نخواهد بود.

فردی که حس کنجکاوی بیش از اندازه در روابط جنسی دارد و تمایل به داشتن هیجان بیشتر از لحاظ جنسی است و یا فردی که از زندگی زناشویی خود رضایت کافی ندارد یا علاقه به همسر خود نداشته است، تغییرات ناگهانی در رفتار افراد نسبت به برقراری رابطه جنسی و تمایلات آنها در این روابط، علاقه داشتن به فردی به غیر از همسر و شریک زندگی خود و همچنین داشتن روابط دوستانه خارج از چارچوب های زندگی زناشویی عمده ترین نشانه های فردی هستند که در خطر ابتلا به تنوع طلبی جنسی است.

8 راهکار پیشگیری از تنوع طلبی

  • در روابط جنسی خود و همسرتان تنوع ایجاد کنید. طوری که این روابط به شما همواره حس تازگی و لذت ببخشد.
  • برای همسر خود بیشتر از قبل وقت بگذارید و تفریحات دو نفره بیشتری را تجربه کنید.
  • هنگام بروز مشکل میان شما و همسرتان، به مشاور و متخصص های مربوط به حوزه مشکل مراجعه کنید تا در بهبود رابطه به شما کمک کنند. مشاوران افرادی هستند که بدون قضاوت طرفین به دنبال کمک کردن هستند.
  • بهتر است نسبت به مسائلی که رسانه به شما القا می کند رویا پردازی نکنید؛ روابط در فیلم های پورنوگرافی و فیلم ها و سریال ها، بسیار با واقعیت تفاوت دارد.
  • در روابط جنسی و تفریحات دو نفره به دنبال ایده های جدید باشید.
  • در اوقات فراغت خود به غیر از پرداختن به کارهایی که به آن ها علاقه دارید، به دنبال یادگیری علم و تجربیات جدید خود در زمینه های مختلف باشید.
  • از روانشناسان برای درمان اختلالات مختلف رفتاری، روانی و شخصیتی کمک بگیرید.
  • در آخر، بهتر است قبل از ازدواج و تشکیل خانواده، زمان بسیاری را برای شناخت طرف مقابل و شریک عاطفی خود صرف کنید. این کار مشکلات بعد از ازدواج را بسیار کاهش خواهد داد. پس از ازدواج نیز بهتر است خجالت را کنار گذشته و شروع به شناخت فرد مقابل از لحاظ جنسی کنید تا از علاقه فرد مقابل به صورت کامل خبردار باشید.

تنوع طلبی جنسی در آقایان

بررسی متخصصان نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان به داشتن روابط جنسی متنوع اشتیاق نشان می دهند. فیلم های پورنوگرافی نیز در همین راستا عمل می کنند و داشتن روابط متنوع را تبلیغ می کنند که روز به روز نیز طرفداران این چنین فیلم ها بیشتر می شود.

مسائلی که می تواند باعث بروز تنوع طلبی جنسی در مردان شود، با زنان متفاوت است. در مردان مسائلی مانند کنجکاوی جنسی، دریافت نکردن توجه کافی در نوجوانی، هیجانات جنسی خاموش نشده و کمبودهای روانی باعث انحرافات جنسی و تجربه رابطه جنسی با افراد مختلف می شود.

یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات جنسی در مردان، اعتراض نکردن درباره روابط جنسی و همچنین سرکوب کردن برخی از امیال آنها است. بیان نشدن مشکلات سبب مخفی ماندن آن ها خواهد شد و با گذشت زمان این مشکلات نیز بیشتر به چشم خواهند آمد. از این رو فرد دست به تماشای فیلم های پورنوگرافی خواهد زد و با بیشتر شدن شدت مشکلات، فرد میل تنوع طلبی جنسی پیدا می کند.

تنوع طلبی جنسی در خانم ها

همانطور که گفته شد، تنوع طلبی در زنان و مردان متفاوت است. دلایلی که باعث بروز مشکلات جنسی چون تنوع طلبی در زنان می شود، معمولا ربطی به زندگی زناشویی ندارد و بیشتر مربوط به کمبودهای عاطفی و حفره های درونی فرد می شود. این کمبودها باعث گرایش زنان به تنوع طلبی جنسی می شوند.

با این حال معمولا زنان بیشتر از مردان از این روابط آسیب خواهند دید؛ چرا که مردان معمولا با منطق بیشتری وارد روابط می شوند اما زنان معمولا هیجانی و احساساتی هستند. همین امر باعث شده که زنانی که وارد چنین روابطی می شوند نتوانند به راحتی به زندگی قبلی خود باز گردند و فراموش کردن خاطرات رابطه برای آنها سخت خواهد بود.

ناگفته نماند که مردان به دلیل طرز تفکر متفاوت با زنان، هنگامی با زنی تنوع طلب وارد رابطه می شوند یا با چنین شخصی ازدواج می کنند، آسیب پذیر می شوند. مردان به دلیل بروز ندادن مشکلات بیشتر به خود آسیب وارد می کنند. مردان سعی دارند به نوعی خدشه وارد شده به احساسات و عواطف مردانه خودشان را با سرزنش کردن خود جبران کنند که همین امر باعث بروز مشکلات بیشتر می شود.

چه عواملی تاثیر مستقیم بر ایجاد تنوع طلبی جنسی افراد دارد؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید باید بدانید عمده عواملی که باعث ایجاد تنوع طلبی جنسی در افراد می شوند، در دوران نوجوانی شکل می گیرند. فیلم های نوجوانی یا به اصطلاح تینیجری در این دوران تاثیر بسیار بر رفتار فرد می گذارند. عمده این فیلم ها تنوع طلبی در نوجوانان و خیانت را یک اتفاق مرسوم و عادی نشان می دهند که آسیبی به اشخاص و بازیگران فیلم وارد نمی کند.

احساسات و عواطف جنسی در این دوره ممکن است با سرکوب فرد نوجوان یا اطرافیان مواجه باشد. این سرکوب ها می توانند زمینه ساز مشکلات جنسی در بزرگ سالی شوند. همچنین تماشای فیلم های پورنوگرافی در سنین نوجوانی ضربه ای بزرگ به افراد وارد می کند. این فیلم ها روابط غیر متعارفی را تبلیغ می کنند و روابط جنسی را بسیار متفاوت با واقعیت نشان می دهند. فرد بزرگسالی که در نوجوانی عادت به تماشای چنین فیلم هایی داشته نمی تواند به راحتی با واقعیت روابط زناشویی کنار آید.

لازم به ذکر است، نوجوانان علاقه بسیاری به کشف و دانستن موضوعات بزرگسالان دارند. همین امر سبب می شود تا کنجکاوی بسیاری درباره رابطه جنسی داشته باشند. اگر والدین نتوانند بستری امن برای پرسش و پاسخ در این باره برای نوجوان ایجاد کنند، باعث بروز مشکلات فراوانی در نوجوانی و بزرگسالی فرد می شود.

کلام آخر

تنوع طلبی به طور طبیعی در افراد وجود دارد. افرادی که زندگی سالمی را دنبال می کنند توانایی کنترل کردن تنوع طلبی از نوع جنسی را دارند و به عنوان فردی متعهد و وفادار شناخته می شوند.

بروز مشکل تنوع طلبی جنسی معمولا از سنین کودکی و نوجوانی شروع می شود؛ جایی که والدین بر فرزند بسیار تاثیرگذار هستند. در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان با این مشکل بیشتر آشنا شوید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

مطالب مشابه را ببینید!

نشانه های حمله اضطرابی؛ انواع آن، علائم و درمان حملات اضطرابی ناگهانی کنترل میل جنسی؛ روش های برای کاهش میل جنسی و کنترل صحیح آن تاثیر استرس بر گوارش و تمام قسمت های آن؛ مدیریت استرس و درمان آن آرام کردن افراد عصبانی؛ انواع خشم و تکنیک های طلایی برای آرام کردن فرد عصبانی افسردگی در بارداری | نکاتی که دانستن آن برای زنان واجب است! اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) ؛ نحوه تشخصی، درمان و انواع این اختلال روشهای رفع خستگی ذهن؛ دلایل خستگی ذهنی و رابطه استرس با آن رفتار با کودک غمگین؛ علائم نشانه های غمگینی کودک و روش های درمان دلیل دیدن خواب های ترسناک؛ تاثیر تجربیات و اتفاقات زندگی برای کابوس دیدن