انشا صرفه جویی با موضوعاتی درباره اسراف نکردن و صرفه جو بودن

در این مطلب چند انشا صرفه جویی کردن، اسراف نکردن و بهینه مصرف کردن را برای پایه های مختلف تحصیلی ارائه کرده ایم.

انشا صرفه جویی با موضوعاتی درباره اسراف نکردن و صرفه جو بودن

انشا صرفه جویی

بعضی‌ها فکر می‌کنند، صرفه‌جویی یعنی؛ توی تاریکی بنشینیم و لامپ را روشن نکنیم!

یا دو هفته یک‌بار حمام برویم، تا آب کمتری مصرف شود.

یا مثلا در زمستان‌ها، از سرما قندیل ببندیم و مثل بید بلرزیم ولی بخاری را روشن نکنیم!

بعضی‌ها هم اصلاً باورشان نمی‌شود که بشود صرفه‌جویی کرد.

و می‌گویند: یعنی اگر شیر آب چکه نکند، یا یک لامپ اضافه خاموش شود، دیگر برق نمی‌رود؟

دیگر کمبود آب نداریم؟

ولی راستش: بله اگر حتی 1 لامپ اضافه خاموش شود و انرژی برق هدر نرود، باعث صرفه‌جویی در برق می‌شود و خاموشی و قطع برق کمتر اتفاق می‌افتد.

صرفه‌جویی کار سخت و عجیبی نیست.

اگر ما به اندازه‌ی نیاز و درست از منابع انرژی مثل آب و برق و گاز و… استفاده کنیم، صرفه‌جویی کرده‌ایم.

گفته، استفاده نکردن از نعمت‌های ارزشمندی که خدا در اختیارمان قرار داده، یعنی صرفه‌جویی؟

اتفاقاً صرفه‌جویی یعنی: از نعمت‌های خدادادی خوب و درست و به جا و به اندازه استفاده کنیم و مواظب باشیم حتی ذره‌ای از آن هدر نرود.

به نظر من صرفه‌جویی یعنی: خدایا شکرت که به ما این‌همه نعمت دادی.

پس در اب و برق بهینه مصف کنیم تا نسل های اینده با مشکل مواجه نشوند .

مطلب مشابه: انشا در مورد آینده + 7 انشا در مورد زندگی آینده و موفقیت ها

انشا در مورد صرفه جویی در مصرف آب برای کودکان

مقدمه: روزی با به یاد آورید که فقط برای مدتی کوتاه آب نداشتید و کولرتان هم کار نمی کرد کلافه می شوید و بی کار و بی حس…

بدنه: آب مایه زندگی که نه خود زندگی است و باید همیشه برای نگاه داشتنش تلاش کنیم. آب را چون جان شیرین عزیز بدارید و قطره قطره اش را با حساب و دقیق مصرف کنید. اگر روزی برسد که آبی برای آشامیدن نباشد پس بهتر است زندگی هم نباشد، گل ها پژمرده، دلها بی رمق، درختان زرد و همه دنیا در غمی بزرگ فرو خواهد رفت.

اگر روزهای تلخ را تجربه نکرده اید بدانید که بی آبی بدترین روزهای عمر است که هیچ وقت از یاد نمی رود. روزی که از خواب برخیزید و آبی برای نوشیدن و شست و شو و کارهای روزمره نباشد، ان روز روز عزا و ناراحتی و ماتم است. روزهایی را که آب فراوان مصرف می کنید قدر بدانید و هر لحظه خدا را شکر کنید.

لیوانی آب را دور نریزید و بدانید که همان یک لیوان آرزوی یک نفر است که از فاضلاب و آبهای آلوده مصرف می کند. یک ذره آب را هدر ندهید که روزگار سختی درپیش خواهد بود اگر این روزها صرفه جویی نکنید و برای آیندگان و فرزندانتان دل نسوزانید.

اگر فرزندانتان را دوست دارید آب را برایشان نگاه دارید و بدانید که روزی تمام خواهد شد و باید دست در دست بگذاریم و فقط دعا کنیم که خداوند مهربان کاری کند. این مایه خوش طعم و بهشتی را جون نفس و نبض خودتان محترم و عزیز بشمارید تا جان شیرینتان به خطر نیفتد.

آب این در کمیاب را چون مروارید در صدف پاس دارید و برای روزهایی که در راه است کاری کنید. هر صبح خدا را برای داشتن این آب شاکر باشید و از اینکه فراوانی نعمت است مغرور نشوید که همانا کفران نعمت از دستتان خواهد گرفت و حسرت برجای خواهد ماند.

روزهای گرم تیرماه را چگونه بی آب سر خواهید کرد و شاهد نابودی جنگل و درخت و زندگی خواهید بود. به گفته سهراب آب را گل نکنید و من می گویم آب را هدر ندهید تا در فرو دست هم همه سیره ها پر بشویند و شاد و شادمان بمانند.

قدر آب را بدانید که همه برکت است و شادی و لذت..صرفه جویی فراموش نشود. در یک روزگرم یک لیوان آب خنک از هر نوشیدنی بهتر است و خوش مزه تر.

نتیجه گیری: همه حرف ها در این جمله خلاصه می شود که قدر آب را بدانید تا زنده بمانیم.

مطلب مشابه: انشا در مورد خانواده + مجموعه انشا زیبای ادبی کوتاه و مقاله در مورد خانواده من

متن انشاء درباره صرفه جویی و جلوگیری از اسراف

مقدمه: گاهی آب را باز گذاشته و دنبال کار دیگری می روند و یا هنگام مسواک شیر را باز می گذارند. به سراغ یک کار می روند و ممکن است آب کتری روی گاز بجوشد و تمام شود و یا با آب آشامیدنی ماشین خود را بشویند. این نوع مصرف شاید بدترین نوع مصارفی است که در میان خانواده ها رایج است.

بدنه: گاهی همه فکر می کنیم که اگر رخت و لباس خود را دیر به دیر عوض کنیم و یا اگر در تاریکی بنشینیم صرفه جویی کرده‌ایم که این روش اصلا درست نبوده و چه بسا موجب افزایش مصرف در آینده شود. مصرف مناسب و طبق نیاز و رفع ضرورت کاری بسیار شایسته بوده و موجب افزایش روحیه همکاری و تعادل در مصرف تمامی نیازهای خانوار می گردد.

گاهی با یک لامپ فضای اتاق خوب و روشن می گردد اما گروهی با افزودن چندین لامپ نور و روشنایی را زیاد می کنند که نوعی اسراف بوده و موجب افزایش هزینه ها می گردد. شستن حیاط در فصل گرما چندان ضروری نیست و موجب هدر رفت آب می گردد. در مورد دانش آموزان هم رعایت مواردی جند ضروری است، خودکار و دفتر و مداد اضافی و رنگارنگ موجب افزایش سطح سواد و دانش نمی گردد که اگر دانش آموزی اهل درس باشد ممکن است سالها با یک خودکار و مداد و دفتر درس خوانده و بهترین نمرات را هم داشته باشد.

در منازل ایرانی مدت ها بخاری و لامپ و تلویزیون روشن مانده و کسی هم استفاده نمی کند، بهتر است این روش را تغییر داده و هرچیز را در موعد مقرر و یا زمان نیاز استفاده شود تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها موجب حفظ و کنترل منابع طبیعی گردید. چه بسیار مصارف غیر ضروری که فقط منابع مالی خانواده ها را هدر می دهند و هیچ سودی هم برای هیچ کس ندارند. بسیاری از خریدهای غیر ضروری و لوکس در خانه ها و ادارات نوعی مصارف غیر ضروری است که موجب افزایش چشم و هم چشمی و بروز اختلافات خانوادگی می گردد.

بهتر است در هر خرید و مصرف ابتدا مقدار متعادل و متعارف را در نظر گرفته و به بهترین روش استفاده شود. گاهی مصرف غیر متعارف ما را نسبت به آیندگان مسئول خواهد کرد و مجبور به پاسخ گویی در محضر خداوند خواهیم بود.

نتیجه گیری: صرفه جویی نوعی الگوی صحیح است که موجب افزایش رضایت مندی در میان مردم می گردد. چه بسا با مصرف مناسب آب جان چند نفر نجات می یابد و یا شهری و روستایی از بی برقی نجات می یابد. بهتر است با صرفه جویی و مصرف بهینه همگان را از نعمت های خداوند برخوردار سازیم.

مطلب مشابه: انشا طبیعت + 7 انشا زیبای کوتاه و بلند برای پایه تحصیلی دبیرستان

انشا در مورد صرفه جویی با مقدمه و نتیجه گیری

مقدمه: صرفه جویی و مصرف درست یک فرهنگ است که باید به همه اقشار جامعه آموزش داده شود. ملتی که صرفه جویی را به عنوان یک فرهنگ داشته باشند هیچ وقت محتاج هیچ کس نخواهند شد و همیشه روی پای خودشان خواهند ایستاد. صرفه جویی یک هنر است و کسانی که این هنر را داشته باشند، همیشه دست در جیب خودشان خواهند داشت.

بدنه: صرفه جویی یک رفتار خوب و اخلاق و منش شایسته است که همواره دارای جایگاهی ویژه است. این شیوه زندگی موجب بهتر شدن و سالم شدن روند زندگی می گردد. شاید زندگی با فرهنگ صرفه جویی کمی سخت باشد اما موجب افزایش پس انداز شده و از طرفی نوعی سبک زندگی سالم و صحیح است. صرفه جویی یک عبادت و موجب افزایش نعمت می گردد. اگر فرهنگ مصرف خوب را داشته باشیم صرفه جویی کرده‌ایم.

ماندن در تاریکی، نرفتن به حمام، نخوردن آب و مسواک نزدن نه تنها صرفه جویی نیست، بلکه موجب افزایش مصرف نیز می گردد. صرفه جویی و درست مصرف کردن موجب برقراری رابطه درست میان درامد و هزینه ها می گردد. گاهی تبلیغات نادرست میان مردم موجب ایجاد باور غلطی شده است که صرفه جویی به نوعی مصرف نکردن است، این باور ناشایست مدتها در میان مردم جاری بود تا با انجام تبلیغات گسترده فرهنگ سازی شد.

صرفه جویی نوعی شکرانه به نعمت های خداوند است که موجب افزایش نعمت های خداوند می گردد. در تعالیم دینی و آموزه های ما هم بر شیوه مصرف درست تاکید شده است که بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید.

نتیجه گیری: صرفه جویی نوعی هنر است و شیوه مصرف درست هم یک نمونه رفتار مناسب و متعادل است که در وجود همه انسانها موجود نیست. صرفه جویی مصرف بر طبق الگویی متعادل است که موجب افزایش رضایت خاطر شده و این رضایت قلبی موجب شکرگزاری می گردد.

مطلب مشابه: انشا با موضوع عشق + 6 انشا زیبا در مورد عشق و محبت

انشا در مورد صرفه جویی در مصرف آب

مقدمه: هر جا که آب باشد سرسبزی و شادی در کنار مردم است و اگر نباشد کویر و خشکسالی بیداد می کند. خداوند در قران هم اشاره می کند که ما آب پاک را برای سرسبزی و شادی شما دادیم.

بدنه: آب تنها نوشیدنی که هیچ  مایعی نمی تواند جای ان را بگیرد، پس کمی به خود بیاییم و بدانیم که یک لیوان آب جان هفت نفر را نجات می دهد، پس اگر صرفه جویی کنیم می توانیم زندگی را به انسان، گیاه و حیوان بازگردانیم. چه بسیار موجودات و حتی انسانهایی که برای یک لیوان آب از دست رفتند و ما به خودمان نیامدیم.

آب این مایه پر از حس و زندگی را دریابیم و برای نجاتش کاری کنیم. برای آبی که عمری ما را نجات داد هشتک زدن و نوشتن مقاله کار ساز نیست، باید مصرف را پایین بیاوریم و بدانیم که با کمک هم می توانیم طبیعت را نجات دهیم.

روزهایی که آب  را صرف شستن ماشین می کنیم به یاد اوریم و بدانیم که با یک مقدار کم آب هم می توان مسواک کرد، با یک لیوان آب هم می توان صورت شست. اما کاش از خودمان شروع کنیم و روزانه و کم کم مصرف آب را پایین بیاوریم و بدانیم که هر روز ممکن است آّبی برای مصرف وجود نداشته باشد و جنگ آب از راه برسد.

چه قدر دلگیراست روزی که مجبور شویم برای یک بطری آب صف بایستیم. چه قدر درد ناک می شود پرندگان تشنه و دل مرده آواز سر ندهند و از آن بدتر گلها زرد و دل مرده شوند. و چه قدر مرگ آورست روزی که ببنیم جانوارن، درخت و جنگل و همه موجودات در انتظار روزهای زرد باشند و ما هم بدحال و نگران باشیم. پس قبل از این که این روزهای تلخ از راه برسند کاری کنیم.

نتیجه گیری: قدر آب را مانند ثانیه های عمرمان بدانیم تا روزی مجبور نباشیم درد بکشیم. هر قطره اش هم حساب دارد و باید روزی جوابگو باشیم.

مطلب مشابه: انشا با موضوع اینترنت + 3 انشا و مقاله علمی در مورد فضای مجازی و استفاده از اینترنت

مطالب مشابه را ببینید!

انشا با موضوع نیکوکاری + موضوع انشا نیکی و کمک کردن به دیگران انشا در مورد آسمان شب + چند انشا ادبی زیبای کوتاه در مورد شب مهتابی انشا در مورد یک روز در کلاس درس + 3 انشا کوتاه ادبی برای دبیرستان و دبستان انشا طنز و خنده دار + مجموعه انشا و داستان های طنز و بامزه انشا در مورد ثروت و پولدار شدن + 5 انشا کوتاه و زیبا در مورد افراد ثروتمند انشا نوروز کوتاه و بلند برای پایه های مختلف تحصیلی (8 انشا نوروز) انشا مذهبی (با موضوعات مذهبی نماز، روزه، ماه محرم و خداوند) برای پایه های مختلف تحصیلی انشا با موضوع روزه + چند انشا زیبا در مورد روزه گرفتن برای دبستان و دبیرستان انشا چهارشنبه سوری با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری برای تمام مقاطع تحصیلی کامل ترین اطلاعات علمی درباره ماه؛ تحقیق و دانستنی های جالب درباره ماه